Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پاکستان و افغانستان منبع ورود بيماري تب کريمه کنگو به ايران است. مردم گوشت را از مراکز معتبر مورد تأييد دامپزشکي تهيه کنند. رئيس دانشگاه علوم پزشکي زاهدان مي‌گويد: تب کريمه کنگو در زاهدان کنترل شده است.

به گزارش سرويس حوادث جام نيوز، هر روز خبر تازه‌اي از بيماري تب کريمه کنگو مي‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بيماري که يک عفونت ويروسي است و در گروه تب‌هاي خونريزي‌دهنده به شمار مي‌رود. حالا گزارش‌ها حکايت از افزايش موارد ابتلا به اين بيماري دارد. قربانيان اغلب، قصابان و دامداران هستند، همان کساني که به‌گونه‌اي با ذبح دام در ارتباطند و نخستين گزينه‌ها براي ابتلا به اين بيماريند.

آخرين گزارش‌هاي اعلام‌شده از رئيس مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت نشان مي‌دهد از ابتداي امسال تاکنون ٢٨ نفر به بيماري تب کريمه کنگو مبتلا شده‌اند. سيستان‌وبلوچستان، کرمانشاه، بندرعباس، اصفهان و هرمزگان جزو استان‌هايي هستند که مواردي از اين بيماري در آنها ديده شده است. حالا براساس آنچه محمدمهدي گويا، اعلام کرده؛ از ميان ٢٨ نفر مبتلاشده به اين بيماري، ١٩ نفر مربوط به شهر زاهدان هستند. آنها کارگران يک کارگاه بسته‌بندي گوشت بودند. از ميان ٢٨ مبتلا، يک‌ نفر در کرمانشاه، يک نفر در استان هرمزگان، دونفر در ايرانشهر، يک نفر در زابل، يک مورد در استان اصفهان و سه‌نفر در استان‌هاي ديگر ديده شده‌اند.


خبرها درباره شيوع تب کريمه کنگو تنها به اين آمار و اعداد ختم نمي‌شود. حالا درکنار همه اين خبرها، شايعه‌هايي مبني بر شيوع بيماري در استان‌هاي کم‌خطرتر هم شنيده مي‌شود. يکي از اين شايعه ها مربوط به اصفهان است. تصويري از يک مراسم خاکسپاري که چند روزي است در فضاي مجازي دست به دست مي‌شود، اين شايعه‌ها را پررنگ کرده. تصويري از به خاک‌سپردن يک بيمار مبتلا به کريمه کنگو که جانش را از دست داده و با مراقبت‌هاي ويژه‌اي درحال دفن است. اتفاقي که شايعه شيوع اين بيماري در اصفهان را بالا برده است.


رئيس مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت دراين‌باره توضيح مي‌دهد: «شيوع يا اپيدمي اين بيماري در کشور از جمله در استان اصفهان به هيچ‌وجه مشاهده نشده و تنها مورد قطعي که تشخيص آن اثبات شده، يک مورد درشهرستان چادگان است که با تشخيص به‌موقع و درمان درستي که صورت گرفته، حال عمومي بيمار خوب است.»


او به موارد مشاهده اين بيماري در استان اصفهان هم اشاره مي‌کند: «دانشکده علوم پزشکي اصفهان از بستري‌شدن ٤ تا ٥نفر با تشخيص احتمال بيماري خبر داده، اما هنوز ابتلاي آنها به اين بيماري قطعي نيست و تنها ابتلاي يک مورد آنها تأييد شده است.»

تب کريمه کنگو مرگ‌ومير بالايي دارد

او مي‌گويد که تب کريمه کنگو درصورتي که زود تشخيص داده شود، قابل درمان است: «بيماري تب کريمه کنگو بيماري مهمي است، چراکه مرگ‌ومير بالايي دارد.» او ازمردم مي‌خواهد تا گوشت را فقط ازمراکز معتبر مورد تأييد دامپزشکي تهيه کنند و اين بيماري ازطريق گوشت پخته‌شده هم انتقال نمي‌يابد.»


گويا به جزييات انتقال اين بيماري اشاره مي‌کند: «زماني که انسان با ترشحات و خون بدن حيوان آلوده تماس پيدا مي‌کند، بيماري به صورت مستقيم منتقل مي‌شود، اما در روش غيرمستقيم، کنه‌اي که روي بدن حيوانات اهلي وجود دارد، از خون دام آلوده تغذيه مي‌کند و آلوده مي‌شود و چنانچه اين کنه، روي بدن انسان قرار گيرد، مي‌تواند آلودگي را منتقل کند.»

اين مسئول در وزارت بهداشت، راه سومي را نيز براي ابتلاي انسان به اين بيماري اعلام مي‌کند: «اگر انساني که ويروس را دريافت کرده، در مواجهه با انسان ديگري قرار بگيرد، ازطريق ترشحات خوني و بدني خود، بيماري را منتقل مي‌کند که اين روش انتقال دربيمارستان‌ها رخ مي‌دهد و کادر درمان درمعرض اين نوع ابتلا قرار دارند.»

قصاب‌ها بيشترين قربانيان تب کريمه کنگو

براساس اعلام او، بيماري تب کريمه کنگو در ٣٠‌درصد موارد حتي با اقدامات درماني با مرگ‌ومير مواجه بوده و کشنده است. اين بيماري درمان دارد و داروي آن درکشور موجود است. چنانچه زود تشخيص داده شود، قابل درمان است: «قصاب‌ها و افرادي که مستقيم با دام سروکار دارند يا در کار ذبح دام هستند يا افرادي که دام را درمنزل يا مجاورت منزل خود نگهداري مي‌کنند، بيشتر درمعرض ابتلا به بيماري هستند. برهمين اساس، افرادي که درکشتارگاه‌ها کار مي‌کنند، بايد از دستکش و چکمه و روپوش استفاده کنند، در واقع رعايت بهداشت فردي تنها راه پيشگيري از ابتلا به بيماري است. کادر بهداشتي و درماني نيز که با بيماران سروکار دارند نيز، بايد بهداشت و حفاظت فردي را طبق دستورالعمل رعايت کنند.» او به زنان خانه‌دار هم توصيه مي‌کند: «چنانچه گوشت ازمنبع نامطمئن تهيه شود، احتمال ابتلا به بيماري افزايش پيدا مي‌کند. ذبح کنار خياباني و خريد آن؛ خطرناک است. اين گوشت‌ها مورد تأييد سازمان دامپزشکي نبوده و ممکن است آلوده باشد. بنابراين گوشت مورد تأييد سازمان دامپزشکي و مراکز معتبر مشکلي ندارد. البته بيماري ازطريق گوشت پخته‌شده انتقال پيدا نمي‌کند. خوردن راه انتقال بيماري نيست. ضمن اين‌که بعيد است درکشور ما کسي گوشت خام بخورد.» او ادامه مي‌دهد: «‌سال گذشته ٦٢ مورد از اين بيماري گزارش شده بود که ٦ مورد منجر به مرگ شد.»

تب کريمه کنگو در کشور طغيان نکرده است

حسين عرفاني، رئيس اداره بيماري‌هاي قابل انتقال ازحيوان به انسان وزارت بهداشت است. او هم طغيان‌کردن اين بيماري درکشور را رد مي‌کند و مي‌گويد: «به‌طور معمول انتظار 30 تا 60‌درصد مرگ دراين بيماري را داريم، اما نسبت فوت مبتلايان از ابتداي‌ سال تاکنون تنها 7.4‌ درصد بوده و البته انتظار داريم همين دو مورد نيز اتفاق نيفتد.‌ سال گذشته نيز 62 مورد به صورت قطعي به اين بيماري مبتلا شدند و کل موارد مرگ‌ومير آن شش مورد يعني کمتر از 10‌ درصد گزارش شد.»

براساس اعلام اين مسئول در وزارت بهداشت، تب کريمه کنگو بيماري قابل انتقال ازحيوان به انسان است و جزو موارد بومي ايران به شمار مي‌رود: «از‌ سال 78 که نخستين مورد قطعي آن تشخيص داده شد تا امروز هرساله با تعدادي از موارد ابتلا به اين بيماري مواجه هستيم. در تعريف تشخيص اين بيماري موارد مظنون يا مشکوک به کساني گفته مي‌شود که با علامت باليني مرتبط مانند تب، کوفتگي، سردرد يا سندروم آنفلوآنزا و شايد همراه با خونريزي از هرجاي بدن به پزشک مراجعه کنند و درشرح حال وي نيز، سابقه تماس با دام، فرآورده دامي، کنه يا اقامت درمنطقه‌اي با احتمال وجود اين مواجهات مشاهده شود. اين فرد بايد درشرايط خاصي آزمايش CBC دهد.»

او ادامه مي‌دهد: «اگر مشخص شود تعداد پلاکت‌ها از عدد 150‌هزار پايين‌تر است يا گلبول‌هاي سفيد از عدد سه‌هزار کمتر يا از 10‌هزار افزايش پيدا کرده است، فرد کانديدا مي‌شود که به فوريت درشرايط ايزوله بستري شود. بلافاصله پس از اين بررسي، نمونه خون ديگري از شخص گرفته شده و به آزمايشگاه مرکزي در انستيتوپاستور ارسال مي‌شود. بعد از اين اقدام منتظر جواب قطعي نمي‌مانيم و درمان را آغاز مي‌کنيم.»

کريمه کنگو در سيستان و بلوچستان کنترل شده است

حالا در شرايطي که عنوان مي‌شود، سيستان‌وبلوچستان بيشترين موارد ابتلا به اين بيماري را داشته و تب کريمه کنگو در آن شايع شده است. محمودرضا ميري، رئيس دانشگاه علوم پزشکي زاهدان در گفت‌وگو با «شهروند» تأکيد مي‌کند که اين بيماري در اين استان کنترل شده است: «شيوع بيماري تب کريمه کنگو در سيستان‌وبلوچستان تقريبا کنترل شده، از حدود يک‌ماه پيش تاکنون، يک مورد ابتلا به اين بيماري گزارش شده و از اواخر فروردين تا اوايل ارديبهشت‌ماه هم نزديک به ١٩ نفر به تب کريمه کنگو مبتلا شدند که هيچ‌کدام از آنها فوت نکرده‌اند. همه آنها که دامدار و قصاب بودند، پس از بستري و درمان، مرخص شده‌اند.»

براساس اعلام رئيس دانشگاه علوم پزشکي زاهدان، اين بيماري در سيستان‌وبلوچستان از دوکشور پاکستان و افغانستان وارد کشور مي‌شود: «اين بيماري مرگ‌ومير زيادي دارد و در ايران ميزان مرگ در اثر ابتلا به اين بيماري، حدود ١٤ تا ١٥ درصد اعلام شده است، با اين همه درموارد اخير، ما يک مورد هم مرگ‌ومير نداشته‌ايم.»

ميري تأکيد مي‌کند که اين بيماري در زاهدان، کنترل شده است: «ما هر‌سال با افزايش موارد ابتلا به اين بيماري مواجه هستيم و بيشترين موارد ابتلا هم مربوط به زاهدان است. البته امسال تعداد موارد نسبت به‌ سال گذشته بالا رفته و دليل آن هم ضعف نظام مراقبت بهداشتي درکشورهاي افغانستان و پاکستان است. نقطه ورود اين بيماري مرز اين دوکشور است و معمولا بيماري ازطريق دام آلوده وارد کشور مي‌شود.»

او به روش‌هاي کنترل اين بيماري در سيستان‌وبلوچستان اشاره مي‌کند: «ما درتمام کشتارگاه‌ها، بخش پيش‌سرد را درنظر گرفتيم تا لاشه دام به مدت ٢٤ ساعت، درحرارت پايين نگهداري شود تا ميزان سرايت پايين بيايد.»

وي درباره نظام مراقبتي براي جلوگيري از ورود دام آلوده به کشور هم توضيح مي‌دهد: «ما نظام مراقبت از بيماري را در استان داريم اما براي کنترل مرزها برنامه‌اي نداريم.»
روزنامه شهروند
110
اين اخبار را از دست ندهيد:
نوعروسي که نتوانست ارتباطش را با پسر جوان قطع کند و حتي با او ..
همسرم با ترفندهايي که به او آموزش داده بودم با مردان غريبه ارتباط برقرار مي کرد و با آنها..
شوهرم متوجه راز بين من و پسرخاله ام شد و ../ او تلاش مي کرد خود را به من برساند و ..
وقتي به خانه برگشتم با صحنه کثيفي از شوهر و دخترم روبرو شدم / آن ها را در حال بدي ديدم!
وقتي متوجه علاقه شديد برادر شوهرم به خود شدم او را در نبود شوهرم به خانه آوردم و ..
مرد همسايه وقتي ديد دختر دانشجو در حمام است او هم.. + عکس


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۷۸۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه ۶۸ پهپاد اوکراینی را سرنگون کرد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد ۶۶ پهپاد بر فراز قلمرو «کراسنودار» و ۲ فروند پهپاد دیگر در شبه‌جزیره کریمه سرنگون شدند.

به گزارش ایسنا، وزارت دفاع روسیه اظهار کرد روسیه ۶۸ پهپاد اوکراینی را در شب جمعه تا شنبه ۲۷ آوریل در منطقه کراسنودار (جنوب) و در کریمه ضمیمه شده رهگیری کرده است.

به نقل از ب.اف. ام. تی. وی، ونیامین کوندراتیف، فرماندار منطقه کراسنودار در تلگرام نوشت: «آنها سعی کردند به پالایشگاه‌ها و زیرساخت‌های نفتی حمله کنند، طبق اطلاعات موجود در محل، هیچ آسیب جدی وجود ندارد.»

ارتش اوکراین در ماه‌های اخیر حملات پهپادی خود را به خاک روسیه افزایش داده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود
  • جای خالی نام تراکتور در لیست قربانیان روزبه
  • افزایش شمار قربانیان سیل در کنیا
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟ (فیلم)
  • (ویدئو) چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • درباره بیماری مرموز ترانه علیدوستی؛ چه کسانی در معرض آن هستند؟ | فیلم
  • تاکید رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بر ممنوعیت کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر
  • روسیه ۶۸ پهپاد اوکراینی را سرنگون کرد
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال