Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@14:46:14 GMT

رمضان؛ فرصت شکرگزاري و تقرب الهي

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۸۲۵۲۵

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- شُکر نعمت ها فضيلتي ارزشمند به شمار مي رود که همواره در کانون توجه و تصريح بزرگان دين از جمله انبياء و معصومان بوده است و رمضان به عنوان ماه نيايش ها و مناجات هاي خالصانه، فرصتي دوباره براي سپاسگزاري در پيشگاه پروردگار و تحکيم پيوند بندگان با معبود بي همتا محسوب مي شود.

عالمان همواره بر شُکر و سپاس به عنوان يکي از فضيلت هاي اخلاقي تاکيد کرده اند و در هنجارشناسي حوزه علوم تربيتي و اجتماعي به سپاسگزاري به عنوان عملي مفيد، سازنده و ابزاري تشويقي توجه مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



خداوند در آيه هاي متعددي از قرآن کريم از انسان ها خواسته تا در برابر نعمت هاي خدادادي شکرگزار باشند و با آن که پروردگار از پرستش و سپاس بي نيازي است اما از بندگانش مي خواهد به عنوان وظيفه و تکليفي مهم هميشه به شکر و سپاس بپردازند و اين عمل از جايگاه و ارزشي والا در ميان آموزه هاي الهي برخوردار است. وقتي از نعمت هاي الهي سخن به ميان مي آيد، ارتباطي 2 طرفه ميان خالق و مخلوق برقرار مي شود؛ ارتباطي که با رفتار درست يا نادرست مي تواند نزديک تر يا دورتر شود.

لازمه تشکر و قدرداني از نعمت هاي الهي در مرحله نخست شناخت آنها است که زمينه را براي تفکر و تدبر فراهم مي کند. پس از اين مرحله، شکر از قلب به زبان انسان جاري و ساري مي شود که همان مرحله تسبيح و ثناگويي به شمار مي رود. در آخرين و کامل ترين مرحله، قدرداني در عمل خود را نشان مي دهد که همانا شکر عملي نام دارد. به عبارتي ديگر شکر عملي برآيند و نتيجه 2 مرحله (شکر قلبي و زباني) است.

انبياء الهي و امامان معصوم (ع) بسيار بر شکرگزاري و تاثيرهاي مثبت آن تاکيد کرده اند. به عنوان نمونه پيامبر گرامي اسلام(ص) مي فرمايند: «کسي که نعمت‌هاي خدا را برخود مستدام مي‌بيند بايد که بسيار شکور و سپاسگزار باشد. همچنين امام جعفرصادق(ع) در اين ارتباط فرمود: «شکرگزاري باعث وفور نعمت و مصونيت از فقر و تهيدستي است.»

پژوهشگر گروه اطلاع رساني ايرنا در چهارمين روز از ماه مبارک رمضان به منظور بررسي آثار و برکت هاي شکرگزاري در زندگي فردي و اجتماعي با «محمدرضا عادلنيا»، مدير و مسوول دارالقرآن به گفت وگو پرداخت.

- متن کامل گفت وگوي ايرنا در ادامه آمده است:
** ايرنا: مفهوم شکر نعمت چيست و چه آثاري بر زندگي انسان ها دارد؟
*** عادلنيا: مفهوم شکر نعمت را مي توان در 2 بخش لغوي و اصطلاحي بررسي کرد. شکر در لغت به معناي تصور نعمت و آشکار کردن آن و در اصطلاح شناختن نعمت و نعمت دهنده، شاد شدن به دليل داشتن اين هديه هاي الهي و صرف کردن آن در راهي که رضايت پروردگار را به دنبال داشته باشد. اين مقوله به عنوان يکي از برترين اعمال، فضيلت هاي بي شماري را به همراه دارد. واژه شکرگزاري از سه جزء «علم، حال و عمل» تشکيل مي‌شود که علما و دين پژوهان از آن به عنوان حقيقت شکر ياد مي کنند. علم به معناي آگاهي به اين موضوع است که نعمت تنها از طرف خداوند ارزاني مي شود و بدون حضور او هيچ معنايي نمي يابد. «حال» همان شادي و سرور همراه با خضوع، فروتني و تواضع به شمار مي رود که پس از اطلاع از منبع نعمت ايجاد مي‌شود چراکه فرد مومن نعمت را هديه‌ اي از طرف خدا مي‌داند. «عمل» به عنوان سومين عنصر تشکيل دهنده شکرگزاري به معني انجام دادن فعاليت هايي براي به دست آوردن رضايت معبود است که اين اقدام با روش هاي گوناگون همچون تشکر قلبي، زباني يا انجام فعاليت هاي خداپسندانه انجام شود.

** ايرنا: يکي از مهم ترين علت هاي وجودي ماه رمضان توجه به شکر نعمت ها است؛ از چه راه هايي مي توان اين فريضه الهي را انجام داد؟
*** عادلنيا: اين ماه بهترين زمان براي توسل جستن به درگاه الهي است. رمضان يک فرصت مناسب براي نزديک شدن به پروردگار و شکرگزاري به دليل استفاده از نعمت هاي بي پايان الهي محسوب مي شود. در اين ماه مبارک مي توان با تفکر درباره نعمت هايي که خداوند در اختيار انسان ها قرار داده است، روحيه شکر نعمت ها را در وجود خود نهادينه ساخت و به خودسازي و پرورش روح پرداخت. افراد مي توانند در اين فرصت به دست آمده با اقدام هاي خداپسندانه و ياري رساندن به همنوعان خود به جنبه هاي عملي شکرگزاري بپردازند. رمضان ماه نزديک شدن به خالق و نعمت دهنده به شمار مي رود و بهترين زمان براي پاکسازي روح که بهترين روش آن شکرگزاري از روش هاي گوناگون است.

** ايرنا: چه عواملي در اين ماه پربرکت باعث توجه انسان ها به نعمت هاي خداوند مي شود؟
*** عادل نيا: شناخت دقيق از زندگي و داشته هاي انسان يکي از بهترين راهکارهايي به شمار مي رود که مي تواند در تحقق امر شکرگزاري از خداوند موثر باشد از طرف ديگر بهره گيري از آموزه هاي قرآن کريم و سيره زندگي امام علي(ع) و بزرگان اسلام نيز مي تواند به عنوان الگويي برجسته در اين مسير کارگشا باشد.

** ايرنا: به نظر شما بهترين راه شکرگزاري به درگاه خداوند به نظر شما کدام است؟
*** عادلنيا: استفاده و به کارگيري صحيح و مناسب از نعمت ها يکي از پسنديده ترين روش هاي شکرگزاري در نزد پروردگار محسوب مي شود. اقدامي که مي تواند افزون بر جلب رضايت معبود، رضايت قلبي و حس آرامش را براي بندگان به همراه داشته باشد.

** ايرنا: چگونه مي توان به کودکان اين سبک از زندگي را آموزش داد؟
*** ايرنا: زماني که خانواده و بزرگ تر ها همواره ياد خداوند را در زندگي زنده نگاه دارند و با درک درست از نعمت هاي الهي پيوسته در حال شکرگزاري باشند، فرزندان نيز به طبع در چنين فضايي رشد خواهند کرد و به تدريج اين سيره و روش در وجود آنان نهادينه خواهد شد. براي تحقق اين هدف ضروري است که شکر نعمت به سبکي از زندگي تبديل شود چون در غير اين صورت نمي توان توقع داشت موضوعي که خود بزرگترها به آن عمل نمي کنند، کودکان از آن پيروي داشته باشند. در اين زمينه بايد در شهرهاي گوناگون کارگاه هاي آموزش مهارت هاي زندگي و آشناسازي افراد با چارچوب هاي ديني، نقل و انتقال داستان هايي با محتواي شکر گزاري و ديني در کانون توجه مسوولان امر قرار گيرد.

** ايرنا: در صورت نهادينه شدن اين فرهنگ، اين موضوع چه مزايايي را به همراه خواهد داشت؟
*** ايرنا: احساس رضايت مردم از زندگي و جامعه بيشتر خواهد شد و نوعي پويايي و شکوفايي در زندگي آنان ايجاد مي شود چون اميد به آينده براي آنان به دليل تکيه کردن و اميد داشتن به پروردگار بيشتر خواهد شد. اين نوع زندگي بهترين و سريع ترين گام براي پيشرفت و تعالي کشور و مردم است.

** ايرنا: در دين ها و فرهنگ هاي ديگر چه مراسم و آيين هايي براي شکر نعمت ها وجود دارد؟ آيا مراسمي همچون ماه رمضان براي آنان برگزار مي شود؟
*** ايرنا: کشورهاي ديگر نيز بسته به نوع فرهنگ و ديني که از آن پيروي مي کنند شکل هاي متفاوتي از شکر گزاري را برگزار مي کنند که برگزاري روز شکر گزاري و همچنين دعا خواندن و شکر نعمت پيش از خوردن غذا به صورت خانوادگي نمونه اي از آنها به شمار مي رود. البته امروزه علم جهاني نيز به اين نتيجه دست يافت که شکر نعمت تاثير مطلوبي در زندگي فردي، اجتماعي و به طور کلي روح و جسم افراد مي گذارد. از اين رو در علم روانشناسي و همچنين سمينارهاي پر مخاطب راهکارهاي دستيابي به موفقيت اين موضوع گنجانده شده است.

** ايرنا: رسانه ها چگونه مي توانند در تشويق مردم به شکرگزاري فعاليت کنند؟
*** ايرنا: رسانه ها به دليل در دست داشتن جامعه آماري گسترده مي تواند نقش موثري در نهادينه سازي فرهنگ شکر نعمت داشته باشند؛ البته بايد به اين امر توجه داشت که اين ابزارهاي ارتباطي نبايد موضوع شکر گزاري را به صورت مستقيم به مردم القا کنند، بلکه اين اقدام بايد به صورت غيرمستقيم انجام شود تا بتواند روي روحيه افراد تاثير لازم را بر جاي بگذارد.

*گروه اطلاع رساني
خبرنگار: سيده مريم سيدان**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
**پژوهشم**9368**2059**9131



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۸۲۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انهدام ۳ باند سرقت احشام در لرستان

سردار یحیی الهی  در حاشیه بازداشت و دستگیری باند سرقت احشام در لرستان اظهار کرد: در پی وقوع سرقت احشام در استان، موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت که با بررسی‌های میدانی و اشراف اطلاعاتی، کارآگاهان پلیس آگاهی موفق به شناسایی سه باند سرقت و کشف ۵۱ رأس دام در استان شدند.
وی با بیان اینکه سارقان در بازجویی به ۲۶ فقره سرقت احشام اعتراف کردند، گفت: شش دستگاه خودرو از باند سرقت احشام توقیف شد، یک خودرو سرقتی هم از این باند کشف و ضبط شد.
فرمانده انتظامی لرستان بیان کرد: در اعترافات و بازجویی از سارقان متوجه شدیم یک باند از این سارقان مسلح بودند.
به گفته سردار الهی متهمان برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • کتاب «معجزه شکرگزاری» کلید رضایت خاطر درونی را بیان می‌کند
  • بیش از ۳ هزار مشترک نهاد‌های حمایتی از نعمت گاز بهره‌مند شدند
  • دهه کرامت فرصت مغتنمی برای بصیرت‌افزایی است
  • طرح نور یک کار جهادی و انقلابی است
  • وضعیت مبلغان کشور در ماه رمضان از زبان مدیرکل تبلیغ عمومی/ استقبال بی‌نظیر «تبلیغ اولی‌ها»
  • انهدام ۳ باند سرقت احشام در لرستان
  • امسال همه شهر‌ها و روستا‌های لرستان از نعمت گاز برخوردار می‌شوند
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه گازرسانی امام زاده ابراهیم(ع) شفت
  • انسان در سایه آگاهی و دانش به تقرب الهی می‌رسد
  • ۴۰ روستای شهرستان اهر از نعمت آب شرب برخوردار شدند