Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: درست است روزه یک عبات فردی است اما تأثیرات اجتماعی دارد به عنوان مثال وقتی گفته می‌شود آمار جرم و جنایت در این ماه کاهش پیدا کرده یعنی اثر اجتماعی داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛حجت الاسلام نصیری استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار گوهرشادنیوز، با اشاره به سختی‌های روزه و روزه داری گفت: هیچ کسی حق ندارد تنها به خاطر این سختی‌ها روزه گرفتن آن را بدون عضو شرعی ترک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شبهاتی که با هدف حذف مظاهر دین مطرح می شود
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به شبهاتی که پیرامون روزه گرفتن از سوی برخی افراد در شبکه‌های مجازی پخش می‌شود، اظهار داشت: متأسفانه برخی افراد حق الناس را دستمایه خود قرار داده با طرح مسائلی از جمله این که اگر روزه داری باعث بوی بد دهان، کم گذاشتن افراد در محل کنار و عصبانیت و پرخاشگری شود، حق الناس تلقی کرده و افراد را توصیه به روزه نگرفتن می‌کنند،
وی در پاسخ به این شبه گفت: هیچ کدام از این مسائلی که مطرح می‌شود، دلیلی برای روزه نگرفتن نیست و آنهایی که این گونه مسائل را مطرح می‌کنند به واقع به دنبال حذف مظاهر دین از بین مردم هستند.

حجت الاسلام نصیری با بیان اینکه برای هرکدام از این شبهات پاسخ قاطعی وجود دارد، اظهار داشت: چند بار مسواک زدن در طی روز نه روزه را باطل می‌کند و نه کار سختی است که کسی بخواهد از این قضیه در جهت ضایع شدن حق الناس بهره ببرد، هر چند معتقدیم یک بار مسواک زدن در وعده سحری هم این مشکل را برای بسیاری افراد مرتفع می کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه روزه گرفتن باعث رشد معنوی انسان می‌شود، تصریح کرد: روزه گرفتن دلیلی برای کم گذاشتن افراد در کارشان نیست یک کارمند وقتی می‌خواهد برود سر کار یک ساعات محدودی را در اداره است و این ساعات محدود را هم قطعاً انقدر توانایی دارد، که جواب ارباع رجوع را به خوبی بدهد.

وی ادامه داد: اما اینکه روزه گرفتن به علت پایین آمدن قند خون باعث عصبانیت و پرخاشگری می‌شود و اگر کسی می‌خواهد با روزه گرفتن پرخاشگر باشد و حق کسی را ضایع کند بهتر است روزه نگیرید در پاسخ باید متذکر شد این قضیه از پایه نسخه غلطی است چرا که قرار است افراد با روزه گرفتن درجات معنوی بیشتری را کنند نه اینکه با عصبانیت و پرخاشگری دیگران را از خورد رنجیده کنند.

حجت الاسلام نصیری تصریح کرد: به واقع کسانی که چنین مسائلی را طرح می‌کنند به دنبال اصلاح این بداخلاقی‌ها نیستند بلکه هدفشان ایجاد شبه در ذهن افراد است تا آنها را نسبت به روزه گرفتن، بی توجه کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به برکات معنوی روزه داری گفت: اگر کسی از برکات متعدد روزه گرفتن مطلع باشد هیچدام از این مطالب بی پایه دلیلی برای روزه گرفتنش نمی‌بینند.

روزه گرفتن در ادیان دیگر هم وجود دارد

وی با بیان اینکه روزه داری در ادیان دیگر هم وجود دارد، افزود: روزه گرفتن انسان را از انجام بسیاری از گناهان بار می‌دارد در حقیقت روه داری تمرین ترک گناهان و رزایل اخلاقی است.

حجت السلام نصیری ترک لذت‌های حلال را باعث تقویت اراده معنوی دانست و گفت: کسی که اداره معنوی قوی داشته باشد قطعاً با هیچ کاری در صدد آزار مردم بر نمی‌آید حال این آزار به دلیل بوی بد دهان یا کم گذاشتن در کا و یا هر چیز دیگر شکل بگیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه کم شدن آمار جرم و جنایت در ماه رمضان را از برکات این روزه داری در این ماه دانست و اظهار داشت: خلی جالب است که بدانید بر اساس آمار رسمی نیروی انتظامی در ماه رمضان آمار جرم و جنایت به شدت کاهش می‌یابد به طوری که بسیاری از کسانی که در بفیه سال مرتکب جرم می‌شود در ماه رمضان از این کار دست می‌کشند.

روزه داری به عنوان یک عبادت فردی تأثیرات اجتماعی فراوان دارد

وی روزه را یک عبادت فردی با تأثیرات اجتماعی عنوان کرد و بیان داشت: درست است روزه یک عبات فردی است اما تأثیرات اجتماعی دارد به عنوان مثال وقتی گفته می‌شود آمار جرم و جنایت در این ماه کاهش پیدا کرده یعنی اثر اجتماعی گذاشته است بنابراین کسی نمی‌تواند بگوید چون روزه یک عبادت فردی است مجوز نگرفتن آن را ندارد.

حجت الاسلام نصیری با اشاره به تأثیرات روزه گرفتن در سلامت جسمی فرد روزه دار گفت: بهترین دارو برای همه امراض جسمی نخوردن است در حالی که معمولاً وقتی بیماری جسمی پیدا می‌کنیم دنبال این هستیم که چه بخوریم تا خوب شویم اما امروزه پزشکان معتقدند بهترین دارو برای درمان بیماری دست کشیدن از برخی خوردنی‌هاست.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: انسان با روزه گرفتن ساعاتی از شبانه روز را به معده و سیستم گوارشی‌اش استراحت می‌دهد و به این طریق بعد از گذشت یک ماه سیتم گوارشی ریکاری می‌شود و البته به همین دلیل هم شما بعد از پایان ماه رمضان احساس می‌کنید حال جسمس تان بهتر است.

وی با اشاره به کلام خداوند در قرآن که می‌فرمایند برخی که می‌خواهند فسق و فجور کنند، قیامت را انکار می‌کنند، بیان داشت: مثال کسانی هم که به دنبال شبه افکنی در خصوص روزه گرفتن هستند نیز چنین است این گونه افراد به واسطه ضعف اراده‌شان نمی‌خواهند روزه بگیرند بنابراین به دنبال راهی برای توجیه این قضیه هستند.

حجت الاسلام نصیری توضیح داد: البته این قضیه به روزه گرفتن هم معطوف نمی‌شود چرا که افرادی هستند نماز نخواند یا بی حیایشان هم عذر و بهانه می‌آوردند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۸۵۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجموعه ۹ جلدی بن‌مایه‌های فلسفه دین رونمایی می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، به همت گروه فلسفه خانه اندیشمندان علوم انسانی و انتشارات سروش، جلسه رونمایی و گفتگو پیرامون مجموعه ۹ جلدی بن‌مایه‌های فلسفه دین برگزار می‌شود.

سخنرانان این جلسه عبارتند از سید حسن حسینی، استاد گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، مسعود طوسی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و علیرضا رحیمی مدیرعامل انتشارات سروش.

همچنین در این جلسه، گروه مترجمان این مجموعه ۹ جلدی زهرا زرگر، صبا فریدونی، جواد درویش، نیما نریمانی، محمد ابراهیم مقصودی و طه عبداللهی حضور دارند.

جلسه رونمایی و گفتگو پیرامون مجموعه ۹ جلدی بن‌مایه‌های فلسفه دین روز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه ساعت ۱۷ در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

حضور برای عموم علاقمندان در این جلسه آزاد و رایگان است.

کد خبر 6090444

دیگر خبرها

  • مجموعه ۹ جلدی بن‌مایه‌های فلسفه دین رونمایی می‌شود
  • جنجال عجیب پیرامون مدال اهدایی به علی دایی!
  • معتادان متجاهر بهبودیافته پاکبان می‌شوند
  • شوراها، از مهمترین مظاهر مردمی سازی حکمرانی در نظام مردم سالاری دینی
  • معتادان متجاهر بهبود یافته پاکبان می‌شوند
  • این پز اجتماعی میلیون ها تومان برای افراد آب می خورد | سگ گردانی و درآمد میلیونی داگ واکرها
  • کسانی که اعتمادبه‌نفس آن‌ها نمایشی است، این رفتارها را دارند
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • چطور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟
  • درخواست اجرایی شدن قانون کاهش ۳۰ روزه حق عائله‌مندی