Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@09:20:24 GMT

زندگی خوابگاهی، از آرامش تا دلهره‌!

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۸۵۴۷۰

زندگی خوابگاهی حکایت زندگی در اتاق کوچکی به دور از شهر و خانواده است. اتاقی که صاحبانش بهتر از هر کسی، دورهمی درس خواندن، آشپزی کردن و خاطره گفتن را بلدند. 

دوران زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی یکی از ماندگارترین خاطرات دوران تحصیل را شکل می‌دهد، اما ممکن است وجود برخی از مشکلات، خاطرات شیرین این دوران را به تلخی تبدیل سازد؛ ازاین‌رو انتظار می‌رود مسئولان دانشگاه‌ها، نهایت تلاش خود را برای تامین حداکثر رفاه برای قشر وسیعی از دانشجویان انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا خبرنگار ایسنا، به مناسبت هفته خوابگاه‌ها، به سراغ خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های فردوسی و فرهنگیان مشهد رفته است تا از زبان دانشجویان، گزارشی از تلخ و شیرین‌های این نوع سبک زندگی دانشجویی تهیه کند.

سکانس اول/ دانشگاه فرهنگیان مشهد

دو پردیس شهید هاشمی نژاد و شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان مشهد، پذیرای شمار قابل توجهی از دانشجو معلمان در خوابگاه‌های شبانه‌روزی این شهر است؛ دانشجویانی که به عنوان سفیران تعلیم و تربیت، وظیفه مهمی را در قبال نسل آینده این سرزمین بر عهده دارند. لذا توجه جدی به خوابگاه‌های این دانشجویان از اهمیت بسیاری برخوردار است. علی رغم این موضوع فضای خوابگاه‌های این دانشگاه به لحاظ بافت ساختمان، خدمات رفاهی و مسائل فرهنگی، شاید چندان درخور این دانشجویان نباشد.

14 دانشجو زیر سقف یک اتاق

مریم. ج. دانشجوی خوابگاه نرگس پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد دانشگاه فرهنگیان، بابیان اینکه در حال حاضر در هر اتاق این خوابگاه 14 دانشجو زیر یک سقف زندگی می‌کنند، می‌گوید: حتی اگر تمام هم‌اتاقی‌ها با یکدیگر رابطه خوبی داشته باشند، زندگی 14 نفر در یک اتاق منطقی نیست؛ زیرا دانشجویان بافرهنگ‌ها و عقاید مختلف در زیر یک سقف قرار می‌گیرند که ممکن است اختلاف‌نظر میان آنان ایجاد شود.

وی اضافه می‌کند: اغلب دانشجو معلمان خوابگاهی احساس می‌کنند که انتقال مسائل خصوصیشان به هم‌اتاقی‌هایشان ممکن است آینده شغلی آنان را تهدید کند. همچنین احضار برخی دانشجویان توسط مسئولان دانشگاه حاکی از انتقال مسائل داخل اتاق خوابگاهیان به بیرون دارد که این موضوعات ممکن است باعث ایجاد احساس بدبینی میان هم‌اتاقی‌ها شود و شرایط اقامت در خوابگاه را ناخوشایند سازد.

بافت فرسوده ساختمان خوابگاه پردیس شهید هاشمی نژاد

مریم که از شیراز برای تحصیل به مشهد آمده، اظهار می‌کند: بافت ساختمان خوابگاه این دانشگاه بسیار قدیمی و وضعیت مطلوبی ندارد. بعد از زلزله‌ای که امسال در مشهد رخ داد به‌اندازه‌ای دلهره در بین دانشجویان خوابگاه به وجود آمد که با هر تکانی در ساختمان از اتاق خارج می‌شدند و این موضوع اصلا منطقی نیست که 500 دانشجو به خاطر ترس از زلزله یک شب را کامل بیرون بمانند. تاکنون قول‌هایی به‌منظور احداث ساختمانی جدید از جانب مسئولان به ما داده‌شده است. مهندسانی استقامت ساختمان این خوابگاه ارزیابی کردند و اعلام کردند که شرایط در حال حاضر قابل قبول است.

مریم تاکید می‌کند: قوانین ساعت ورود و خروج دانشجویان خوابگاهی بسیار سخت‌گیرانه است و ما تا یک ساعت بعد از اذان مغرب باید در داخل خوابگاه باشیم به‌گونه‌ای که شاید اغلب دانشجویان خوابگاهی تقریبا شب‌های مشهد را ندیده‌اند.

کابل‌کشی‌های غیرقانونی برق در خوابگاه هاشمی نژاد

سامان. غ. دانشجوی بیرجندی خوابگاه دانشگاه شهید بهشتی فرهنگیان مشهد در ادامه می‌گوید: طی چند روز اخیر مسئولان خوابگاه تمام سه‌راهی‌های برق را جمع‌آوری کرده‌اند به دلیل اینکه ممکن است برای دانشجویان خطرناک باشد؛ بنابراین چهار پریز برای دانشجویان که گوشی و لپ‌تاپ دارند، جایگزین شده که برای 16 نفر کافی نیست و باعث شده دانشجویان غیرقانونی سه‌راهی‌های برق را به اتاق بیاورند و کابل‌کشی‌های خطرناک انجام دهند.

محدودیت در انتخاب غذای سلف

وی با اشاره به اینکه در هر خوابگاه‌ پسران پردیس شهید بهشتی، هشت دانشجو زیر یک سقف زندگی می‌کنند، خاطرنشان می‌کند: ما هیچ حق انتخابی برای غذای سلف نداریم و تنها یک منوی غذایی وجود دارد که هزینه آن از دانشجویان کسر می‌شود، بنابراین ناچاریم از همان غذا استفاده کنیم.

پاسخ مسئولان دانشگاه فرهنگیان

دکتر احمد غفاریان روح‌پرور، معاون اداری و مالی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی اظهار کرد: طی بازدیدی که از خوابگاه‌های دانشگاه داشتیم، بعضی از دانشجویان از کنار تخت فلزی، کابل‌کشی انجام داده بودند که اگر به هر دلیلی این کابل اتصال کند، به ضرر خود دانشجو است. به دنبال این موضوع جلسه‌ای با اعضاء شورای صنفی دانشگاه داشتیم تا ترمینال‌های هشت‌تایی در اختیار دانشجویان قرار داده شود. اما اجازه کابل‌کشی برای اینکه پریز در کنار تختشان باشد به هیچ وجه داده نمی‌شود.

وی با تاکید براینکه شیوه اداره خوابگاه‌های دانشگاه‌ها به صورت شبانه‌روزی است، خاطرنشان کرد: دانشجویان خوابگاهی حتما باید شب را در خوابگاه بمانند که برابر با قانون دانشگاه فرهنگیان است. از طرفی چون خوابگاه‌های ما در حاشیه شهر قرار دارد و وسایل نقلیه در ساعت 10 شب فعالیتی ندارد، باید این قانون را رعایت کنیم. البته دانشجویان با پر کردن برگه مرخصی می‌توانند ساعات بیشتری را بیرون سپری کنند.

معاون اداری و مالی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی ادامه داد: دانشجو معلمان جایگاه مهمی در تعلیم و تربیت دارند و درواقع می‌توان گفت معلمان سکان‌دار تعلیم تربیت هستند بنابراین نمی‌توان این مقام را به دست هرکسی سپرد؛ اما به این معنی نیست که دانشجو معلمان همیشه زیر ذره‌بین باشند و به نظرم اقامت 16 دانشجو زیر یک سقف باعث نمی‌شود که دانشجو حرف خود را باهم اتاقی‌هایش درمیان نگذارد. دانشجو آزاد است، اما کسی که تربیت نسل آینده را بر عهده دارد باید خصوصیات اخلاقی خوبی داشته باشد و از رذایل اخلاقی به دور باشد، اما این موضوع ارتباط به مدیریت دانشگاه ندارد.

دانشجویان در انتظار خوابگاه‌های جدید باشند

روح‌پرور با اشاره فرسودگی بافت خوابگاه دانشگاه هاشمی نژاد فرهنگیان، افزود: شرایط ساختمان این خوابگاه فعلا از لحاظ ایمنی مطلوب است. ما در مدیریت جدید دانشگاه فرهنگیان به دنبال کاهش جذب دانشجویان هستیم تا بتوانیم خوابگاه‌های جدیدی را احداث کنیم تا شرایط بهتری برای دانشجویان فراهم شود.

وی گفت: از نظر ما خوابگاه استاندارد، خوابگاهی است که حداقل چهار دانشجو در آن ساکن باشند. به هر حال کشور ما در سال‌های آینده با کمبود 600 هزار معلم روبرو است و یکی از مجاری جذب معلمان، دانشگاه فرهنگیان است بنابراین ما مجبور هستیم که بین جذب دانشجو و امکانات رفاهی تعادل برقرار کنیم.

معاون اداری و مالی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی یادآور شد: کسر 45 درصد از حقوق دانشجویان دانشگاه فرهنگیان برابر با قانون مربوط به متعهدین خدمت کمک هزینه تحصیلی است نه صرفا بابت هزینه‌های رفاهی آنان. ما نه‌تنها از کسر 45 درصدی درآمدی کسب نمی‌کنیم، بلکه از بودجه جاری نیز به هزینه‌های رفاهی دانشجویان اختصاص می‌دهیم.

سکانس دوم/ دانشگاه فردوسی مشهد

حدود 4800 دانشجو در خوابگاه‌های دانشگاه فردوسی مشهد اقامت دارند که از این میان 400 نفر را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند. خوابگاه‌های این دانشگاه براساس مقاطع تحصیلی تفکیک شده است و در حال حاضر، 12 خوابگاه داخل محدوده دانشگاه فردوسی مشهد وجود دارد که 6 خوابگاه با عنوان «پردیس» مختص دختران و پنج خوابگاه دیگر به نام «فجر» ویژه پسران است. علاوه بر این ها، خوابگاه «بقاء» برای دانشجویان متاهل در نظر گرفته شده است. ظرفیت اتاق ها از دو نفر تا پنج - شش نفر متغیر است و البته با همین نسبت، هزینه ها نیز متفاوت خواهد بود.

شرایط خوابگاه‌های دانشگاه فردوسی مطلوب است

صدیقه. الف. دانشجوی خوابگاه پردیس دو دانشگاه فردوسی مشهد که از قاین برای تحصیل آمده، با اشاره به تجهیزات این خوابگاه، می‌گوید: اتاق‌های دوره کارشناسی در خوابگاه پردیس دو دانشگاه فردوسی سه‌نفره است و تهویه خوبی هم ندارد. سیستم سرمایشی در این خوابگاه چندان رضایت‌بخش نیست، اما سیستم گرمایشی آن قابل قبول است. ازنظر موقعیت مکانی، دانشجویان خوابگاهی به حمل و نقل دانشگاه دسترسی آسان دارند.

وی با تاکید براینکه این خوابگاه از ساخت و استحکام خوبی برخوردار است، ادامه می دهد: یکی از مشکلات این خوابگاه این است که نیروهای خدماتی‌ یکسان کار نمی‌کنند و باید امور خوابگاه‌ها، بین کسانی که فعالیت خوبی دارند و کسانی که مسئولیت‌پذیر نیستند، تفاوت قائل شوند؛ اما درمجموع خوابگاه‌های دانشگاه فردوسی از شرایط مطلوبی برخوردارند.

علی‌اصغر. خ، دانشجوی خوابگاه فجر دانشگاه فردوسی می‌گوید: مشکل اینترنت در خوابگاه‌ها خوشبختانه حل شده است. اصلی‌ترین مشکل دانشجویان خوابگاهی، کیفیت غذاهای سلف است و از طرفی غذاهایی که کیفیت دارند، کمیت ندارند. زمان توزیع غذا هم مناسب نیست و به نظر من باید بازه زمانی آن افزایش یابد.

وی می‌افزاید: اتاق‌های سال اول و دوم کارشناسی چهارنفره هستند، ولی در بعضی اتاق‌ها پنج نفر اسکان دارند که این موضوع خود مشکلاتی را به دنبال دارد زیرا این خوابگاه‌ها برای چهار نفر تدارک دیده شده است، اما در سال سوم و چهارم اتاق‌ها معمولا دو نفره می‌شود.

علی اصغر که از بابلسر برای تحصیل به مشهد آمده، یادآور می‌شود: در ایام امتحانات فضای سالن مطالعه برای دانشجویان خوابگاهی، به دلیل اینکه دانشجویان مشهدی از آن استفاده می‌کنند، کمتر است که باید نظارت بیشتری بر آن شود.

افزایش کمیت و کیفیت غذا در سال آینده

دکتر مسعود همایونی‌فر، مدیر رفاه و سلامت دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد گفت: تمهیدات ویژه‌ای برای ماه مبارک رمضان در نظر گرفته‌ایم، اما در سال آینده با انعکاس مشکلات دانشجویان سعی می‌کنیم که کمیت و کیفیت غذا را افزایش دهیم؛ اما در مورد افزایش بازه زمانی توزیع غذا برای دانشجویان محدودیت‌هایی از جانب شرکت پیمانکار وجود دارد که ما را در این زمینه محدود می‌کند.

محمود صنعتی، سرپرست اداره امور خوابگاه‌های دانشگاه فردوسی مشهد در پاسخ به نارضایتی دانشجویان خوابگاهی از سیستم سرمایشی، اظهار کرد: هر خوابگاه دارای موتور خانه فرعی است که در صورت سرمای زیاد آن را نیز فعال می‌کنیم و معمولا استاندارد دمای اتاق در خوابگاه‌ها رعایت می‌شود، مگر اینکه مشکل اضطراری به وجود آید. ساخت خوابگاه‌های دانشگاه به 20 سال قبل برمی‌گردد و در آن زمان توجهی به افزایش دما نشده است، اکنون نیز با توجه به هزینه‌ بالای کولر و فضای محدود به لحاظ ایمنی نمی‌توان داخل اتاق‌ها کولر نصب کرد، اما در این مدت 80 کولر برای همه خوابگاه‌ها خریداری شده است.

وی ادامه داد: برخی از خوابگاه‌های پردیس‌ها هواساز دارند و دمای هوا در زمان گرما بسیار مطلوب است. در خوابگاه‌ فجر پسران نیز از لحاظ سیستم سرمایشی مشکل خاصی وجود ندارد.

صنعتی افزود: اسکان دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری در تمام خوابگاه‌های دانشگاه دو نفره است، مگر دانشجویان سنواتی که حق خوابگاه ندارند، به خواسته خودشان در اتاق‌های سه و یا چهار نفره ساکن شوند.

گزارش از بهنام غلامی، خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۸۵۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمار مرگ مغزی در مشهد به ۵ نفر زندگی دوباره بخشید

به گزارش قدس خراسان به نقل از وبدا، ابراهیم خالقی اظهار کرد: در هزار و چهارصد و هشتاد و سومین عمل اهدای عضو از اهداکننده مرگ مغزی این دانشگاه، مرحومه "ام البنین حق بین"، بیمار مرگ مغزی معرفی شده از بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد پس از تایید مرگ مغزی و کسب رضایت خانواده‌اش، در بیمارستان منتصریه مشهد زیر عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت.

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: کلیه‌های زنده یاد حق بین در بیمارستان منتصریه به مردی ۳۸ ساله ساکن نیشابور که سال‌ها از نارسایی کلیه در رنج بود، اهدا و پیوند شد.

وی گفت: کبد این بانوی مرگ مغزی در بیمارستان منتصریه به بانوی ۶۰ ساله ساکن تربت حیدریه که سال‌ها از بیماری نارسایی کبد رنج می‌برد، پیوند شد.

خالقی افزود: همچنین قرنیه‌های این بانوی مرگ مغزی برای پیوند به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و قسمتی از پوست وی برای پیوند به بیماران بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد ارسال شد.

دیگر خبرها

  • خوابگاه دانشجویان بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مرحله تکمیل
  • طرح پویش دانشگاه آزاد، تلاقی آموزش مهارتی و اشتغال دانش‌بنیانِ نسل جوان
  • حمایت دانشجو معلمان یزدی از سپاه پاسداران
  • لزوم توجه ویژه مسوولان مرکزی به خوابگاه دانشجویان متاهل
  • قانون متعهدین به خدمت، منشا مشکلات صنفی دانشجومعلمان / دانشگاه شهیدرجایی خوابگاه متاهلی ندارد
  • نظام تعلیم و تربیت در کشور نیازمند کیفیت‌بخشی است
  • افتتاح سرای دانشجویی دخترانه با ظرفیت ۲۵۰ دانشجو
  • نمایشگاه کار دانشگاه تهران برگزار می‌شود
  • بیمار مرگ مغزی در مشهد به ۵ نفر زندگی دوباره بخشید
  • راه‌اندازی سامانه رصد افت تحصیلی و مسائل روانشناختی دانشجویان