Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-08@21:03:40 GMT

سمپاشی مزارع گندم و جو علیه آفت سن

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۸۵۷۸۷

سمپاشی مزارع گندم و جو علیه آفت سن

به گزارشگروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوانازکرمانشاه ؛ فرهاد شریفی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه مرحله اول سمپاشی پایان یافته و در حال حاضر مبارزه با آفت سن وارد مرحله دوم شده، افزود: مرحله دوم سمپاشی آفت سن از اول اردیبهشت ماه سالجاری اغاز شده و در این مرحله مبارزه با پوره سن انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شریفی خاطرنشان کرد: در مرحله دوم مبارزه با این آفت، سمپاشی در سطح 32 هزار هکتار از مزارع گندم و جو انجام شده که این روند ادامه دارد.وی با بیان اینکه پیش بینی داریم تا 20 خرداد ماه سمپاشی در مناطق معتدل و سردسیر ادامه داشته باشد خاطرنشان کرد: تقاضامندیم کشاورزان عزیز هماهنگ با کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی شهرستانها نسبت به مبارزه اقدام کنند.وی تصریح کرد: سمپاشی در مرحله دوم مبارزه با سن در مزارعی صورت می‌گیرد که در مرحله اول سمپاشی انجام نشده و یا تراکم آفت در آنها بالاتر از نرم مبارزه است.وی در ادامه از کشاورزان استان خواست در اوایل صبح و در بعداز ظهرها در مواقعی که هوا خنک بوده به سمپاشی بپردازند و در حین انجام سمپاشی حتما" از دستکش استفاده کرده و سموم را از فروشگاه‌های مجاز تهیه نمایند.گفتنی است آفت سن یکی از آفت های اساسی گندم بوده ودر صورتی که مبارزه جدی با آن صورت نگیرد می‌تواند خسارت شدیدی به مزارع وارد نماید.انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۸۵۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار شیوع بیماری زنگ زرد در مزارع غلات آذربایجان‌غربی 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، علی دیانتی اظهار کرد: توسعه بیماری در رطوبت نسبی بالای ۷۰ درصد و در دمای بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد همراه با باران و یا شبنم سریعتر اتفاق می‌افتد.
دیانتی افزود: بیش از ۷۰ درصد مواد لازم برای پر شدن دانه‌های موجود در خوشه گندم توسط سه برگ انتهایی گندم تامین می‌شود و حفاظت از آنها خصوصاً برگ پرچم نقش بسیار مهمی در افزایش عملکرد گیاه دارد. 
 وی ادامه داد: بیماری برگی زنگ زرد گندم به دلیل ظهور نژاد‌های جدید و با شرایط خاص آب و هوای، هر چند سال یکبار به صورت همه گیر (اپیدمی) در آمده و می‌تواند خسارت زیادی را به محصول گندم وجو وارد کند.
دیانتی با بیان اینکه احتمال شیوع بیماری‌های برگی در همه نقاط استان وجود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر شرایط آب و هوایی در کلیه شهرستان‌ها جهت توسعه بیماری مساعدتر است.
وی تصریح کرد: این بیماری به صورت جوش یا تاول‌هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی روی برگ‌های محصول ظاهر شده سپس جوش‌ها به سرعت به هم پیوسته و نوار‌هایی درامتداد رگبرگ‌ها در هر ۲ سطح برگ نمایان می‌کنند که به دنبال آن به کل محصول آسیب می‌زند. این مقام مسئول از کشاورزان خواست به منظور حفاظت از مزارع به محض مساعد شدن شرایط آب و هوایی ضمن پایش مستمر مزارع خود با مراجعه فوری به مراکز و مدیریت جهاد کشاورزی تابعه و مشاوره با کارشناسان مربوطه قبل از مشاهده علائم بیماری، نسبت به کانون کوبی و انجام عملیات سمپاشی مزارع خود با سموم شیمیایی توصیه شده اقدام کنند.

دیگر خبرها

  • مانور سراسری مبارزه با زنگ زرد گندم در آذربایجان غربی آغاز شد / مبارزه بر علیه بیماری‌های برگی در بیش از ۲ هزار هکتار از مزارع غلات استان
  • هشدار شیوع بیماری زنگ زرد در مزارع غلات آذربایجان‌غربی 
  • اجرای مانور مبارزه با بیماری‌های لکه برگی غلات خصوصاً زنگ زرد در شهرستان میاندوآب 
  • اجرای مانور مبارزه با بیماری زنگ زرد گندم در مزارع پلدشت 
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۹۳ هزار تن گندم از مزارع شهرستان میاندوآب
  • ۲ هزار هکتار با بیماری‌های برگی غلات در آذربایجان غربی مبارزه شد
  • ضرورت مقابله با بیماری زنگ زرد در مزارع گندم دیم کشور
  • خسارت سیل و تگرگ به مزارع کازرون
  • خبر جدید برای گندمکاران/ قیمت گندم مشخص شد
  • مبارزه با آفت سن غلات در مزارع