Web Analytics Made Easy - Statcounter

پروژه‌ی اتوبان «قزوین - الموت - تنکابن»، که در سفر مقام معظم رهبری در سال 82 مطرح و تصویب شد و تاکنون بارها توسط مسئولان از اهمیت آن گفته‌شده است اما پس از گذشت 14 سال از سفر مقام معظم رهبری به استان هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.


به گزارش ایسنا ، محورهای اصلی چهارگانه که سبب اتصال استان تهران به استان‌های شمالی کشور می‌شوند در سال‌های اخیر شاهد رشد روزافزون ترافیک عبوری بوده‌اند تا جایی که حتی توسعه و چهار خطه کردن این محورها نتوانسته است از انسداد آن‌ها جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



علاوه بر این تعداد محدود این محورها موجب تمرکز شدید ترافیک در میادی ورودی شهرهای مقصد در شمال کشور شده که این امر معضلات ترافیکی شهرهای مزبور را دوچندان کرده است.

جعفر قزوینیان مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره راه و شهرسازی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا می‌گوید: ترافیک موجود در محورها تنها به شهرهای مقصد ختم نشده و قسمت عمده آن‌ها به مقصد شهرهای شمال، وارد جاده کناره دریای خزر می‌شوند که از این منظر نیز محور ساحلی کشش ترافیک مذکور را ندارد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به مطالب مطرح‌شده احداث سایر کری دورهای موازی با محورهای موجود منتهی به شمال کشور به‌شدت احساس می‌شود گفت: گرچه احداث آزادراه تهران – شمال به‌عنوآن‌یکی از مهم‌ترین راهکارهای برون‌رفت از شرایط بحرانی کنونی مطرح است اما طولانی شدن مدت اجرای آن باعث خواهد شد تا در زمان بهره‌برداری کماکان مشکلات امروز وجود داشته باشد.

قزوینیان ادامه می‌دهد: در همین راستا احداث محور قزوین – الموت – تنکابن در برنامه اجرایی قرارگرفته است که این محور به طول 148 کیلومتر از کیلومتر 10 آزادراه قزوین – کرج آغاز و پس از عبور از منطقه الموت و رشته‌کوه‌های البرز به کمربندی تنکابن متصل می‌شود.

ارتباط سریع استان‌های مرکزی با شمال کشور از مزایای این پروژه است


مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره راه و شهرسازی استان قزوین در خصوص مزایای احداث این پروژه می‌گوید: ارتباط سریع و مطمئن استان قزوین و استان‌های مرکزی با شمال کشور، کاهش ترافیک محورهای منتهی به شمال به‌خصوص محورهای کرج – چالوس و قزوین – رشت ازجمله مزایای احداث این پروژه است.

وی اضافه می‌کند: کاهش ترافیک در محور کناره دریای خزر، امکان حمل‌ونقل سریع تولیدات محصولات صنعتی، کشاورزی، دامی از استان‌های شمالی به سایر نقاط کشور و بالعکس و توسعه همه‌جانبه مناطق واقع در مسیر از دیگر مزایای این پروژه است.

قزوینیان خاطرنشان می‌کند: توسعه و رونق گردشگری در منطقه الموت و شهرستان‌های شمالی واقع در مسیر به لحاظ شرایط طبیعی و تاریخی منحصربه‌فرد، ایجاد اشتغال در ابعاد مختلف با توجه به توسعه همه‌جانبه و رونق گردشگری در منطقه و صرفه‌جویی در سرعت و زمان سفر با توجه به کاهش طول مسیر از دیگر مزایای این پروژه است.

به گزارش ایسنا با احداث این پروژه مسافت فعلی قزوین – رشت – تنکابن نزدیک به 180 کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد که این امر می‌تواند سبب اثرگذاری زیادی در حوزه‌ی راه و کاهش منابع سوختی داشته باشد.

محدوده قزوین تا الموت پیشرفت مناسبی داشته است


مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره راه و شهرسازی استان قزوین اعلام می‌کند: راه اصلی قزوین-الموت-تنکابن به طول 148 کیلومتر دارای 6 قطعه که اولویت اجرایی در آن تکمیل قطعات 1و2و3 حدفاصل کیلومتر صفرتا 62( قزوین تا الموت ) است و این قطعات توسط دو پیمانکار با پیشرفت مناسبی در حال اجرا است.

وی اضافه می‌کند: قطعه اول به طول 40 کیلومتر از روستای حصارخروان در اتوبان تهران – قزوین آغاز می‌شود که تاکنون عملیات خاک‌برداری و خاک‌ریزی و احداث ابنیه فنی تا کیلومتر 24 انجام‌شده و 10 کیلومتر آن‌یک لایه آسفالت بیندر اجراشده است و از کیلومتر 24 تا 35 تکمیل ابنیه فنی و عملیات خاک‌برداری نیز در دست اقدام است.

قزوینیان یادآوری می‌کند: قطعات 1و2 از کیلومتر صفرتا 40 تجمیع شده و طی برگزاری مناقصه به شرکت پارس گرما واگذارشده است.

وی اعلام می‌کند: قطعه سوم به طول 22 کیلومتر حدفاصل کیلومتر 40 تا 62 است که 7 کیلومتر از آن کلیه ابنیه فنی و عملیات خاک‌برداری و خاک‌ریزی اجراشده و در مابقی مسیر عملیات در حال اجرا است و البته عملیات اجرایی تونل شیرکوه در کیلومتر 49 محور نیز توسط شرکت پارس گرما آغاز و پیشرفت آن مطابق برنامه زمان‌بندی است.

قزوینیان ادامه می‌دهد: برای عبور از محدوده لغزشی کیلومتر 35 تا 45 نیاز به انجام مطالعات دقیق ژئوتکنیک و تهیه طرح‌های حفاظتی و پایدارسازی است که موضوع به‌صورت کاملاً جدی و مستمر از طریق اداره کل فنی و بررسی طرح‌های راه‌های این شرکت در دست پی گیری است و به‌محض مشخص شدن طرح، سریعاً عملیات اجرائی آن آغاز و پیشرفت آن با بخش‌های دیگر هماهنگ می‌شود.

پروژه با پیشرفت 35 درصدی همراه است


وی تأکید می‌کند: عملیات اجرایی در قطعه چهارم محور حدفاصل کیلومتر 62 تا 93 به طول 31 کیلومتر تحت پیمان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با پیشرفت فیزیکی 35 درصد و با روند بسیار مناسبی در دست اجرا است به‌نحوی‌که در کلیه جبهه‌های کاری از قبیل خاک‌برداری، خاک‌ریزی، حفاری و اجرای لاینینگ تونل‌ها، احداث ابنیه فنی و بقیه‌ی موارد کارگاه فعال است.

قزوینیان یادآوری می‌کند: در این قطعه احداث پل‌های قبل و بعد از باغ فردوس به پیمانکار ابلاغ‌شده و عملیات اجرائی آن آغازشده است و پل بزرگ آتان رود پس از تکمیل مطالعات مرحله دوم عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره راه و شهرسازی استان قزوین تصریح می‌کند: قطعات 5 و 6 محور در محدوده استحفاظی استان مازندران واقع‌شده‌اند که قطعه 6 از کنارگذر تنکابن در کیلومتر صفر آغاز و با طول 34 کیلومتر و قطعه 5 نیز حدفاصل کیلومتر 34 تا 65 تونل دال مرز است.

وی اعلام می‌کند: عملیات اجرائی در قطعه 5 و در محدوده ابلاغ‌شده حدفاصل کیلومتر 32 تا 39 توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با پیشرفت فیزیکی 25 درصد و در کلیه جبهه‌های کاری از قبیل حفاری و لاینینگ تونل‌ها، احداث دیوارها و ابنیه فنی، عملیات خاک‌برداری و خاک‌ریزی و بدون وقفه در دست اجرا است و اخیراً نیز اراضی حدود یک کیلومتر از مسیر آزادسازی و برای اجرا در اختیار پیمانکار قرارگرفته است.

قزوینیان ادامه می‌دهد: برای بازنگری و تکمیل مطالعات قطعات 5 و 6 محور، مهندسان مشاور ایران استون انتخاب و در زمان کوتاهی مطالعات این قطعات تکمیل می‌گردد و عملیات اجرائی در حوزه استحفاظی مازندران نیز با سرعت بیشتری ادامه خواهد داشت.

وی یادآوری می‌کند: همچنین مشاور زیست‌محیطی توازن محیط‌زیست و پدافند غیرعامل نیز هم‌زمان انتخاب و با هماهنگی مشاور پروژه نقشه و طرح‌های موردنیاز را تهیه می‌کنند.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره راه و شهرسازی استان قزوین اضافه می‌کند: تا تکمیل مطالعات قطعات 5 و 6 و به‌منظور تسریع در تکمیل پروژه، تهیه نقشه جات 10 کیلومتر ابتدایی قطعه ششم حدفاصل کیلومتر صفرتا کیلومتر 10 به دستگاه نظارت و اجرای آن به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) ابلاغ‌شده که موضوع در دست اقدام است.

وی عنوان می‌کند: با تعامل مناسب با سازمان حفاظت محیط‌زیست و جلسات برگزارشده و مکاتبات صورت پذیرفته اخذ مجوز زیست‌محیطی پروژه به جد در حال پی‌گیری است و با تشکیل کارگروه‌های مشترک و لحاظ نمودن مسائل موردنظر سازمان حفاظت محیط‌زیست، عملیات اجرائی پروژه بدون هیچ‌گونه وقفه‌ای ادامه خواهد یافت.

229 میلیارد ریال اعتبار مصوب سال 95 برای اجرای پروژه


قزوینیان توضیح می‌دهد: اعتبار مصوب سال 95 پروژه مذکور مبلغ 229 میلیارد ریال بود که به‌محض دریافت آن به پروژه تخصیص پیدا می‌کند همچنین از محل اسناد خزانه اسلامی مراحل اول و سوم سال 95 مبلغ 156 میلیارد ریال به پروژه ابلاغ و پرداخت‌شده است. در ضمن مطالبات پیمانکاران و مشاوران پروژه به‌صورت مستمر و به‌روز از محل سهام فولاد خوزستان پرداخت می‌شود.

به گزارش ایسنا، این پروژه به طول 148 کیلومتر که 114 کیلومتر در دست اجرا شامل 5 قطعه اجرایی و قطعه 6 به طول 34 کیلومتر از سمت تنکابن دارای جاده آسفالته است که نیاز به بهسازی دارد.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره راه و شهرسازی استان قزوین می‌گوید: این پروژه با عرض 11 متر، با 306 دستگاه آبرو و 13 دستگاه پل بزرگ به طول 1320 متر و 15 دستگاه تونل به طول 14950متر بوده است.

وی تأکید می‌کند: حجم خاک‌برداری 30 میلیون مترمکعب و حجم خاک‌ریزی 5 میلیون و 800 مترمکعب که از سال 86 آغازشده است که مجموع ریالی قراردادها به 5 هزار میلیارد ریال رسیده است.

بیش از 2 هزار میلیارد ریال اعتبار برای پروژه تاکنون صرف شده است


مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره راه و شهرسازی قزوین توضیح می‌دهد: مبلغ هزینه شده تاکنون 2هزار و 300 میلیارد ریال بوده و اعتبار موردنیاز برای بهره‌برداری 62 کیلومتر اول 1800 میلیارد ریال است.

وی خاطرنشان می‌کند: 62 کیلومتر اول این پروژه دارای پیشرفت 70 درصدی و مابقی پروژه دارای پیشرفت 38 درصدی بوده است که در حال حاضر اعتبار موردنیاز برای انجام این پروژه 10 هزار میلیارد ریال است.

قزوینیان توضیح می‌دهد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال جاری در صورت رفع مشکل مالی اتمام زیرسازی محور در 62 کیلومتر مذکور منهای محدوده لغزشی حدفاصل کیلومتر 35 تا 45 در دستور کار قرار دارد.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره راه و شهرسازی قزوین تأمین منابع مالی این پروژه را از سهام شرکت فولاد خوزستان به ارزش 4هزار و 500 میلیارد ریال و بودجه‌ی عمومی نیز 229 میلیارد ریال عنوان کرد.

قزوینیان عدم تخصیص کامل بودجه سال 1394 و ممانعت‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست ازجمله مشکلات این پروژه، مطرح می‌کند می‌گوید: پیشنهاد می‌شود تا با برطرف کردن این مشکلات و تخصیص صددرصدی اعتبار سال به این پروژه در بهره‌برداری و سرعت بخشیدن این پروژه بزرگ گام برداشته شود.
به گزارش ایسنا با توجه به اینکه این پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین لازم است تا مجریان و مسئولان مرتبط در این حوزه تلاش خود را برای بهره‌برداری سریع‌تر این پروژه به‌کارگیرند تا بتوان شاهد اثرگذاری آن بود.

گزارش از طهورا قلی‌پور خبرنگار ایسنا منطقه قزوین

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۸۶۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۸۱۹ کیلومتر خط انتقال و شبکه آب در طرح جهاد آبرسانی خوزستان

ایسنا/خوزستان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: با آغاز دولت سیزدهم و توجه این دولت به تامین آب شرب روستاها ۸۱۹ کیلومتر خط انتقال آبرسانی و شبکه در قالب پروژه محرومیت زدایی استان خوزستان اجرا شده است.

صابر علیدادی در گفت و گو با ایسنا پروژه‌های در حال اجرای طرح محرومیت‌زدایی جهاد آبرسانی استان را ۲۳ پروژه در قالب ۷۶۶ روستا و ۲۱ شهرستان عنوان کرد.

وی افزود: ۲۳ پروژه آبرسانی طرح محرومیت زدایی در ۲۱ شهرستان شادگان، شوشتر، هندیجان، رامشیر، امیدیه، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، اندیکا، اندیمشک، هفتکل، حمیدیه، اهواز، شوش، کرخه، مسجدسلیمان، سوسنگرد، هویزه، بستان، بهبهان و ایذه در حال اجرا است.

علیدادی با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی طرح‌های محرومیت‌زدایی استان ۴۳ درصد است، در خصوص آخرین وضعیت پیشرفت پروژه‌های محرومیت‌زدایی جهاد آبرسانی استان گفت: با اقدامات انجام شده در حال حاضر علاوه بر اجرای  ۸۱۹ کیلومتر خط انتقال آبرسانی و شبکه، احداث ۳ باب ایستگاه پمپاژ، احداث ۵ باب مخزن ذخیره بتنی جمعا به ظرفیت ۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب، حفاری و تجهیز ۶ حلقه چاه آب شرب و افتتاح آبرسانی به ۱۸۰ روستا را می‌توان به عنوان عملکرد پروژه محرومیت زدایی استان عنوان کرد.

وی یادآور شد: علاوه بر شرکت آب و فاضلاب خوزستان، قرارگاه کربلا و بسیج سازندگی نیز به عنوان معین در اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی استان همکاری می‌کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازگشایی گردنه پیچ‌بن در الموت+ فیلم
  • سه رویداد گردشگری قزوین در تقویم ملی به‌ ثبت رسید
  • افزایش دو برابری ظرفیت انتقال آب به دیلم
  • بازگشایی راه ارتباطی مازندران به قزوین
  • اجرای ۱۰ طرح راه سازی در استان همدان
  • عملیات روسازی و ریل گذاری ۷۰ کیلومتر از پروژه راه آهن خراسان جنوبی
  • اجرای ۸۱۹ کیلومتر خط انتقال و شبکه آب در طرح جهاد آبرسانی خوزستان
  • مسئولان جریان‌های اثرگذار بر حوزه کاری خود را بشناسند
  • ثبت سه رویداد گردشگری قزوین در تقویم ملی
  • شعار سال یک راهبرد اجرایی برای حل مشکلات است