Web Analytics Made Easy - Statcounter

زین العابدین قمری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، با اشاره به اینکه آذربایجان‏ غربی بنا به درخواست سازمان جهاد کشاورزی و با توجه به ‏وجود ظرفیت‌های مطلوب موجود، در سال 95 به ‏عنوان استان آزمایشی برای اجرای طرح نظام نوین کشاورزی انتخاب شد، اظهار داشت: اجرای پروژه توسعه کشاورزی پایدار در آذربایجان غربی برای مدیریت بهینه مصرف آب در دست اقدام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این طرح برای فعال ‏کردن مراکز خدمات جهاد کشاورزی دهستان‌‏ها و نیز ایجاد پل ارتباطی بین محققان مراکز تحقیقات و بهره‏‌برداران روستایی و به ‏روزرسانی دانش کشاورزان از طریق مراکز جهاد کشاورزی به ‏اجرا درآمده است، هدف اصلی این طرح انتقال دانش از طریق کارشناسان مراکز خدمات جهاد کشاورزی به کشاورزان است.

قمری گفت: مدیریت هماهنگی ترویج‏ کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان به‏ منظور افزایش ضریب پوشش فعالیت‏‌های ترویجی در راستای توسعه فناوری‌های نوین کشاورزی براساس مقررات و ضوابط قانونی با شرکت‌‏ها تفاهم‏نامه‌‏هایی را برای برگزاری کارگاه آموزشی، چاپ نشریه، بروشور و فصلنامه و اجرای سیاست‌‏های جامع الگویی امضاء می‏‌کند.

مدیر هماهنگی ترویج‏ کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان ‏غربی با اشاره به اینکه آذربایجان‏ غربی با داشتن 114 صندوق اعتبار خرد زنان روستایی مقام دوم کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است اظهار داشت: هدف از تشکیل این صندوق‏‌ها ترویج فرهنگ پس‌‏انداز بین زنان روستایی و هدایت این پس‏‌اندازها به سوی سرمایه‌‏های گروهی مولد و کارآمد، افزایش دستیابی زنان و دختران روستایی کم‌‏درآمد به تسهیلات و منابع مالی و فراهم‏ کردن زمینه توسعه مشاغل و کسب و کارهای کوچک محلی است.

قمری گفت: از سوی دیگر افزایش سطح درآمد اعضاء با اجرای پروژه‌‏های کوچک درآمدزا در بخش کشاورزی، ارتقاء مهارت‌‏های فردی و اجتماعی و آگاهی زنان از طریق برنامه‌‏های آموزشی ترویجی و مهارتی، تقویت مشارکت زنان روستایی در فعالیت‌‏های اجتماعی و اقتصادی و نیز پرداخت وام‌‏های فرد برای فعالیت‌‏های درآمدزا نیز دنبال می‌شود.

وی با اشاره به عمده‌‏ترین چالش‌‏هایی پیش‏روی توسعه کارهای ترویجی استان اظهار داشت: از مهمترین چالش‌‏های پیش‏روی ترویج می‏‌توان به کمبود اعتبار، کمبود تجهیزات و امکانات لازم از قبیل خودرو، رایانه، ملزومات اداری، کمبود نیروی انسانی متخصص درخصوص ترویج و آموزش، نبود برنامه جامع ترویجی در بخش کشاورزی با چشم‏انداز چندساله، عدم تخصیص به موقع اعتبارات ترویج و سازمان و عدم وجود هماهنگی کافی بین واحدهای مختلف سازمان و مراکز تحقیقات اشاره کرد.

مدیر هماهنگی ترویج‏ کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‏‌غربی با اشاره به اینکه به‏ منظور تامین اعتبارات مدیریت ترویج استان موانعی وجود دارد گفت: در این رابطه کم‏بودن اعتبارات مصوب ترویج، عدم تبادل به ‏موقع موافقتنامه‏‌ها با استانداری، عدم‏ تخصیص 100درصدی و به موقع اعتبارات، نبود پیوست‌های ترویجی برای سایر پروژه‌‏های اجرایی سازمان در معاونت‏‌های مختلف، نبود ردیف اعتباری ویژه برای برخی پروژه‌‏ها و حذف ردیف‌‏های اعتباری مانند زنان روستایی از موانع مهم در راستای تامین اعتبارات مدیریت ترویج استان است.

وی گفت: هم‌اینک از اولویت‌‏های اول برنامه‌‏های آموزشی، ترویجی در استان می‏‌توان به مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی، تولید محصول سالم و مدیریت مواد شیمیایی، افزایش بهره‌‏وری اقتصادی بخش‌‏های کشاورزی، فرآوری محصولات ‏کشاورزی، بازاریابی محصولات کشاورزی، مدیریت مزرعه و پسماندهای کشاورزی اشاره کرد.

قمری با اشاره به اینکه با توجه به بحران آب موجود در سطح کشور و به ‏ویژه استان آذربایجان‏ غربی در راستای ترویج مصرف بهینه آب در کشاورزی اقداماتی شده است، افزود: اقدامات انجام شده جهت ترویج مصرف بهینه آب توسط این مدیریت شامل اجرای پروژه توسعه کشاورزی پایدار با راهبرد Ipcm؛ اجرای پروژه‌‏های آگاه‏سازی جوامع محلی در مصرف بهینه آب با همکاری سازمان نظام ‏مهندسی و بسیج مهندسی‏ کشاورزی در سطح استان و تولید نشریه، بروشور، اپلیکیشن و اطلاعیه با موضوعات مختلف مصرف بهینه آب بوده است.

وی با اشاره به تاثیر ورود مهندسان کشاورزی به‏ طور عملی در بحث تولید در توسعه و اقتصادی کردن بخش کشاورزی، اظهار داشت: برابر دستورالعمل استقرار شبکه ترویج از سال 86 تاکنون شرکت‏‌های فنی و مهندسی کشاورزی با عضویت فارغ‌‏التحصیلان این بخش ساماندهی شده و در مراکز دهستان‏‌ها مستقر هستند.

مدیر هماهنگی ترویج‏ کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‏ غربی گفت: با توجه به ساختار موجود کمیته‌‏های اجرایی شهرستان و کمیته اجرایی استان که دبیر آن ترویج است، به امورات مربوط به شرکت‌‏ها همراه با سازمان نظام‏ مهندسی پرداخته و در این راستا با همکاری شرکت‏‌های مذکور در سطح دهستان‏‌ها فعالیت‌‏های زیادی صورت گرفته است.

وی بیان کرد: در سال 1395 تعداد 35 مورد سایت الگویی جامع تولیدی - ترویجی در 17 شهرستان استان اجرا شده‏ که به ‏دلیل کمبود و گاهی نبود اعتبار و سایر امکانات و تجهیزات امکان توسعه وجود ندارد.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۸۷۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز مهاباد؛ رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی در چهارمین جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال با محوریت کمیسیون رفع تداخلات و قرارگاه شهید سلیمانی ثبت اسناد زراعی با اشاره به صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان گفت: در حال حاضر اراضی واقع در سه هزار و 200 پلاک استان

دارای سند تک برگ هستند.

ناصر عتباتی افزود: موضوع سندار شدن اراضی کشاورزی به صورت ریشه‌ای و اساسی مورد پیگیری قوه قضائیه است و جلوگیری از خرد شدن اراضی زراعی و صدور اسناد تک برگی کاداستر برای آنها بسیار حائز اهمیت بوده و در دستور کار ویژه دستگاه قضایی قرار دارد.

عتباتی اظهار کرد: اعضای قرارگاه شهید سلیمانی به صورت جدی در خصوص کاداستر اراضی کشاورزی پای کار هستند و پیگیریها تا صدور سند تک برگی برای تمام اراضی کشاورزی در استان ادامه خواهد داشت.

وی گفت: اقدامات انجام شده درخصوص صدور اسناد کشاورزی برای مالکان باید سازنده و حمایتی باشد تا مردم داوطلبانه حاضر به سند دار کردن املاک زراعی خود شوند.

عتباتی ، با بیان اینکه اختلافات و مشکلات در حوزه ثبت اراضی کشاورزی یکی از اولویتهای دستگاه قضایی است که با جدیت باید پیگیری شود، گفت: باید با رویکرد واقع بینانه به موضوع سند دار کردن اراضی کشاورزی نگاه و اقدام کرد.

مدیرکل دفتر مهندسی و حدنگاری و امور اراضی و مجری رفع تداخلات کشور هم در این جلسه با قدردانی از مدیریت دستگاه قضایی آذربایجان‌غربی گفت: در بررسی‌های انجام شده آذربایجان‌غربی از لحاظ وضعیت ثبت اسناد کشاورزی وضعیت خوبی دارد که نشان دهنده هماهنگی و تلاشهای متولیان امر است.

احمدی افزود: آذربایجان‌غربی جزء استانهای هدف است و برای سازمان بسیار اهمیت دارد و از نظر امنیت غذایی جزء قطب‌های کشور محسوب می شود که ضروری است هم صیانت و هم مساعدت شود تا رشد و ارتقای عملکرد‌ها در این استان تداوم پیدا کند.

وی ، با بیان اینکه خواسته سازمان، برنامه ریزی منظم برای تقویت و پیشبرد بهتر امور است،

افزود: خرد شدن اراضی زراعی امنیت غذایی را به مخاطره می‌اندازد، لذا باید از خرد شدن و تفکیک اراضی زراعی جلوگیری شود.

مجری رفع تداخلات کشور، با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت مردم برای سند دار کردن اراضی کشاورزی لازم است و باید همکاری مردم در این خصوص جلب شود،گفت: تعداد کمیسیونهای رفع تداخلات هم در برخی از شهر‌های استان باید افزایش یابد چون این امر می‌تواند سرعت کار را بالا ببرد و در زمان کوتاهتری به نتایج هدفگذاری شده می‌رسد.

احمدی، در پایان برای اجرای کاداستر اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی قول مساعد داد.

دیگر خبرها

  • بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی از دو واحد تولیدی در ارومیه
  • جلسه ستاد برداشت سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ برگزار شد
  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین
  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • برداشت گل محمدی از باغات سیستان وبلوچستان
  • اتمام پروژه کمربندی دوم شهر، نیازمند تخصیص اعتبارات ملی است
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی
  • برگ درخت انگور سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • عقب‌ماندگی‌های اجرای طرح فیبر نوری در استان بوشهر جبران شود
  • پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان