Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@08:35:19 GMT

توصيه يکي از نزديکان روحاني به سعيد جليلي

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۸۷۸۶۴

خبرگزاري آريا - بازار تحليل سبد رأي نامزدهاي دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گرم است، اصولگرايان حامي رئيسي دو رويکرد را دنبال مي کنند در کوتاه مدت به دنبال توجيه شکست هستند و در درازمدت هدف خود را حفظ سبد رأي 16 ميليوني او تعريف کردند.

به گزارش سرويس سياسي جام نيـوز، بازار تحليل سبد رأي نامزدهاي دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گرم است، اصولگرايان حامي رئيسي دو رويکرد را دنبال مي کنند در کوتاه مدت به دنبال توجيه شکست هستند و در درازمدت هدف خود را حفظ سبد رأي 16 ميليوني او تعريف کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




حجت الاسلام سيدرضا اکرمي رئيس شوراي فرهنگي نهاد رياست جمهوري و عضو جامعه روحانيت مبارز تقسيم بندي، تشکيک و تحريف آراي نامزدها را اقدامي نادرست مي خواند و با اشاره به تأييد نتيجه انتخابات از طرف شوراي نگهبان، تلاش عده اي براي تقسيم آرا به حلال و حرام يا سياه و سفيد را مورد انتقاد قرار داد.


مشروح گفتگوي نامه نيوز با اين عضو ارشد جامعه روحانيت را در ادامه بخوانيد؛



در فضاي سياسي بعد از انتخابات شاهد بيان يکسري تعابير جديد مثل آراي حلال و غيرحلال هستيم، شما درباره تعابيري از اين دست چه نظري داريد؟


اولا انتخابات جديدي در کشور برگزار نشد بلکه سي و ششمين انتخابات و دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري بود بنابراين امر تازه و جديدي اتفاق نيفتاد که درباره توصيف آن تعبيرها و کلمات نو بکار ببريم. نکته دوم اينکه همه انتخابات زير نظر شوراي نگهبان انجام مي شود و اين شورا داور و فصل الخطاب صحت انتخابات رياست جمهوري دوازدهم را اعلام کرد. البته نظر نهايي را درباره شکايات ظرف مدت 7 روز که تا 10 روز قابل تمديد است اعلام خواهد کرد. تاکنون نظري از طرف هيأت مرکزي نظارت بر انتخابات اعلام نشده و ما منتظر نظر نهايي شوراي نگهبان هستيم.


ثالثا آقاي کدخدايي سخنگويي شوراي نگهبان گفت شکاياتي انجام شده اما در اصل نتيجه انتخابات موثر نيست يعني نتيجه 41 ميليون مشارکت مردمي، 23.5 ميليون آراي آقاي روحاني و 15.7 ميليون آراي آقاي رئيسي را اعلام کردند، حالا منتظرند تا اگر شکايتي در اين طرف يا آن طرف است بررسي شود. البته حتما هم شکاياتي وجود دارد چون ايران کشور پهناوري است، 65 هزار صندوق رأي در انتخابات رياست جمهوري وجود داشت و بيش از 41 ميليون نفر شرکت کردند بنابراين طبيعي است که به بعضي شعب اخذ رأي تعرفه نرسيده باشد يا بعضي جاها نتوانستند باشند از برخي رأي بگيرند.

اينها موارد مشابهي است که مختص به انتخابات رياست جمهوري دوازدهم نبود و در ادوار مختلف انتخابات شاهدش بوديم، پس وجود برخي شکايات و تخلفات در امر انتخابات عادي است بايد اجازه داد شوراي نگهبان به طور جامع موارد ارجاعي را بررسي کند و فصل الخطاب را نظر شوراي نگهبان بدانيم بنابراين هر اظهارنظري فراتر از اظهارنظر شوراي نگهبان مصداق «دايه دلسوزتر از مادر و کاتوليک تر از پاپ شدن» است.


اين اظهارنظرها از ناحيه هر کسي مي خواهد باشد فرقي ندارد، همه بايد قدري حوصله و تأمل کنيم تا شوراي نگهبان نظر نهايي خود را بيان کند بنابراين تقسيم آراي 41 ميليون نفري که رأي دادند به حلال و حرام، انقلابي و غير انقلابي يا ديگر موارد معنا ندارد. مردم ايران در انتخابات رياست جمهوري آبرومندانه شرکت کردند و نتايج هم توسط شوراي نگهبان اعلام شد، حالا منتظر نظر اين شورا درباره رسيدگي به شکايات هستيم.


شما به لحاظ اشراف خود بر مباحث فقهي بفرماييد آراي چه معنا و مفهومي دارد؟


من معتقدم گوينده بايد هدف خود را از بيان اين تعبير بگويد. ضمن آنکه چه طور برخي 15 ميليون و 700 هزار رأي آقاي رئيسي را 16 ميليون و در مقابل 23.5 ميليون رأي آقاي روحاني را 23 ميليون اظهار مي کنند، حال آنکه بايد درست به آرا اشاره داشته باشند و کم و زياد بيان نکنند. در مجموع اين 4 نامزدي که در انتخابات باقي ماندند همه آنها را شوراي نگهبان تأييد کرد بنابراين رأي دهندگان مي توانستند به هر نامزدي که او را شايسته جايگاه رياست جمهوري مي دانستند رأي بدهند و رأي آنها نيز قانوني و مشروع است. البته متأسفانه گاهي هواداران نامزدها داغ و تند هستند و تعبيرهاي ناصحيحي را بيان مي کنند. در همين انتخابات هم شاهد بيان حرف هاي بي ربطي بوديم. از اين صحبت ها بايد گذشت و عبور کرد چون انتخابات پايان يافت.


در گردهمايي اخير جمنا پس از انتخابات اعلام شد که آقاي روحاني براي رياست جمهوري دوباره به آراي سياه متوسل شد، معناي اين حرف شان هم آن است که جمعي از حائزين شرايط رأي دهي هيچ گاه در انتخابات شرکت نمي کردند اما اين دفعه در انتخابات شرکت کردند با هدف آنکه به انقلاب ضربه بزنند، نظر شما درباره اين نوع تقسيم بندي آرا چيست؟


بايد گوينده منظورش را از بيان اين حرف ها توضيح دهد. من نمي خواهم از طرف کسي حرف بزنم.


برخي حاميان آقاي رئيسي همچون سعيد جليلي دنبال تشکيل دولت در سايه هستند تا دولت دوازدهم را نقد کنند آيا اين ايده را مناسب مي دانيد؟


اگر نقد عالمانه، عاقلانه، ناصحانه و همراه پيشنهاد مطرح شود امري است که مورد استقبال هر آدم منصفي خواهد بود. به جناب آقاي جليلي عرض مي کنم «جناب آقاي جليلي اگر تازه به اين ايده رسيده ايد، يک بحث است اما اگر از گذشته چنين ايده اي داشتيد بهتر است ابتدا نقد دولت نهم و دهم را روي کاغذ بياوريد تا بعد نوبت به دولت يازدهم و دوازدهم برسد».


از آنجا که چندين دوره است ايده دولت در سايه مطرح مي شود اما جز تشکيل چند جلسه و توقف کار نتيجه ديگري نداشته، به نظر شما در اين دوره دنبال کردن تشکيل دولت در سايه راه به جايي خواهد برد؟


مشکل ديگري در کشور داريم که آقاي جليلي و امثال او به آن نمي پردازند و اين مشکل فقدان حزب در کشور است. حزب و تشکل سياسي جدي و فراگير در کشور نياز داريم که اساسنامه و مرامنامه مشخص و روشن داشته باشد، تا در طول سال فعاليت سياسي کنند نه آنکه دوره فعاليت شان فصلي و منحصر به زمان انتخابات باشد.


يعني تا تشکيلات رسمي و حزب فراگير نداشته باشيم ايده دولت در سايه به جايي نمي رسد؟


بله، بدون حزب فراگير تاکنون دولت در سايه جواب نداده از اين به بعد هم جواب نخواهد داد.


آينده سياسي آقاي رئيسي و آقاي قاليباف را چه طور مي بينيد؟


به حضرت عباس گفتند اين خواب را تعبير کن، گفت من بيداري را هم بلد نيستم تعبير کند چه رسد به خواب. حالا بايد زمان بگذرد تا ببنيم چه مي شود.

نامه
202


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۸۷۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) سعید جلیلی و فیدل کاسترو در یک قاب

سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • (ویدیو) واکنش سخنگوی شورای نگهبان به گفته‌های حسن روحانی
  • واکنش به اظهارات حسن روحانی درباره دلایل رد صلاحیت خود | آخرین وضعیت لایحه حجاب | شورای نگهبان به مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ایراد گرفت؟
  • پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به ادعای حسن روحانی
  • سخنگوی شورای نگهبان: لایحه حجاب هنوز کار دارد؛ ایرادات همچنان باقی است /کنایه به روحانی: وقتی تایید می شوید، سطح درک شورا بالاست؟ /تایید تشکیل سازمان «سپند»
  • دلایل ردصلاحیت روحانی علنی می‌شود/ سخنگوی حزب اعتدال و توسعه: رئیس دولت دوازدهم برای حفظ شأن شورای نگهبان این کار را می‌کند
  • انتقاد عضو حزب اعتدال و توسعه از شورای نگهبان
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • (عکس) سعید جلیلی و فیدل کاسترو در یک قاب
  • نامه سوم روحانی به شورای نگهبان درباره ارائه مستندات ردصلاحیتش