Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این میزگرد شرکت کنندگان به فراهم کردن شرایط تسهیل ازدواج جوانان به عنوان یکی از مصداق های امر به معروف و نهی از منکر ، کاهش جرایم با تذکر لسانی آمران به معروف، رفع کمبود بودجه در این ارتباط و اجرای این فریضه توسط همه دستگاه ها و ... تاکید کردند.
این میز گرد با هدف ترویج 2 فریضه الهی یاد شده همزمان با ماه مبارک رمضان و ارایه راهکارهای احیای آن با رویکرد گفتمان سازی در الگوهای رفتاری با حضور حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی، نماینده ولی فقیه در سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی و کارشناس مذهبی و سرهنگ علی قاسمی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر و فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) و محمد رضا فخر معاون دولت به مردم ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** تشکیل نظام اسلامی بالاترین معروف هاست
نماینده ولی فقیه در سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی در این میز گرد گفت: از دیدگاه اسلام و عالمان دین تشکیل نظام اسلامی جزو بالاترین معروف هاست زیرا در پناه این نظام دیگر معروف ها مورد توجه قرار می گیرند.
حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی، افزود: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) برگرفته از تحقق تشکیل نظام اسلامی است و هرکسی در این ارتباط به دنبال حفظ ارزش های نظام است مطمئنا بالاترین فریضه ها را انجام می دهد.
به گفته وی در مقابل حافظان نظام، کسانی که در زمینه منکرها و منعیات الهی فعالیت می کنند و با ترویج آن قصد فروپاشی نظام اسلامی را دارند از دیدگاه اسلام بزرگترین منکر ها را انجام می دهند.
وی با اشاره به این سخن مقام معظم رهبری که فرمودند« حد نصاب امر به معروف و نهی از منکر را به مسایل کوچک و فردی اختصاص ندهیم» افزود: دلسوزان نظام باید در نظر داشته باشند که خود را آنقدر مشغول مسایل متفرقه نکنند که از اصل بیفتند.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام نوفرستی ادامه داد: امروزه توجه به فرهنگ نماز در جامعه و فرهنگ سازی آن به عنوان نقطه وصل جامعه با خدا ضرورت دارد و در کنار آن با توجه به قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان بازخوانی معروف ها می تواند نقش بسزایی در این زمینه داشته باشد.
این کارشناس مذهبی اظهار کرد: آنچه انسان را در راستای کمال به پیش می برد معروف است که وظیفه همه است در امر به معروف کوشا باشند و آنچه که خداوند بندگانش را از آن نهی کرده جزو منکر ها به حساب می آیند که دلسوزان نظام اسلامی باید در نهی از منکر از هیچ تلاشی در جامعه چشم پوشی نکنند.

** امر به معروف و نهی از منکر یک تکلیف الهی است
حجت الاسلام نوفرستی، تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر یک تکلیف الهی است که متوجه افراد جامعه می شود و آحاد جامعه باید عالم به معروف و منکر باشند.
به گفته وی، هر کسی که احساس می کند نسبت به مصادیق امر به معروف و نهی از منکر عالم است تکلیف دارد که آمر و ناهی باشد تا جامعه رشد و تعالی پیدا کند و از آلودگی ها حفظ شود.
وی اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر باید صادقانه باشد که این صداقت خود باعث جذب افرادی می شود که موجب منکر شده اند.
نماینده ولی فقیه در سپاه انصار الرضا (ع) خراسان جنوبی، با اشاره به اینکه در انجام این تکلیف الهی باید عالم باشیم، افزود: طبق گفته امام حسن عسکری (ع) نصیحت یا همان امر و نهی به معروف و منکر باید به گونه ای باشد که آبروی افراد حفظ شود.
وی با بیان اینکه اگر راه های انجام صحیح امر به معروف و نهی از منکر را بیابیم آثار و برکت های آن روشن خواهد شد، عنوان کرد: بدون شک با انجام صحیح آن باعث پویایی نظام اسلامی خواهیم شد.

** امر به معروف و نهی از منکر نیازمند سازمان منسجم است
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر نیاز به سازماندهی معین دارد، اظهار کرد: بدون شک این سازمان مدون همان نظام اسلامی است که این 2 فریضه الهی باید در قالب این نظام پیاده سازی شود.
حجت الاسلام نوفرستی بیان کرد: در نظام اسلامی باید از میان امت حزب الله کسانی باشند که مردم را به خیر دعوت و از بدی ها نهی کنند که این دعوت به خیر مسلما موجب رستگاری مردم و جامعه خواهد شد.
به گفته وی طبق اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی در جامعه است که دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت وظایفی معین را باید دنبال کنند.

** تسهیل کردن ازدواج جوانان از مصادیق امر به معروف است
وی ادامه داد: پایه ریزی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بدون شک نقش مستقیمی در استحکام پایه های خانواده و به تبع آن جامعه خواهد گذاشت و از آنجا که خانواده محل آرامش رحمت و عشق است تسهیل سازی ازدواج جوانان یکی از مهمترین مصادیق این فریضه الهی خواهد بود.
وی تاکید کرد: اگر در جامعه این فرهنگ زمینه سازی شود و ازدواج به عنوان یکی از بزرگترین معروف ها در جامعه جای بگیرد حتما مودت و آرامش در جامعه نقش نمایی خواهد کرد.
وی اظهار کرد: همه تکلیف داریم زمینه ازدواج جوانان را در جامعه فراهم کنیم، اگر آحاد جامعه در این زمینه تلاش کنند خداوند هم زندگی جوانان را بیمه می کند و این وعده الهی است.
به گفته وی در این ارتباط مرد و زن هم باید نسبت به هم دلسوز باشند و در راستای کمال یکدیگر حرکت کنند تا بدی هایشان نسبت به یکدیگر پوشانده شود.
وی افزود: اگر آرامش و آسایشی در نظام اسلامی وجود دارد وامدار خون 230 هزار شهید جان برکف است که با رشادت های خود درخت انقلاب را سیراب کردند.
حجت الاسلام نوفرستی تصریح کرد: امیدواریم با حفظ کرامت انسانی، پایبندی به نظام اسلامی و تلاش در هر چیزی که منجر به کمال انسانی می شود بتوانیم جلوی آسیب های موجود در جامعه را بگیریم و در راستای حفظ نظام اسلامی با تقویت فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، گام برداریم.

** با افزایش تذکر لسانی امر به معروف جرایم کاهش می یابد
همچنین دبیر ستاد امر به معروف و نهی ازمنکر خراسان جنوبی گفت: در ماه رمضان و محرم حضور مردم در مساجد و تکایا بیشتر می شود و مردم بیشتر به سمت خوبی ها و ارزشهای اسلامی و دینی می روند و در نتیجه وقوع جرم و جنایت در جامعه کاهش می یابد پس باید از رمضان و محرم به عنوان بهار امر به معروف نهی از منکر نام برد.
سرهنگ علی قاسمی افزود: هر چه محیط سالم ، معنوی و فرهنگی باشد و در بحث امر به معروف نهی از منکر تذکر لسانی بیشتر شود جرایم نیز کاهش می یابد و هرچه محیط آلوده و به ارزشها بی توجهی شود، زمینه تخلف و جرم نیز در جامعه افزایش می یابد.
وی ادامه داد: در محیط هایی همانند مساجد به دلیل اینکه ارکان مسجد از جمله روحانی، نماز و قرآن وجود دارد وقوع منکر در آن نیست یا به حداقل می رسد از این رو باید تلاش کنیم ارزش های اسلامی را از دوره پیش دبستانی ، دبستان و راهنمایی در جامعه پیاده کنیم تا جامعه ما از رفتن به سمت جرم و جنایت مصون بماند.
وی از موازی کاری در اجرای برنامه های فرهنگی انتقاد کرد و گفت: در عین حال اجرای این برنامه ها در جامعه تاثیر زیادی در پیشگیری از وقوع جرم دارد.

** ابزار فرهنگی در جامعه افزایش اما برنامه فرهنگی کاهش یافته است
فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی گفت: امروزه متاسفانه ساماندهی فرهنگی در جامعه با وجود افزایش ابزار فرهنگی کاهش یافته است و از طرفی موجب شده زمینه بی تفاوتی و ولنگاری را در جامعه شاهد باشیم.
وی یادآور شد: ماه محرم و رمضان از ماه هایی است که انسان در این ماه بیشتر به سمت خدا می رود و همه مردم از جمله نویسندگان، مبلغان و دیگر افراد در حال تبلیغ و ترویج خوبی ها هستند از این رو فضای جامعه یک فضای معنوی و ارزشی می شود.
وی افزود: هرچه خودسازی در جامعه بیشتر شود زمینه وقوع جرم و تخلف در جامعه کاهش می یابد و هرچه اوقات فراغت در زمینه مسائل معنوی بیشتر صرف شود جرائم در جامعه کمتر خواهد شد، امروزه در این زمینه تلاش های زیادی صورت می گیرد اما هماهنگی لازم وجود ندارد.

** ستاد امر به معروف و نهی از منکر جایگاه قانونی و ردیف بودجه ای ندارد
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات نبود فعالیت ها در جهت ارتقای معنویت است گفت: نهادهایی همچون دفتر امام جمعه و سازمان تبلیغات اسلامی، اعتبار و بودجه ای برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر ندارد و فقط از قدرت و نفوذ خود در این امر استفاده می کنند.

** نبود فضای معنوی و فرهنگی در جامعه یکی از علل وقوع خلاف و بزهکاری است
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان ادامه داد: باید کاری کنیم که محیط جامعه معنوی شود و برای آن برنامه داشته باشیم و از افرادی که خود اهل عمل باشند در سوق دادن مردم به سمت معنویت استفاده کنیم.
وی سه رکن اصلی امر به معروف و نهی از منکر را ایمان، آموزش و عمل دانست و گفت: خانواده هایی که این ارکان را دارند،آنها بیمه شده هستند و همچنین مراکز آموزشی که به این سه اصل عمل کردند موفق بوده اند.
وی افزود: در گذشته به دلیل اینکه ساختار و سازمانی وجود نداشت برای انسجام آن ستاد احیای امر به معروف در کشور تشکیل شد و در مجموعه بسیج و سپاه نیز معاونت امر به معروف و نهی از منکر راه اندازی شد که وظیفه ستاد برنامه ریزی و پشتیبانی است که در امر برنامه ریزی موفق بودند اما پشتیبانی لازم صورت نگرفته است.
وی اضافه کرد: در این ارتباط ساماندهی نیز انجام شده طوری که در همه دستگاه ها، ادارهها، سازمان ها و مساجد، شورای امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده است و شورا نیز به اقتضای محله، گروه های طلایه دار امر به معروف و نهی از منکر را تشکیل داده ، پس به نتیجه می رسیم که در این راستا برنامه ، ساختار و مجری وجود دارد اما حمایت لازم نیست.
این مسئول با اشاره به اینکه بعد از ابلاغ قانون حمایت از امران به معروف و ناهیان از منکر ، حمایت حقوقی و قضایی از افرادی که در این زمینه آموزش دیده اند انجام می شود، گفت: به دلیل اینکه کار فرهنکی و اجتماعی هزینه بر است با دست خالی فقط می توان در بحث تذکر لسانی امر به معروف و نهی از منکر گام برداشت.
وی افزود: از آنجایی که در برنامه سال 96 و برنامه پنج ساله ششم توسعه ، بودجه ای برای اجرای این قانون در نظر گرفته نشده است باید از طریق خیرین و سازمان های مردم نهاد(سمن ها) حمایت مالی صورت گیرد و یا از بودجه فرهنگی ادارات که مبلغ اندکی است در این زمینه استفاده کرد.

** امر به معروف و نهی از منکر باید همگانی شود
سرهنگ قاسمی افزود: در حال حاضر عده ای معدودی کار امر به معروف و نهی از منکر را دنبال می کنند و اگر اجرای این فریضه، همگانی شود که نظر رهبر معظم انقلاب و قانون نیز همین است، در این زمینه موفق خواهیم شد.
وی ادامه داد: باید به دنبال راهکارهای همگانی کردن امر به معروف و نهی از منکر باشیم که این امر نیاز به فرهنگ سازی، آموزش و تغییر رویکرد دارد و از طرفی مراجع عظام هم در این زمینه باید به طور جدی ورود پیدا کنند.

** امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همه دستگاه هاست
معاون دولت به مردم ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی هم در این میزگرد گفت: قانون برای اجرایی شدن مراتب امر به معروف و نهی از منکر تکلیفی برای همه سازمان ها مشخص کرده است.
محمدرضا فخر افزود: هر دستگاه اجرایی موظف است شورای امر به معروف و نهی از منکر سازمان خود را تشکیل دهد،بالاترین مقام اجرایی سازمان، مسئول این شوراست وهر سازمانی بر اساس نیروی تحت امر خود،می تواند یک یا چند گروه امر به معروف داشته باشد.
وی تاکید کرد: در گروه های دانشجویی گروه طلایه داران، کار امر به معروف ونهی از منکر در سازمان های مرتبط با دانشگاه را به عهده دارند و
همچنین در حوزه دانش آموزی گروه یادآوران، وظیفه اجرای امر به معروف را دارند،یاوران معروف، در دیگر دستگاه ها این مهم را انجام می دهند.
وی افزود: مجلس شورای اسلامی در سال 1394 قانون حمایت از آمران معرف و ناهیان از منکر را به تصویب رساند و شورای نگهبان هم آنرا تصویب کرد و آیین نامه اجرایی آن هم توسط ستاد امر به معروف ونهی از منکر کشور در آذر ماه 94 تصویب شد.
وی اظهار کرد: این قانون در سال 1395 به طور رسمی توسط ستاد امر به معروف و نهی از منکر به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد تا هر فعالیتی که در راستای امر به معروف انجام ، توسط این قانون حمایت می شود.
وی اضافه کرد: طبق قانون امر به معروف و نهی از منکر ناظر به رفتاری است که علنی بوده و بدون تجسس مشخص شود، هیچ آمری حق تجسس در این راستا را ندارد.

**مراتب زبانی و نوشتاری امر به معروف و نهی از منکر وظیفه مردم و دولت است
فخر گفت: مراتب امر به معروف و نهی از منکر طبق قانون قلبی، زبانی، نوشتاری و عملی است که مراتب زبانی و نوشتاری آن وظیفه آحاد مردم و دولت است و مرتبه عملی آن را قانون مشخص کرده و وظیفه دولت است.
وی افزود: در اجرای امر به معروف و نهی از منکر طبق قانون نمی توان متعرض حیثیت، جان، مال، مسکن، شغل، حریم خصوصی و حقوق اشخاص شد مگر در مواردی که قانون تجویز کند.
وی اظهار کرد: مکان هایی که بدون تجسس در معرض دید عموم هستند مثل قسمت مشترک آپارتمان، هتل، بیمارستان و وسایل نقلیه شامل حریم خصوصی نیست.

** اجرای برنامه های ستاد امر به معروف مستلزم اختصاص بودجه است
وی با بیان اینکه برنامه های مربوط به ستاد امر به معروف و نهی از منکر مستلزم بودجه است که طبق قانون به دولت اجازه داده شده از بودجه فرهنگی دستگاه های اجرایی به امر به معروف و نهی از منکر تخصیص یابد، ادامه داد: امر به معروف وظیفه همگانی است و هر دستگاهی باید در این حوزه به وظیفه اش عمل کند.

** رسانه ها، مظلومیت واژه امر به معروف و نهی از منکر را جدا کنند
وی تصریح کرد: رسانه ها باید مظلومیت را از واژه امر به معروف و نهی از منکر جدا کنند، امر به معروف و نهی از منکر یعنی گسترش خوبی و حذف بدی از جامعه است و مواردی که بطور مشخص معروف است توسط رسانه برجسته شود و منکر شاخص را شناخته و برای رفع آن اقدام کنند.
فخر گفت: طبق اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، معاونت هایی برای ستاد امر به معروف و نهی از منکر در استان ها تعریف شد و تشکیل معاونت دولت به مردم ستاد امر به معروف و نهی از منکر به این اصل بر می گردد.
وی یادآور شد: این معاونت متولی بحث مربوط به امر به معروف و نهی از منکر در دستگاه های اجرایی،دانشگاه ها،مرکز های آموزش عالی و آموزش و پرورش است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
خبرنگاران: محمد رسول ابراهیمی اسفدن - امیرشاهین نایبی فر* انتشاردهنده- مریم پنجابی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۸۸۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد «ایستگاه ورزش همگانی قائمیه» در مجموعه دفاع مقدس سمنان

به گزارش خبرنگار مهر، سردار عباس مطهری بعد از ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه‌های فرهنگی پارک موزه دفاع مقدس سمنان برای جذب اقشار مختلف مردم، تاکید کرد: برنامه‌های فرهنگی در مجموعه دفاع مقدس سمنان با موضوعات مختلف برای تمام اقشار سنتی مردم برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در راستای نشاط اجتماعی «ایستگاه ورزش همگانی قائمیه» پنجشنبه هر هفته در پارک موزه دفاع مقدس سمنان برگزار می‌شود، افزود: این مراسم بدون محدودیت سنی ویژه خواهران و برادران است.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان سمنان بیان کرد: پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت و جوانان و نوجوانان به همراه خانواده‌هایشان می‌توانند در این مراسم ویژه حضور پیدا کنند.

مطهری با بیان اینکه تلاش داریم با برنامه‌هایی مانند ورزش با سبک جبهه و ایستگاه صلواتی و… حال و هوای جبهه و مقر قائمیه فرزندان استان سمنان در دوران دفاع مقدس را بازسازی کنیم، گفت: این موضوع به یاد آوری رشادت‌های رزمندگان استان کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه نخستین «ایستگاه ورزش همگانی قائمیه» با حال و هوای جبهه ۱۳ اردیبهشت ماه با حضور مردم و پیشکسوتان عرصه دفاع مقدس افتتاح می‌شود، گفت: از فردا هر هفته این برنامه جمعه‌ها دایر خواهد بود.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان سمنان بیان کرد: این برنامه شامل سه بخش صبحگاه مختصر، ورزش با سبک جبهه و ایستگاه صلواتی می‌باشد که شروع و پایان ورزش صبحگاهی، روش ورزش کردن و رجزهایی که خوانده می‌شود تمامی آن الهام گرفته از دوران دفاع مقدس است.

کد خبر 6095191

دیگر خبرها

  • الگوهای نظارت همگانی و مردمی سازی در مجالس قانونگذاری دنیا
  • آیا امر به معروف ونهی از منکر به یک چالش سیاسی تبدیل شده است؟ + فیلم
  • پاسداری از خون و راه شهدا، رسالت همگانی
  • مطابق با سیره امام صادق(ع) نهی از منکر باید همراه با محبت باشد
  • لزوم توجه دولت به مشارکت و امنیت خاطر مردم در سرمایه‌ گذاری‌ ها
  • لزوم روایت گری حماسه وعده صادق در جامعه
  • ۷۹ درصد افراد جامعه ما کم تحرک هستند
  • امام جمعه قم: برای امر به معروف و نهی از منکر هم‌افزایی کنید
  • ایجاد «ایستگاه ورزش همگانی قائمیه» در مجموعه دفاع مقدس سمنان
  • لزوم روزآمدی مربیان عقیدتی