Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دفتر تالیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری در پاسخ به این شبهات با اشاره به اینکه در کتابی که برای واکسینه کردن تالیف شده چند تصویر غیرمتعارف سایر کتاب‌های درسی از 170 تصویر از ضروریات محتوای کتاب است، آورده است: در درس ششم با عنوان کلیشه بدن، استفاده از تصویر خالکوبی شده دیوید بکهام و عروسک باربی، حداقل گریزناپذیر، استفاده از تصویر برای آموزش مفهوم کلیشه بدن است که پیامدهای آن مبتلا به افراد و جامعه در زمان حاضر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دفتر تالیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری همچنین اعلام کرد: در این کتاب، به جز تصاویر جلد و پشت جلد و دو تصویر امام(ره) و مقام معظم رهبری، از 168 تصویر اصلی و هفت آیکون تکرار شونده استفاده شده است.
«کارکرد تصاویر اصلی تعمیق یادگیری مضمون درس و کارکرد آیکون‌ها، راهنمایی سریع دانش‌آموز به نوع فعالیت است. ویژگی‌هایی چون در خدمت متن بودن تصاویر برای درک بهتر مباحث تخصصی کتاب،‌ ارتباط برقرار کردن مخاطب با تصاویر به لحاظ ویژگی‌های سنی (نیازها، علایق، توانایی‌ها)، انتخاب تصاویر با رعایت ملاحظات جنسیتی (قابلیت ارایه در کلاس‌های دخترانه و پسرانه به صورت مشترک) و فراهم آوردن حداقل محتوای تصویری، با توجه به تفاوت میزان دسترسی معلمان و دانش‌آموزان سراسر کشور در انتخاب تصاویر مد نظر بوده است.»
دفتر تالیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری یادآور شد: این درس و تصاویر آن با هدف پرورش تفکر سیستمی و شناسایی اهداف این کلیشه‌سازی در بحثی به نام صنعت پولساز بدن شامل (صنایع لوازم آرایشی و پیرایشی، پوشاک، جراحی‌های زیبایی و لوازم و تجهیزات پزشکی آن، صنعت داروسازی شامل داروهای چاقی، لاغری، بدنسازی، تجارت مواد مخدر موثر در کاهش وزن) در کتاب ارایه شده است.
«اصولا تصویر دیوید بکهام به عنوان یک نمونه منفی از منظر نقش ستاره‌ها در ترویج کلیشه بدن در این درس مورد نقد قرار می‌گیرد. این فرد که در مدل مو، شکل بدن، خالکوبی‌های مستهجن و پوشش مظهر کلیشه برای پسرها به شمار می‌آید یا افرادی مشابه برای دخترها، به عنوان نمونه منفی معرفی شده و مهم‌ترین سؤالی که در رابطه با آنها مطرح می‌شود این است که کسانی با استفاده از این افراد کلیشه بدن را ترویج می‌دهند؛ چه کسانی از ترویج کلیشه بدن نفع می‌برند و چه کسانی ضرر می‌کنند؟ در پاسخ سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی همچنین آمده است: در این درس توجه دانش‌آموزان را به این نکته جلب می‌کنیم که کلیشه بدن یا تصور بدن توسط صنایعی ترویج داده می‌شود. استفاده از ستاره‌ها مانند فوتبالیست‌ها، هنرپیشه‌ها و خوانندگان در این کلیشه‌سازی و نقش الگویی آنها در این درس مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.»
در ادامه این مطلب آمده است: این ستاره و امثال او می‌توانند جوانان را به پذیرش این کلیشه ترغیب کنند و آنها را ناآگاهانه در خدمت صنایع بدن در آورند. آنها باید بررسی کنند که در صورت پذیرش چنین کلیشه‌ای چه نفعی می‌برند و چه ضرری می‌کنند. در این گفت‌وگوها بر ارزشمندی توانایی‌های درونی دانش‌آموزان و اعتماد به این ارزشمندی تاکید می‌شود.
دفتر تالیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری در اطلاعیه خود آورده است: اگر چه انتخاب این تصویر و لزوم داشتن بار منفی اقتضای کتاب بوده و دقت کافی به عمل آمده، اما در حالتی که عکس وارونه گرفته شود در آن تصاویری قابل تصور است که مناسب به نظر نمی‌رسد و در بازنگری کتاب حذف شده است.
فراهنگ ** 1883 ** دریافت: مریم جلوداران * انتشار: امید غیاثوند

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۸۹۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیائومی نیامده رکورد زد!

شیائومی بیش از ۷۵ هزار سفارش برای خودروی SU۷ ثبت کرده و بیش از ۱۰ هزار تحویل در ژوئن را هدف قرار داده است.

به گزارش ایسنا، لی جون، بنیانگذار چینی شیائومی اعلام کرد که تا ۲۴ آوریل ۷۵ هزار و ۷۲۳ سفارش برای سدان الکتریکی SU۷ اسپرت خود ثبت کرده است و قصد دارد بیش از ۱۰ هزار دستگاه را در ژوئن تحویل دهد.

لی طی رویدادی در اولین روز رسانه‌ای نمایشگاه خودرو پکن گفت که هدف تحویل رکوردی را برای ارائه خودروهای الکتریکی  به ثبت می‌رساند.

لی در یک کنفرانس اظهار کرد که که شیائومی بیش از ۱۰۰ هزار تحویل برای SU۷ در سال ۲۰۲۴ را هدف قرار داده است و قصد دارد تجارت خودروسازی خود را برای سه سال آینده ۱۰۰ در صد بر بازار چین متمرکز کند.

بر اساس گزارش رویترز، اولین SU۷ به جنگ قیمت خودروهای برقی در بزرگترین بازار خودروی جهان دامن می‌زند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رکوردشکنی شمس و مولانا در سینمای ایران؛ «مست عشق» نیامده از ۵ فیلم سبقت گرفت
  • (تصاویر) از خالکوبی تا لباس آستین حلقه‌ای؛ حواشی کنکور سراسری ۱۴۰۳
  • مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» چه گفت؟!
  • دوره توانمندسازی کنشگران فضای مجازی در قزوین برگزار شد 
  • شیائومی نیامده رکورد زد!
  • برگزاری دوره سواد رسانه‌ای برای ۱۵۰ معلم در قزوین
  • (عکس) خالکوبی شیرشاه روی بدن یک قاتل
  • نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد
  • خالکوبی منشوری تتلو در دادگاه دردسرساز شد
  • برگزاری نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزی درآمل