Web Analytics Made Easy - Statcounter

نبود پارکینگ مناسب در شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد و سد معبر به دلیل مصالح ساختمانی در این شهر باعث شده است تا عبور و مرور عابران پیاده با مشکل مواجه شود و رانندگان نیز خودروهای خود را در پیاده رو ها پارک کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرسنبود پارکینگ مناسب در شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد و سد معبر به دلیل مصالح ساختمانی در این شهر باعث شده است تا عبور و مرور عابران پیاده با مشکل مواجه شود و رانندگان نیز خودروهای خود را در پیاده رو ها پارک کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: « کسی که سدمعبرکند و مانع عبور رهگذران شودازرحمت خدابه دوراست».

همه می دانیم که لازمه یک زندگی سالم و توأم با آرامش در جوامع شهری، رعایت حقوق دیگران است . مطابق روایات اسلامی اعمال انسان ، چه خوب ، چه بد ، چه کم ، چه زیاد ، در درگاه الهی فرو گذار نخواهد شد . بنابراین افراد حتی اگر به قدر ذره ای حقوق دیگران را از بین ببرند باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشند و تفاوتی ندارد این تضییع حقوق با حرف باشد یا عمل، مادی باشد یا معنوی در خانه باشد یا اجتماع ، آگاهانه باشد یا غافلانه با حسن نیت باشد یا سوء نیت.شاید بعضی از ما تصورکنیم که به دیگران کاری نداریم و از مصادیق این بحث نیستیم اما مهمترین نمونه از تضییع حقوق و تکالیف شهروندی سد معبر است.

پدیده ناهنجار سد معبر یکی از مشکلات لاینحل شهرداریها محسوب می گردد

امروزه پدیده ناهنجار سد معبر یکی از مشکلات لاینحل شهرداریها محسوب می گردد. هر روزه افراد بسیاری با استفاده نامتعارف از معابر عمومی مانع از اعمال حق عمومی می گردند که شهرداری به عنوان مالک(موضوع ماده 101 قانون شهرداری) و (طبق تبصره 6 ماده 96 قانون شهرداری) و مأموران آن مکلف به رسیدگی و جلوگیری از انسداد معبر و رفع سد معبر می باشند. (مفاد تبصره یک بند 2 ماده 55 قانون شهرداری) و ( ماده 308 و 311 قانون مدنی)،

در واقع شهرداری موظف است از معابر به عنوان یک ملک عمومی حفاظت کند و همواره آن را برای استفاده عموم آماده نگه داشته و از تجاوز اشخاص نسبت به آنها جلوگیری نماید .استفاده از معابر عمومی، میدانها، پارکها و باغهای عمومی حق طبیعی هر شهروند می باشد و هیچکس نمی تواند مانع این استفاده مشروع گردد . در واقع « طبق اصل 40قانون اساسی ایران » هیچکس نمی تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.

به گفته یک دانشجوی دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری و منطقه ای در کهگیلویه و بویراحمد، خیابانهای شهر یاسوج از جمله: خیابان عمده فروشان ، بلوار مطهری از میدان شهدا (فلکه ساعت) به سمت انتقال خون ، خیابان معلم ، بلوار عدل و... از مهمترین فضاهای شهری ناقض حقوق شهروندی در تجاوز به پیاده روها و معابرعمومی شهری است که همواره با اشکال مختلفی از جمله : سد معبر صنوف و قرار دادن کالاهای خود در معابر عمومی، ریختن مصالح و یا نخاله های ساختمانی هنگام تعمیرات یا ساخت و ساز در مسیر مردم، توقف یا پارک وسیله نقلیه در مکان های نامناسب در پیاده روها، حفاریهای غیر مجاز وفاقد اصول ایمنی، ایجاد موانع فیزیکی ثابت و غیر ثابت و غیر مجاز و فاقد اصول ایمنی در معابر و پیاده روها، دستفروشی ها و ... با عث سد معبر می شوند وعرصه را برای شهروندان تنگ کرده اند و حقوق شهروندی را زیرپا می گذارند. و باعث به وجود آمدن یک پدیده اجباری دیگر که همان پیاده روی در سطح خیابان و تبدیل شدن آن به یک عادت شهروندی است می گردد.

مجید ریاحی پور (تیربند) ادامه داد: در حالیکه پیاده روها در شهرها از نظر بسیاری از صاحب نظران برنامه ریزی شهری به عنوان نمادی پرنقش در پویایی زندگی اجتماعی و تعمیق بخشی به تعاملات اجتماعی نقش دارد اما متاسفانه در شهر یاسوج، این نقش بواسطه سد معبر نمودن این پیاده روها توسط صنوف مختلف هر روز کمرنگ تر می شود به نحوی که در زمان های پر تردد شهروندان به سختی می توان معبری برای رفت آمد بیابند و مجبورند در سطح خیابان تردد نمایند، درادامه امید می رود شهرداری وشورای شهر با ابزارهای فرهنگی اجتماعی وقانونی بتوانند این مشکل را حل نمایند.

سد معبر زشت‌ترین تجاوز به حقوق و آزادی مشروع دیگران است

این مدرس دانشگاه، برای حل این معضل راهکارهایی شامل اطلاع رسانی و فرهنگسازی در قالب تذکر، تابلو و بروشور برای آشنایی شهروندان با قوانین و مقررات درسطح شهر، اطلاع رسانی فتوای مراجع معظم تقلید، درقالبهای متفاوت تبلیغاتی به مردم. درمراسمات به خصوص نماز جمعه، نشست و برگزاری فصلی مردم ومغازه داران با شهردار وشورای شهر، نظارت مداوم واجرای قانون با همکاری نیروی انتظامی و تهیه مکانی مناسب برای ایجاد بازار چه ها بخصوص میوه وتره بار را به مسئولان مربوطه پیشنهاد داد.

وی در پایان اظهار کرد: سد معبر زشت‌ترین تجاوز به حقوق و آزادی مشروع دیگران است و وجود یک شهر سالم ، زیبا و شاداب همراه با شهروندانی فعال با تعاملات اجتماعی قوی در سطح شهر را آرزوداریم و این به دست نخواهد آمد جز اینکه همه دست به دست هم دهیم و هر شهروند یک شهردار باشیم.

نارضایتی شهروندان یاسوجی از سد معبر در این شهر

یکی از شهروندان یاسوجی در حوالی خیابان سه جوب این شهر در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری اظهار کرد: برخی از پیاده رو های شهر یاسوج را برای ساخت و ساز مسدود کرده اند که شهروندان باید برای عبور و مرور از خیابان که محل تردد خودروهاست استفاده کنند و این امر هر لحظه خطر برخورد با عاباران پیاده را دوچندان می کند.

خانمی که در یکی از پیاده روهای شهر یاسوج در حال عبور بود هنگام دیدن سد معبر جلوی خود از این وضعیت اظهار نارضایتی کرد و گفت: چرا باید اینگونه پیاده روهای این شهر را با مصالح ساختمانی و دیگر وسایل مسدود کنند که رفت و امد برای مردم سخت شود.

یکی دیگر از جوانان شهر یاسوج نیز در این باره گفت: در شهر یاسوج سد معبر دیگر مد شده است و در طول سال این معضل شهری مشاهده می شود و مسئولان مربوطه نیز به صورت مقطعی با سدکنندگان برخورد می کنند که جوابگو نیست.

وی افزود: یرض پیاده روهای شهر یاسوج بسیار کم است و با کوچکترین سدی راه شهروندان بسته می شود و مجبورند از خیابان به جای پیاده رو استفاده کنند که این کار نیز باعث ترافک و اخلال در تردد خودروها می شود.

یکی دیگر از شهروندان یاسوجی نیز به موضوع پارک خودروها در پیاده روهای این شهر اشاره کرد و گفت: به دلیل نبود پارکینگ رانندگان خودروهای خود را در پیاده روها پارک می کنند که مردم برای عبود و مرور باید از میان این خودروها رفت و امد کنند و این موضوع ناقض حقوق شهروندی است و مسئولان باید با ان برخورد کنند.

یاسوج، شهری در آرزوی پارکینگ مناسب

شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد دارای قدمتی 50 سال است و به دلیل رعایت نشدن برخی اصول شهرسازی و مهندسی دارای کمبودهای زیرساختی فراوانی است که در طول این دوران به تدریج خود را نشان داده اند و مسئولان امر نیز برای رفع این مشکلات حوزه شهری چاره اندیشی نکرده اند.

پارک خودروها در پیاده روی میدان هفتم تیر یاسوج

سد معبر، نبود پیاده روی مناسب، نبود پارکینگ استاندارد، رعایت نکردن حقوق شهروندی، ساخت و سازهای غیرمجاز و سایر مواردی که به حوزه شهری و شهروندی مربوط می شود امروزه در شهر یاسوج بیش از بیش شهروندان را آزار می دهد.

عرض کم خیابان ها و افزایش حجم ترافیک در ایام تعطیل به ویژه تابستان و بهار در یاسوج در کنار نبود پارکینگ مناسب باعث شده است تا بسیاری از شهروندان و کسانی که در این شهر وارد می شوند از پیاده روی خیابان برای پارکینگ استفاده کنند که این امر باعث اخلال در رفت و امد شهروندان می شود.

قرار دادن اجناس مغازه ها در پیاده روها و خالی کردن مصالح ساختمانی در محل عبور و مرور عابران پیاده از دیگر معضلاتی که شهروندان یاسوجی را مجبور می کند تا از خیابان به جای پیاده رو استفاده کرده و جان خود را به خطر بیندازند.

ایجاد داربست های فلزی و رعایت نکردن اصول ایمنی از سوی کسانی که در نقاط مختلف این شهر به ساخت و ساز می پرداند و احتمال سقوط آهن و ابزار آلات کار بر سر شهروندان نیز از دیگر واقعیت هایی است که در شهر یاسوج به چشم می خورد.

هرچند حوزه اجرائیات شهرداری یاسوج در سالهای گذشته با راه اندازیستاد ضربتی مقابله با سد معبر در خیابان های اصلی این شهر روی آورد اما به دلیل عدم تداوم اینگونه طرح ها سد معبر در شهر یاسوج در خیابان ها، معابر و نقاط اصلی شهر یاسوج همچنان به قوت خود باقی است.

شروع این طرح ها با اطلاع رسانی و فرهنگسازی و سپس تذکر و اخطار قانونی بود که در صورت توجه نکردن به اخطارهای داده شده، شهرداری با کمک نیروی انتظامی و هماهنگی دادستانی اقدام به رفع سدمعبر می کرد و تا حدودی شاهد کاهش سد معبر در این شهر بودیم.

خبرنگار پایگاه خبری صبح زاگرس برای پاسخگویی کرم الله غلامیان مدیر اجرائیات شهرداری یاسوج در خصوص برنامه ها و اقداماتی که برای مقابله به سدمعبر در این شهر انجام و یا در دستور کار است تماس گرفت که وی پاسخگو نبود.

تصاویر تکمیلی از سد معبر در خیابان های یاسوج:

گزارش و عکس: ابراهیم عزیزی انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۸۹۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی واحد‌های صنفی متخلف در کازرون

 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، معاون خدمات شهری شهرداری کازرون گفت: ۲ واحد صنفی متخلف که با سد معبر برای شهروندان ایجاد مزاحمت کرده بودند پس از بی توجهی به اخطار‌های شهرداری، با حکم دادستان عمومی و انقلاب شهرستان و همکاری نیروی انتظامی پلمب شدند.
محمدعلی برزویی افزود : مراحل قانونی تعدادی دیگر از واحد‌های صنفی به دلیل تخلف سد معبر در حال پیگیری است.
وی از کسبه‌ها خواست برای رفاه حال شهروندان و با رعایت قوانین با نیرو‌های سد معبر شهرداری همکاری‌ کنند.
طبق تبصره یک بند ۲ ماده ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، جلوگیری از ایجاد سد معبر توسط بازاریان  برعهده شهرداری بوده و سد معابر عمومی ، اشغال و استفاده غیر مجاز از پیاده روها، میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب و سکونت ممنوع است.

دیگر خبرها

  • ورود اولین دستگاه رادیوتراپی به کهگیلویه و بویراحمد بعد از سال‌ها انتظار
  • نوسازی پیاده‌رو‌های خیابان ۱۹ دی قم
  • وزیر علوم: صندلی خالی زیادی در دانشگاه‌ها داریم
  • روند کاهشی دمای هوای کهگیلویه و بویراحمد در شبانه روز آینده
  • بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج
  • پیاده‌روهای خیابان ۱۹ دی قم نوسازی می‌شود
  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وارد فرودگاه یاسوج شد
  • تعطیلی واحد‌های صنفی متخلف در کازرون
  • استفاده از بتن حاوی گرافن در آمریکا
  • جلوگیری از تردد خودروهای شوتی در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد