Web Analytics Made Easy - Statcounter

امسال برداشت محصول گندم و جو از نیمه دوم اردیبهشت در شهرستان کهگیلویه آغاز و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۵۴ هزار تن گندم از مزارع شهرستان برداشت شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دهدشت، گندم بخاطر نقش مهمی که در عرصه سیاسی و اقتصادی کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه ایفا می‌کند، یک محصول استراتژیک در تمام دنیا به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اهمیت اقتصادی گندم چه از نظر تولید وچه از نظر تغذیه در دنیا بیش از سایر محصولات کشاورزی است، حتی در مناطقی که به علت متغییر بودن شرایط اقلیمی ویا خشکی محیط امکان تولید نباتی نباشد، می‌توان گندم را کاشت کرد.

گندم از نظر تولید و سطح زیر کشت مهمترین محصول کشاورزی ایران است وافزایش محصول آن روز به روز مورد توجه قرار گرفته واز نظر اقتصادی و تامین غذای اصلی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

عزیزی یکی از کشاورزان توابع شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه نزدیک به 7 هکتار سطح زیر کشت گندم آبی از نوع بذری یا مادری دارد، گفت: با توجه به بارندگی‌های خوب امسال در هر هکتار بین 5 تا 5/5 تن گندم برداشت کردم.

وی افزود: با توجه به اینکه گندم از نوع بذری کاشته‌ام آن را به شرکت بذر سادات برای تولید بذر سال آینده کشاورزان می‌دهم.

سید فضل‌الله پورابراهیمی یکی از کشاورزان روستای سرگچ لیرتلخک با بیان اینکه 9 هتکار سطح زیر کشت دارد که آن را به صورت مکانیزه کشت نموده، عنوان کرد: گندمش از نوع بذری است و امسال با توجه به بارش مناسب در هر هکتار بیش از 3 تن گندم برداشت کرده و آن را برای تولید محصول سال آینده به شرکت تولید بذر تحویل داده است.

صفر پورمند یکی دیگر از کشاورزان شهرستان با بیان اینکه 22 هکتار از زمین‌های خود را به صورت دیم کشت نموده، بیان کرد: امسال از سه نوع بذر آفتاب، کریم و کوهدشت استفاده که 12 هکتار زمین‌هایم را به کشت بذر رقم آفتاب و 12 هکتار دیگر را از نوع کریم و کوهدشت اختصاص دادم.

وی با بیان اینکه متاسفانه بذر آفتاب اولین بار بود در استان مورد استفاده می‌شد و با منطقه ما سازگار نبود، محصول نداد، خشک شد و از بین رفت، افزود: در 10 هکتار باقی مانده که از نوع کریم و کوهدشت بود در هر هکتار 3 تن محصول برداشت کردم که آن را تحویل مرکز خرید داده‌ام.

پیش بینی افزایش 25 درصدی برداشت گندم در شهرستان کهگیلویه

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه با اشاره به آغاز برداشت گندم در سطح 27هزار هکتار از مزارع دیم و آبی این شهرستان، اظهار داشت: کار برداشت توسط 50 دستگاه کمباین بومی و مهاجر از 20 اردیبهست ماه تا پایان خردادماه ادامه دارد.

سید عمران تقوی با بیان اینکه متوسط برداشت گندم از مزراع دیم شهرستان نزدیک به 5/1 تن در هر هکتار و در مزارع آبی 4 تن در هر هکتار است، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود بیش از 52 هزار تن گندم از مزارع شهرستان کهگیلویه برداشت شود.

وی با اشاره به بارندگی خوب و پراکنش مناسب باران در سال زراعی افزود: امسال برداشت گندم از مزراع شهرستان کهگیلویه نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش یافته است.

تقوی با بیان اینکه دو مرکز خرید در شهر دهدشت و دو مرکز خرید در شهرهای قلعه‌رئیسی و دیشموک گندم مازاد بر مصرف کشاورزان را خریداری می‌کنند، گفت: در شهر دهدشت اداره غله مسئول خرید گندم دروم و اتحادیه تعاون روستایی وظیفه خرید تضمینی گندم معمولی کشاورزان را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه تا الان 6 هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان از نوع معمولی توسط اتحادیه تعاون روستایی و 4 هزار و 372 تن گندم دروم و 2 هزار و 835 تن گندم معمولی نیز توسط اداره غله خریداری شده، افزود: خرید تضمینی گندم دروم هر کیلو یک هزار و 330 تومان و گندم معمولی یک هزار و 300 تومان انجام می‌شود.

تقوی با بیان اینکه گندم مازاد بر مصرف کشاورزان پس از خرید توسط اداره غله به سیلوهای گچساران و یاسوج بارگیری و حمل می شود، افزود: کار برداشت در مناطق گرمسیری تا نیمه دوم تیرماه و در مناطق سردسیری نیز تا 15 شهریور ادامه دارد.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت جو در شهرستان کهگیلویه نزدیک به 12 هزار هکتار است، گفت: میزان برداشت جو آبی 2 تن و جو دیم 1/1 تن در هر هکتار است.

تقوی با بیان اینکه پیش‌بینی برداشت 14 هزار تن جو در شهرستان کهگیلویه داریم، افزود: تا الان 120 تن جو مازاد بر مصرف از کشاورزان خریداری شده است.

وی با بیان اینکه نرخ برداشت با کمباین های متوسط داخلی و خارجی در مزارع گندم و جو آبی و دیم هر ساعت 647 هزار و 700 ریال محاسبه می‌شود، گفت: نرخ برداشت با کمباین های متوسط داخلی گندم و جو دیم به ازای هر هکتار 809 هزار و 625 ریال مصوب شده است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی با بیان اینکه علاوه بر مراکز خرید تضمینی یک واحد مرکز خرید خصوصی کار خرید گندم و تولید بذرهای اصلاح شده در شهرستان را انجام می‌دهد، تصریح کرد: شهرستان کهگیلویه این پتانسیل را دارد که به یک مرکز تولید بذر اصلاح شده تبدیل شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته شهرستان کهگیلویه به 17 استان در کشور بذر اصلاح شده صادر نموده است.

تقوی با بیان اینکه بذر تولید شده در این مرکز 4 نوع کریم، کوهدشت، دهدشت و چمران است، افزود: تا الان یک هزار و 798 تن گندم برای تولید بذر مادری خریداری شده و امسال برای تأمین بذر سال آینده کشاورزان و همچنین صادرات به سایر استان ها 2 هزار و 500 تن بذر اصلاح شده تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بذرهای اصلاح شده در افزایش تولید گندم کشور نقش بسزایی دارند، تصریح کرد: این مرکز توانایی این را دارد که بذرهای مورد نیاز استان‌های همجوار و دوردست را تولید و صادر کند.

خرید تضمینی گندم از کشاورزان

رئیس اتحادیه تعاون روستایی با اشاره به اینکه از 20 اردیبهشت خرید گندم تضمینی را در شهرستان کهگیلویه شروع کردیم، گفت: تا الان نزدیک به 6 هزار تن گندم معمولی از کشاورزان خریداری شده است.

دیبا با بیان اینکه انبارهای ذخیره سازی مسقف و روباز گندم اتحادیه تعاون روستایی در شهرستان نزدیک به 15 هزار تن است، گفت: پیش‌بینی‌های لازم در محل‌های روباز ذخیره سازی گندم برای موارد اضطراری مانند بارندگی شده است.

به گزارش تسنیم با توجه به اینکه بخش اعظمی از سطح زیر کشت شهرستان کهگیلویه به صورت دیم کشت شده است و امسال میزان پراکنش باران نسبت به سال های گذشته بیشتر بوده شاهد افزایش 25 درصدی محصول گندم در شهرستان هستیم نیاز است که مسئولان با خرید تضمینی و پرداخت به موقع بهای آن و جلب رضایت کشاورزان آن‌ها را برای کاشت این محصول استراتژیک تشویق و زمینه خودکفایی در این محصول را فراهم سازند.

با توجه به اینکه شهرستان کهگیلویه در استان بیشترین میزان تولید گندم را دارد و از طرفی با گسترش کشت مکانیزه شاهد رشد هرساله برداشت این محصول در شهرستان هستیم پس ضروریست که مسئولان نیز به همین تناسب به فکر افزایش انبارهای ذخیره سازی در کوتاه مدت و ساخت یک سیلو در بلند مدت برای شهرستان باشند.

گزارش از امیررضا برنگ پور

انتهای پیام/

R41452/P1336/S6,69/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۸۹۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس

صدیقه مویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا با اشاره به قلع و قمع ۲۸ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی این شهرستان، اظهار کرد: با اجرای حکم تخریب ساخت و ساز‌های غیر مجاز، ۶۵ هزار مترمربع از اراضی زراعی و باغی این شهرستان آزاد سازی شد.

او با اشاره به اینکه این احکام در روستا‌های علی آباد، تل بیضا، برکه و شاه قطب الدین شهرستان بیضا اجرا شده است، تصریح کرد: این ساخت و ساز‌ها شامل دیوارکشی، فنس کشی، ساخت بنا و استخر بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه یک مورد از عملیات قلع و قمع اجرای حکم و مابقی در جهت اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی بوده است، تصریح کرد: اجرای این موارد قانونی با همکاری رئیس دادگستری شهرستان بیضا، فرماندهی نیروی انتظامی و کارشناسان امور اراضی انجام شده است.

او با اشاره به افزایش نظارت گشت‌های امور اراضی در ایام آغازین سال، افزود: حضور مستمر گروه گشت امور اراضی این مدیریت از ۲۹ اسفند ماه پارسال تاکنون منجر به صدور ۹ فقره اخطار قانونی و جلوگیری و توقف عملیات ساخت ساز غیرمجاز شد.

 مویدی اضافه کرد: به منظور اجرای قانون حفظ کاربری با هرگونه ساخت و ساز‌های غیرمجاز در خارج از حریم شهر‌ها و طرح‌های هادی روستایی بدون دریافت مجوز از کمیسیون تبصره یک و ۴ قانون مذکور ممنوع است و با متخلفان برخورد قاطع می‌شود.

او تاکید کرد: شهروندان می‌توانند هرگونه تخلف و تغییر کاربری غیرمجاز را از طریق تلفن گویای ۱۳۱ و یا تماس با مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گزارش دهند تا این موارد در اسرع وقت توسط یگان حفاظت امور اراضی پیگیری شود.

مبارزه با بیماری های غلات در مزارع بیضا ادامه دارد

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: تاکنون بالغ بر ۲ هزار و ۵۳۳ هکتار از مزارع گندم این شهرستان به منظور مبارزه با بیماری‌های غلات، سمپاشی شده است.

صدیقه مویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا با بیان اینکه تاکنون بالغ بر ۲ هزار و ۵۳۳ هکتار از مزارع گندم این شهرستان به منظور پیشگیری و کنترل بیماری‌های غلات سمپاشی شده است، اظهار کرد: از این مقدار سمپاشی حدود ۲ هزار و ۴۵۰ هکتار مربوط به زنگ زرد، ۴۵ هکتار مربوط به سفیدک پودری و ۳۸ هکتار در خصوص بیماری سپتوریوز بوده است و عملیات مبارزه شیمیایی تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد.

او با اشاره به بالا رفتن رطوبت نسبی محیط و مناسب شدن دما (۸ تا ۲۳ درجه سانتیگراد) در ۲ ماه اخیر، افزود: شرایط برای شیوع بیماری‌های غلات به ویژه بیماری زنگ زرد به نحو محسوسی بالا رفته است.

مویدی گفت: به محض مشاهده کانون‌های اولیه آلودگی توصیه به کانون کوبی با سموم توصیه شده بر اساس دستورالعمل‌های سازمان حفظ نباتات انجام شده است.

او تصریح کرد: زنگ زرد یا زنگ نواری گندم یکی از بیماری‌های مهم مزارع گندم و جو است که در صورت کنترل نکردن، قابلیت اپیدمی‌های گسترده را دارد.

مویدی اضافه کرد: بیش از ۷۰ درصد عملکرد گندم به ۳ برگ انتهای بوته ارتباط دارد و حفظ این ۳ برگ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

بیماری زنگ زرد گندم لکه‌هایی بر روی این برگ‌ها ایجاد می‌کند. حفاظت از این برگ‌ها نیز با کاربرد به موقع قارچ‌کش‌ها میسر می‌شود.

او اظهار کرد: از مهم‌ترین اقدامات کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان بیضا می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزشی مبارزه با آفات و بیماری‌های زراعی، آموزش‌های چهره به چهره و انفرادی، اطلاع رسانی به موقع در فضای مجازی، آگاه سازی کشاورزان از طریق بلندگو در مساجد و دهگردی، بازدید‌های مستمر و پایش روزانه مزارع اشاره کرد.

این مقام مسئول توصیه کرد: کشاورزان در مناطقی که سابقه بیماری وجود دارد، از رقم‌های متحمل و گواهی شده استفاده کنند. همچنین تناوب گندم با سایر محصولات غیر میزبان عوامل خسارت‌زای گندم رعایت شود و از آبیاری غیر ضروری پرهیز کنند.

توزیع بیش از ۴۰۰ تن کالای اساسی طرح تنظیم بازار در نی‌ریز

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان ماه مبارک رمضان امسال، ۴۳۲ تن اقلام طرح تنظیم بازار در سطح این شهرستان توزیع شده است.

علیرضا بصیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان ماه مبارک رمضان امسال و به‌منظور حمایت از مصرف کنندگان و توزیع صحیح کالا‌های اساسی، ۴۳۲ تن اقلام طرح تنظیم بازار در سطح این شهرستان توزیع شده است.

او با بیان اینکه این کالا‌ها پرتقال، سیب، شکر، برنج گوشت قزمز و مرغ منجمد بوده است، ادامه داد: از مقدار ۴۳۲ تن، ۴۳ تن پرتقال و ۲۶ تن سیب به عنوان میوه شب عید در سال جدید توزیع و بقیه شامل ۱۳۶ تن شکر، ۱۶۷ تن برنج، ۱۶ تن گوشت قرمز و ۴۴ تن مرغ منجمد، با توجه به مناسبت‌های تقویمی بین موسسات خیریه، بهزیستی، مساجد و هیئت‌ها توزیع شده است.

بصیری گفت: اقلام مذکور توسط مدیریت توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تخصیص یافت و سپس در کارگروه امنیت غذایی شهرستان فروشگاه‌های هدف مشخص شدند.

او افزود: این مدیریت در حوزه بازرسی و در قالب گشت مشترک تنظیم بازار با هماهنگی اتاق اصناف، شبکه بهداشت و اداره صمت بر واحد‌های عرضه محصولات کشاورزی و نانوایی‌ها نظارت داشته است که تا کنون از ۴۰۷ بازدید انجام شده برای ۱۰ واحد، گزارش تخلف، ثبت و به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.

آغاز برداشت غلات از مزارع جویم

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان جویم از آغاز عملیات برداشت غلات در سطح ۳ هزار و ۸۶۵ هکتار از مزارع این شهرستان خبر داد.

حسین وطن دوست مدیرجهاد کشاورزی شهرستان جویم با اشاره به آغاز عملیات برداشت غلات در سطح ۳ هزار و ۸۶۵ هکتار از مزارع این شهرستان، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲ هزار تن جو و ۱۵۰ تن کلزا از این سطح تولید شود.

او بیان کرد: عملیات برداشت جو از حدود ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی و برداشت کلزا از ۶۵ هکتار از اراضی شهرستان جویم انجام می‌شود.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان جویم ادامه داد: ارقام جو تولید شده در مزارع غالبا جو محلی و در بعضی مزارع رقم تروپی است و ارقام کلزا تولید شده شامل تراپر و هایولشا ۵۰ است.

وطن دوست اضافه کرد: محصول جو تولیدی به منظور تهیه علوفه، خوراک دام و تامین بذر شهرستان جویم و شهرستان‌های اطراف استفاده می‌شود و محصول کلزا به مراکز خرید فعال شهرستان تحویل داده و به کارخانه‌های دانه‌های روغنی ارسال می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • برداشت گندم از مزارع کرمانشاه آغاز شد
  • آغاز برداشت بیش از ۸۰۰ تن گل محمدی از مزارع قم
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • پیش بینی کشت ۶۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی استان قزوین با روش سایبان 
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا
  • خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی