Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-07@04:22:59 GMT

سازمان اوقاف و وزارت راه سند همکاری امضا کردند

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۹۱۲۲۶

سازمان اوقاف و وزارت راه سند همکاری امضا کردند

به گزارش ایسکانیوز، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری با بیان اینکه بنای این ستاد احیای تمدن ایران شهری است، گفت: یکی از قانونی ترین محورهای ایجاد سکونتگاه در ایران نیایشگاه های ما بوده که بعد از اسلام به شکل مساجد و بقاع متبرکه امامزادگان نمود یافته اند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید پیش از احیای تک بنا در بافت های نابسامان شهرها حفظ هویت بخشی به ساکنان این بافت ها اعطا شود تا هویت اجتماعی پیدا کنند، افزود: بافت های فرسوده و حاشیه ای بدون ایجاد یک سازمان اجتماعی منسجم میان ساکنان آنها بازآفرینی و بازسازی نخواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مساجد و مراکز فرهنگی را از کلیدی ترین مباحث در بازآفرینی شهری دانست و ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در توسعه شهرهای جدید در اولین اقدام بودجه ساخت مساجد را تامین می کند و مسجدسازی در توسعه شهرها هم ردیف ساخت مدارس است که نشان دهنده اهمیت دادن وزارت راه و شهرسازی به امر مسجدسازی است.

آخوندی در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع موقوفات اشاره و تصریح کرد: اهمیت احیای املاک موقوفه با توجه به اینکه به اندیشه دینی ما مرتبط هستند نقش مهمی در ستاد بازآفرینی شهری دارند، بنابراین احیای فضای فیزیکی این املاک نیز حائز اهمیت است.

به گفته وی، برخی املاک موقوفه و بقاع متبرکه امامزادگان نماد هویت بعضی از محلات بوده که در نتیجه احیای آن موقوفه می تواند به بازآفرینی کل محله منجرگردد.

وزیر راه و شهرسازی در پایان با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به مفهوم ارتقای بهره وری از اراضی و املاک موقوفه اظهار داشت: برای رسیدن به این هدف نیازمند تغییر نگاه به موقوفات هستیم تا این ذهنیت که املاک موقوفه ساخته شده اند برای تخریب، از بین برود.

گفتنی است در پایان این نشست سه سند همکاری میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان اوقاف و امور خیریه با موضوع احیا و بهسازی اراضی و املاک موقوفه واقع در بافت های فرسوده، میانی و حاشیه ای شهرها به امضای عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و حجت الاسلام علی محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به امضا رسید.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:محمدی

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۹۱۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۷ درصد وسعت گناباد و شهرهای توابع آن مشمول بازآفرینی شهری قرار گرفت

سعید خواجه گفت: از مجموع ۲ هزار و ۶۳۰ هکتار از وسعت شهرهای "گناباد، کاخک، بیدخت و روشناوند" در ۴۶۷ هکتار، معادل ۱۷ درصد آن طرح بازآفرینی شهری و احیای بافتهای فرسوده شهری طی سال جاری در حال اجراست.

وی اضافه کرد: از این میزان ۳۵۰ هکتار از وسعت هزار و ۸۰۰ هکتاری شهر گناباد و ۲۰ هکتار از وسعت ۲۶۰ هکتاری شهر کاخک را بافتهای ناکارآمد شهری تشکیل می دهد و طرح بازآفرینی شهری در آنها اجرا می شود.

او ادامه داد: ۶۵ هکتار از وسعت ۲۵۰ هکتاری شهر روشناوند و ۳۲ هکتار از مساحت ۳۲۰ هکتاری شهر بیدخت نیز مشمول طرح بازآفرینی شهری قرار گرفته است.

رییس اداره راه و شهرسازی گناباد گفت: طرح بازآفرینی شهری در سه بخش "بافتهای ناکارآمد، تاریخی و سکونتگاههای غیر رسمی" اجرا می شود و شامل فعالیتهایی نظیر کف سازی معابر، احداث دیوار ساحلی، توسعه و احداث پارکها و فضای سبز شهری و تغییر سیما و منظر شهری است.

خواجه افزود: در این راستا با مشوقهایی نظیر تخفیف ۵۰ درصدی صدور پروانه های ساختمانی، پرداخت تسهیلات بانکی با بهره کم و اعطای تراکم تشویقی برای جلب مشارکت مردم تلاش می شود.

وی اضافه کرد: توسعه و عمران مطلوب و عدالت اجتماعی خدمات شهری در مناطق شهری نیازمند طرح بازآفرینی شهری است و برخوداری همه مناطق شهری از امکانات فرهنگی، آموزشی و تفریحی از طریق ایجاد مشوقها برای مالکان بناهای مشمول این طرح موجب تمرکز زدایی در ارایه خدمات بهداشتی و درمانی و تجاری می شود.

اختصاص ۲۵۰ تن قیر رایگان به مناطق شهری گناباد

رییس اداره راه و شهرسازی گناباد از تخصیص ۲۵۰ تن قیر رایگان طی ۲ سال گذشته برای عمران شهری و آسفالت معابر شهرهای گناباد، کاخک و بیدخت خبر داد.

خواجه افزود: سهمیه قیر رایگان برای آسفالت معابر مناطق شهری این شهرستان طی سال ئجاری بعد از ارائه کامل درخواست شهرداریهای تابعه شهرستان گناباد و متناسب با نیاز تخصیص می یابد.

بازآفرینی شهری به عنوان یک واژه عام مفاهیم دیگری نظیر "بهسازی، نوسازی، بازسازی، توانمندسازی و روان بخشی" شهری را در بر می گیرد و به مفهوم احیا، تجدید حیات و نوزایی شهری و به عبارت دیگر زنده شدن شهر است.

در بازآفرینی شهری، توسعه شهری به مفهوم رشد کمی عناصر کالبدی شهر برای اسکان جمعیت و ارتقای کیفیت زندگی، در قالب طرح های توسعه شهری رخ خواهد داد.

فرسودگی ۸۰ درصد بافت مسکونی شهری گناباد، اجرای طرح های بازآفرینی شهری را به منظور توسعه و عمران این شهرستان جنوبی خراسان رضوی ضروری کرده است.

در اجرای طرح بازآفرینی شهری تلاش می شود تا با مشارکت شهروندان با احیای بافتهای فرسوده شهری حیات اجتماعی و رونق اقتصادی به این مناطق باز گردانده شود.

مرکز شهرستان گناباد با چهار شهر گناباد، بیدخت، کاخک و روشناوند و ۱۱۲ روستا در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • ضرورت راه‌اندازی دفتر تسهیل‌گری در شهرستان ابهر
  • برگزاری ۵ رزمایش برای نوسازی بافت های فرسوده
  • مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون‌شهری با عمر کمتر از پنج سال صادر شد
  • ۱۷ درصد وسعت گناباد و شهرهای توابع آن مشمول بازآفرینی شهری قرار گرفت
  • ثبت وقف جدید ۲۰۰ میلیاردی در کاشان
  • ۱۹ شهر به بازآفرینی شهری استان همدان افزوده شد
  • تعیین تکلیف پروژه ۱۵ ساله سد قشلاق تا ۳۱ اردیبهشت
  • رشد ۴۰۰ درصدی طرح‌های بازآفرینی شهری در پایتخت
  • محدوده‌های بازآفرینی شهری ۲۰ شهر استان همدان مصوب شد
  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان