Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@23:34:44 GMT

لزوم توسعه کيوسک‌هاي صنايع‌دستي

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۹۱۶۴۰

خبرگزاري آريا - نمايندگان ايرانيان زردشتي، مردم دزفول، و مردم تفرش، آشتيان و فراهان در مجلس شوراي اسلامي، با معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري ديدار کردند.

به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، اسفنديار اختياري نماينده ايرانيان زرتشتي در مجلس، در اين ديدار با اشاره به بحث ثبت‌جهاني جشن‌هاي ملي زرتشتيان گفت: «اميدوارم بتوانيم از طريق گسترش تعامل ميان پژوهشکده يادگار باستان با سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، در مسير حفظ ميراث‌ ناملموس يزد گام برداريم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
او ضمن تأکيد بر حمايت‌هاي سازمان از فعاليت‌هاي استان يزد و جامعه زرتشتيان در حوزه‌هاي سه‌گانه ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، افزود: «سازمان ميراث‌فرهنگي هيچ‌گاه دست رد به سينه ما نزده و هم‌اکنون نيز پژوهشکده يادگار باستان ارتباط تنگاتنگي با اين سازمان دارد.»
اختياري خاطرنشان کرد: «دو سال پيش هم نمايشگاه صنايع‌دستي با مساعدت‌هاي سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در يزد داير شد و در آن نمايشگاه توليدات مختلف صنايع‌دستي اين استان و زرتشتيان به‌نمايش درآمد.»
احمدي‌پور نيز در اين ديدار ضمن تأکيد بر تعامل ميان پژوهشکده يادگار باستان و سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري گفت: «يزد، با وجود اينکه ظرفيت‌هاي بسياري در سه حوزه ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و ارتباط برون‌مرزي دارد، نتوانسته حتي يک‌دهم استان‌هاي اصفهان و فارس گردشگر جذب کند.»
او افزود: «مي‌توان با بررسي ظرفيت‌ها زيرساخت‌هاي موردنياز براي افزايش گردشگر را فراهم کرد؛ براي مثال، مي‌توان در استان يزد بر روي گردشگران هندي سرمايه‌گذاري کرد.»
بهمن نامورمطلق، معاون صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، نيز در اين ديدار، ضمن اشاره به صنايعي نظير زرتشتي‌دوزي و سفالگري سنتي، گفت: «مي‌توان با حمايت جامعه زرتشتيان يا پژوهشکده يادگار باستان نمايشگاهي از صنايع‌دستي هنرمندان زرتشتي داير کرد.»
محمد حسيني، نماينده مردم تفرش، آشتيان و فراهان در مجلس شوراي اسلامي، ديگر نماينده‌اي بود که به‌ديدار رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آمد.
او ضمن تشريح وضعيت سه شهرستان تفرش، آشتيان و فراهان، بحث تبديل شدن نمايندگي ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان تفرش به اداره را مطرح کرد تا بتوان بهتر از ظرفيت‌هاي اين سه حوزه در استان استفاده کرد.
حسيني، با بيان اينکه مسافت نزديک تفرش به استان تهران مي‌تواند زمينه‌ساز توسعه گردشگري در اين شهرستان باشد، گفت: «اين ديدگاه که گردشگري صنعتي است که مي‌تواند منجر به توسعه پايدار شود بين مردم تفرش جا افتاده است. همچنين مي‌توان از ظرفيت تحصيل‌کرده‌هاي استان براي مقاصد ميراثي و گردشگري استفاده کرد.»
معاون رئيس‌جمهوري نيز در زمينه مسائل مطرح‌شده در اين ديدار گفت: «تفرش باغ‌شهر است؛ درنتيجه، علاوه‌بر گردشگري تاريخي، مي‌تواند در بحث گردشگري طبيعي هم فعاليت خوبي داشته باشد، اما آن‌طور که بايد، تاکنون از اين ظرفيت‌ها استفاده نشده است. در گام اول بايد به‌صورت مشخص اولويت‌ها و نياز‌هاي اين شهرستان مشخص شود تا براي آن‌ها بتوان برنامه‌ريزي کرد.»
او درباره بحث تبديل شدن نمايندگي اين شهرستان به اداره گفت: «بايد در اين شهرستان اقداماتي انجام دهيد تا نمايندگي اين شهرستان شرايط و امتياز لازم براي تبديل شدن به اداره را پيدا کند.»
احمدي‌پور، ضمن تأييد سخنان حسيني در مورد وجود زمينه براي توسعه صنعت گردشگري در شهرستان تفرش، خاطرنشان کرد: «بايد با توجه به ظرفيت‌هاي هر شهرستان و استان براي آن منطقه برنامه‌ريزي کرد؛ براي مثال، مي‌توان با داير کردن آژانس‌هاي مسافرتي پاي تورهاي گردشگري را به اين شهرستان باز کرد. با فعال کردن اين آژانس‌ها و به‌تبع آن‌ها تورهاي گردشگري، علاوه‌بر استفاده از ظرفيت‌هاي تاريخي و طبيعي شهرستان تفرش، مي‌توان اشتغال‌زايي کرد.»
او ادامه داد: «اگر بر ظرفيت شکل‌گيري آژانس‌هاي مسافرتي در اين شهرستان تمرکز شود، مي‌توان تورهاي يک‌روزه، دو‌روزه يا ترکيبي به اين شهرستان ترتيب داد و صنعت گردشگري را در تفرش رونق بخشيد. همچنين ايجاد خانه صنايع‌دستي در تفرش مي‌تواند کمک بزرگي به اشتغال‌زايي در اين شهرستان بکند.»
رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، با اشاره به ايجاد کيوسک‌هاي صنايع‌دستي در تفرش، نيز گفت: «کيوسک‌هاي فروش صنايع‌دستي را مي‌توان از طريق هماهنگي با شهرداري تفرش در سطح شهر، با محوريت فروش صنايعي نظير سنگ‌هاي تزييني، راه‌اندازي کرد.»
نامورمطلق نيز در اين ديدار به تفاهم‌نامه ميان سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: «مي‌توان از ظرفيت‌هاي اين تفاهم‌نامه براي به‌کارگيري افراد تحصيل‌کرده در حوزه‌هاي مختلف صنايع‌دستي در تفرش استفاده کرد.»
سامان‌دهي محوطه تاريخي جندي‌شاپور
عباس پاپي‌زاده، نماينده مردم دزفول در مجلس شوراي اسلامي، ديگرنماينده‌اي بود که امروز به‌ديدار معاون رئيس‌جمهوري آمد.
پاپي‌زاده در اين ديدار مشکلات و مسائل دزفول را با احمدي‌پور در ميان گذاشت و خواستار همکاري و مساعدت سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري براي اعطاي تسهيلات به‌منظور تکميل هتل سه‌ستاره در نزديکي صحن رضوي در مشهد مقدس شد، هتلي که تاکنون 40درصد پيشرفت فيزيکي داشته است.
نماينده مردم دزفول هدف از ايجاد و تکميل چنين هتلي را توسعه صنعت گردشگري، به‌ويژه گردشگري ارزان‌قيمت، براي مردم دزفول عنوان کرد.
در ادامه اين ديدار بحث آسيب‌شناسي و سامان‌دهي محوطه تاريخي جندي‌شاپور (گندي‌شاپور) مطرح شد.
نماينده مردم دزفول خواستار حمايت سازمان ميراث‌فرهنگي از مرمت آرامگاه يعقوب ليث صفاري، مرمت و نگه‌داري پل قديمي دزفول، کاوش‌هاي باستان‌شناختي در محوطه تاريخي جندي‌شاپور و حفاظت از آن و... شد.
او نبود اعتبارات براي مرمت و احياي بناهاي تاريخي دزفول را يکي ديگر از مشکلات موجود برشمرد و گفت: «متأسفانه به‌دليل اينکه در محوطه جندي‌شاپور روستاهايي تشکيل شده و مردم در آن‌ها مشغول کشاورزي هستند بسياري از استانداردهاي ميراثي در اين محوطه در طول ساليان رعايت نشده و بخش عظيمي از اين ميراث تخريب شده است.»
پاپي‌زاده وجود بوروکراسي در راه واگذاري بناهاي تاريخي دزفول به بخش خصوصي براي احيا و مرمت خانه‌هاي تاريخي دزفول را يکي ديگر از مشکلات و موانع پيش روي دزفول عنوان کرد.
رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري نيز در اين ديدار، ضمن تأکيد بر حفاظت از آثار فرهنگي و تاريخي و اهتمام اين سازمان براي صيانت از اين آثار، گفت: «بايد بتوانيد از ظرفيت انجمن‌هاي ميراث‌فرهنگي در دزفول هم کمک بگيريد تا بتوانيم در کنار هم از اين آثار تاريخي محافظت کنيم.»


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۹۱۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز مازندران بر مدار توسعه گردشگری قرار گرفت

به گزارش خبرآنلاین از مازندران، قاسم قادری سرپرست اداره در جلسه هم‌اندیشی حوزه گردشگری، از تشکیل شورای راهبردی توسعه گردشگری در راستای تحقق شعار سال و افزایش مشارکت عمومی در این شهرستان خبر داد.

سرپرست میراث فرهنگی شهرستان ساری با بیان اینکه جلسات شورای مشورتی گردشگری مزکز استان به صورت منظم و ماهانه برگزار خواهد شد، گفت: فعالیت های تخصصی این شورا در ۵ کمیته از جمله کمیته آمو زش و پژوهش ،کمیته گردشگری و برند سازی ،کمیته رسانه، تبلیغات و فضای مجازی، کمیته صنایع دستی و صادرات و همچنین کمیته صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی خواهد بود.

وی در ادامه افزود: در این شورا همه حوزه های فعال در گردشگری شامل دفاترسیاحتی ، اقامتگاههای بوم گردی وخانه مسافر،هتل ها،رستوران‌ها ،راهنمایان تور ،صنایع دستی و سایر مراکز بخش خصوصی نماینده خواهد داشت.

قادری تصریح کرد: سرفصل های کاری این شورا در راستای تحقق شعار سال با مشارکت حداکثری مردم و ارائه کیفیت مطلوب به گردشگران خواهد بود و خروجی‌ها و جمع‌بندی‌های انجام شده در این کمیته ها جهت پیگیری فعالیت‌ها و رفع نواقص و مشکلات احتمالی و سرعت بخشیدن به توسعه همه حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی در اختیار مدیریت شهرستان و استان قرار می گیرد. وی عنوان داشت: سرفصل های کاری این شورا را در ۲۰ محور اعلام که شامل: آموزش در حوزه گردشگری (همه رشته های فعال و افراد دارای مجوز - دهیاران و شورای اسلامی روستا ادارات مرتبط )، شناسایی ظرفیتهای گردشگری شهرستان و تبدیل آن به برند، پژوهش و هماهنگی چرخه اطلاعات و اقتصاد بین جوامع گردشگری دارای مجوز، ایجاد بانک جامع اطلاعات گردشگری شهرستان و ارائه به مدیران و برنامه ریزی با قابلیت اجرایی نمودن آن، ایجاد سایت متمرکز گردشگری جهت معرفی جاذبه ها و خدمات گردشگری

قادری اظهار امیدواری کرد: با رهنمودهای ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی استان مازندران و حمایت نوبخت فرماندار مرکز استان، برنامه ریزی دقیق با مشارکت آحاد مردم و دستگاههای اجرایی مرتبط در آینده‌ای نزدیک شاهد توسعه گردشگری ساری، شاهد شهر تماشایی ساری باشیم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901978

دیگر خبرها

  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود
  •  توسعه گردشگری با مشارکت مردم میسر می‌شود
  • برپایی نمایشگاه کارآفرینی و صنایع‌دستی در دانشگاه آزاد کهنوج
  • ثبت سفارش فروش ۳۸۰ میلیارد صنایع دستی سیستان و بلوچستان
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • ثبت سفارش میلیاردی صنایع دستی سیستان و بلوچستان در اکسپو
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران/ سرانجام ایجاد شهرداران ویژه ناحیه چه شد؟
  • مرکز مازندران بر مدار توسعه گردشگری قرار گرفت