Web Analytics Made Easy - Statcounter

خالد جعفری، روز سه شنبه در آستانه یکم ژوئن (11 خرداد) روز جهانی شیر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وضعیت پرورش گاو شیری و تولید شیر خام در استان افزود: هم اکنون 71 واحد صنعتی پرورش گاو شیری با ظرفیت 9 هزار و پنج راس و 636 واحد نیمه صنعتی فعال پرورش گاو شیری با ظرفیت چهار هزار و 987 راس فعال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وی، میزان تولید شیر خام استان در سال 95 به 226 هزار تن رسید که هم اکنون 12 کارخانه فرآوری مواد لبنی در سطح استان با ظرفیت اسمی 193 هزارتن در سال وجود دارد که از این تعداد 11 کارخانه با ظرفیت عملی 120 تن در هر روز در زمینه فرآوری مواد لبنی پاستوریزه فعالیت دارد.

** تشویق سرمایه گذاران برای ایجاد واحدهای صنعتی بزرگ گاوشیری اهداف جهادکشاورزی در کردستان
معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه ایجاد واحد های بزرگ صنعتی پرورش گاوشیری در کردستان از سیاست های سازمان جهاد کشاورزی استان است افزود: مساعدت و تشویق سرمایه گذاری برای ایجاد واحد های صنعتی بزرگ گاو شیری در نقاط مختلف کردستان هم اکنون اولویت های این سازمان است.
جعفری گفت: هم اکنون برای رسیدن به ایجاد واحدهای صنعتی بزرگ گاوشیری در استان 2 واحد صنعتی بزرگ با ظرفیت سه هزار و 500 راس شامل یک واحد یک هزار راسی توسط بنیاد برکت و یک واحد 2 هزار و 500 راسی توسط بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در مرحله بهره برداری است.
به گفته وی، اکنون مرحله اول گاوداری یک هزار راسی بنیاد برکت با 683 راس دام مولد و با جمعیت گله 694 رلس به بهره برداری رسیده است و روزانه حدود 11 تن شیر تولید در آن تولید می شود.
وی افزود: با راه اندازی کامل این طرح سالیانه بیش از 2/11 هزار تن شیر خام، 100 تن گوشت قرمز و 250 راس تلیسه مازاد بر نیاز تولید می شود و اشتغالزایی مستقیم آن نیز به 70 نفر می رسد.
معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: گاوداری 2 هزار و 500 راسی بنیاد مستضعفان از 65 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.
جعفری گفت: مرحله اول این طرح با ظرفیت 750 رأس دام مولد به بهره برداری رسیده است که در صورت بهره برداری کامل علاوه بر اشتغالزایی مستقیم برای 120 نفر، سالانه بیش از 28 هزار تن شیر خام ، 275 تن گوشت قرمز و 625 راس تلیسه مازاد بر نیاز در این واحد تولید می شود.
وی ایجاد اشتغال موثر و پایدار، افزایش تولید شیرخام و گوشت قرمز استان، تامین تلیسه و دام مورد نیاز واحد های نیمه صنعتی و صنعتی گاوشیری که در آینده به بهره برداری می رسند را از اهداف ایجاد واحدهای صنعتی بزرگ در کردستان عنوان کرد.

** فعالیت 35 مرکز جمع آوری شیر
معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: هم اکنون 35 مرکز جمع آوری شیر با تجهیزات مدرن مشغول جمع آوری، سرد کردن و حمل بهداشتی شیر خام به کارخانجات مواد لبنی داخل و خارج استان عهده دار هستند.
جعفری گفت: این مراکز روزانه حداقل 135 تن شیر تولیدی واحد های گاو شیری را جمع آوری و به کارخانجات فرآوری و واحدهای ماست بندی تحویل می دهند..
به گفته وی، تعداد 140 واحد ماست بندی نیز در استان فعالیت دارند که روزانه بیش از 50 تن شیر خام را جذب و بصورت شیر غیرپاستوریزه و فرآورده های لبنی مختاف از جمله ماست و دوغ به فروش می رسانند.

** مصرف سرانه شیر کردستان از میانگین جهانی بالاتر است
معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: مصرف سرانه شیر و مواد لبنی در ایران و به تبع آن در استان از میانگین جهانی آن بالاتر است اما فاصله زیادی با میانگین کشورهای پیشرفته داریم.
جعفری گفت: میزان تولید سرانه شیر استان 146 کیلوگرم و مصرف سرانه آن 102 کیلوگرم است که پیش بینی می شود مصرف سرانه شیر و مواد لبنی که تأثیر مستقیمی بر سلامت افراد جامعه دارد با اجرای برنامه و سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی تا افق 1404 به 169 کیلوگرم افزایش یابد.
وی افزود: هم اکنون میزان عرضه شیر از میزان تقاضای آن بیشتر است و ضرورت دارد برنامه ریزی های لازم توسط تمامی دستگاه ها و ارگان های ذیربط برای افزایش مصرف شیر و فرآورده های لبنی به عمل آید.
به گفته وی، اختصاص یارانه به شیر خانوار، اجرای برنامه های تشویقی صادرات مواد لبنی و برنامه ریزی های لازم توسط ارگان های ذیربط برای افزایش مصرف سرانه با برگزاری سمینارها و برنامه های تبلیغاتی و نصب پوستر و پلاکاردهای مرتبط از راه های افزایش سرانه شیر در کشور و استان است.
وی افزود: از دیگر راه های افزایش سرانه شیر تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان در تمامی مقاطع تحصیلی در طرح شیر مدرسه و حمایت جدی رسانه ملی از برنامه های تبلیغاتی در خصوص افزایش مصرف سرانه با توجه به تأثیر مستقیم آن بر سلامت افراد جامعه است.
سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (FAO) برای نخستین بار در یکم ماه ژوئن 2001 میلادی، به طور رسمی این روز را به عنوان روز جهانی شیر اعلام کرد.
سازمان (فائو) که دارای 191 عضو بین‌المللی است؛ از نهادهای غیر دولتی درخواست کرده است تا در این روز مردم را از اهمیت شیر آگاه کنند.
از آن زمان تاکنون برگزاری این روز به‌عنوان یک رویداد جهانی در تعداد قابل توجهی از کشورهای جهان بعنوان شیوه‌ای جهت تمرکز بر روی موضوع شیر به‌عنوان یک غذای عام با تاکید بر وضعیت تغذیه کودکان و افراد دچار سوءتغذیه، برگزار می‌شود.
امروزه مصرف شیر و فراورده‌های آن در هر کشوری یکی از شاخص های توسعه فرهنگی و اقتصادی محسوب می‌شود.
3034/ 3020
** خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشار دهنده: عبدالله رحمانی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۹۱۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانه ، قطب تولید گوشت مرغ در استان

 به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان ، از طریق کشتارگاه صنعتی طیور این شهرستان سالیانه ۱۰ هزار تن گوشت مرغ روانه بازار می‌شود.

فرماندار و اکیپ‌های نظارتی به منظور بررسی شرایط تهیه و توزیع گوشت مرغ و شرایط بهداشتی آن شب گذشته بازدیدی از کشتارگاه صنعتی طیور این شهرستان به عمل آوردند.

گوشت مرغ یک از مواد خوراکی ست که با توجه به مصرف زیاد آن توسط خانوار لزوم رعایت نکات بهداشتی و سلامت آن بسیار حائذ اهمیت است به همین دلیل انجام نظارت‌های دقیق از اهمیت خاصی برخوردار است.

فرماندار شهرستان بانه در بازدید خود از کشتارگاه صنعتی طیور این شهرستان و با اشاره به تولید سالیانه ۱۰ هزار تن گوشت مرغ در شهرستان گفت: شهرستان بانه یکی از قطب‌های تولید گوشت مرغ در استان کردستان است و خوشبختانه علاوه بر تامین نیاز شهرستان بخشی از تولید به استان‌ها و شهرستان‌های همجوار صادر می‌شود.

درویشی در ادامه با مثبت عنوان کردن رعایت نکات بهداشتی با توجه به ارزیابی کارشناسان بهداشتی گفت: امید است این روند ادامه دار باشد تا بتوان محصولی سالم تحویل همشهریان داده شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق در اشتهارد
  • تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن پسماند پزشکی در هرمزگان ‌
  • اتصال ۱۲۶۸ واحد تولیدی و صنعتی به شبکه سراسری گاز در کردستان 
  • گازرسانی به ۱۲۶۸ واحد تولیدی و صنعتی در کردستان
  • ۱۲۶۸ واحد تولیدی و صنعتی کردستان به شبکه سراسری گاز متصل شدند
  • مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد
  • آتش سوزی مهیب در یک واحد صنعتی شهرک شکوهیه قم
  • تولید سالانه هزار تن قارچ در شهرستان بستان آباد
  • تولید سالانه بیش از یک هزار تن قارچ دکمه‌ای در بستان آباد
  • بانه ، قطب تولید گوشت مرغ در استان