Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق عراق در مصاحبه با روزنامه الاخبار لبنان درباره نشست سران عربی و آمریکا در ریاض گفت: نشست ریاض باید از دو بعد بررسی شود: چه کسی سودبرنده و چه کسی متضرر بود؟ سودبرنده اسرائیل بود. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خودش حضور نداشت اما تفکرات و ذهن وی موجود بود و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با سفر به اسرائیل این را ثابت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترامپ خواست بگوید که من آنچه می‌خواهم به شما می‌دهم و به اسرائیل می‌روم و آنچه بخواهم نیز به اسرائیل می‌دهم.

مالکی افزود: سودبرنده دوم آمریکا بود که به سرمایه‌گذاری‌ها، پول و قراردادهایی دست یافت. آمریکا به قول ترامپ حضور قوی داشت و توانست یک ائتلاف عربی-اسلامی تأسیس کند. کسی که نسبتا در این جشنواره از نظر رسانه‌ای سود برد عربستان بود که رهبر ائتلاف عربی-اسلامی شد. این بلندپروازی عربستان بود که منطقه را به اینجا رساند. به عربستانی‌ها اسباب بازی داده شد تا با آن سرگرم شوند. عربستانی‌ها با روشی واضح و کینه‌توزانه افکار خود را بیان کردند. ایران و هم‌پیمانانش را هدفی برای آن‌ها قرار دادند. آن‌ها نیروهایشان را برای ضربه زدن به ایران گردهم می‌آورند و جنگ را همانطور که محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان گفته بود به داخل ایران منتقل کردند. ایران با این شکل ضعیف نیست و عربستان نیز به آن صورت قوی نیست. کشورهایی هم که در این کنفرانس شرکت کردند برای جنگ با ایران دنباله‌رو عربستان نخواهند بود. خود آمریکا نیز عربستان را برای جنگ با ایران همراهی نخواهد کرد. این یعنی در نهایت عربستان بزرگترین متضرر است که پول‌هایش را اعطا و از واقعیت دشمنی‌اش پرده برداشت و این ضربه بزرگی به ریاض خواهد زد.

مالکی از وجود قطعنامه بین المللی برنامه‌ریزی شده‌ای برای تشکیل دولت فوق العاده در عراق با هدف به حاشیه راندن طرح اسلامی پرده برداشت.

وی گفت: برخی از کسانی که از سیاست‌های آمریکا اطلاع دارند به من ابلاغ کرده اند که تصمیمی برای به تأخیر انداختن انتخابات وجود دارد. برخی سیاستمداران در عراق نیز درباره این مسئله صحبت می‌کنند. طرحی برای ایجاد تنش در دولت وجود دارد. دولت کنونی اکنون به ضعیف‌ترین دولت‌ها تبدیل شده است. از سوی دیگر گروه‌ها و حامیانشان می‌خواهند موجی از نگرانی و یک فضای بی ثبات ایجاد کنند تا عراقی‌ها را قانع کنند که انتخابات غیرممکن است.

وی افزود: ما هرگز به تأخیر افتادن را قبول نمی‌کنیم. ما از همگان می‌خواهیم تا صدای خود را برای برگزاری انتخابات در موعد مشخص بالا ببرند.

نوری مالکی گفت: سنی‌ها بیشتر از دیگر طوایف دچار دودستگی شده و پراکنده هستند. آن‌ها مرجعیت واحد مذهبی یا سیاسی ندارند. تمامی این مسائل نتیجه بازی است که برخی کشورهای عربی و شورای همکاری خلیج فارس و ترکیه با آن‌ها کرده‌اند.

وی درباره طرح جدایی اقلیم کردستان گفت: اختلافات زیادی میان حزب مسعود بارزانی، رئیس حزب اتحاد دموکراتیک و حزب اتحاد میهنی به ریاست جلال طالبانی و حزب التغییر وجود دارد. زمانی که بحران‌های داخلی تشدید می شود مسعود بارزانی حرف از لزوم استقلال کردستان می‌زند. موضوع جدایی اکنون برای مقابله با چالش‌ها و مخالفان بارزانی مطرح شده است. بارزانی دیگر رئیس مشروع اقلیم کردستان نیست. سیاست داخلی او بر پایه خشونت و یکجانبه‌گرایی است. بارزانی در تمامی سیاست‌ها و برنامه‌هایش به اسرائیل متکی است.بارزانی می‌گوید اگر مالکی برگشت من جدا خواهم شد چراکه او می‌داند من اجازه استقلال را به او نمی‌دهم. درباره کرکوک نیز وی حق برگزاری همه‌پرسی را ندارد.

نوری مالکی تأکید کرد که قصد بازگشت مجدد به نخست‌وزیری را ندارد.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۹۴۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره پاسخ ایران به تجاوز اسرائیل

نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل عصر یکشنبه به وقت محلی، آخرین روز هفته میلادی که همه نهاد‌ها و سازمان‌ها در آمریکا تعطیل هستند، برای بررسی پاسخ ایران به اسرائیل در پی تجاوز این رژیم به کنسولگری تهران در دمشق سوریه با عنوان عملیات نظامی «وعده صادق» با حضور دبیرکل سازمان ملل و نمایندگان تهران و تل آویو آغاز شد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • مگا پروژه 22.5 میلیاردی متروی ریاض/ درهای عربستان به روی جهان باز می‌شود؟ (فیلم)
  • مگا پروژه 22.5 میلیاردی متروی ریاض/ درهای عربستان به روی جهان باز می‌شود؟
  • ادعای یک کانال عبری: عربستان در مقابله با حمله ایران به اسرائیل کمک کرد
  • زورآزمایی روسیه و آمریکا در شورای امنیت این بار به نفع ایران
  • عربستان در مقابله با حمله ایران به اسرائیل نقش داشت
  • ادعای کانال عبری درباره نقش عربستان در مقابله با عملیات ایران
  • بایدن: با رهبران گروه هفت درباره حمله بی سابقه ایران به اسرائیل صحبت کردم
  • آغاز نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره پاسخ ایران به تجاوز اسرائیل