Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بولتن نیوز»
2024-04-30@21:40:19 GMT

ارتباط استرس و ابتلا به بیماری ام اس

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۹۴۵۹۸

ارتباط استرس و ابتلا به بیماری ام اس

به گزارش بولتن نیوز، محمدرضا معتمد رییس کمیته علمی انجمن ام.اس ایران با بیان این مطلب و ابراز تاسف از افزایش بیماری ام.اس در کشور گفت: در سال های اخیر مطالعات و آمارها نشان می دهد بیماری ام.اس در حال افزایش است و این مختص به ایران نیست و کشورهای منطقه و همسایه ما هم که جزو کشورهایی بودند که از نظر جغرافی شیوع کمی داشتند در سال های اخیر این بیماری در حال افزایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با تاکید بر اینکه دلیل شیوع بیماری ام.اس مشخص نیست، گفت: دلیل این مسئله دقیقا مشخص نیست قطعا فاکتورهای مختلفی دخالت دارند ممکن است مسایل آب و هوایی، تغذیه ای و ژنتیکی در آن دخالت داشته باشند ولی فاکتور دقیقی برای علت بیماری و افزایش آن در سال های اخیر وجود ندارد.

وی با اشاره به آمار شیوع بیماری ام.اس در کشور، عنوان کرد: بر اساس آماری که در انجمن ام.اس ایران وجود دارد به نظر می آید شیوع بیماری در حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر باشد و در آمارهای جهانی جزو کشورهای با شیوع متوسط به بالا هستیم. این افزایش شیوع نگران کننده است از آن جهت که طبق آمارهای چند سال قبل ما جزو کشورهایی بودیم که شیوع بیماری پایین بود.

معتمد گفت: یکی از وظایف انجمن ام.اس ایران، پیگیری و علت یابی این افزایش بیماری است.

وی که در یک گفت‌وگوی رادیویی سخن می گفت، در خصوص بیماری ام.اس توضیح داد: بیماری ام.اس یک بیماری التهابی بافت سفید مغز است و در واقع جزء بیماری های خود ایمنی است. در بیماری ام.اس عکس العمل سیستم ایمنی علیه بافت سفید مغز و سیستم عصبی است که منجر به یکسری علائم و عوارضی می شود از جمله تاری دید، کاهش قدرت حرکتی، عدم تعادل، سرگیجه، دو بینی و خواب رفتگی اندام ها.

وی با اشاره به اینکه اکثر داروهای مربوط به بیماران ام.اس تحت پوشش بیمه ای است، خاطر نشان شد: خوشبختانه در ایران سیستم درمانی در قالب داروها جزو پوشش بیمه ای هستند و تنها سه قلم داروی جدید است و با تلاشی که انجمن ام.اس با وزارت بهداشت دارد در ماه های آتی این داروها نیز تحت پوشش بیمه ای قرار می گیرند.

منبع: سلامت نیوز

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۹۴۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عادت‌هایی که خواب راحت را از شما می‌گیرند

آفتاب‌‌نیوز :

برای اینکه فردی سرحال و پرانرژی از خواب بیدار شود، هر شبانه روز به چند ساعت خواب عمیق نیاز دارد. در حالی که کیفیت خواب با افزایش سن کاهش می‌یابد، اما بسیاری از جوانان نیز مشکلات خواب را گزارش می‌کنند.

داشتن خواب باکیفیت، عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد، خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را کاهش می‌دهد، از استرس می‌کاهد و خلق و خو و تمرکز را نیز بهبود می‌دهد.

همچنین برخی عادات مخرب هم بر کیفیت خواب افراد تاثیر می‌گذارند که آگاهی از آن‌ها و مدیریت صحیح این عادت‌ها می‌تواند مفید و در بهبود سلامت کلی فرد موثر باشد.

در ادامه به نقل از نشریه "هندوستان تایمز" به برخی از این عادات اشاره می‌کنیم:

* استفاده از تلفن همراه قبل از خواب

نور آبی که از صفحه نمایش تلفن همراه شما ساطع می‌شود، کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نور آبی می‌تواند تولید ملاتونین در بدن را که هورمون اصلی کنترل کننده چرخه خواب و بیداری است، مختل کند. ملاتونین ناکافی می‌تواند باعث بی خوابی، حساس شدن و خواب آلودگی در طول روز شود.

* خوردن مقدار زیادی غذا قبل از خواب

خوردن یک وعده غذایی پر حجم کمتر از یک ساعت قبل از خواب می‌تواند بر کیفیت خواب تاثیر گذاشته و به خواب رفتن را مشکل کند.

* مصرف بی رویه کافئین

مصرف بیش از اندازه قهوه منجر به اختلالات خواب می‌شود. کافئین محرکی است که می‌تواند به خواب رفتن را سخت کند.

* قرار نگرفتن در معرض نور طبیعی

زمانی که خود را از نور خورشید محروم می‌کنیم، سطح ملانین را کاهش می‌دهیم. ملانین، ملاتونین را می‌سازد که به چرخه خواب کمک می‌کند.

* بی توجهی به افزایش استرس 

سطوح بالای استرس با طولانی شدن مدت زمان به خواب رفتن و اختلالات خواب مرتبط است. کم خوابی سیستم واکنش بدن به استرس را تحریک می‌کند و منجر به افزایش هورمون‌های استرس، یعنی کورتیزول می‌شود که بر خواب تاثیر می‌گذارد.

منبع: خبرگزاری برنا

دیگر خبرها

  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • رضا شیخی درگذشت
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌ کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • افزایش سقف حمایت از تولید فیلم‌کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • عادت‌هایی که خواب راحت را از شما می‌گیرند
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است