Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@13:45:24 GMT

امتحانات نهایی و سردرگمی بی‌پایان دانش‌آموزان

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۹۵۵۲۵

هر ساله همزمان با شروع ماه خرداد و ورود به فصل امتحانات، با حجمی از حاشیه‌ها و اعتراضات در زمینه برگزاری نحوه امتحانات نهایی دانش‌آموزان مواجه می‌شویم.

روزنامه جوان: هر ساله همزمان با شروع ماه خرداد و ورود به فصل امتحانات، با حجمي از حاشيه‌ها و اعتراضات در زمينه برگزاري نحوه امتحانات نهايي دانش‌آموزان مواجه مي‌شويم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
حاشيه‌هايي كه عمدتاً با هدف سلب مسئوليت و پاسخگويي به رد و تكذيب‌هاي آموزش و پرورش خلاصه مي‌شود. يكي از حاشيه‌هاي پررنگي كه همه ساله مورد تكرار قرار گرفته، لو رفتن سؤالات امتحان نهايي و خريد و فروش آنها است؛ امسال پاي اين خريد و فروش به فضاي مجازي هم كشيده شد.

امتحانات نهايي و هماهنگ سال ۹۵ در حالي به پايان رسيد كه حاشيه‌هاي زيادي همانند لو رفتن سؤالات و تجمع و اعتراضات دانش‌آموزان نسبت به سختي امتحانات را به همراه داشت.
نخستين حاشيه، ‌اعتراضات سراسري دانش‌آموزان كشور به دشواري سؤالات طراحي شده بود‌، در شرايطي كه دانش‌آموزان معتقد بودند سؤالات در دروس مختلف از جمله شيمي، ‌رياضي، ‌ديني و فارسي بسيار دشوار و حتي خارج از كتاب‌هاي درسي طراحي شده است، مسئولان آموزش وپرورش اين اعتراضات را نپذيرفتند و توپ را به زمين دانش‌آموزان حواله كردند و گفتند آنها كتاب‌هاي درسي را به خوبي مطالعه نمي‌كنند.

خريد و فروش سؤالات امتحان نهايي روي دور تكرار
حاشيه مهم‌تري كه هر ساله تكرار مي‌شود، مربوط به خريد و فروش سؤالات است. امتحانات خرداد ماه 95 دانش‌آموزان نيز در شرايطي به پايان رسيد كه اخبار متعددي در خصوص لو رفتن سؤالات امتحانات نهايي مطرح شد.
بر مبناي گزارش‌هاي سال گذشته نيز سؤالات امتحانات نهايي در برخي دروس مانند شيمي، فيزيك و جغرافي از طريق فضاي مجازي در اختيار دانش‌آموزان قرار گرفت به گونه‌اي كه شيادان با اعلام شماره حساب به دانش‌آموزان و دريافت مبلغ 200 هزار تومان سؤالات امتحانات نهايي را صبح روز امتحان و در فاصله 20 دقيقه مانده به برگزاري امتحانات در اختيار دانش‌آموزان قرار مي‌دادند.
در اين صفحات پيام‌هايي همچون «تنها پخش‌كننده اصلي خودمان هستيم و كساني كه سؤالات را از كانال ديگري مي‌خرند عواقبش با خودشان هست»، «دوباره خبر بدي به دستم رسيد كه نشان مي‌دهد احتمال آمدن سؤالات به ۳۰ درصد رسيده كه غيرقابل تحمل است و به تك‌تك شماها حق مي‌دهم ناراحت شويد.» «گول پيج‌هاي ديگر را نخوريد، صبح بين ساعت ۶ تا۷:۳۰ اگر خبري شد در كانال گفته مي‌شود»، «واسطه اول چهارم ما را سر كار گذاشته ولي الان در حال صحبت كردن با واسطه دوم حوزه هستم، ان‌شاءالله كه بتونه فوقش تا فردا سؤال‌ها را تحويل دهد»، «قيمت سؤال‌ها هنوز مشخص نيست و اين مسئله وابسته به واسطه ما در حوزه است ولي چيزي در حدود ۲۰۰ هزار تومان مي‌باشد» «‌فقط سؤال داريم و پاسخنامه موجود نيست»، «طبق آخرين صحبت من با واسطه حوزه احتمال آمدن سؤال۹۰ درصد است‌.» «دوستان ديديد سؤالات ادبيات هموني بود كه بهتون دادم و درست بود» آمده است.

ديوار حاشا بلند است
در حالي كه رسانه‌ها بارها نسبت به لو رفتن سؤالات امتحانات نهايي در فضاي مجازي هشدار داده‌اند، اما از آنجايي كه ديوار حاشا بلند است، آموزش و پرورش هر بار اين موضوع را تكذيب كرد و مسئولان مربوطه كانال‌ها و صفحات مجازي در زمينه فروش سؤالات را شيادي توصيف كردند و با تأكيد بر اينكه امتحانات از ضريب امنيت بالايي برخوردار هستند، احتمال لو رفتن سؤالات صفر را دانستند.
اما در نهايت مهدي نويد ادهمي، دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش اظهار داشت: لو رفتن سؤالات امتحانات نهايي به دليل خطا در عملكرد نيروي انساني اتفاق مي‌افتد و مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش مأموريت يافته تا بحث لو رفتن سؤالات امتحانات نهايي را به طور ويژه بررسي كند.

با اين تفاسير انتظار بود كه وزارت آموزش وپرورش و پليس فتا جدي‌تر به اين موضوع وارد شوند؛ چراكه تمام اطلاعات افراد با شماره كارت و حساب‌هايي كه در شبكه‌هاي اجتماعي بازنشر شد، به راحتي قابل دسترس بود و امكان برخورد و پيگيري وجود داشت، اما از آنجايي كه حاشيه‌هاي وزارتخانه‌اي از قبيل جابه‌جايي وزرا، اختلاس‌هاي ميلياردي صندوق ذخيره فرهنگيان و حتي تجارت‌هاي چمداني و ميداني آقاي وزير و خانواده امكان و فرصت رسيدگي را به چنين موضوعاتي فراهم نمي‌كند، بنابراين امسال نيز برگزاري امتحانات نهايي با حاشيه‌هاي تكراري آغاز شد.

وقتي دانش‌آموزان دوبار امتحان ديني دادند
در همان روز اول هنگام برگزاري امتحان ديني پايه نهم در يكي از مدارس جنوب شهر تهران، اتفاقي قابل تأمل رخ داد و دانش‌آموزان دوبار امتحان ديني مي‌دهند.
ماجرا هم از اين قرار است كه برگه‌هاي سؤالات امتحاني درس ديني ميان دانش‌آموزان توزيع مي‌شود. پس از نيم ساعت هر دانش‌آموزي كه برگه امتحان ديني را تحويل مراقب امتحان مي‌دهد و به بيرون از كلاس مي‌آيد با اين جمله رو به رو مي‌شود «دانش‌آموزان پايه نهم از مدرسه خارج نشوند.»

تمام دانش‌آموزان برگه امتحان را مي‌دهند و برخي از دانش‌آموزان از ساعت 8:30 در حياط مدرسه منتظر هستند. نزديك ساعت 9:30 مي‌شود، مدير مدرسه دانش‌آموزان را به صف مي‌كشد و به آنان مي‌گويد: «برگه‌هاي امتحاني اشتباه توزيع شده و اين سؤالات براي سال گذشته است.»
اينچنين است كه دوباره دانش‌آموزان به كلاس بر مي‌گردند و براي بار دوم امتحان ديني مي‌دهند.

خريد و فروش سؤالات در فضاي مجازي جزو جدا ناشدني امتحانات نهايي
علاوه بر موضوع فوق، خريد و فروش سؤالات امتحان نهايي در فضاي مجازي نيز ظاهراً جزو جدا ناشدني امتحانات نهايي شده است.

در حالي كه رئيس مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش در خصوص حفظ و حراست از سؤالات امسال گفته بود: امسال سي دي سؤالات و سي دي رمز سؤال در اختيار مدارس قرار مي‌گيرد و تا دو ساعت قبل از برگزاري امتحانات امكان دسترسي به سؤالات از سوي مدارس فراهم نيست و اين امر باعث شده تا امنيت سؤالات بالا باشد، اما بر اساس تماس‌هاي والدين و اطلاعات به دست آمده، باز هم عده‌اي سود‌جو در تلاش هستند تا هر طور شده از اين فضاي امتحانات استفاده كنند و در ازاي ارائه سؤالات امتحان نهايي كه صحت آن مشخص نيست، مبالغي را از مردم طلب كنند. هرچند كه طبق گفته برخي دانش‌آموزان بعد از بازگشت از امتحان، برخي دانش‌آموزان سؤالات را داشته‌اند و همين باز هم به صورت فرضي ادعاي خريد و فروش را تأييد مي‌كند.
اين نكته هم درخور توجه است كه اگر طبق گفته‌هاي مسئولان آموزش و پرورش به توجيهات خطا در عملكرد نيروي انساني هم بسنده كنيم بايد گفت همين امر زنگ خطري در خصوص كيفيت آموزش در مدارس كشور بوده كه هر ساله رنگ تكرار به خود گرفته است.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۹۵۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: در طراحی سوالات امتحانات نهایی ارزشیابی از یادگیری مورد توجه است به طوری که دانش‌آموزان از حفظیات دور باشند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو محسن زارعی، معاون وزیر آموزش و پرورش درباره افت تحصیلی دانش‌آموزان در امتحانات نهایی اظهار داشت: این موضوع را نباید به صورت مقطعی و برشی بررسی کرد، شاید برداشت جامعه و آنچه که اتفاق افتاد، پس از اعلام میانگین نمرات آزمون نهایی پایه دوازدهم به این بود که این میانگین نشانگر افت تحصیلی است.

وی افزود: آموزش و پرورش بر این موضوع اصرار دارد که مبتنی بر شفافیت، وضعیت کنونی و نمای واقعی آموزش و پرورش را به نمایش بگذارد تا برای جبران کاستی‌ها برنامه‌ریزی کند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش وپرورش اضافه کرد: شرایط مبتنی بر کیفیت آموزشی این‌گونه است که وضعیت فعلی را به خوبی بشناسیم و با اعلام به جامعه برای رسیدن به وضعیت مطلوب برنامه‌ریزی لازم و جبران صورت گیرد.

زارعی ادامه داد: آموزش و پرورش در این موضوع نمرات را شفاف اعلام کرد تا برنامه‌ریزی مناسبی انجام شود و معلمان دست به دست هم دهند و شاهد ارتقای کیفیت آموزشی باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در موضوع افت تحصیلی دانش‌آموزان باید عوامل سهیم را در نظر بگیریم که بخشی به انگیزه دانش‌آموزان و بخشی هم به دوره‌های آموزشی گذشته مربوط می‌شود، زیرا این موضوع در یک دوره اتفاق نیفتاده است.

وی یادآور شد: اشکالی هم که وجود دارد این است که در دوره‌های مختلف تحصیلی، بازخوردی از وضعیت آموزش نداریم و یکباره این بازخورد را در پایان دوران تحصیل انجام می‌دهیم. این موضوع باید در دوره‌های مختلف بررسی شود که در زمان خود مداخلات لازم صورت گیرد.

زارعی درباره تاثیر دشواری سوالات در امتحانات نهایی بر افت تحصیلی دانش‌آموزان اظهار داشت: سوالات سخت شاخص دارد و شاخص هم ضریب دشواری است که در تحلیل آزمون‌ها، شاهد دشواری سوالات نبودیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آنچه در طراحی سوالات مبنا قرار دادیم این است که توجه و ارزشیابی از یادگیری صورت گیرد و توجه به مفاهیم باشد و دانش آموزان و کل فرایند آموزش جهت‌دهی به سمت یادگیری داشته و از حفظیات و محفوظات دور باشند.

زارعی یادآور شد: در نوبت‌های قبل هم درصدی از سوالات مربوط به همین ارزشیابی از یادگیری متناسب با سطوح شناختی مختلف در سوالات امتحانات نهایی بوده است؛ بنابراین جمع‌بندی این نیست که سوالات سخت بوده است.

دیگر خبرها

  • آموزش دانش‌آموزان سیل‌زده در مکان‌های عمومی
  • شرکت ۲۷ هزار دانش‌آموز خراسان شمالی در امتحانات نهایی
  • رشد ۸ درصدی توسعه متوازن رشته‌ای/ شرکت ۲۷ هزار نفر در امتحانات نهایی خرداد ماه
  • علت افت تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی چیست؟ + تاریخ برگزاری امتحانات
  • فعالیت مدارس استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت ادامه خواهد داشت
  • استخدام بیش از هزار و ۵۰۰ معلم در چهارمحال و بختیاری
  • فعالیت مدارس استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت
  • سؤالات امتحانات نهایی سخت بوده است؟
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • سؤالات امتحانات نهایی با هدف ارزشیابی یادگیری طراحی می‌شود