Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@11:34:18 GMT

بهترين بازي هايي که در ذهن‌ها مي‌مانند

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۹۶۸۴۵

خبرگزاري آريا - هفته نامه چلچراغ - نيما امامي: هر ساله در دنياي بازي‌ها عناويني عرضه مي‌شوند که گاه ارزشمند هستند و ياد و خاطراتشان تا مدت‌ها در ذهن‌مان باقي مي‌ماند و گاه شکستي هستند، بزرگ هم براي سازنده‌شان و هم براي طرفدارانش. سال 95 هم از اين قاعده مستثنا نبود و اوج و فرودهاي زيادي را در آن شاهد بوديم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!





دو مورد از نکات پررنگ معرفي سخت‌افزارهاي متنوع از طرف تمامي بزرگان صنعت بازي‌ها و ورود تکنولوژي واقعيت مجازي به اين سرزمين تخيلي بود؛ مورد عرضه کنسول‌هاي جديد و به اصطلاح ميان نسلي چيزي بود که براي عاشقان اين صنعت بسيار ناخوشايند بود و همين شايد کمي 95 را براي بازي‌بازان تاريک کرد. در ادامه نگاه مفصلي مي‌اندازيم به بازي‌هاي عرضه شده در سالي که گذشت و اتفاقات مهم و خبرساز آن.


سال خوب سوني

95 را به نحوي بايد سال سوني بدانيم؛ سوني در اين سال با عرضه و معرفي بازي‌هاي انحصاري توانست خودش را به‌عنوان اصلي‌ترين بازيگر صنعت بازي‌ها در نسل هشتم تثبيت کند. معرفي کنسول جديد و قوي شده «پلي‌استيشن 4 پرو» راهي بود که سوني بتواند به کمک آن فاصله افتاده بين کنسول‌هاي بازي و رايانه‌هاي شخصي را کم کند و بازي‌هاي کنسولي را به سمت وضوح تصوير 4K بکشاند؛ البته اين حرکت به طرفداران اين شرکت خوش نيامد و آن‌ها خود را رها شده در ميان يک نسل ديدند.

در ادامه نيز عرضه هدست واقعيت مجازي پلي‌استيشن باعث شد تا دنياي بازي‌ها وارد فاز جديدي شوند، پيش از اين فيس‌بوک و «آکيلس» با هدست «ريفت» و «اچ‌تي‌سي» و «والو» با هدست «وايو» وارد اين بازي شده بودند اما اين سوني بود که با قيمت بهتر و عرضه بازي‌هاي جذاب توانست هدستش را برنده اين رقابت کند. از بحث سخت‌افزار که بگذريم پلي‌استيشن از لحاظ نرم‌افزار نيز توانست فوق‌العاده کار کند؛ عرضه عناوين انحصاري چون Uncharted 4: A Thief’s End، The Last Guardian، Gravity Rush 2، NiOh و Horizon Zero Dawn توانست پلي‌استيشن را از رقبايش بالاتر قرار دهد و با معرفي عناوين انحصاري ديگري چون The Last of Us 2، God of War و ريمستر عنوان قديمي و محبوب Crash Bandicoot سال بعد را نيز براي مخاطبانش جذاب کند.




علاوه بر تمامي اين موفقيت‌ها، سوني در سال 95 توانست مهره‌اي ارزشمند به نام «هيدئو کوجيما» را به تيمش اضافه کند؛ کوجيما نيز به محض پيوستن به سوني استوديوي جديدش را تاسيس و بازي‌اي تحت عنوان Death Stranding معرفي کرد. عنوان جديد کوجيما مانند هميشه پر از رمز و راز است و افرادي چون «نورمن ريداس»، «مدز ميکلسن» و «گيلرمو دل‌تورو» در آن هنرنمايي خواهند کرد؛ اين عنوان را نيز به ديگر بازي‌هاي سوني اضافه کنيد تا متوجه شويد طرفداران پلي‌استيشن چه اندازه خوشحال هستند.



مايکروسافتِ راه‌گم‌کرده

در طرف ديگر صنعت مايکروسافت را داريم، مايکروسافتي که انگار راه خود را گم کرده و نمي‌داند که در اين دنيا بايد بازي ساخت تا بتوان موفق بود. مايکروسافت نيز مانند سوني کنسول جديدي تحت عنوان «پروژه اسکورپيو» معرفي کرد تا بتواند با پردازش بازي‌ها با کيفيت 4K مانع از کوچ کاربرانش به رايانه‌هاي شخصي شود، اما در در زمينه واقعيت مجازي مايکروسافت تنها توانست با آکيلس همکاري کرده و پشتيباني از هدست ريفت را به اکس‌باکسش اضافه کند و در اين ميان از بازي و محتوايي براي آن خبري نبود.



امسال کاربران اکس‌باکس توانستند عناوين انحصاري Quantum Break، Gears of War 4 و Forza Horizon 3 را تجربه کنند؛ مايکروسافت به جاي اينکه بر روي انحصاري‌هاي بيشتري کار کرده و به مخاطبانش ارائه نمايد، عناوين در دست ساخت استوديوهاش را نيز پشت سر هم کنسل مي‌کند تا بلکه بتواند ضربه بيشتري بر کنسول نسل هشتميش وارد کند، عناويني چون Fable Legends و Scalebound ساختشان لغو شد تا اکس‌باکس وان نتواند مانند رقيبش انحصاري‌هاي خوب داشته باشد. بايد ديد در سال جديد مايکروسافت فکري به حال خود و بخش اکس‌باکسش مي‌کند، زياد جالب نيست که يکي از شرکت‌هاي بزرگ را اين‌چنين گمراه و آشوب‌زده ببينيم.



شلوغ‌کاري نينتندو

اما ديگر بازيگر بزرگ صنعت بازي‌ها يعني نينتندو سالي شلوغ را گذراند. نينتندو که در نسل هشتم نتوانست با کنسول «وي‌يو» خود به موفقيتي برسد زودتر از ديگران کنسول جديدش را رو کرد تا بلکه بتواند در ادامه براي خود موفقيتي دست و پا کند. کنسول جديد نينتندو «سوييچ» نام دارد و همان‌طور که از غول ژاپني انتظار مي‌رفت سرشار از ايده‌ها و خلاقيت‌هاي جديد و ديوانه‌کننده است. نيتندو سوييچ هم يک کنسول خانگي و هم يک کنسول همراه و دستي است تا شما همواره بتوانيد به بازي‌هاي محبوبتان دسترسي داشته باشيد؛ در کنار اين ايده فوق‌العاده انحصاري‌هاي جذاب نينتندو را بگذاريد تا متوجه شويد چه تجربه نابي انتظارمان را مي‌کشد.



کنسول جديد نينتندو طراحي شده تا ما بتوانيم با دوستان خود به بازي کردن بپردازيم و از بازي‌ها لذتي دو چندان ببريم. عناويني چون «ماريو» و «زلدا» هم در دست ساخت هستند تا اين دو يار آشناي صنعت بازي‌ها ما را به سوي سوييچ سوق دهند. نينتندو در اين ميان به گوشي‌هاي هوشمند و پتانسيلشان نيز توجه داشت تا بتواند با کمک آن‌ها به سوددهي برسد؛ عرضه عناويني چون Pokemon GO، Mario Run و Fire Emblem Heroes توانست شخصيت‌هاي محبوب بازي‌بازان را به گوشي‌هايشان بياورد، از ميان اين عناوين بازي «پوکمون گو» به موفقيتي چشم‌گير رسيد و ميليون‌ها نفر را در کوچه و خيابان‌ها سرگردان پيدا کردن هيولاهاي دوست‌داشتني کرد.



از جنگ ستارگان تا بتمن

از آغاز نسل هشتم سرطاني به نام ريمستر (ارتقاي بازي‌هاي قديمي از لحاظ گرافيکي و عرضه‌شان بر روي کنسول‌ها نسل جديد) گريبان بازي‌بازان را گرفت و تقريبا اکثر استوديوها چند عنوان موفق خود را دوباره عرضه کردند. اما در سال 95 دو عنوان ريمستر شده منتشر شد که چندان هم به کام مخاطبان بد نيامد؛ Skyrim و Assassin’s Creed: Ezio Collection. اين دو عنوان به قدري در نسل هفتم موفق و محبوب بودند که «بتسدا» و «يوبي‌سافت» از ريمستر کردنشان سودي هنگفت به جيب زدند.

اسم سري Assassin’s Creed آمد؛ امسال بعد از مدت‌ها عرضه ساليانه اين سري يوبي‌سافت تصميم گرفت که به انتقادها گوش دهد و قاتلان حرفه‌ايش را براي مدتي به استراحت بفرستد تا در اين مدت ايده‌هايي جديد برايشان دست و پا کند. در غياب اين دوستان آدم‌کش امسال دومين شماره Watch Dogs منتشر شد، اين بازي نيز طبق رويه فعلي ساخته‌هاي يوبي‌سافت آغازي خوب و جذاب داشت، ولي پس از مدتي تکرار بيش از حد مکانيک‌ها باعث مي‌شود از بازي زده شويد. بتسدا نيز امسال علاوه‌بر ريمستر Skyrim عناوين 2 Dishonored و Doom را نيز منتشر کرد تا بتواند جوايز و فروش زيادي را از آن خود کند؛ اين ناشر قديمي براي سال آينده نيز بازي Prey را در دست ساخت دارد و آن‌جا نيز قرار است هنرش را به رخمان بکشد.



سال 95 براي «الکترونيک آرتز» يک سال رويايي بود. عرضه عناوين موفق ورزشي مانند سال‌هاي گذشته يکي از پايه‌هاي اين موفقيت بود؛ پس از سال‌ها تکرار مکررات در بازي فوتبال FIFA سرانجام الکترونيک آرتز دستي به سر و روي آن کشيد و بخشي داستاني به نام The Journey را به بازي اضافه کرد، در اين بخش شما کنترل يک بازيکن جوان و بااستعداد را در دست مي‌گيريد و بايد تلاش کنيد که او را به موفقيت برسانيد.

در بخش‌هاي ديگر نيز الکترونيک آرتز با بازي‌هاي Battlefield 1 و Titanfall 2 توانست خودش را به تخت پادشاهي عناوين تيراندازي برساند و پس از سال‌ها سري بازي Call of Duty را پشت سر گذارد؛ «اکتيويژن» سال گذشته با عرضه عنوان Call of Duty: Infinite Warfare اين سري را هرچه بيشتر در باتلاق منفوريت فرو برد و اندک طرفداران سري را نيز از آن زده کرد. الکترونيک آرتز همچنين با معرفي عناوين متعددي از سري «جنگ ستارگان» برنامه‌اي ويژه براي طرفداران اين دنياي جذاب دارد.

«تل‌تيل» نيز سالي پر بار را پشت سر گذاشت؛ به پايان رساندن فصل‌هاي اول «بتمن» و Minecraft: Story Mode و شروع فصل سوم بازي The Walking Dead باعث شد که بازي‌بازان سالي خوب را در سرزمين سريالي تل‌تيل بگذرانند. سال آينده نيز قرار است اين ديوانه‌هاي نابغه به سراغ Guardians of the Galaxy بروند و بازي‌اي فوق‌العاده را بر پايه آن بسازند.

اما اتفاق مهم سال 95 را شايد بتوان در چهار عنوان خلاصه کرد؛ Uncharted 4: A Thief’s End، Overwatch، Final Fantasy 15 و Resident Evil 7. «ناتي‌داگ» و سوني با عرضه آنچارتد چهار بار ديگر خودشان را به‌عنوان قصه‌گويان برتر صنعت بازي‌ها اثبات کردند؛ اين عنوان که پاياني بود بر داستان‌هاي شخصيت اصلي بازي، «نيتن دريک»، به قدري قشنگ و تاثيرگذار بود که سال‌ها خاطره‌اش با مخاطبان باقي خواهد ماند. «بليزارد» نيز پس از سال‌ها با عنواني جديد به نام «اووراچ» به ميدان بازگشت، بازي‌اي کاملا آنلاين و رقابتي؛ اما همان‌طور که از بليزارد انتظار مي‌رفت اين بازي کاملا موفق و جذاب از آب درآمد.

اورواچ هرچند يک بازي آن‌لاين است و داستان در اين بازي‌ها جايي ندارد اما بليزارد با عرضه کاميک‌ها و انميشين‌هاي کوتاه توانست عمقي خوب به شخصيت‌هايش دهد و همين موضوع توانست برايش جايزه بهترين بازي سال را به ارمغان بياورد. پانزدهمين شماره بازي «فاينال فانتزي» نيز يکي ديگر از عرضه‌هاي بزرگ سال 95 بود، اين شماره از بازي که پس از 10 سال ساخت آن به پايان رسيد سرانجام عرضه شد و توانست بازخوردهاي بسيار مثبتي از جانب طرفدارانش دريافت کند. سال گذشته براي مخاطبان بازي‌هاي ترسناک نيز عنواني درخور در آستين داشت؛ «رزيدنت اويل 7». «کپکام» سال‌ها بعد از ششمين شماره سري باري ديگر به دنياي ترسناکش سري زد و ادامه‌اي براي آن ساخت، ادامه‌اي که کاملا موفق بود و باري ديگر رزيدنت اويل را بر سر زبان‌ها انداخت.



اما شايد زيباترين اتفاقات در سرزمين بازي‌هاي مستقل رخ داد. 95 براي استوديو‌هاي مستقل سالي خوب و پر بار بود و مخاطبان اين بخش به‌شدت از آن راضي هستند؛ انتشار عناويني چون Bound، Abzu، Inside، Unravel و Firewatch نشان مي‌دهد که بازي‌بازان با هنرهايي ناب طرف بوده‌اند و جوايزي که به اين بازي‌ها رسيده هم حاکي از آن است که منتقدان نيز قدر اين هنر را مي‌دانند.

95 که گذشت اما 96 هم قرار است سالي باشد پر از جذابيت براي بازي‌بازان؛ معرفي عناوين Red Dead Redemption 2 و The Last of Us 2 بسيار براي عاشقان اين دنيا غير منتظره و فوق‌العاده بود و انتظار براي تجربه کردن‌شان کاري بسيار سخت و دشوار به نظر مي‌آيد. هر سالي که خوب به پايان مي‌رسد بازي‌بازان نگران مي‌شوند که آيا سال بعد نيز همين روال را طي خواهد کرد يا نه؛ اين روزها نيز همين نگراني وجود دارد ولي همواره به آينده و عناوين پيش‌رو خوش‌بينيم و اميدواريم که باري ديگر شاهد شاهکارهايي در دنياي بازي‌ها باشيم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۹۶۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچلوتی: تعهد تیمی‌مان شگفت‌انگیز بود

سرمربی رئال مادرید پس از تساوی تیمش مقابل بایرن مونیخ در دور رفت از مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا از شاگردانش تمجید کرد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کارلو آنچلوتی که شاگردانش شب گذشته (سه‌شنبه) در تقابل با بایرن مونیخ در دور رفت از مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا به تساوی 2-2 در ورزشگاه آلیانتس آره‌نا دست یافتند، پس از این بازی گفت: تعهد تیم شگفت‌انگیز بود، به خصوص در مقطع پایانی بازی که بازیکنان ما سعی کردند به تساوی برسند. بایرن بهترین عملکرد خود را نشان داد و ما فقط در مقطع‌هایی از بازی خوب بودیم. بهترین لحظه بازی برای ما زمانی بود که گل خوردیم. ما توپ و میدان زیادی در اختیار داشتیم، اما آنها به دنبال راهی برای خروج از بن‌بست بودند و موفق به ثمر رساندن دو گل شدتد. این یک نتیجه خوب است و به ما برای بازی برگشت اعتماد به نفس می‌دهد. با این نتیجه تساوی هر اتفاقی در بازی برگشت ممکن است، رخ دهد چون بایرن بازیکنان بسیار باکیفیتی دارد.  

وی افزود: این تقابل همچنان همان تقابلی است که دیروز بود. کارهایی که بایرن کرد، شگفت‌زده‌مان نکرد چون آنها بازیکنان بسیار باکیفیتی در ترکیب‌شان دارند که می‌توانند به حریف‌شان ضربه بزنند. متأسفانه آنها در زمانی دروازه ما را گشودند که ما در بهترین فرم و شکل خود بودیم. پس از آن با تلاش و مشارکتی که بازیکنان تعویضی ما داشتند، ما موفق شدیم نتیجه را به تساوی بکشانیم.

سرمربی رئال مادرید تصریح کرد: ما در حالی به این نقطه از فصل رسیده‌ایم که حالا شانس زیادی برای بازی در فینالی دیگر را داریم. وقتی صاحب توپ هستیم باید خوب حمله کنیم و وقتی توپ را در اختیار نداریم باید خوب دفاع کنیم. ما سعی می‌کنیم اینطور عمل کنیم چون در جریان بازی همیشه مالکیت توپ را در اختیار نداریم. بیایید امیدوار باشیم که در بازی برگشت اینطور عمل کنیم. بازی برگشت در برنابئو دشوار خواهد بود چون ما مقایل تیمی فوق‌العاده بازی می‌کنیم و شانس هر دو تیم برای صعود به فینال کاملاً برابر است، اما هواداران در بازی برگشت قطعاً به ما کمک خواهند کرد.

وی همچنین در تمجید از بال برزیلی‌اش که در این بازی هر دو گل رئال مادرید را به ثمر رساند، اظهار داشت: وینیسیوس می‌تواند به عنوان یک مهاجم بازی کند چون یاد گرفته بدون توپ خوب حرکت کند و به خط دفاع حریف حمله کند. او جلوی دروازه خیلی خونسرد است. مطمئناً شما به یک بازیکن خط میانی نیاز دارید که بتوانید در صحنه گل اول، آن توپ را گل کنید  (اشاره به پاس تونی کروس).

پرس در اندیشه تغییر ساختار مالکیت باشگاه رئال مادرید

کارلتو در ادامه درباره هافبک آلمانی‌اش خاطرنشان کرد: این برای تونی کروس کاملاً طبیعی است که یکی از بهترین پاسورها باشد. او یکی از بهترین هافبک‌هایی که چنین ویژگی‌هایی دارند. ما می‌خواستیم بازی را بهتر کنترل کنیم چون بازپس‌گیری توپ از بایرنی‌ها دشوار بود، اما هیچکس مثل کروس روی توپ کنترل و تسلط نداشت.

آنچلوتی در بخش دیگری از صحبت‌هایش تأکید کرد: ما هویت چندان روشنی نداریم. امروز نمی‌خواستیم دفاعی بازی کنیم، اما بازی را دفاعی شروع کردیم. باید با شدت بیشتری دفاع می‌کردیم، مثل 120 دقیقه تقابل‌مان با منچسترسیتی، اما در ادامه روند بازی‌‌مان تغییر کرد.

سرمربی ایتالیایی رئال مادرید همچنین درباره هافبک انگلیسی‌اش که در این بازی روی فرم و شکل خوبی نبود، اظهار داشت: بلینگام به بهترین فرم خود بازخواهد گشت. او مصدومیتی داشت که به طور قابل‌توجهی روی عملکردش تأثیر گذاشته بود. جود در بهترین حالت خود نبود، اما او خیلی زود به بهترین فرم خود بازخواهد گشت و برای بازی برگشت صد درصد آماده خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کروس: وینیسیوس یکی از بهترین بازیکنان دنیا است
  • آنچلوتی: تعهد تیمی‌مان شگفت‌انگیز بود
  • مصاف خیبر خرم آباد با فجر سپاسی فردا در شیراز
  • آنچلوتی: خوب نبودیم، از مساوی راضی‌ام
  • مطهری: خیلی‌ها قبول نمی‌کردند به تراکتور بیایند
  • مطهری: یحیی نه؛ مسئولیت فنی تیم با من است | برای حیثیت خودمان بازی خواهیم کرد
  • لواندوفسکی: پیچیچی؟ سعی می‌کنم باز هم گلزنی کنم
  • پرسپولیس کنعانی را سرپنجه می‌خواهد
  • با اولین هت‌تریک فصل: لوا مدعی پی‌چی‌چی شد (عکس)
  • استقلال در جست‌وجوی یک آمار ویژه با دروازه‌بان دوم