Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا اسماعیلی، عضو هیئت علمی گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در گفت‌و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان با اشاره به معضل خرافه ‌گرایی در یک جامعه، اظهار کرد: انسان‌ها در صدد یافتن علل پدید‌ه‌ها و رخداد‌ها هستند، اما گاهی اوقات به دلیل اینکه از راه‌ و روش درستی استفاده نکرده و مسیر را به درستی تشخیص نمی‌دهند، در تبیین علت و چرایی پدیده‌ها، به عواملی که بنیان منطقی ندارد، متوسل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: مهم‌ترین دلیل رشد خرافه‌گرایی به نظام شناختی افراد برمی‌گردد. افراد از قدرت عقل و تحلیل عقلانی استفاده نمی‌کنند و به آنچه که در منابع و کتاب‌ها یا سنت‌های اشخاص صالح آمده است، مراجعه نکرده و در نتیجه، دچار خرافه‌گرایی می‌شوند.اسماعیلی افزود: دور شدن از قرآن و سنت و سیره ائمه(ع) و پیامبران و عدم توجه به ابعاد عقلانی موجب رشد خرافه‌گرایی در جامعه است.وی بیان کرد: زمانی که یک نظام شناختی راجع به پدیده‌ها باور درستی نداشته باشد و در واقع افراد از مدار عقل دور شوند، به آنها شناخت کاذب دست داده و رفتار‌های انحرافی در جامعه شکل خواهد گرفت.این پژوهشگر مطالعات اجتماعی و فرهنگی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین پیامد خرافه‌گرایی این است که سلسله‌ای از علل در جامعه شناسایی می‌شود که بعد عقلانی نداشته و موجب دور شدن از منطق می‌شود. در صورت دور شدن از منطق، افراد پدیده‌ها را ناشی از عواملی می‌دانند که به واقع چنین نیست و پدیده وارونگی شناختی و معرفتی در جامعه به وجود می‌آید که مهم‌ترین پیامد منفی خرافه‌گرایی است.وی به راهکار مقابله با خرافه‌گرایی اشاره کرد و گفت: پدیده‌ها را باید به عقل و ماهیت و طبیعت خود آنها برگردانده و علت‌ها را در درون پدیده‌ها جستجو کنیم، باید یک تفکر علی، عقلی و تحلیلی داشته باشیم و در صدد توجیه و تبیین آن پدیده در نهایت منطق و عقل برآمده و متکی به اوهامات و افکار ناشناخته نباشیم.اسماعیلی تصریح کرد: اگر بتوان به پدیده‌های موجود در جامعه بازگشته و آنها را بر اساس ماهیت و طبیعت خود مورد توصیف و تجزیه و تحلیل قرار داد، خرافه‌گرایی از بین خواهد رفت.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۹۶۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح مالیات بر سوداگری شامل حداکثر یک درصد از افراد جامعه است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، با اشاره به بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی در مجلس گفت: این طرح معاملات عادی و روزانه مردم را شامل نمی‌شود و حداکثر شامل یک درصد از افراد جامعه می‌شود.

در حال تکمیل

کد خبر 6090519 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • برگزاری دوره تربیت معلم تدبر سوره‌ای قرآن در مشهد
  • پروژه آمریکا برای منحرف کردن جامعه عراق ناکام ماند
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • ۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند
  • طرح مالیات بر سوداگری شامل حداکثر یک درصد از افراد جامعه است
  • خودکشی از رزیدنت‌ها به پزشکان رسیده؛ چرا دکتر سمیرا آل‌سعیدی خودکشی کرد؟/ «خودکشی پزشکان به‌مثابه یک انتحار اجتماعی است»
  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • ۲۰۰ عنوان برنامه عقیدتی سیاسی در استان تهران برگزار می‌شود
  • رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم
  • پیامد‌های شکست در اراک؛ ضربه به شخصیت پرسپولیس، نمایان شدن مشکلات دفاعی و عیار گلر جوان