Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اين روزها يکبار ديگر عوارض جانبي مر‌گبار استفاده از هپارين به سرتيتر اخبار تبديل مي‌شود. هپارين دوباره قرباني گرفته و اين‌بار اين فرد کسي نبوده جز عباس کيارستمي.

به گزارش سرويس فرهنگي جام نيوز،تجويز بالاي هپارين و مرگ مغزي در فرانسه اين تيتر شايد پاياني بر پرونده پزشکي عباس کيارستمي کارگردان نام آشناي ايراني باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زماني که علت مرگ او قصور پزشکي عنوان شد، براي بررسي‌هاي بيشتر و رسيدن به دلايل قطعي و شناسايي عوامل اين قصور پرونده‌اي تشکيل شد تا همه چيز به طور جدي‌تري مورد ارزيابي قرار بگيرد.

به هرحال روزهاي زيادي گذشته است با اين حال پرونده وي همچنان در جريان بود تا اينکه ديروز عليرضا زالي، رييس سازمان نظام پزشکي با اعلام اينکه علت اصلي مرگ مرحوم کيارستمي خونريزي حاد تحت پرده مغزي به دليل تزريق دوز بالاي داروي هپارين بوده است درباره حکم پرونده پزشکي ايشان گفت :حکم پرونده ايشان در ايران قطعي نيست ولي صادر شده و همين روزها اعلام مي‌شود.

بنابراين طبق اعلام رييس سازمان نظام پزشکي تزريق داروي هپارين با دوز بالا باعث مرگ عباس کيارستمي شده است.

هپارين دارويي که کيارستمي را از سينماي ايران و جهان گرفت چيست؟ آيا اين دارو در عين حال که خاصيت درماني دارد مي‌تواند کشنده باشد؟

هپارين چيست؟
هپارين دارويي تزريقي است که مي‌تواند از لخته شدن خون در رگ‌ها ، شريان‌ها و ريه جلوگيري کند. هپارين در بين داروهاي ضد انعقاد (anticoagulants) _رقيق کننده‌هاي خون_ دسته‌بندي مي‌شود. با اين ويژگي هپارين توانايي خون براي لخته شدن را کاهش مي‌دهد.

اين دارو در دوره‌هاي دياليز، انتقال خون و نمونه خون مورد استفاده قرار مي‌گيرد. همچنين پيش از عمل جراحي از هپارين براي جوگيري از احتمال لخته شدن خون در طول جراحي استفاده مي‌کنند.

هشدارها درباره هپارين
اگر بيماري قرار است از داروي هپارين استفاده کند پيش از آن بايد مشکلات خود را با پزشک در ميان بگذارد. بخصوص اگر فردي با اين چالش‌هاي سلامت مواجه است قبل از استفاده از هپارين بايد حتما آنها را به اطلاع پزشک خود برساند:

- مقدار پايين پلاکت در خون
- خونريزي شديد در هر نقطه از بدن
- همزماني با دوره قاعدگي
- وجود تب يا عفونت در بدن

هپارين اگر در دراز مدت مورد استفاده قرار بگيرد مي‌تواند سبب بروز مشکل پوکي استخوان هم بشود.



همچنين اگر فردي بناست از هپارين جهت درمان استفاده کند بايد پزشک خود را از وجود اين مشکلات _چه در حال حاضر وجود داشته باشند و چه در گذشته با آنها درگير بوده‌اند_ آگاه کند:

- اختلالات خوني مانند هموفيلي
- کمبود آنتي ترومبين3 (بيماري که باعث لخته شدن خون مي‌شود)
- لخته شدن خون در پاها ، ريه‌ها و يا هر نقطه ديگري از بدن
- سرطان
- اختلال معده يا روده
- کبودي‌هاي غير معمول و لکه‌هاي بنفش زير پوست
- فشار خون بالا
- آندوکارديت باکترايي (عفونت در مخاط قلبي)
- بيماري‌هاي کبدي

ضمن اينکه اگر فردي اخيرا بي‌حسي نخاعي، جراحي (بخصوص مربوط به قسمت‌هاي مغز ، چشم و نخاع ) داشته است يا اينکه حمله قلبي را تجربه کرده حتما بايد پيش از تزريق هپارين اين مشکلات را با پزشک خود مطرح کند.

اگر فردي حين استفاده از هپارين به پزشک يا دندانپزشک براي درمان ديگري مراجعه کند بايد پيش از استفاده از هر روش درماني حتما پزشک را از اين موضوع مطلع کند.

ترومبوسيتوپني ناشي از مصرف هپارين (HIT)
برخي از افراد واکنش‌هاي جدي نسبت به هپارين نشان مي‌دهند. واکنشي که سبب بروز مشکلاتي مي‌شود که از آن با عنوان هپارين منجر به ترومبوسيتوپني (HIT) ياد مي‌شود.

HIT با مشکل کاهش مقدار پلاکت‌ها در خون تعريف مي‌شود.

اگر فردي حين مصرف هپارين با هر کدام از اين علائم مواجه شود که مي‌تواند نشاني از هپارين منجر به ترومبوسيتوپني باشد بايد حتما پزشک خود را در جريان بگذارد و به سرعت تحت مراقبت‌هاي پزشکي قرار بگيرد:
- درد قفسه سينه
- مشکل در تنفس
- گيجي
- ضعف در يک طرف بدن
- تغييرات در بينايي
- لکنت زبان
- تغيير رنگ در نواحي بازوها و پاها
- درد يا بي‌حسي در نواحي دست و پا

عوارض جانبي هپارين
عوارض جانبي معمول بر اثر مصرف هپارين؛ اگر فردي حين مصرف هپارين با هر کدام از اين علائم مواجه شد که به مرور شدت گرفتند و يا اينکه از بين نرفتند بايد با پزشک خود تماس بگيرد و وي را از اين موضوع مطلع کند:
- قرمزي، درد، کبودي و يا زخم در محل تزرق
- ريزش مو

عوارض جانبي جدي بر اثر مصرف هپارين؛ اگر فردي حين مصرف هپارين با هر کدام از اين عوارض جانبي جدي مواجه شد بايد خيلي فوري به پزشک خود مراجعه کند:
- استفراغ خوني و يا به رنگ قهوه
- مدفوع به رنگ قرمز روشن ، سياه يا قيري مانند
- ادرار خوني
- خونريزي يا کبودي غير عادي
- خستگي بيش از حد و بسيار زياد
- حالت تهوع يا استفراغ
- احساس درد ، فشار و سنگيني و ناراحتي در فقسه سينه
- احساس ناراحتي در نواحي شانه ، بازوها ، فک ،‌گردن و پشت
- تعريق بيش از حد
- سرفه‌هاي خوني
- سردردهاي شديد و ناگهاني
- غش کردن يا احساس سبکي در سر
- از دست دادن ناگهاني تعادل و مشکل در راه رفتن
- گيجي ناگهاني
- مشکل ناگهاني در صحبت کردن و درک کردن
- بي‌حسي و ضعف ناگهاني در صورت ،‌دست‌ها و پاها
- مشکل در نگاه کردن از يک يا هر دو چشم
- تغييرات رنگي پوست و ظاهر شدن رنگ‌هاي بنفش و سياه در پوست
- درد يا تغييرات رنگي آبي و سياه در دست‌ها و پاها
- خارش و سوزش (بخصوص در قسمت کف پا)
- تب يا لرز کردن
- خس خس سينه ، تنگي نفس ، مشکل در تنفس ، مشکل در بلع ،‌خارش و کهير
- درد يا شکستگي در استخوان

دوز مصرف هپارين
مصرف اين دارو از طريق تزريق وريدي يا زير پوستي انجام مي‌شود و هپارين نبايد به ماهيچه تزريق شود.

دوز مصرف اين دارو بر اساس وزن ، مشکل پزشکي و پاسخ به درمان مشخص مي‌شود.هپارين گاهي اوقات در يک روز بين 1 تا 6 مرتبه تزريق مي‌شود و گاهي هم از طريق سرم اين تزريق به آهستگي و قطره قطره صورت مي‌گيرد.

مقدار و نحوه و نيروي تزريق اين دارو در شکل‌هاي بسياري صورت مي‌گيرد. اما مشکلات جدي زماني آغاز مي‌شود که در دوز و نحوه تزريق و نيرويي که اين دارو بايد بر اساس آن تزريق شود اشتباه صورت بگيرد. بنابراين تزريق بايد بر اساس دستورالعمل ارائه شده و صحيح پيش برود.

ضمن اينکه حين مصرف هپارين بايد به شدت مراقب تداخل دارويي بود. به طور کل بايد پيش از مصرف هپارين با پزشک درباره ساير داروهايي که با نسخه يا بدون نسخه استفاده مي‌شود يا حتي داروهاي گياهي و تغذيه فرد مشورت کرد.

به عنوان مثال اگر از آسپرين، ساير داروهاي حاوي آسپرين ، داروهاي غير استروئيدي ضد التهابي مانند ايبوپروفن (ادويل ،‌موترين) و ناپروکسن استفاده مي‌شود ،‌پيش از شروع مصرف هپارين بايد حتما پزشک را در جريان گذاشت. ضمن اينکه اين داروها فقط برخي از داروهايي هستند که بايد درباره تداخل آنها با هپارين احتياط کرد و پزشک را در اين مورد حتما و قطعا مطلع کرد.

هپارين، قاتلي با هشدار بالا!
اين روزها يکبار ديگر عوارض جانبي مر‌گبار استفاده از هپارين به سرتيتر اخبار تبديل مي‌شود. هپارين دوباره قرباني گرفته و اين‌بار اين فرد کسي نبوده جز عباس کيارستمي. وقتي بحث از دوباره‌ها مي‌شود بدين معناست که در گذشته‌هاي نه چندان دور هم افرادي بوده‌اند که با مصرف بيش از اندازه هپارين حين درمان در ساير نقاط دنيا جان خود را از دست داده‌اند.اخبار مختلف دراين باره در سراسر دنيا گواهي بر اين ادعاست.

از همين روست که هپارين در جمع داروهايي با هشدار بالا قرار مي‌گيرد.

موسسه‌هاي دارويي _ پزشکي در دنيا بارها و بارها هپارين را در جمع داروهايي با هشدار بالا قرار داده‌اند و در يکي از اين دفعات هپارين در جمع 6 دارويي که اغلب بيشترين خطرات و حوادث مرگبار را در پي دارند قرار گرفت. اگرچه هپارين بيش از بيست سال است که بين داروهايي با هشدار بالا جاي گرفته اما از قرار معلوم همچنان قرباني مي‌گيرد./ خبرآنلاين

115



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۹۷۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتانیاهو و بایدن تصمیم نهایی را برای منطقه گرفتند؟

کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی شامگاه امروز یکشنبه تلفنی گفتگو کردند.

به گزارش مهر، در بیانیه کاخ سفید آمده که بایدن در این مکالمه تلفنی بر پایبندی کامل آمریکا به حمایت از امنیت رژیم صهیونیستی تاکید کرده است. بایدن همچنین بر ضرروت افزایش ورود کمک‌ها به غزه با هماهنگی نهاد‌های فعال در زمینه بشردوستانه تاکید کرده است.

کاخ سفید تاکید کرد که بایدن و نتانیاهو در مورد عملیات نظامی در رفح گفتگو کردند و بایدن بار دیگر بر موضع صریح خود در این زمینه تاکید کرده است.

در بیانیه کاخ سفید آمده که بایدن و نتانیاهو در مورد افزایش کمک‌ها به غزه و آمادگی برای بازگشایی گذرگاه‌های شمالی از این هفته گفتگو کردند.

مذاکرات جاری برای دستیابی به توافق آتش‌بس و مبادله اسرا از درگیری محور‌های گفت و گوی بایدن و نتانیاهو بوده است.

از سوی دیگر، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا روز شنبه در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) در اقدامی عوام فریبانه با به تصویر کشیدن یکی از آزادشدگان از سوی گروه‌های مقاومت فلسطینی ادعا کرد: تا زمانی که همه گروگان‌ها (اسیران) مانند «ابیگل» (Abigail) که توسط (مقاومت اسلامی فلسطین) حماس از خانواده‌های خود جدا و نگهداری شده‌اند، به آغوش خانواده‌های خود باز گردند، آرام نخواهم گرفت!

رئیس جمهور آمریکا با نادیده گرفتن شرایط طاقت فرسای هزاران اسیر مظلوم فلسطینی در بند اشغالگران قدس در این خصوص مدعی شد: به آن‌ها قول می‌دهم. به خانواده‌های آن‌ها قول می‌دهم.

از سوی دیگر، «جان کربی» هماهنگ کننده امور راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا امروز یکشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اِی بی سی اعلام کرد که اشغالگران قدس پیش از آغاز حمله به رفح دیدگاه‌ها و نگرانی‌های واشنگتن را دریافت خواهد کرد.

هماهنگ کننده امور راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در این گفتگوی تلویزیونی ادامه داد: آن‌ها به ما اطمینان داده‌اند که تا وقتی درباره چشم انداز‌ها و نگرانی‌های خود گفتگو نکرده‌ایم، به رفح حمله نکنند.

«جان کربی» در این مصاحبه اضافه کرد که «در صدر برنامه سفر آتی بلینکن (وزیر خارجه آمریکا)» به منطقه، «تلاش برای حصول آتش بس موقت ۶ هفته‌ای ادامه خواهد داشت».

این مقام آمریکایی در ادامه افزود که در صورت موافقت حماس با توافق تبادل اسرا، ممکن است این آتش بس برقرار شده و طرح حمله نظامی به رفح منتفی اعلام شود.

رویترز پیشتر اعلام کرده بود که وزیر امور خارجه آمریکا قرار است طی سفری دو روزه به عربستان با شرکت در نشست اقتصادی به میزبانی ریاض با شرکای منطقه‌ای خود درباره تحولات منطقه و آتش بس در غزه رایزنی کند.

وزارت خارجه آمریکا دیروز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور در یک سفر دو روزه طی روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که قرار است وزیر امور خارجه آمریکا در سقر دو روزه قریب الوقوع به عربستان سعودی طی روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری با شرکت در نشستی با شرکای منطقه‌ای خود مسئله آتش بس در نوار غزه و مذاکرات بر سر آزادی اسرای اسرائیلی را از نزدیک رایزنی و بررسی کند.

دیگر خبرها

  • ببینید | ناگفته‌های فردیون جیرانی از خدمت بزرگ عباس کیارستمی به سینما
  • ۲۴۰ هزار سرباز در کشور مهارت تخصصی فرا گرفتند
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • فوت یک پزشک بر اثر مصرف مشروبات الکلی!
  • نتانیاهو و بایدن تصمیم نهایی را برای منطقه گرفتند؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • فصل رویش گیاه کوهی با مصرف خوراکی و دارویی
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید