Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@19:06:50 GMT

استمداد جهانی برای بقای یوزپلنگ آسیایی

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۹۷۴۱۰

استمداد جهانی برای بقای یوزپلنگ آسیایی

شهر>محیط زیست ایران - اسدالله افلاکی:
۵۰ قلاده یوزپلنگ آسیایی همه جمعیت یوزهای آسیایی جهان است که اکنون در گستره‌ای به وسعت ۶میلیون هکتار در ایران زندگی می‌کنند و دست اندرکاران پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی نزدیک به ۱۶سال است که با تمام توان برای حفاظت از این آخرین بازمانده‌های یوز تلاش می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

16سال تلاش براي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي كه اكنون به‌خاطر محدود شدن زيستگاهش به ايران، يوز ايراني ناميده مي‌شود اما هنوز به جايي نرسيده و نگراني از انقراض اين گونه زيبا و نادر حيات وحش همچنان به قوت خود باقي است. مسئولان و دست اندركاران حفاظت از يوز مي‌گويند طي اين مدت جمعيت يوزها افزايش نيافته است آنها بخشي از اين معضل را ناشي از تغييرات اقليمي و بخشي ديگر را ناشي از اشتباهات تكنيكي و غلط بودن پيش‌بيني‌هاي علمي عنوان مي‌كنند. حالا اما مدير پروژه بين‌المللي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي خبر از برگزاري جلسه‌اي باحضور كارشناسان خارجي مي‌دهد.

اكنون به‌نظر مي‌رسد پروژه بين‌المللي حفاظت از يوز به‌رغم همه تلاش‌ها با مشكل جدي مواجه شده است مشكل ناتواني در افزايش جمعيت يوز. اين نكته‌اي است كه هومن جوكار مدير پروژه بين‌المللي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي ديروز در گفت‌وگو با ايرنا بر آن صحه گذاشته و گفته است: هر چه دانش ما نسبت به جمعيت و رفتار يوزپلنگ بيشتر مي‌شود، به اين موضوع پي مي‌بريم كه با تداوم روند موجود، قادر به افزايش جمعيت فعلي يوزپلنگ نيستيم. او در ادامه مي‌افزايد: با تمام تمهيدات و زحماتي كه در اين مدت كشيده شد فقط توانستيم وضع موجود آنها را حفظ كنيم كه منقرض نشوند. بنابراين اگر بخواهيم كار بهتري انجام دهيم به‌نظر مي‌رسد بايد وارد يكسري دستكاري‌هايي شويم، يعني به‌دليل نحوه زندگي اين گونه حيات وحش و حوادثي كه آنها را تهديد مي‌كند، ديگر اميدي به يوزپلنگ‌ها نداشته باشيم كه بتوانند جمعيت كوچك خود را بازپروري كنند.

جوكار خاطرنشان مي‌كند: بايد يكسري از كارها مانند تكثير در اسارت را جدي‌تر انجام دهيم كاري كه اكنون با نگهداري 2 يوزپلنگ نر (كوشكي) و ماده (دلبر) در پرديسان آغاز شده است. او به راهكار ديگري هم اشاره مي‌كند: يك ذخيره‌گاه براي آنها ايجاد كنيم تا جمعيت يوزپلنگ‌ها در امنيت كامل شكل‌گيرد بعد رهاسازي‌ كنيم، اينها برخي از كارهايي است كه به‌نظر تمام كارشناسان بايد انجام شود كه در اين زمينه تاكنون 2 جلسه برگزار كرديم.

اكنون اما چشم همه به جلسه‌اي است كه 17 و 18 خرداد ماه جاري برگزار مي‌شود و درآن، علاوه بر كارشناسان داخلي، رئيس بخش گربه‌سانان اتحاديه جهاني حفاظت و نماينده بنياد حفاظت حيات وحش آمريكا هم حضور دارند. جلسه‌اي كه قرار است در آن تمام نظرات ملي و بين‌المللي مطرح شود تا به گفته جوكار، دست‌اندركاران حفاظت از يوز مطمئن شوند كاري را كه انجام مي‌دهند از نظر كارشناسان درست است.

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۹۷۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار مؤسس جمعیت آموزش و فرهنگ مقدونیه با دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

رجایی آذری، مؤسس جمعیت آموزش و فرهنگ مقدونیه با حجت‌الاسلام و المسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری -دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی- در دیدار با رجایی آذری -موسس جمعیت آموزش و فرهنگ مقدونیه- اظهار کرد که مجمع تقریب حدود سی‌سال پیش توسط مقام معظم رهبری تأسیس شد.

وی در این باره توضیح داد: در مصر نیز در زمان «شیخ محمد عبده» یک مجمع تقریب وجود داشت و آنها قصد داشتند تا تقریب مذاهب اسلامی را ایجاد کنند که به دلیل وقوع اتفاقاتی در مصر، این پروژه در جغرافیای این کشور متوقف شد.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری در ادامه افزود: مقام معظم رهبری مانند دیگر علما از جمله آیت الله بروجردی به تقریب مذاهب اسلامی اعتقاد دارند، لذا این مؤسسه را تأسیس کردند که از اولین مسئولان آن آیت‌الله تسخیری بود.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدای مسئولیت من، اپیدمی کرونا به وجود آمد. ما در آن زمان با تأکید بر مسئله تقریب کتاب مختصری را در رابطه با امت واحده اسلامی تألیف کردیم و در آن شرح دادیم که چگونه می‌توانیم به امت واحد دست یابیم.

دبیرکل مجمع تقریب در ادامه سخنان خود گفت: پیامبر اسلام (ص) امتی دارد و همه بزرگانی که در محضر پیامبر (ص) بودند، تلاش کردند، وحدت امت اسلامی را حفظ کنند؛ اما بعد اتفاق‌هایی افتاد که مذاهب اسلامی از یکدیگر جدا شدند.

وی با تأکید بر این که اشتراکات مذاهب اسلامی بیش از اختلافات آنهاست و ما باید بر این اشتراکات تمرکز کنیم، گفت: دشمن اسلام که همان استکبار جهانی است، قصد دارد با مطرح کردن مسائلی در خصوص خانواده یا همجنس‌گرایی و این دست موضوعات، اسلام و احکام اسلامی را از میان ببرد و ما باید به این مسئله توجه داشته باشیم.

رجایی آذری -امام جماعت مقدونیه- نیز در این دیدار با بیان این که من برای نخستین بار است به ایران سفر می‌کنم، گفت: من از دیدن ایران شگفت زده شدم. غرب و رسانه‌های غربی روایت دیگری از ایران دارند و می‌خواهند چهره ایران را مخدوش نشان دهند.

وی تصریح کرد که ایران، عشق را به انسانیت تقدیم می‌کند در حالی که غرب با عناوینی چون دموکراسی عشق و خانواده را به نابودی کشانده است. رجایی آذری در ادامه سخنان خود خواستار معرفی صحیح ایران در خارج از کشور و مقابله با روایت غلط در این باره شد.

وی با بیان این که مسلمانان ۲۸ درصد از مردم مقدونیه را تشکیل می‌دهند، گفت: ما فعالیت‌های مختلفی در خصوص موضوعات اسلامی و دوره‌های قرآنی در این کشور داریم.  

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • محتویات کیف مرتضی مطهری هنگام شهادت؛ از چک برگشتی تا پوند انگلیس +تصویر
  • شرایط برای حضور دانشجویان در مسابقات آسیایی و جهانی فراهم می‌شود
  • دیدار مؤسس جمعیت آموزش و فرهنگ مقدونیه با دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
  • شرایط برای حضور دانشجویان توانمند ورزشکار در مسابقات آسیایی و جهانی فراهم می‌شود
  • محتویات جیب استاد مطهری هنگام شهادت چه بود؟
  • برگزاری اولین جلسه سازگاری با کم آبی در سال 1403
  • اولویت امروز پایش تهدیدات و برنامه ریزی برای مقابله است
  • دست‌کم گرفته‌ شده همچون آلبرتو جیلاردینو؛ بقای جنوا در سری آ به راحتی تضمین شد
  • دستگیری کارچاق کن سابقه دار در گرگان
  • شرط موفقیت تیم ملی فوتسال در جام‌جهانی/ جلسه با تاج برای ماندن