Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروهبین الملل خبرگزاری دانشجوبه نقل از روزنامه هافینگتون پست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد اگر آمریکا از توافق نامه پاریس خارج شود، رقبایی همانند چین، روسیه و ایران خلاء ایجاد شده را در این معاهده که در ارتباط با اقتصاد مبتنی بر انرژی پاک و اقدام در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوایی است پر خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گوترش که در ماه ژانویه نهمین دبیرکل سازمان ملل متحد شد در سخنانی در دانشگاه نیویورک گفت: کشورهایی که خودشان را منزوی می کنند و در مقابله با تغییرات آب و هوایی ناکام می مانند، سبب می شود شهروندانشان، در عصری که مناقشات به شکل فراینده ای جهانی شده اند، در شرایطی با ایمنی کمتر قرار بگیرند.

او حملات تروریستی همانند حمله این ماه در منچستر انگلیس را نمونه ای از این مناقشات توصیف کرد.

گوترش گفت:‌ «اگر کشوری تصمیم بگیرد کنار بکشد، می توانم تضمین دهد که کشور دیگری جای آن را خواهد گرفت.» او همچنین گفت:‌ «اگر شما یک جای خالی را برای دیگران به جا بگذارید، ممکن است سبب ایجاد مشکل برای امنیت داخلی خودتان شوید.»

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا طی کارزار انتخاباتی خود در سال گذشته وعده داد از توافق نامه پاریس خارج خواهد شد و به نظر می رسد به سوی خارج شدن از این معاهده متمایل شده است. روز شنبه، او در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که این هفته پس از پایان نخستین نشستش با گروه هفت کشور صنعتی کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و انگلیس تصمیم نهایی را در این باره اتخاذ خواهد کرد.

مقامات کاخ سفید تأکید کردند رئیس جمهور آمریکا هنوز در این باره تصمیم گیری نکرده است.

آمزیکا آماده خروج از معاهده پاریس
اما شنبه شب، شرکت رسانه ای اکسیوس گزارش داد رئیس جمهور آمریکا به افراد معتمد خود گفته است که آماده خروج از معاهده پاریس است.

ترامپ روز سه شنبه با اسکات پرویت مدیر سازمان محافظت از محیط زیست آمریکا که از حامیان قاطع خروج از این معاهده محسوب می شود دیدار و درباره طرح هایش با او گفتگو کرد، که این اقدام نیز نشانه دیگری درباره خروج آمریکا محسوب می شود.

خروج از معاهده پاریس سبب خواهد شد آمریکا همراه با سوریه و نیکاراگوئه به یکی از سه کشوری تبدیل شود که عضو این توافق نامه نیستند.

با این حال،‌ گوترش از مقامات شهرها، ایالت ها و شرکت های آمریکایی خواست «همچنان به معاهده پاریس متعهد بمانند.» بیشتر چهارصد شهر، سی و هفت ایالت و هشتصد دانشگاه و حدود نیمی از همه پانصد شرکت در آمریکا، اهداف مد نظر خود را در ارتباط با انرژی پاک و کاهش گاز دی اکسید کربن دنبال می کنند. و بر اساس نظرسنجی این ماه هافینگتون پست و موسسه یو گاو YouGov، این معاهده از حمایت قاطعانه عمومی در آمریکا برخوردار است و شصت و یک درصد آمریکایی ها از آن حمایت می کنند و می گویند کشورشان باید همچنان عضو این معاهده باقی بماند.

این در حالی است که فقط هفده درصد از خروج آمریکا از توافق نامه پاریس حمایت می کنند و بیست و یک درصد نیز می گویند در این باره مطمئن نیستند.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «کاملا واضح است که دولت ها همه چیز نیستند.»

گوترش از شرکت ها فعال در زمینه سوخت های عظیم فسیلی خواست طی یک دهه آینده به صورت فعالانه تری در انرژی های تجدید‌‌پذیر سرمایه گذاری کنند، حتی اگر دولت کنونی آمریکا به صورتی تهاجمی اقدام به ترغیب حفاری کند.

او گفت:‌‌ «شرکتی همانند آی بی ام در حال حاضر در مقایسه با زمانی که رایانه های بزرگ بر صنعت رایانه مسلط بودند، بسیار متفاوت است.» او همچنین گفت:‌ «این شرکت ها منابعی برای سرمایه گذاری و تطبیق خود با شرایط در حال تغییر، در اختیار دارند.»


چین جایگزین می شود
گوترش گفت عقب نشینی کاخ سفید از تعهدات خود در زمینه موضوعات آب و هوایی سبب می شود چین رهبری جهانی را در ارتباط با خطری بر عهده بگیرد که بر اساس گزارش نشست اقتصاد جهانی، بزرگترین تهدید برای اقتصاد جهانی محسوب می شود. چین همچنان بزرگترین کشور آلوده کننده در جهان محسوب می شود و شهرهای آن غرق در دود ناشی از کارخانه ها و نیروگاه های فعال با سوخت زغال‌‌سنگ هستند. اما این کشور برای چهار سال آینده سیصد و شصت میلیارد دلار را در بخش انرژی های تجدید‌پذیر سرمایه گذاری کرده است و در ماه ژانویه طرح ها را برای احداث صد و سه نیروگاه جدید فعال با سوخت زغال‌سنگ، ‌لغو کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به این که مناطق تولید کننده زغال‌سنگ در چین در حال حاضر با موضوعاتی در ارتباط با نیروی کار و از دست دادن فرصت های شغلی در بخش معدن رو به هستند، گفت:‌ «چین احتمالا در حال حاضر بزرگترین کشور در جهان محسوب می شود که یک راهبرد شفاف و طولانی مدت را در پیش گرفته است.» او همچنین گفت: «چین چند سال پیش بر روی اقتصاد خاکستری سرمایه‌گذاری کرده بود. این روند در این کشور تغییر یافته است و آنها در حال سرمایه‌گذاری بر روی اقتصاد سبز هستند.»

چند هفته پس از اقدام دولت ترامپ در کاهش بودجه صندوق تحت مدیریت سازمان ملل متحد برای کمک به کشورهای فقیرتر برای ایجاد زیرساخت های مرتبط با انرژی پاک، چین وارد عمل شد. شی جین پینگ رئیس جمهور چین در سخنانی در این ماه وعده داد نهصد میلیارد دلار را در بخش زیرساخت ها در خارج و سرمایه‌گذاری جدی در طرح های انرژی پاک در کشورهای در حال توسعه اختصاص می دهد.

شی در مراسم افتتاحیه نشست «یک کمربند، یک جاده» که صد و سی کشور در آن حضور داشتند، گفت:‌ «ما ایجاد یک ائتلاف بین المللی را برای توسعه سبز طرح یک کمربند یک جاده پیشنهاد می کنیم، و از کشورهای دخیل در این طرح در تطبیق خود با روند تغییرات آب و هوایی حمایت می کنیم.» چین امیدوار است بتواند با اجرای این طرح، یک شبکه عظیم تجاری را ایجاد کند.

چین تقریبا اقدامات قابل توجهی را در کشورهای در حال توسعه در آفریقا انجام داد و در آنجا شصت میلیارد دلار را برای سرمایه‌گذاری در بخش زیرساختی صرف کرد.

گوترش گفت چین به عنوان ابرقدرتی که زمانی منزوی بود، باید تلاش های داخلی خود را برای انرژی های پایدار در کشورهای دیگر نیز گسترش دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۹۹۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجویان فرانسوی ورودی دانشگاه «سیانس پو» پاریس را مسدود کردند+ عکس

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، خبرگزاری رویترز نوشت: دانشجویان فرانسوی در حالی که شعار حمایت از فلسطینی‌ها را سر داده بودند، پرچم‌های فلسطین را در پنجره‌ها و ورودی ساختمان این دانشگاه به اهتزاز درآوردند.

تعدادی از دانشجویان چفیه‌هایی به رنگ سیاه و سفید که به نماد ابراز همبستگی با غزه تبدیل شده است، بر سر داشتند.

رویترز به نقل از یک دانشجوی ۲۲ ساله در مقطع کارشناسی ارشد مطالعات حقوق بشر و انسانی دانشگاه سیانس پو نوشت: وقتی که ما اتفاقاتی را که در آمریکا و اکنون در استرالیا رخ می دهند، مشاهده می کنیم واقعا امیدواریم که این اتفاقات در فرانسه نیز رخ دهند. جهان آکادمیک باید نقش خود را در این زمینه ایفا کند.

دانشجویان فرانسوی از دانشگاه علوم سیاسی پاریس خواستند جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کنند.

یک دانشجوی ۲۰ ساله دیگر نیز که در مقطع کارشناسی رشته مدیریت دولتی در این دانشگاه تحصیل می کند، گفت: بسیار خرسند هستیم که دانشجویان در دانشگاه های بیشتری بسیج می شوند.

این معترض فرانسوی گفت: امیدواریم این اعتراضات به همه دانشگاه ها و خارج از آن گسترش یابد... ما تا وقتی که نسل‌کشی غزه پایان نیافته تسلیم نمی شویم.

رویترز نوشت دانشگاه سیانس پو به درخواست این رسانه برای اظهارنظر پاسخی نداده است.

برخی از رسانه های فرانسوی گزارش دادند: چهارشنبه شب، پلیس فرانسه گروهی از دانشجویان را که مقابل این دانشگاه را مسدود کرده بودند، متفرق کرد. سیاستمداران چپ‌گرا، این اقدام دانشجویان را محکوم کردند.

دور تازه درگیری بین پلیس و دانشجویان بر سر جنگ غزه روز پنجشبه در دانشگاه های آمریکا در گرفت و ابهاماتی را درباره شیوه برخورد با دانشجویان با توسل به قوه قهریه به منظور سرکوب دانشجویان برانگیخت.

اعتراضات دانشجویی در آمریکا از زمان بازداشت های گسترده در دانشگاه کلمبیا در هفته گذشته شدت گرفته است. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گاف تاریخی محمدجواد کریمی قدوسی چه بود؟
  • واکنش انصارالله یمن به خروج ناو هواپیمابر آمریکا از دریای سرخ
  • دانشجویان فرانسوی ورودی دانشگاه «سیانس پو» پاریس را مسدود کردند+ عکس
  • دانشجویان فرانسوی هم به اعتراضات ضداسرائیلی پیوستند
  • دانشجویان فرانسوی هم به اعتراضات ضد اسرائیلی پیوستند
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال
  • افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا
  • پیونگ‌یانگ به آمریکا درخصوص «اقدامات عملی قدرتمند» برای تقویت قدرت نظامی خود هشدار داد
  • ناقوس مرگ حضور نظامی آمریکا در ساحل