خوشنویسی گلستان از کشور عقب است/ تقدیم «پرواز» به معدنچیان
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۰۰۸۰۷
گرگان- هنرمند گلستانی معتقد است نبود همدلی و همراهی در بین هنرمندان خوشنویس گلستانی موجب عقب ماندن استان گلستان از سایر استان ها در زمینه خط و خوشنویسی می شود.
خبرگزاری مهر، گروه استانها- مونا محمدقاسمی: هنر خوشنویسی بهتنهایی چشم نوازی خاص خود را دارد اما زمانی که این هنر با دنیایی از رنگها آراسته میشود اثری چشمنواز خلق میشود به نام نقاشیخط.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی مدرس انجمن خوشنویسان ایران و رئیس انجمن خوشنویسان شهرستان بندرگز بوده و بیش از ۱۶ سال فعالیت هنری را در کارنامه خود دارد. حسن پور تعلیمیافته محضر اساتید برجستهای همچون استاد محمد حیدری در شکسته نستعلیق، استاد بهزاد بزرگی در نقاشیخط، استاد امیر احمد فلسفی، شاپور اسلامی و یوسف اسد پور در نستعلیق بوده و در سال ۹۰ مدرک فوق ممتازی خود را کسب میکند.
رونمایی از اثر نقاشیخط وی با عنوان «پرواز» که در وصف معدنچیان معدن زمستان یورت آزادشهر کشیده است و در سوگواره جانباختگان این حادثه رونمایی شد باعث شد گفتگویی با این هنرمند گلستانی انجام دهیم که مشروح آن را در ادامه میخوانید.
*از چه زمانی شروع به فراگیری خوشنویسی کردید؟
از سن ۹ سالگی جسته و گریخته با تشویقهای مادرم شروع به فراگیری خوشنویسی کردم، گرچه از ابتدا به خاطر کمی سن و نداشتن درک مناسب از این هنر علاقه چندانی به آن نداشتم اما تشویقهای مادر و استاد عزیزم جناب یوسف اسد پور که دایی بنده هم هستند در این مسیر هرگز من را رها نکردند و تداوم این تشویقها موجب پیشرفت روزافزون من در این مسیر شد.
*تعریف نقاشیخط از نگاه شما؟
در نقاشیخط فضای سنتی خوشنویسی شکسته میشود و وارد بحثی میشویم که رنگ در خوشنویسی دخیل میشود درواقع در کار، فرم و فضای خوشنویسی از بین میرود. اما در خلق نقاشیخط لازم نیست حتماً خوشنویسی فرابگیرید بلکه افراد که در رشتههای هنرهای تجسمی و گرافیک هم تحصیلکردهاند بهراحتی میتوانند ورود کنند و به خلق آثار بپردازند.
متأسفانه افراد توانمند زیادی در حوزه خوشنویسی و نقاشیخط در گلستان هستند که بعد از مدتی به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی کار خود را رها میکنند
*به نظر شما آموزش خوشنویسی با چه چالشهایی در استان روبهروست؟
جای اسپانسر در بحث هنر خوشنویسی خالی است و متأسفانه کسی در این زمینه پشتیبان هنرمندان نمیشود اما چنانچه اسپانسری وجود داشته باشد تا از هنر هنرمند حمایت کند بدون شک هنر پیشرفت بیشتری خواهد داشت. از سوی دیگر جای همدلی در انجمن خوشنویسان گلستان خالی است و متأسفانه شاهدیم در بین هنرمندان خوشنویس استان همدلی و همزبانی آنطور که بایدوشاید دیده نمیشود و اینیکی از بزرگترین ضعفهای مربوط به هنر خوشنویسی در گلستان است. بحث دیگر کنار گیری برخی افراد بااستعداد از این هنر است که موجب مغفول ماندن استعدادها میشود.
*جایگاه هنر خوشنویسی استان را نسبت به استانهای دیگر چطور ارزیابی میکنید؟
تقریباً تمامی استانها در این زمینه در یک سطح هستند اما ما در گلستان کمی عقبتر از سایر استانها هستیم، متأسفانه ما افراد توانمند زیادی در حوزه خوشنویسی و نقاشیخط داریم که بعد از مدتی به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی کار خود را رها میکنند.
* در کدام شهرها و چه تعداد نمایشگاه برگزار کرده اید؟
بیش از ۱۰ نمایشگاه انفرادی و دهها نمایشگاه گروهی در شهرهایی همچون گرگان، بندرگز، یزد، تهران و کشورهای ترکمنستان، ترکیه و ... داشتهام.
*برگزاری نمایشگاه چقدر در جذب هنرجو تأثیر دارد؟
یکی از راههای جذب هنرجو و درواقع بهترین آن برگزاری نمایشگاه و اطلاعرسانی مناسب در این زمینه است. چون مخاطب از نزدیک اثر هنری را می بیند و جذب آن می شود.
*نگاه کردن به آثار خوشنویسی آرامش خاصی به بیننده میدهد به نظر شما علت آن چیست؟
در نقاشیخط مهمترین حرف را خلاقیت میزند و برای خلق یک تابلوی نقاشیخط نیاز به حس مناسب وجود دارد و من معتقدم دستی هنرمند را به این سمت هدایت میکند. این حس در برخی مواقع با شنیدن موسیقی و یا خواندن شعری به هنرمند دست میدهد و من معتقدم یک اثر فاخر خوشنویسی و نقاشیخط با موسیقی رخ میدهد.
*وضعیت اقتصادی هنر از نظر شما چگونه است، آیا صرفه اقتصادی دارد؟
بله هنر میتواند صرفه اقتصادی داشته باشد اما متأسفانه این امر در استان ما محقق نشده و بیشتر در استانهای بزرگ ازجمله تهران قابلدسترسی است. به نظر من در گلستان و استانهای مشابه آن اداراتی مانند فرهنگ و ارشاد باید ورود کنند و کمکحال هنرمندان باشند. هنرمندی که بتواند کار تولید کند و کار خود را به فروش برساند قطعاً نسبت به هنر خود دلسرد نمیشود و واقعاً خوشنویسی و نقاشیخط ظرفیت رونق بخشی به اقتصاد هنر کشور را داراست.
*به نظر شما فضای مجازی میتواند تأثیری بر روی کار هنرمندان بگذارد؟
فضای مجازی فرصتی مناسب برای معرفی آثار و جذب هنرجوست. من هم از فضای اینستگرام و هم از فضای کانالهای تلگرامی در این زمینه بهره میبرم که با استقبال خوبی از سوی کاربران مواجه میشود.
*کدامیک از مجموعه کارهایی که تاکنون انجام دادهاید برایتان از بقیه جذابتر بوده است؟
در سال ۹۴ نمایشگاهی در تهران با عنوان «اربعین یاسها» ویژه اربعین امام حسین (ع) برگزار کردم، مدتی قبل از این نمایشگاه ۴۰ تابلوی نقاشی را به مدت دو روز آماده کردم که حتی به خاطر ندارم برخی از آن ها چگونه شکل گرفته است چراکه وقتی هنرمند وارد کار میشود دستی او را به سمت هنر سوق میدهد. در نهایت پانزده اثر آن نمایشگاه را از این مجموعه انتخاب کردم که برایم از شیرینی خاصی برخوردار بود.
*در سوگوارهای که اخیراً برای معدنچیان معدن زمستان یورت آزادشهر برگزار شد، از تابلوی شما با عنوان «پرواز» که ویژه معدنچیان آزادشهر خلق شده بود، رونمایی شد. لطفاً در این رابطه با خلق این اثر توضیح دهید؟
یکی از برنامههای تصویری که در زمان زلزله بم پخش میشد برنامهای بانام «همنوا با بم» مربوط به استاد شجریان بود که قطعه شعری میخواند بانام «این شبیخون بلا باز چه بود ای ساقی»، ازآنجاییکه من برای خلق تابلوی «پرواز» ذهنم درگیر شده بود در حین شنیدن این موسیقی به جستجوی عکسهای مربوط به معدنچیان پرداختم و حال و هوای خاصی به من دست داد و منجر به خلق تابلوی پرواز شد. این کار جزو کارهای ارزشمندی است که خیلی آن را دوست دارم.
*در برخی تصاویر دیدهشده از روی تابلوهای نقاشیخط شما تابلو فرش بافتهشده، کمی در این رابطه توضیح دهید؟
روزی خانمی به من در اینستگرام پیام داد و خود را بافنده فرش از شهر مشهد معرفی کرد. این خانم نسبت به تعدادی از آثار من برای پیادهسازی طرح و نقش آن بر روی فرش ابراز علاقه کرد. درنهایت ۱۰ تابلوی من توسط این خانم انتخاب شد و قرار است مجموعهای از این تابلو فرشهای بافتهشده با نقش تابلوهای نقاشیخط منبعد از پایان ماه رمضان در کاخ نیاوران به نمایش دربیاید.
*برنامه آتی شما چیست؟
برپایی نمایشگاه انفرادی در دانشگاه آزاد گرگان و نمایشگاه گروهی در ترکیه و نمایشگاهی در مهرماه سال جاری که در مرکز هنرهای تجسمی تهران برگزار خواهد شد ازجمله برنامههایی است که باید به انجام برسد.
*توصیه شما به علاقهمندان به این رشته چیست؟
خانوادههایی که تمایل دارند فرزندشان خوشنویسی یاد بگیرند تلاش کنند با اجبار این کار را انجام ندهند چراکه در این هنر علاقه حرف نخست را میزند، بهترین زمان برای شروع خوشنویسی زمان علاقهمندی شخص است حتی اگر قبل دبستان.
*چه توقعی از مسئولان دارید؟
همدلی و همراهی با هنرمندان در برگزاری نمایشگاهها و ایجاد بستر مناسب برای معرفی هنر خود و رشد و تعالی هنر استان کمترین کاری است که مسئولان میتوانند نسبت به هنرمندان انجام دهند.
*عکس: راحله حصاری
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۰۰۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«قصههایی از دریکنده» نمایش آثار مکرمه قنبری در گالری سهراب
گالری سهراب از این هفته میزبان نمایشگاهی از مکرمه قنبری، بانوی مطرح هنر نقاشی ایران خواهد بود.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مجموعهای از آثار زندهیاد مکرمه قنبری معروف به "ننه مکرمه" شامل آثاری از دورههای مختلف کاری وی در نمایشگاهی تحت عنوان " قصههای دریکنده" در گالری سهراب به نمایش درخواهد آمد.
این نمایشگاه با همکاری " خانه موزه مکرمه" برگزار خواهد شد که در آن ۳۱ اثر به روی دیوار خواهد رفت. همزمان با افتتاح این نمایشگاه مستندی از مکرمه به کارگردانی ابراهیم مختاری، با عنوان «مکرمه، خاطرات و رؤیاها» که در سال ۱۳۷۶ ساخته شده نیز نمایش داده خواهد شد.
استمنت نمایشگاه " قصههای دریکنده " رونوشتی از زندهیاد احمدرضا دالوند است که در مورد مکرمه نوشته شده است. در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: "مکرمه قنبری، نماینده فارغ البالی و رهایی ایماژهای هنرمندانه در زمانه ماست. او از پس تحمل رنجهای بسیار به چنان خلوصی رسیده بود که میخواست در هذیان لذت بخش خلاقیت بی وقفه اش مار ار نیز سهیم سازد. "
همچنین شهاب شاهپرویزی، نویسنده و منتقد هنری در مورد مکرمه در چند سطر برای این نمایشگاه آورده است که " آثاری که قصهی یک دنیاست. دنیایی رنگارنگ. رنگارنگی کوچک که سروتهاش به قدر روستای "دریکنده" بود. کوچکی که در ساحت تصویرگرایانهی "مکرمه قنبری" حامل قصههایی عمیق است. قصههایی فولکلور از ستیزهگران و ستیزهپذیرانِ ناچار. ستیزهی جهانی جبار با زنی تنها. زنی تنها و غریب در احاطهی دیوچهرهگان و اژدهارویان. آثار مکرمه در رنگهای روشن، در سادهگی طرحهای بداهه و فیگورهای سوررئال؛ قصهی دردهایی است فراموش نشده. فراموش نشدههایی فراتر از مرزهای دریکنده، فراتر از مرزهای قراردادی، فراتر از مرزهای جنسیتی و حتی من و تو. مکرمه، نقاش درد تنهایی، غریبهگی و سردرگمی است؛ همان درد مشترک آدمی. شاعری که قلممو را جایگزین قلم نمود. "
مکرمه قنبری معروف به ننه مکرمه متولد ۱۳۰۷ در دریکنده بابل، نقاش سبک پست مدرنیسم مازندرانی است که به خاطر نقاشیهایش به شهرت جهانی رسید. نقاشیهای وی موجب شد تا بهعنوان بانوی سال نقاش در سال ۲۰۰۱ توسط دوازدهمین کنفرانس ایرانشناسی در دانشگاه دولتی سوئد، معرفی شود. مکرمه که تحصیلات دانشگاهی و سواد خواندن و نوشتن نداشت و دوره علمی نیز نگذرانده بود، در سن ۶۷ سالگی بهخاطر فروخته شدن گاو محبوبش افسرده شد و برای رهایی از اندوه، به نقاشی پناه برد. او آنچه را که در دل داشت، روی دیوارهای خانهاش جان بخشید. خانه کوچک ۲۰۰ متری او در روستا امروزه به موزه ننه مکرمه تبدیل شده است و از آثار ملی ایران و جاهای دیدنی بابل به شمار میآید.
این نمایشگاه از هفتم اردیبهشت آغاز و تا هفدهم اردیبهشت ماه در گالری سهراب به آدرس خیابان سمیه، بین مفتح و رامسر، پلاک ۱۴۲ برپا خواهد بود.