Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-25@13:21:04 GMT

اختلافات رياض و تهران هميشگي نخواهد بود

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۰۱۹۰۱

اختلافات رياض و تهران هميشگي نخواهد بود

يوسف بن‌علوي، وزير امورخارجه سلطان‌نشين عمان، در گفت‌وگويي اختصاصي با برنامه «بلاقيود» (بدون محدوديت) شبکه تلويزيوني بي‌بي‌سي عربي در پاسخ به سؤالي درباره پيوستن ناگهاني کشورش به آنچه ائتلاف اسلامي خوانده مي‌شود، اظهار کرد: «پيوستن يا نپيوستن ما به چنين ائتلافي، موضوع چندان عجيبي نيست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از زماني که عربستان تشکيل اين ائتلاف را اعلام کرد و کشورهاي اسلامي را براي پيوستن به آن ترغيب کرد تا به امروز، مسائل مختلفي رخ داده است.
اين اتفاقات در روزهاي آغازين تشکيل اين ائتلاف وجود نداشت؛ البته ما در روزهاي آغازين تشکيل ائتلاف هم اعتراضي به آن نداشتيم و حتي حق اعتراض هم براي خود قائل نبوديم.
حتي ما از تشکيل چنين تجمعي استقبال کرده بوديم اما روزها و ماه‌ها گذشت و به اين نتيجه رسيديم که وجود برخي مشکلات، نياز به چنين ائتلافي را آشکار کرده است.»
مجري بي‌بي‌سي عربي پرسيد: چرا کشور شما به ائتلاف زير نظر عربستان در يمن نپيوست اما به ائتلاف اسلامي پيوست، در شرايطي که به نظر مي‌رسد اين دو ائتلاف- دست‌کم از نظر عربستان- مکمل همديگرند؛ به‌ويژه اينکه ائتلاف زير نظر عربستان در يمن به‌عنوان تجمعي تلقي مي‌شود که هدف اساسي‌اش، محدودکردن توانايي ايران در منطقه است؛ ضمن اينکه درباره ائتلاف اسلامي هم گفته مي‌شود درواقع ائتلافي عليه ايران است؟
يوسف بن‌علوي در پاسخ گفت: ممکن است آنچه به آن اشاره کرده‌ايد، از نگاه بسياري از کارشناسان درست باشد اما واقعيت اين است که اين ائتلاف تلاش براي حفاظت از امنيت و ثبات، براي همکاري ميان کشورهاي منطقه و جذب کمک کشورهاي نزديک به کشورهاي منطقه و آن دسته از کشورهايي است که به‌نوعي در منطقه منافعي دارند.
اين ائتلاف عليه هيچ کشوري نيست، بلکه ائتلافي عليه تروريسم است. بن‌علوي درباره تعريف مسقط از تروريسم گفت: آنچه بيش از همه معروف و ملموس است، گروه‌ها و نيروهايي هستند که در منطقه به وجود آمده‌اند و با ثبات و امنيت منطقه دشمني مي‌کنند؛ مثلا در عراق داعش حضور دارد و در افغانستان القاعده حضور دارد.
درواقع اين گروه‌ها به بخشي از تحولات منطقه‌اي تبديل شده‌اند. چنين تعريفي، وجه مشترک بسياري از کشورهاست اما سياست‌هاي سلطان‌نشين عمان، اين است که خود را از درگيري‌هاي منطقه دور نگه دارد؛ بااين‌حال، آماده‌ايم تا در راه‌حل‌ها براي مشکلات، سهيم باشيم.
وي افزود: معتقدم درحال‌حاضر مسائلي که منجر به نگراني در منطقه شده است، در حال آشکارشدن و شفافيت است؛ حتي در موضوع يمن نيز ما با برادرانمان در حوزه خليج (فارس) درباره چگونگي بهبود شرايط اين کشور در حال رايزني هستيم تا اين کشور به کشوري امن و باثبات تبديل شود.

مجري بي‌بي‌سي عربي پرسید: به چهار محور اختلافي ميان عمان با کشورهاي شوراي همکاري خليج (فارس) باز مي‌گرديم، تبديل شوراي همکاري خليج (فارس) از حالت همکاري به اتحاديه کشورهاي خليج (فارس)، موضوع يمن، سوريه و پرونده هسته‌اي ايران، اين چهار محورند اما در موضوع يمن، آيا مسقط مي‌پذيرد که ميانجي دو طرف اصلي در اين کشور باشد؟ وزير خارجه عمان در پاسخ گفت: ما در اين موضوع به هر دو طرف در يمن نگاه يکساني داريم اما مسقط هم براي خود ديدگاهي دارد.
فاصله مساوي ما در ميان دو طرف درگيري در يمن، گاهی بر‌اساس نگاه هر يک از دو طرف به موضوعات مهمي چون توقف جنگ، بازگرداندن ثبات، حل مسالمت‌آميز اختلافات به گونه‌اي که دست‌کم کف حقوق مردم يمن مراعات شود، کم يا زياد مي‌شود.
مجري بي‌بي‌سي عربي در ادامه اين مصاحبه پرسيد: ايران نگاه خاصي به سلطان‌نشين عمان دارد، مسقط در مذاکرات غيرعلني ايران با گروه 1+5، نقش ميانجي را ايفا کرده بود، آيا اين خبر درست است؟ بن‌علوي در پاسخ گفت: مراحلي از مذاکرات ايران و 1+5 علني و مراحلي هم غيرعلني بود.

مجري گفت: چرا ميانجيگري سري؟
وزير خارجه عمان تأکيد کرد: نگفتم سري بلکه گفتم غيرعلني زيرا دو طرف سال‌ها با هم ديدار نداشتند، ميانشان مشکلات پيچيده و اختلافات عميقي بود. اختلافاتي که مي‌گويم در حد اختلافات خفيف ميان يک فرد با همسايه‌اش نبود که بتوان با يک نشست آن را حل کرد.

مجري بي‌بي‌سي پرسيد: آيا اين حرکت شما با سياست پرهيز مسقط از ورود به برخي اختلافات در تضاد نيست؟
يوسف بن‌علوي در پاسخ گفت: سياست ما در پرهيز از ورود به برخي مشکلات، زماني است که ورود به اين حيطه اقدامي منفي تلقي شود؛ جانبداري منفي در سياست ما جايي ندارد اما سلطان‌نشين عمان نيز در اين موضوع منافع اساسي داشت.

مجري پرسيد: منافع شما چه بود؟
وزير امورخارجه عمان گفت: ما بخشي از اين منطقه هستيم و خواستار امنيت و ثبات منطقه‌ايم، نمي‌خواهيم منطقه بيش از اين با بحران و جنگ روبه‌رو شود.

مجري سؤال کرد: برخي از کشورهاي شوراي همکاري اگرچه در آغاز از توافق هسته‌اي ميان ايران و غرب استقبال کرده بودند اما سپس مدعي شدند آمريکا کشورهاي حوزه خليج (فارس) را رها کرده است و چه‌بسا توافقي که با ايران شد، در ميان‌مدت و بلندمدت به زيان آمريکا تمام شود؟

بن‌علوي در پاسخ گفت: آنچه ما مي‌دانيم، اظهارات شما را تأييد نمي‌کند، ما مي‌دانيم روابط دوجانبه و جمعي منطقه با آمريکا بسيار قوي است و حتي ممکن است بتوان مدعي شد اين روابط از روابط آمريکا با ناتو هم قوي‌تر است. مجري بي‌بي‌سي عربي سؤال کرد: در موضوع يمن اظهار داشتيد که آماده‌ايد درباره ترديدهاي عربستان، مبني‌بر اينکه مسقط دربرابر «قاچاق سلاح از ايران به يمن» چشم‌هايش را فروبسته است، توضيح دهيد، آيا چنين درخواستي را به صورت رسمي به عربستان داده‌ايد؟ يوسف بن‌علوي خاطرنشان کرد: آنچه را که گفتيد، از اساس درست نيست.
چنين اتهام‌هاي مطرح شده است اما اين اتهام‌ها اصلا درست نيست؛ البته در نشست‌هاي شوراي همکاري خليج (فارس) چنين اتهاماتي مطرح نشد اما ما دراين‌باره با دوستانمان در عربستان، آمريکا و انگليس صحبت کرده و به آنان گفته‌ايم که چنين اتهام‌هايي نادرست است.
برخي تلاش مي‌کنند با تهيه چنين گزارش‌هاي بي‌اساسي، منافع شخصي خود را تأمين کنند.
بن‌علوي در بخشي ديگر از اين مصاحبه درباره ديدار خود با بشار اسد، رئيس‌جمهوري سوريه، در سال 2015 گفت: سوريه، کشوری عربي است و ما روابطمان را با دمشق قطع نکرده‌ايم. اگر استناد شما به خروج سوريه از اتحاديه عرب باشد، بايد بگويم اين موضوع به معني اخراج سوريه از اين اتحاديه نيست، بلکه عضويت دمشق در اتحاديه عرب تعليق شده است و اگر شرايط مهيا شود، بار ديگر به اتحاديه عرب بازمي‌گردد.

يوسف بن‌علوي درباره مسئله پيوستن عمان به اتحاديه کشورهاي عربي منطقه گفت: الحاق ما به اين ائتلاف به روابط ما با برخي کشورها ارتباطي ندارد. روابط ما با ايران تا هم‌اکنون که با شما صحبت مي‌کنم، قوي‌ترين روابط است، ما از زمان شکل‌گيري انقلاب اسلامي در ايران تا به الان با اين کشور اتفاق‌نظر داريم. روابط ما بر‌اساس محبت، دوستي و همکاري دوجانبه است و همزمان در برخي مسائل اختلاف ديدگاه هم داريم.
وي در ادامه افزود: ما توجهي به برخي اختلافات ميان عربستان و ايران نداريم، معتقديم نه اختلافات عربستان با ايران دائمي است و نه اختلافات ايران با عربستان هميشگي است.
اختلافات عقيده ميان اين دو کشور، بارها آشکار و پس از مدتي حل شده است. طبيعي است که کشوري با کشور ديگر در روند تعامل با اتفاقات و تحولات منطقه‌اي اختلاف نظر داشته باشد.

خبرگزاری تقریب تنها اقدام به انتشار مطلب بالا نموده و نسبت به صحت و سقم آن هیچگونه مسئولیتی را نمی پذیرد.

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۰۱۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران

سفیر عربستان در ایران با تاکید بر پیشرفت قابل توجه مناسبات تهران و ریاض از تعیین سرکنسول جدید عربستان در مشهد خبر داده و اعلام کرد که به زودی یک مقام ارشد سعودی به تهران سفر خواهد کرد و همچنین شرایط لازم برای عمره‌گزاران ایرانی فراهم است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مناسبات ایران و عربستان سعودی طی ماه‌های گذشته شاهد گام‌های جدیدی در مسیر صلح و آشتی سازنده و تاریخی بوده و در همین راستا روز گذشته دوشنبه عمره‌گزاران ایرانی برای اولین بار بعد از سال 2016 وارد فرودگاه مدینه منوره شدند.

در این راستا «عبدالله العنزی» سفیر عربستان سعودی در تهران طی گفتگویی با روزنامه الشرق با تاکید بر گسترش روابط تهران و ریاض از تعیین سرکنسول جدید عربستان در مشهد و نیز سفر قریب الوقوع معاون «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان به تهران خبر داد.

سفیر سعودی اعلام کرد که انتظار می‌رود طی چند روز آینده و قبل از آغاز حج تمتع، 6 هزار زائر ایرانی برای حج عمره عازم مکه شوند و بعد از پایان مناسک حج تمتع امسال در عمره بر روی زائران ایرانی باز خواهد شد. این امر بعد از رعایت همه شروط فنی عربستان توسط طرف ایرانی صورت می‌گیرد که سازمان هواپیمایی و آژانس‌های مربوطه عربستان آن را تایید کرده‌اند.

عبدالله العنزی تاکید کرد که برای حضور در مراسم بدرقه عمره گزاران ایرانی به فرودگاه بین المللی در تهران رفتم و در کنار مسئولان ایرانی و شخصیت‌های دینی از ساعت 2 بامداد تا زمان پرواز هواپیما در ساعت 6 صبح در این مراسم حضور داشتم.

وی در ادامه خبر داد که «محمد نوار العتیبی» دیپلمات سعودی به عنوان سرکنسول عربستان در مشهد انتخاب شده و بلافاصله بعد از انجام اقدامات لازم که احتمالا دو هفته طول خواهد کشید در یکی از هتل‌های مشهد به عنوان مقر موقت کنسولگری عربستان فعالیت‌های خود را آغاز می‌کند.

دیدار سفرای ایران و عربستاندیدار و گفت‌وگوی سفرای ایران و عربستان در لبنان/ تاکید بر لزوم جلوگیری از گسترش جنگ غزه

این دیپلمات سعودی درباره اقدامات انجام شده جهت سفر شهروندان عربستان به ایران نیز گفت که شهروندان سعودی قبل از سفر به ایران باید موافقت رسمی وزارت کشور را از طریق سامانه «ابشر» کسب کنند و موضوع ازسرگیری سفرها میان ایران و عربستان در دست بررسی قرار دارد.

وی تاکید کرد که مناسبات تهران و ریاض در همه سطوح و زمینه ها شاهد پیشرفت بوده و سفرهای متقابل هیئت‌های رسمی دو طرف ادامه دارد. همچنین «ولید الخریجی» معاون وزیر خارجه عربستان به زودی به تهران سفر خواهد کرد. هفته آینده نیز هیئتی از سازمان توسعه صادرات عربستان سعودی وارد ایران می‌شود و در اکسپو تهران حضور خواهد داشت. همچنین «مهدی صفری» معاون اقتصادی وزیر خارجه ایران نیز در اجلاس داووس مشارکت خواهد کرد.

پس از گذشت 9 سال وقفه، صبح دیروز، دوشنبه، نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان، سرکنسول کشورمان و مسؤلان حج و عمره ایران و عربستان وارد مدینه منوره شدند.

علیرضا عنایتی سفیر کشورمان در ریاض طی اظهاراتی با ابراز خرسندی از ورود عمره‌گزاران ایرانی پس از یک توقف طولانی، تبادل سفرهای زیارتی را علاوه بر برکات معنوی و روحی، موجب نزدیکی بیشتر دو ملت و استحکام روابط دو کشور دانست.

سفیر کشورمان با اشاره به اشتیاق هموطنان ایرانی براى تشرف به زیارت خانه خدا، مسجد نبوی شریف و حرم مطهر رسول الله و ائمه بقیع علیهم السلام اضافه کرد: به‌لطف الهی و با تلاش‌های مستمر نهادهای ذی‌ربط این امر میسر گردید و به‌امید خداوند این مسیر بعد از حج تمتع با تلاش‌های سازمان‌های ذی‌ربط ادامه خواهد یافت.

عنایتی همچنین از مسئولان پادشاهی عربستان سعودی از جمله وزارت خارجه این کشور برای همکاری‌های مربوطه تشکر کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قدرت از غرب به شرق در حال انتقال است
  • ائتلاف تهران مسکو، محوری در نظم جدید جهانی
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • اردن خود را متعهد به تأمین امنیت رژیم صهیونیستی می‌داند
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • (ویدئو) تصاویری پر بازدید از صحرای بزرگ عربستان با عنوان «حومه آخرالزمانی ریاض»
  • سفیر ایران: خاندوزی هفته آینده به عربستان می رود
  • تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • سرکنسول جدید عربستان در مشهد تعیین شد