Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس حوزه هنری استان مرکزی گفت: اگر دولتمردان بخواهند از ابزار هنر برای توسعه کشور استفاده کنند، ابتدا باید برای این مهم سرمایه‌گذاری کنند، توسعه پایدار در صورتی محقق می‌شود که مبنای آن فرهنگی باشد، توسعه با مبنای اقتصادی توسعه پایداری نیست .

رضا میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، عنوان کرد: حوزه هنری به عنوان یک نهاد فرهنگی وظیفه تولید محصولات باکیفیت را دارد، اما دولتمردان باید در خصوص فرهنگ‌سازی برای مصرف محصولات فرهنگی اقدامات موثری انجام دهند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: عوامل مختلفی بر فرهنگ یک جامعه تاثیرگذار است، رسالتی که حوزه هنری به عنوان نهاد عمومی غیردولتی بر عهده دارد، اینست که بتوانیم با بهره‌گیری از زبان هنر ارزش‌های انقلاب اسلامی را در جامعه ترویج کنیم، مسلما تحقق این اهداف مستلزم امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است .

رئیس حوزه هنری استان مرکزی ادامه داد: با وجود اینکه از دایر شدن حوزه هنری 10 سال می‌گذرد، اما همچنان با مشکلات سخت‌افزاری جدی و بدیهی مواجه هستیم، ساختمان حوزه هنری برای انجام فعالیت فرهنگی مناسب نیست. تامین این امکانات در حیطه وظایف دولت است و علیرغم پیگیری‌هایی که در این زمینه انجام شده است، باز هم شاهد هیچ‌گونه اقدامی دراین زمینه نبودیم. دولتمردان استان مرکزی بر این باورند که تامین ساختمان برای فعالیت‌های حوزه هنری در حیطه وظیفه‌شان نیست، در صورتی که در سایر استان‌ها استانداری‌ها برای فعالیت‌های حوزه هنری استان مربوطه مجتمع مناسب فرهنگی و هنری تهیه کرده‌اند .

میرزایی افزود: حوزه هنری قصد دارد سیاست‌های فرهنگی مدنظر حاکمیت را با زبان هنر در جامعه ترویج دهد و در جهت ارتقای فرهنگ عمومی گام بردارد، برهمین اساس این نهاد نمی‌تواند ورود گسترده به اقتصاد هنر داشته باشد. در حال حاضر هماهنگ شدن با ذائقه مردم برای تولید آثار هنری شرط موفق شدن در اقتصاد هنر است و طبیعتا این امر تولید آثار فرهنگی متناسب با ارزش‌های اصلی حوزه هنری را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، لذا در حوزه هنری باید برای تولیدات آثار هنری یارانه پرداخت شود ولی در حال حاضر میزان بودجه برای تحقق این امر کافی نیست و حجم تولیدات با نیاز جامعه فاصله دارد .

وی با اشاره به این موضوع که زمانی زبان هنر برای تبیین ارزش‌های فرهنگی اثربخش‌ است که از جذابیت لازم بهره‌مند باشد، افزود: اقتضائات زمانه ایجاب می‌کند که برای تولید آثار فرهنگی و هنری نگاه فرااستانی داشته باشیم تا بتوانیم در عرصه بین‌المللی با سایر محصولات فرهنگی و هنری رقابت کنیم، لذا تولیدات با محتوای کیفی و جذاب منجر به اثربخشی این محصولات می‌شود و تحقق این مهم نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارد. در همین خصوص حوزه هنری استان مرکزی با کاهش تولیدات از لحاظ کمی سعی در ارتقای کیفی محصولات کرده است، در این جهت حوزه هنری توانسته حرکت مثبت و رو به جلو داشته باشد .

میرزایی خاطرنشان کرد: حجم تولید آثار فرهنگی و هنری با تقاضای موجود در جامعه فاصله دارد، چراکه سرمایه‌گذاری در عرصه فرهنگی در استان مرکزی ضعیف است. ضرورت توسعه در عرصه تولید منابع انسانی تربیت هنرمندان متعهد است که باید در این زمینه سرمایه‌گذاری مطلوب را انجام داد .

وی اظهارکرد: برای تولید آثار هنری یکسری ملزومات مورد نیاز است به عنوان مثال استان مرکزی فاقد نگارخانه با استاندارد روز دنیا و حتی استاندارد کشوری است، همچنین با وجود اینکه استان مرکزی در حوزه تئاتر موفق عمل کرده است، اما برای اجرای تئاتر در این استان حتی یک سالن اجرای بلک‌باکس هم نداریم .

رئیس حوزه هنری استان مرکزی عنوان کرد: فضای هنری به بهره‌وری اقتصادی درستی نرسیده است در نتیجه بخش خصوصی از ورود به این عرصه نگران است. در این خصوص دولت با سرمایه‌گذاری در بخش هنر می‌تواند در جهت اشتغالزایی، رونق تولیدات هنری و اقتصاد هنر اثرگذار باشد.

میرزایی با اشاره به اینکه مصرف کالاهای فرهنگی به نوبه خود رفتار فرهنگی محسوب می‌شود، گفت: در استان مرکزی مصرف کالای فرهنگی به دلیل صنعتی و کارگری بودن این استان رواج ندارد، ارتقاء فرهنگ از برکات مصرف محصولات فرهنگی است .

وی افزود: هنر زیرمجموعه و یکی از شاخص‌های اصلی فرهنگ است، اگر شرایط اقتصادی در زمینه هنر به درستی راهبری شود، نخبگان به تولید آثار هنری روی می‌آورند و در این صورت است که به بالندگی مطلوب در عرصه بین‌المللی دست‌ می‌یابم و می‌توانیم با زبان هنر، فرهنگ جامعه را ارتقا دهیم .

میرزایی اظهار کرد: حوزه فرهنگ و هنر به لحاظ منابع انسانی و سخت‌افزاری نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و این مهم نه تنها در حوزه هنری بلکه در سایر دستگاه‌های مرتبط نیز مطرح است، در صورتی که مسئولین ارشد استان در حوزه تخصیص اعتبار، توجه ویژه به مسائل و مشکلات استان داشته باشند می‌توان از جذابیت هنر استفاده کرد و در جهت اثربخشی محصولات فرهنگی اقدامات موثری انجام داد .

وی افزود: اهداف حوزه هنری در جهت تولید آثار هنری و تربیت هنرمند متعهد در چهار سال اخیر محقق شده است، اکثر هنرمندان شاخص استان مرکزی با حوزه هنری ارتباط مطلوبی دارند، در حال حاضر بدلیل پایین بودن حجم تولیدات در استان مرکزی از توانمندی‌های بسیاری از هنرمندان نمی‌توان بهره‌برداری کرد .


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۰۴۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ایجاد یک سایت فرهنگی و هنری در استان البرز

به گزارش خبرنگار مهر، عصر دوشنبه جلسه همفکری مسوولان فرهنگی و هنری البرز به میزبانی حوزه هنری این استان با حضور مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر کرج، رئیس حوزه هنری البرز، معاون فرهنگی و هنری سپاه استان و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج برگزار شد.

این جلسه با هدف بحث، تبادل نظر و هماهنگی برای انجام اقدامات و برنامه های فرهنگی و هنری در استان البرز برگزار و در خصوص برپایی ششمین کنگره شعر امام حسن مجتبی (ع) تحت عنوان حدیث حسن نیز مباحثی مطرح و مقرر شد این اقدام فرهنگی در قالب یک لایحه به شورای اسلامی شهر کرج ارسال و ردیف بودجه برای آن در نظر گرفته شود.

محمد مهرابی، رییس حوزه هنری استان البرز در این جلسه با تاکید بر ضرورت حمایت از گروه های فرهنگی و هنری استان گفت: باید با حمایت از هنرمندان بستر رشد روزافزون آنها را فراهم کنیم تا انگیزه این قشر برای فعالیت در این استان و کمک به ترویج فرهنگ و هنر انقلابی افزایش یابد زیرا با کمک هنرمندان می توانیم در راستای ارتقای سطح فرهنگی جامعه گام برداریم.

حجت الاسلام علیرضا سعیدی، رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج نیز هنرمندان را بازوان ترویج فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی خواند و بیان کرد: همانگونه که در شهر و استان سایت اداری وجود دارد، لزوم ساخت یک سایت فرهنگی و هنری نیز به منظور ایجاد یک مجموعه منسجم جهت ساماندهی انجمن ها و فعالیت های هنری احساس می شود.

کد خبر 6092522

دیگر خبرها

  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • محقق حوزه سلامت در خوی با بیش از ۶۰ مقاله بین‌المللی مجری طرح شهر سالم 
  • لزوم ایجاد یک سایت فرهنگی و هنری در استان البرز
  • آموزش‌های مهارتی کلید توسعه اشتغال پایدار در جامعه است
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت
  • جذب منابع پایدار با رویکرد حفظ و جذب مشتریان محقق می‌شود
  • توسعه فعالیت‌‌های فرهنگی حوزه عفاف و حجاب در مرکزی
  • نیازمند آگاه‌سازی پایدار برای نسل جدید هستیم
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود