Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴-۴۰۰ زائر ایرانی حدود یک هفته است به خاطر بدهکاریِ مدیر کاروان‌شان، در عراق سرگردان مانده‌اند و گذرنامه‌هایشان هم توسط تعدادی از هتل‌های کربلا، گروگان گرفته شده است. این زائران از استان خراسان رضوی بوده‌اند که توسط یک فرد بدون مجوز - که مدیر حج و زیارت این استان هویت حقوقی وی را فروشنده بلیت اتوبوس بین شهری معرفی کرده - راهی عراق شده‌اند و قرار بود ابتدای این هفته به کشور برگردند که به خاطر بدهکاری مدیر این کاروان غیرمجاز، در نجف سرگردان و معطل مانده‌اند، بدون این‌که گذرنامه‌ای داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی هتل‌های محل اقامت‌شان نیز تهدید کرده‌اند که اگر پول ندهند، آب و برق را قطع می‌کنند.

جواد شاد - مدیر حج و زیارت استان خراسان رضوی - در این‌باره گفت: به دنبال مراجعه دست‌کم ۲۵ تن از اعضای خانواده‌ی این زائران به دفتر حج و زیارت مشهد، متوجه شدیم این تعداد زائر که بنا به اظهارات شاکیان، ۴۰۰ نفر هستند، به سرکردگی شخصی که قبلا به دلیل فعالیت‌های غیرمجازِ مشابه، به نیروی انتظامی معرفی شده بود، عازم عراق شده‌اند و قرار بوده روز شنبه، ششم خردادماه به کشور برگردند که از آن‌ها خبری نشده است. شخصی که این زائران را به عراق برده نتوانسته به تعهداتش عمل کند و به دلیل بدهکاری که به هتل‌های کربلا داشته، گذرنامه‌های زائران را نیز از دست داده، چرا که آن هتل‌ها، گذرنامه‌ها را گرو نگه داشته‌اند.

وی اضافه کرد:‌ با وجود این شرایط آن شخص، زائران را بدون گذرنامه به نجف منتقل کرده و مشخص شده آن‌جا هم پولی پرداخت نکرده و آن هتل‌ها هم هشدار داده‌اند که آب، برق و آسانسورها را قطع می‌کنند.

پول بدهند تا آن‌ها را برگردانیم/ سازمان حج از خودش پولی ندارد

«شاد» ادامه داد: ما با مراجع ذی‌ربط از جمله نماینده وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت در عراق به حسب دستور استاندار خراسان رضوی اقدام و هماهنگ کردیم که در صورت پرداخت هزینه‌ی اقامت و بلیت برگشت، آن زائران را به کشور برگردانیم، چرا که سازمان حج، به صورت خودمختار امکان و پول این کار را ندارد. می‌دانیم که خانواده‌های آن‌ها نگران هستند، اما باید پولی باشد که بتوان بدهکاری هتل‌ها را تصفیه، گذرنامه‌ها را آزاد و بلیت برگشت را تهیه کرد. سازمان حج از خود پولی ندارد که در این امور هزینه کند. ما از زائر پول می‌گیریم و خرج خودش می‌کنیم.


این زائران برای این سفر مبلغی تا حدود دو میلیون تومان هزینه کرده‌اند، درحالیکه هزینه این سفر با سازمان حج از مشهد، یک میلیون و ۷۲۰ هزار تومان است.

به گفته‌ی او، آن شخص با این ادعا که در ماه رمضان بلیت برگشت از عراق ارزان است، برای این زائران بلیتی تهیه نکرده و حالا آن‌ها نه بلیتی برای برگشت دارند و نه گذرنامه‌ای. برای این سفر هم مبلغی بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا دو میلیون تومان هزینه کرده‌اند، درحالیکه هزینه این سفر با سازمان حج از مشهد، یک میلیون و ۷۲۰ هزار تومان است. ضمن این‌که افراد غیرمجاز نه قرارداد امنیتی دارند، نه بیمه و نه خدمات پزشکی.

مدیر حج و زیارت خراسان رضوی افزود: این زائران هم‌اکنون در چهار هتل شهر نجف اسکان داده شده‌اند که مطلع شدیم به خاطر اختلافات پیش آمده حاضر نیستند، دوباره پولی را پرداخت کنند، سازمان حج و زیارت هم با این شرایط نمی‌تواند کاری انجام دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت خودداری آن زائران از پرداخت دوباره پول یا هزینه برگشت‌شان، تکلیف چه خواهد بود؟ اظهار کرد: آن‌ها با این وضع که نمی‌توانند در عراق بمانند. اصلا سوال ما این است؛ سازمان حج کجای این ماجرا قرار دارد؟ وقتی این همه هشدار می‌دهد و مردم بدون توجه به آن، باز هم به افراد بدون مجوز مراجعه می‌کنند. اگر هم این جریان را پیگیری کرده‌، فقط به خاطر زائران اباعبدالله بوده است.

وی گفت: این برنامه توسط شرکت نورالحسین مشهد اجرا شده که فاقد هر نوع مجوز زیارتی بوده، یک بار هم پلمب شده، اما در جای دیگری فعالیتش را ادامه داده است، اصلا این آقا شغلش با سفرهای زیارتی ارتباطی ندارد. ایشان فروشنده بلیت اتوبوس‌های بین شهری است.

او تاکید کرد: شاکیان این پرونده برای احقاق حقوق‌شان باید از طریق مراجع قضایی پیگیر باشند. هماهنگی های لازم نیز در این‌باره شده است.

این زائران هم‌اکنون در چهار هتل شهر نجف اسکان داده شده‌اند که به خاطر اختلافاتِ پیش‌آمده، حاضر نیستند دوباره پولی پرداخت کنند، سازمان حج هم با این شرایط نمی‌تواند کاری انجام دهد «شاد» به متقاضیان سفر عتبات عالیات نیز توصیه کرد؛ فریب افرادی که سفر عراق را ارزان و قسطی تبلیغ می‌کنند، نخورند، چرا که آن‌ها از هیچ کاری دریغ نمی‌کنند و تنها به منافع مادی خود اهمیت می‌دهند.

کلاهبرداری‌های میلیاردی از زائران عراق

مدیر حج و زیارت خراسان رضوی با اشاره به حجم زیاد تخلفاتی از این دست در مشهد، اظهار کرد: در دو سال گذشته کلاهبرداری‌های زیادی شده، یک مورد در حد یک میلیارد تومان بوده است. با این‌که بارها از طریق رسانه‌ها به مردم اطلاع‌رسانی شده، اما همچنان شاهد تکرار این اتفاق هستیم.

او درباره نحوه‌ همکاری نیروی انتظامی و دستگاه قضایی با این تخلفات به ایسنا، گفت: محاکم قضایی پیگیر این مسائل هستند، اما در برخورد با افرادی که این چنین آبروی مردم را هدر می‌دهند، باید شدت بیشتری به خرج دهند. معتقدم قوانین موجود با جرمی که در حوزه زیارت اتفاق می‌افتد، منطبق نیست. وقتی این افراد عمل خود را مدام تکرار می‌کنند پس باید قوانین بازنگری شود و برخوردها شدت یابد تا مردم اینطور دچار دغدغه و نگرانی نشوند.

«شاد» تاکید کرد:‌ محاکم قضایی تنها به تخلف زیارتی اکتفا نکنند، حواشی و پیامدهای دیگر آن را نیز بررسی کنند و دریابند این تخلفات چه بلایی سر مردم آورده است.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۰۵۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود بیش از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر زائر به استان خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد اظهار کرد: از ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ لغایت چهارم فروردین ۱۴۰۳ مجموعاً ۶ میلیون و ۳۷۴ هزار و ۳۵۶ نفر به استان خراسان رضوی و مشهد سفر کرده‌اند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی ادامه داد: ۲۰۶ هزار و ۱۴۷ نفر از طریق فرودگاه، ۳۷۶ هزار و ۲۱۵ نفر از طریق راه‌آهن، ۵۱۴ هزار و ۶۷۵ نفر از طریق حمل و نقل جاده‌ای و ۵ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۳۱۹ نفر از طریق حمل و نقل شخصی در این ایام به استان و مشهد الرضا (ع) مشرف شده‌اند.

وی با بیان اینکه در استان خراسان رضوی پیش‌بینی‌های لازم برای اقامت زائران در بخش رسمی، موقت و اضطراری انجام شده است، گفت: ضریب اشغال واحدهای اقامتی طی شبانه روز منتهی به عصر پنجم فروردین در استان ۷۰ درصد، واحدهای موقت ۸۳ درصد و اضطراری ۵۱ درصد بوده است. همچنین میانگین ضریب اشغال از ۱۵ اسفند ماه گذشته تاکنون در استان ۳۷ درصد و میانگین ضریب اشغال مشهد ۳۹ درصد است که این آمار نشان می‌دهد در استان و مشهد هنوز ظرفیت برای پذیرش زائر و مسافر وجود دارد.

گنابادی‌نژاد خطاب به مسافرانی که قصد سفر به مشهد دارند، توصیه کرد: زائران عزیز قبل از اینکه به سمت مشهد عزیمت کنند، محل اقامت خود را رزرو نمایند. در همین راستا تلفن ۰۵۱۳۷۰۴۵ قرارگاه عملیاتی خدمات سفر شهرستان مشهد برای هدایت، راهنمایی و دریافت شکایت زائران و مسافران پیش‌بینی شده است.

کد خبر 6062231

دیگر خبرها

  • ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی
  • بیش از هفت میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی سفر کردند 
  • اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر در بوستان غدیر مشهد
  • ورود بیش از ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر زائر به خراسان رضوی
  • ورود بیش از ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر و مسافر به خراسان رضوی
  • ثبت‌نام ۳۱۰۰۰ نفر برای اعزام به عتبات نوروزی
  • ثبت نام بیش از ۳۱ هزار زائر در دوره عتبات نوروزی
  • ورود بیش از ۶ میلیون زائر به خراسان رضوی
  • ورود بیش از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به استان خراسان رضوی
  • ورود بیش از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر زائر به استان خراسان رضوی