Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@18:39:48 GMT

ابزار نظارت هوشمند بر موتورخانه تولید شد

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۰۵۸۳۸

ابزار نظارت هوشمند بر موتورخانه تولید شد

متخصصان کشور موفق به ساخت تجهیزات مانیتورینگ هوشمند برای پایش داده‌های خام، محیط حقیقی نظیر موتورخانه ساختمانها شدند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران پویا؛ در آینده شاهد دنیایی خواهیم بود که در آن تمامی اشیایی که بخشی از زندگی انسان را تشکیل می‌دهند، قادر خواهند بود بدون دخالت انسان از طریق شبکه اینترنت با هم در ارتباط باشند همچنین کاربران می‌توانند در صورت نیاز با استفاده از اپلیکیشنها اقدام به کنترل آنها کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین موضوع باعث شده تا شرکتهای مختلفی سرمایه‌گذاری چشم‌گیری روی ابداع و توسعه تجهیزات و سنسورهای هوشمندسازی محیط پیرامونی زندگی داشته باشند.

اخیرا فعالیت برخی شرکتهای دانش‌بنیان در این حوزه با توجه به رشد مهفوم IOT (اینترنت اشیاء)، گسترش یافته است و «پنلهای زندگی هوشمند» خود را به شکل مجزا توسعه داده‌اند تا از آن طریق، کاربران قادر به کنترل تجهیزات و محیط اطراف خود باشند.

یکی از این شرکتهای دانش‌بنیان اسمارت‌فارور است که می‌گوید با استفاده از تجهیزات و خدماتش، سطح زندگی را راحت‌تر کرده و باعث بالا رفتن قطعیت در تصمیمات روزانه شده زیرا با نصب دستگاه‌های مخصوصی که توسعه داده، در هر لحظه از شبانه‌روز می‌توان دیتای خام وضعیت محیط زندگی و کار را در دست داشت.

به گزارش تسنیم، در یک سیستم مانیتورینگ هوشمند کاربر نه تنها باید به مقادیر لحظه‌ای ثبت شده توسط سنسورها دسترسی داشته باشد بلکه باید بتواند با تعیین حدود مجاز، پیامهای هشداری به هنگام عبور از آن حدود دریافت کند و حتی در موارد پیشرفته، تحلیلهای خودکاری مبتنی بر هوش مصنوعی از نحوه عملکرد سیستم به صورت پیامهای هشدار دریافت کند.

با توجه به اینکه مأموریت اصلی این شرکت «توسعه سیستمهای نظارتی هوشمند قابل استفاده در سراسر کشور» است، باعث توسعه بسته‌های نظارتی جالبی نظیر بسته نظارت بر دما شده که شامل یک نود نظارتی، سنسور دما و آداپتور است همچنین اپلیکیشن ویژه‌ای برای نظارت بر سامانه سنجش در نظر گرفته شده که تمامی موارد گفته شده را در خود جای داده است؛ قیمتی که به ازای هر واحد این بسته در نظر گرفته شده 299 هزار تومان و برای سفارشهای 2 تا 10 واحدی، 199 هزار تومان است.

امروزه با افزایش سرعت و پیچیدگیهای زندگی، نیاز به هوشمندسازی خانه، شهر و محیط کار بیش از پیش نمایان شده لذا از مانیتورینگ هوشمند می‌توان برای محیطهایی نظیر تنظیم دقیق دمای خانه، آگاهی از میزان روشنایی اتاقها یا مانیتورینگ از راه دور وضعیت موتورخانه استفاده کرد.

هوشمندسازی محیط شهری نیز پیشتر از اینها با مانیتورینگ از راه دور وضعیت پارکینگ یا ترافیک شهری آغاز شده بود؛ حال ممکن است این سؤال به ذهن برسد که «چرا مانیتورینگ هوشمند موتورخانه مفید است؟» برای پاسخ به چنین سؤالی باید گفت که موتورخانه به عنوان یکی از پیچیده‌ترین بخشهای محیط زندگی به حساب می‌آید که به‌صورت شبانه‌روزی در حال کار است و نیاز به نظارت دقیق دارد.

خراب شدن یا عدم کارکرد صحیح موتورخانه حتی برای مدتی کوتاه، به آسایش ساکنان ساختمان آسیب می‌رساند؛ بالا بودن هزینه انرژی مصرفی و نگهداری تجهیزات موتورخانه هم نیاز به نظارت دقیق کارکرد موتورخانه را بیش از پیش نمایان می‌کند لذا مانیتورینگ هوشمند، راهکاری منطقی برای این موضوع به حساب می‌آید.

مانیتورینگ موتورخانه شامل سنجش میزان دقیق دمای آب گرم یعنی خروجی دیگ آب جوش در موتورخانه (معیاری از انرژی مصرف شده) است؛ با توجه به احتمال خرابی در تجهیزات اتوماتیک قدیمی موجود در بسیاری از موتورخانه‌ها، آگاهی از میزان دقیق دما نه تنها در مصرف بهینه انرژی کمک می‌کند بلکه موجب می‌شود ساکنان ساختمان همیشه از درجه آب گرم مطلوبی برخوردار باشند.

همچنین میزان دقیق فشار خروجی دیگ می‌تواند معیاری از صحت عملکرد پمپ موجود در موتورخانه باشد.

به گزارش تسنیم، کشورها رفته‌رفته با توسعه مفهوم اینترنت اشیاء، مجبور به استفاده از این سنسورها و سنجشگرها در تمامی ابعاد و ساختارهای محیط حقیقی هستند تا امکان کنترل از راه دور را برای تمامی دستگاه‌های کنترلی فراهم آورند.

انتهای پیام/

R1012190/Psaadati/S2,1313/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۰۵۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب دو واحد آلاینده غیر مجاز تولید زغال در رباط کریم 

علیرضا فاضلی ثانی گفت: در راستای جلوگیری از فعالیت واحد‌های تولید زغال شهرستان، پس از تخریب ۱۵ دهنه کوره سنتی زغال در اراضی روستا‌های وهن آباد، حکیم آباد و علی آباد در هفته گذشته، دو واحد صنعتی تولید زغال فاقد هرگونه تمهیدات زیست محیطی در پروسه تولید در روستا‌های کیکاور و انجم آباد این شهرستان نیز پلمب شدند.

وی با بیان اینکه طی شکواییه‌های واصله به این اداره مبنی بر فعالیت آلاینده چندین واحد صنعتی تولید زغال، کارشناسان این اداره ضمن بررسی و شناسایی این واحد‌ها نسبت به ابلاغ اخطاریه برای رفع آلودگی اقدام کردند، افزود: با توجه به اینکه در اخطاریه‌های صادره مهلت مناسب به منظور رفع آلایندگی یا تعطیلی در صورت عدم رفع معضلات زیست محیطی به مسئولان این واحد‌ها ابلاغ شده بود، بر همین اساس نظر به عدم توجه به موارد اعلام شده، این اداره نسبت به اخذ حکم قضایی برای این واحد‌های آلاینده اقدام کرد و با همکاری عوامل نیروی انتظامی انجم آباد پلمب شدند.

فاضلی با تاکید بر اینکه اینگونه واحد‌ها تهدیدی علیه بهداشت عمومی و محیط زیست هستند، اظهار داشت: تولید گاز‌های سمی حاصل از دود مواد شیمیایی در کوره‌های زغال، احتراق و دود زغال، ذرات معلق، دی‌اکسید کربن و سایر ترکیبات مضر حاصل از فعالیت این کوره‌ها که به هوا رها می‌شوند، می‌توانند ضمن کاهش شدید کیفیت هوا، محیط زیست و هوای اطراف را آلوده و به سلامتی شهروندان آسیب جدی برسانند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رباط کردیم در پایان خاطرنشان کرد: این اداره در راستای اجرای وظایف سازمانی خود با هرگونه واحد آلاینده محیط زیست که حقوق شهروندی را نادیده می‌گیرد برابر قانون اقدام خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است
  • نظارت هوشمند لازمه فسادزدایی است
  • لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است
  • نخستین مرکز مانیتورینگ مراکز معاینه فنی شهر اصفهان راه‌اندازی می‌شود
  • پلمب دو واحد آلاینده غیر مجاز تولید زغال در رباط کریم 
  • وزیر تعاون: کارگر از منظر اسلام ابزار نیست
  • اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی از حقوق متقابل کارگر و کارفرما
  • تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»
  • کشف یک کارگاه تولید همبرگر غیر مجاز در نظرآباد
  • نظارت بهداشتی بر تولید فرآورده‌های غذایی در کارگاه‌های سنتی