Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس دامپزشکی شهرستان اصفهان در جمع دامداران جرقویه ای در مسجد امام خمینی(ره) در خصوص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان هشدار داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اصفهان شرق؛ جلسه ای با موضوع آموزش و هشدارباش دامداران جرقویه علیا با حضور کارشناس مربوطه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس دامپزشکی شهرستان اصفهان با اشاره به شیوع بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کشور، پیشگیری را مهم‌ترین موضوع در ارتباط با این بیماری عنوان کرد.

دکتر فرهاد کیانی تب کریمه کنگو را یک بیماری مشترک بین انسان و دام بیان کرد و افزود: در ایران بیشترین موارد ابتلا به این بیماری از طریق ذبح غیر بهداشتی دام و تماس با لاشه دام های آلوده بوده است.

وی تصریح کرد: عامل شیوع این بیماری در دام‌ها کنه است که در زمان گرم بودن هوا بیش‌ترین فعالیت را دارند، به همین دلیل تب کریمه هم از اواخر فرودین ماه تا اوایل پاییز بیش‌ترین میزان شیوع را دارد.

کارشناس مربوطه افزود: این بیماری جز تب مختصر و گذرا معمولاً علائم دیگری در دام ایجاد نمی کند و چون تب نشانه‌ بسیاری از بیماری‌هاست، نمی‌تواند به تشخیص قطعی این بیماری کمک کند، ضمناً تلفاتی نیز در دام ها ندارد.

دکتر کیانی با تصریح اینکه ویروس بیماری تب کریمه کنگو با حرارت و طی پروسه پخت و پز از بین می رود، خاطرنشان کرد: هنگام آماده سازی گوشت و آلایش دامی، محیط آشپزخانه و ظرف‌ها آلوده می‌شوند و وجود هرگونه جراحت در پوست ممکن است، سبب بیماری شود.

این کارشناس بهداشتی به همه ی مردم توصیه کرد: گوشت قرمز خریداری شده را به مدت ۲۴ ساعت و جگر را به مدت ۴۸ در یخچال خانگی(با دمای صفر تا ۴ درجه سانتی گراد) نگهداری سپس مصرف نمایند.

کارشناس دامپزشکی شهرستان اصفهان در توصیه به دامداران، انجام سم پاشی بدن و جایگاه نگهداری دام زیر نظر کارشناسان دامپزشکی با فاصله زمانی ۱۵ روز را تا پایان فصل تابستان از راه های مقابله با این بیماری برشمرد و تصریح کرد: این کار علاوه بر از بین بردن انگل های خارجی بدن دام باعث پیشگیری از بیماری های تب خونریزی دهنده کریمه کنگوو سایر بیماری های دامی و مشترک می شود.

وی اصلاح و بهسازی جایگاه نگهداری دام را از دیگر راهکار های موثر در پیشگیری از این بیماری دانست و خاطر نشان کرد: اصلاح کف، سقف و دیوار های جایگاه نگهداری دام شرایط را برای تکثیر و تزاید کنه ها نا امن کرده و موجب تسریع در رسیدن سموم و شعله به کنه ها می شود و متعاقبا خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد.

بر این اساس، بروشورهایی درمورد این بیماری برای آگاهی و اطلاع رسانی به افراد خانواده بین دامداران توزیع شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۰۵۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، فاتحی نیا در نشست خبری با اصحاب رسانه مهریز گفت: در سال گذشته با کاهش ۳۰ درصدی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مواجه بودیم که ناشی از اقدامات پیشگیرانه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بود.

وی افزود: سال گذشته برای پیشگیری از بیماری هاری به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان بیش از هشت هزار قلاده سگ صاحب دار واکسینه شده اند.

مدیرکل دامپزشکی استان بیماری تب کریمه کنگو را یکی از بیماری‌های بسیار خطرناک دانست و بر مصرف گوشت لیبل دار و خرید از فروشگاه‌ها و قصابی‌های مجاز تاکید کرد.

فاتحی نیا همچنین از افتتاح و بهره برداری ساختمان جدید شبکه دامپزشکی مهریز در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ساختمان دامپزشکی مهریز با تلاش دو ساله به مراحل پایانی ساخت رسیده و با زیربنای ۲۸۰ متر تا هفته دولت به بهره برداری می‌رسد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کارگاه آموزش حقوقی برای مشاوران املاک در کردستان برگزار شد
  • دوره‌ی آموزش خبرنگاری در دبیرستان شاهد سردار شهید قاجاریان نیشابور
  • برگزاری خاکریز امنیت ۸ در گیلان
  • تاکید رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بر ممنوعیت کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر
  • برگزاری «خاکریز امنیت ۸» در گیلان
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • تقدیر از ۱۲۰ فعال نماز بخش جرقویه علیا
  • دوره آموزشی استانی طرح ملی طوبی برگزار می‌شود