Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - محمد نيک‌نفس گفت: «ايوب پاشايي هم با من بود و غريبانه پرپر شدن برادرش را نظاره مي‌کرد. اسماعيل وکيل‌زاده دستش را روي چهره علي مي‌گرفت که ايوب بيش از اين صورت خون آلود برادر را نبيند.»

گروه جهاد و مقاومت مشرق - هشت سال دفاع مقدس همانند تئاتري است که شايد صحنه‌هاي آن براي برخي به دور از تحمل و يا باور باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براي شکستن ابهت ابرقدرت‌هاي غرب و شرق، يک، دو و گاهي کل اعضاي يک خانواده به ميدان نبرد نابرابر جنگ ايران و عراق آمدند. گاهي رخ مي‌داد که در صحنه جنگ؛ اعضاي خانواده شاهد شهادت عزيز خود بودند اما براي دفاع از کشور و اسلام، روحيه خود را از دست ندادند.
در گفت‌وگوي ما با «محمد نيک‌نفس» از رزمندگان لشکر 31 عاشورا، پرده از صحنه‌ شهادت «علي پاشايي» برداشته که برادرش شاهد شهادتش بود اما تا پايان جنگ مقاوم ايستاد.
نيک‌نفس در اين گفتگو اظهار داشت: خرداد ماه سال 1366 و درست بعد از گذشت سه ماه و نيم از عمليات کربلاي 5، خط پدافندي شلمچه را تحويل گرفتيم. خط پدافندي شلمچه براي همسنگراني که آنجا را ديده‌اند، به خصوص همسنگران گردان حبيب ابن مظاهر، خاطرات جگرسوزي دارد.
هر وقت از خط پدافندي شلمچه ياد ميکنم، بلافاصله جاده پر از دست‌اندازهاي سهمگين در ذهنم مجسم مي‌شود. جاده‌اي که از ميان انبوه موانع عبور مي‌کرد و پس از هشت کيلومتر پيشروي در عمق خاک عراق، ما را به خط اول پدافندي مي‌رساند.
حين عبور از اين جاده؛ سيم خاردار، خورشيدي، نبشي و تله منورهايي که بچه‌ها در شب اول عمليات کربلاي پنج از آنها به طور معجزه‌آسا عبور کرده بودند، همگي جلوي چشممان خودنمايي مي‌کرد.
خط پدافندي شلمچه به خط عراقي‌ها خيلي نزديک بود. فاصله ما با آنها به طور معمول 150 متر و در بعضي از جاها مثل قسمت هلالي، حتي به 50 متر هم مي‌رسيد. هلالي، همان قسمتي از خط شلمچه را مي‌گفتند که به طرف خط عراق قوس برداشته بود و فاصله دو خط را به هم نزديک‌تر مي‌کرد. به همين خاطر عراقي‌ها اين قسمت از خط را با نارنجک تفنگي هم به راحتي مي‌زدند.
استقرار گروهان دوم گردان حبيب ابن مظاهر (لشکر 31 عاشورا) به فرماندهي شهيد علي پاشايي از نقطه هلالي خط شلمچه شروع و به سمت جنوب خط پدافندي امتداد يافته و به گروهان سوم الحاق شده بود.
در قسمت هلالي خط پدافندي، دسته يک به فرماندهي عليرضا سارخاني، در قسمت ال شکلي خط، دسته دو به فرماندهي مهدي قنبري و در قسمت بعدي آن که تا گروهان سوم امتداد يافته و دسته سوم به فرماندهي سيد محمد فقيه مستقر بود. سنگر فرماندهي گروهان نيز در قسمت دشوار خط پدافندي يعني ابتداي هلالي قرار داشت.
طول خط شلمچه سختي‌هاي فراواني داشت ولي سختي‌هاي قسمت هلالي و اطراف آن قابل مقايسه با جاهاي ديگر خط نبود. شدت آتش، تلفات زياد، فشار به اندک نيروهاي موجود در خط را بيشتر مي‌کرد.
پس از اين‌ که عليرضا سارخاني زخمي و به بيمارستان اعزام شد اين قسمت را حاج علي پاشايي به بنده واگذار کرد. ايوب پاشايي برادر کوچک حاج علي هم کنار من بود.
شب دوم حضورم در هلالي، از ناحيه پاشنه پا مجروح شدم اما در خط ماندم. فرداي همان روز عليرضا سارخاني با همان حال مجروحش به خط برگشت تا کمبود نيرو جبران شده و روحيه نيروها متعادل شود.
نزديک ظهر 27 خرداد بود که مهدي قنبري از سنگرهاي عراقي واقع در خطوط پشت سرمان که در کربلاي پنج بدستمان افتاده بود، مقداري مهمات پيدا و بار تويوتا وانت کرده و در جلوي سنگر علي پاشايي تخليه کرد؛ ناگهان آتش عراقي‌ها شدت گرفت و با نارنجک تفنگي و خمپاره شصت ما را زير آتش گرفتند. خمپاره‌اي در کنار ما منفجر شد. من و مهدي قنبري مجروح شديم و به سنگر اجتماعي برگشتم تا نيروها متوجه مجروحيتم نشوند، ولي شدت خون‌ريزي و خون‌آلود بودن لباسهايم همه چيز را بيان مي‌کرد.
ايوب پاشايي، کنارم در داخل سنگر اجتماعي بود. حميد غم‌سوار سراسيمه سر رسيد و با دلهره گفت دوربين عکاسي‌ات را بده، حاج علي پاشايي در حال شهيد شدن است.
حدود سي متري فاصله داشتم؛ وقتي برگشتم پيکر مطهر و خون آلود علي را در آغوش اسماعيل وکيل‌زاده ديدم. ترکشي گلوي وي را بريده بود و خون از راه دهان و گوش و سوراخ بيني‌اش بيرون مي‌زد.
ايوب پاشايي هم با من بود و غريبانه پرپر شدن برادرش را نظاره مي‌کرد. اسماعيل وکيل‌زاده دستش را روي چهره علي مي‌گرفت که ايوب بيش از اين صورت خون آلود برادر را نبيند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۰۶۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزاداری شهادت صادق آل محمد (ص) در قم

دریافت 22 MB

به گزارش خبرنگار مهر، در سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام مراسم عزاداری در شهر مقدس قم با حضور اقشار مختلف مردم به خصوص شاگردان مکتب جعفری برگزار شد و دسته‌های عزادار با حرکت به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) شهادت صادق آل محمد (ص) را به محضر بانوی کرامت تسلیت گفتند.

کد خبر 6096397

دیگر خبرها

  • فارس بعد از ظهر امروز بارانی‌ می‌شود
  • محمد خزاعی مطرح کرد؛تشکیل شورای فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد
  • کارگر غسالخانه قم کارگر نمونه استان شد
  • پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
  • ایران در سوگ شهادت صادق آل محمد(ص)
  • رسوایی پدافندی هوایی اسرائیل رو شد
  • عزاداری شهادت صادق آل محمد (ص) در قم
  • پیکر شهید تازه تفحص شده با حضور پرشور مردم همدان تشییع شد
  • خط انتقال مخزن و ایستگاه روستا‌های پمپاز مجتمع ارسی متصل شد
  • دو گل اینیاکی ویلیامز مقابل ختافه روی دو پاس گل برادرش نیکو ویلیامز (ختافه 0-2 اتلتیک بیلبائو)