Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-30@22:28:21 GMT

زنده‌رود با رنگ قرمز هشدار داد

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۰۸۱۰۶

زنده‌رود با رنگ قرمز هشدار داد

با قرمز شدن آب رودخانه زاینده‌رود در محدوده مبارکه و لنجان، امروز مسئولان استان اصفهان در حوزه فرمانداری و حفاظت محیط زیست از رفع مشکل تغییر رنگ آب تا تکذیب شایعات آلودگی آب آشامیدنی اصفهان گفتند.
به گزارش جهان نيوز، امروز رنگ آب در بستر رودخانه زاینده‌رود اصفهان چنان قرمز شده بود که گویی آب برای اعلام هشدار وضع موجود به زبان آمده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حیات زاینده‌رود که بازهم به روزهای آخر خود نزدیک می‌شود، از بامداد امروز با تغییر رنگ آب سرخ شده بود اما این سرخی خبر از شادابی و نشاط نمی‌داد، موضوع آلودگی آب بود البته از نوع غیرخطرناک.
پاسکاری مسئولان از فرمانداری تا مدیریت بحران
تغییر رنگ آب رودخانه زاینده‌رود در محدوده شهرستان مبارکه به رنگ قرمز امروز تعجب اهالی این شهرستان را به دنبال داشت، تغییر رنگی که برای مردم نامشخص و نگران کننده بود.
فرماندار مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان علت این تغییر رنگ را، بروز اتفاقی از مناطق بالادست دانست و اظهارداشت: آب قرمز رنگ وارد شهرستان‌های مبارکه و لنجان شد.
ذاکر هرندی از پیگیری‌ برای مشخص شدن منبع آب قرمزی که وارد رودخانه شده خبر داد و توپ را به زمین مدیریت بحران استانداری انداخته بود.
وی این راهم گفت که: ما هم در حال نامه نگاری با محیط زیست برای پیگیری موضوع هستیم.



به دنبال علت قرمزی آب زاینده‌رود
موضوع از مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان پیگیری شد اما منصور شیشه‌فروش هم توپ را به زمین محیط زیست پاس داد و گفت: موضوع را از حفاظت محیط زیست پیگیری کنید!
درحالی که نامشخص بودن علت قرمزی آب شاهرگ حیاتی نصف جهان داشت به معضلی نامعلوم تبدیل می‌شد، فرماندار لنجان از مشخص شدن علت تغییر رنگ آب زاینده‌رود گفت.
سید محسن سجاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، مشکل قرمزی آب رودخانه زاینده‌رود را در محدوده شهرستان لنجان بروز مشکلی فنی در یکی از پمپ‌های تصفیه خانه آب یزد دانست و افزود: این مشکل سبب تغییر رنگ آب در محدوده شهرستان‌های مبارکه و لنجان شده است. وی گفت: آب به‌زودی به حالت قبلی خود بازمی‌گردد.
فرماندار لنجان در گیرودار کشف علت تغییر رنگ آب رودخانه پای مردم را هم وسط کشید و درباره مشاهدات عینی مردم منطقه هنگام قرمزی رنگ آب، گفت: گاهی مردم با بزرگ‌نمایی یک مسئله سبب نگرانی همه می‌شوند اما این مشکل در حال رفع شدن است و هیچ نگرانی در مورد سرایت آب به اصفهان یا ورود به تصفیه‌خانه وجود ندارد.
حال آب رو به بهبود است
فرماندار لنجان از تلاش یگان حفاظت زاینده‌رود برای برگرداندن رنگ طبیعی آب خبر داد و افزود: این تغییر رنگ در آب رودخانه زاینده‌رود هیچ مشکل زیست محیطی ایجاد نکرد.
رئیس اداره منابع آب مبارکه و زرین شهر اما علت قرمزی آب را نه بروز مشکل فنی که سهل‌انگاری تعدادی از کارگران تصفیه‌خانه آب یزد در سده لنجان دانست.
سیدمهدی میرباقری گفته بود: این کارگران فیلترهای این تصفیه‌خانه را در رودخانه زاینده‌رود محدوده مبارکه شست‌وشو کردند و رسوبات این فیلترها وارد رودخانه و موجب قرمز شدن آب رودخانه شد.
اما از گوشه‌و کنار خبر رسید غلامحسین پورجلالی رئیس گروه آبگیر و تصفیه‌خانه آب یزد گفته علت قرمزی آب مختل شدن لحظه‌ای یکی از پمپاژهای این تصفیه‌خانه بوده است که بخشی از آب درحال تصفیه را که به‌علت وجود آهن قرمز رنگ شده وارد زاینده‌رود کرده اما جای هیچ نگرانی نیست.
تکذیب شایعات ورود ماده شیمیایی به زاینده‌رود
بلاخره نوبت به پاسخ حفاظت محیط زیست رسید. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان که راه نجات برخی مسئولان استان از زیربار سوالات خبرنگاران و شایعه پراکنی‌های مردمی است، در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، اظهارداشت: آب آشامیدنی اصفهان مشکلی ندارد؛ مردم نگران نباشند.
حمید ظهرابی گفت: مردم هیچ نگرانی در مورد ورود فضولات یا ماده شیمیایی به داخل آب زاینده‌روده نداشته باشند.
وی در پاسخ به شائبه آلودگی آب زاینده‌رود در بخش آشامیدنی هم افزود: با توجه به اینکه این تصفیه‌خانه در منطقه پایین دست رودخانه است و تصفیه کردن آب آشامیدنی در بالا دست زاینده‌رود انجام می‌شود، هیچ مشکلی در کیفیت آب آشامیدنی برای مردم پیش نیامد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه هم‌اکنون رنگ آب زاینده‌رود در منطقه لنجان به حالت قبل برگشته است، گفت: در حدود یک ساعت پساب تصفیه‌خانه آب آشامیدنی وارد بستر رودخانه زاینده‌رود و همراه گل و لای و ترکیبات منعقد کننده سبب این تغییر رنگ در آب شده بود.



وضعیت سفید شد
با دریافت گزارش‌های مردمی در شهرستان لنجان و اصفهان مشخص است حال کنونی زاینده‌رود مساعد است و دیگر خبری از قرمزی رنگ آب نیست.
زاینده‌رود که این روزها به شمارش معکوس از دست دادن دوباره حیاتش نزدیک می‌شود امروز گویی می‌خواست به هر دلیلی تمام توجهات را به خود جلب کند تا شاید مسئولان امر به وجودش بیشتر پی ببرند، وجودی حیاتی که به دلیلی برای ادامه زندگی نصف جهان تبدیل شده است.
امیرحسین که هم اکنون در حال عبور از روی یکی از پل‌های اصفهان است به خبرنگار تسنیم گفت: رنگ آب در حوالی پل بزرگمهر عادی و طبیعی است.
داوود شهروند لنجانی هم به خبرنگار تسنیم می‌گوید: ساعتی قبل هنگام عبور از روی پلی در زرین‌شهر متوجه رنگ طبیعی آب در این محدوده شدم؛ رنگ قرمز آب در لنجان هم به حالت طبیعی خود بازگشته است.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۰۸۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۱۰؛هشدار نارنجی هواشناسی برای ۱۴ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی از بارش‌های شدید، آب‌گرفتگی معابر، سیلاب، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه و خسارت به محصولات کشاورزی ۱۴ استان خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هشدارهای سازمان هواشناسی به شرح زیر است؛

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: سه‌شنبه 1403/02/11

زمان پایان: پنجشنبه 1403/02/13

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، در برخی نقاط گردوخاک و رخداد تگرگ

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1403/02/11: نیمه جنوبی استان‌های ایلام و لرستان، شمال خوزستان، جنوب غرب آذربایجان غربی، شمال غرب کردستان.

چهارشنبه 1403/02/12: کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر و نیمه غربی استانهای فارس، کردستان و لرستان.

پنجشنبه 1403/02/13: یزد، کرمان، هرمزگان، فارس، بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کرمانشاه و کردستان.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی
توصیه: احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، از جمله حمل سریع محصولات قابل برداشت به نواحی امن، محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش.

توصیف سامانه: نفوذ سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی

زمان شروع: بعدازظهر دوشنبه 1403/02/10

زمان پایان: پنجشنبه 1403/02/13

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدو برق، وزش باد شدید، در برخی نقاط گردوخاک و احتمال تگرگ

منطقه اثر:

دوشنبه 1403/02/10: کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، لرستان، ایلام، غرب کرمانشاه و شمال غرب فارس.

سه‌شنبه 1403/02/11: نیمه غربی کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال غرب فارس و ارتفاعات استانهای البرز و تهران.

چهارشنبه 1403/02/12: کردستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب هرمزگان، کرمان، فارس، همدان، مرکزی، نیمه غربی اصفهان، نیمه جنوبی آذربایجان غربی و نیمه غربی یزد.

پنجشنبه 1403/02/13: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مرکزی، همدان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و نیمه جنوبی خراسان رضوی.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی و کاهش دید به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال، درختان آسیب پذیر و محصولات باغی و زراعی.

توصیه: احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توصیه‌های ایمنی برای هشدار نارنجی بارندگی
  • هشدار نارنجی هواشناسی برای استان چهارمحال و بختیاری
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در لرستان
  • صدور هشدار سطح نارنجی و زرد هواشناسی در هرمزگان
  • ۲ هشدار هواشناسی در هرمزگان صادر شد
  • ۲ هشدار سطح نارنجی و زرد هواشناسی در هرمزگان صادر شد
  • صدور ۲ هشدار سطح نارنجی و زرد هواشناسی در هرمزگان
  • هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۱۰؛هشدار نارنجی هواشناسی برای ۱۴ استان
  • برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم
  • هشدار قرمز هواشناسی به کشاورزان