Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرم‌آباد - جنگل‌های لرستان با قرارگیری در قلب زاگرس اهمیت حیاتی برای این زیست‌بوم منحصربه‌فرد دارند و این در حالی است که هرساله در فصل تابستان در هراس آتش به خود می‌لرزند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: جنگل‌ها و مراتع از مهم‌ترین و باارزش‌ترین سرمایه‌های ملی و مواهب الهی محسوب می‌شوند و استان لرستان میزبان یکی از غنی‌ترین رویشگاه‌های اصلی گونه منحصربه‌فرد بلوط در غرب کشور است و ازلحاظ وسعت جنگل بعد از استان‌های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرارگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین سطح جنگل‌های استان لرستان در بین استان‌های زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد ولی در سال‌های اخیر جنگل‌های این استان تهدیدهای بسیاری را تجربه کرده و دراین‌بین بخش عظیمی از وسعت این جنگل‌های ارزشمند در پی آتش‌سوزی‌های متعدد ازدست‌رفته‌اند.

استان لرستان به‌رغم دارا بودن ظرفیت‌های منحصربه‌فرد درزمینهٔ اراضی جنگلی و مرتعی با مخاطرات جدی مواجه است، مخاطراتی که می‌رود عرصه‌های طبیعی این دیار را به دشت‌های بدون آب‌وعلف تبدیل کند.

۸۸۴ هکتار از جنگل‌های لرستان در آتش سوخت

شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در این رابطه بابیان اینکه ۹.۸ درصد جنگل‌های لرستان در شهرستان کوهدشت و ۹.۸ درصد چگنی قرار دارد اظهار داشت: همچنین ۱۹.۹ درصد جنگل‌های لرستان در پلدختر، یک‌دهم درصد در بروجرد، ۲۳ درصد در الیگودرز، ۲۲ درصد در خرم‌آباد، ۶.۲ درصد نورآباد، ۱.۷ درصد دو رود، ۴.۸ درصد در الشتر، صفر درصد ازنا و ۲.۶ درصد نیز در شهرستان رومشگان قرار دارند.

وی بابیان اینکه همچنین ۱۴.۸ درصد مراتع لرستان در شهرستان کوهدشت، یک درصد در شهرستان چگنی، ۱۳.۴ درصد در پلدختر قرار دارد گفت: همچنین ۸.۸ درصد مراتع لرستان در بروجرد، ۷.۴ درصد در ازنا، ۱۶.۵ درصد در الیگودرز، ۱۲.۶ درصد در خرم‌آباد، ۱۱.۲ درصد در نورآباد، ۷.۸ درصد دورود، ۶.۱ درصد الشتر و چهاردهم درصد نیز در نورآباد قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با اشاره به آمار حریق‌های سال گذشته جنگل‌های لرستان اظهار داشت: سال گذشته ۲۱ هزار ۲۵ هکتار از وسعت جنگل‌های کشور طعمه حریق شد و در لرستان نیز ۸۸۴ هکتار از جنگل‌ها دچار آتش‌سوزی شد.

شناسایی ۱۵۰ نقطه بحرانی در جنگل‌ها

نجفی با اشاره به سرانه جنگل در کشور، آسیا، ایران و لرستان عنوان کرد: به ازای هر نفر در دنیا شش هزار و ۵۰۰ مترمربع جنگل، در آسیا هزار و ۵۰۰ مترمربع، در ایران به ازای هر نفر دو هزار مترمربع و در لرستان شش هزار و ۹۱۴ مترمربع جنگل وجود دارد.

وی بابیان اینکه ۹۸ درصد علت آتش‌سوزی‌های جنگل‌های لرستان در سال گذشته عامل انسانی بوده است گفت: همچنین علت دو درصد آتش‌سوزی‌های جنگل‌های لرستان عامل غیرانسانی بوده است و طی ۱۰ سال گذشته ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها عمدی و ۱۰ درصد غیرعمدی بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان بابیان اینکه بیشترین مساحت آتش‌سوزی جنگل‌ها طی پنج سال گذشته مربوط به خرم‌آباد بوده است گفت: همچنین در کوهدشت ۵۷ مورد آتش‌سوزی، در دوره چگنی ۴۱ مورد، در پلدختر ۳۶ مورد، در بروجرد ۲۵ مورد، ازنا ۲۰ مورد، در الیگودرز ۱۷ مورد، در خرم‌آباد ۹۱ مورد، در نورآباد ۳۱ مورد، در دورود ۶۱ مورد و در الشتر نیز ۳۸ مورد آتش‌سوزی طی پنج سال گذشته صورت گرفته است.

نجفی بابیان اینکه طی پنج سال گذشته بیشترین حریق در جنگل‌ها مربوط به شهرستان پلدختر بوده است ادامه داد: طی این مدت پنج هزار و ۲۷ هکتار از جنگل‌های پلدختر دچار آتش‌سوزی شده است.

وی با اشاره به شناسایی ۱۵۰ منطقه بحرانی در جنگل‌های لرستان گفت: مساحت این مناطق بحرانی در لرستان ۶۱۷ هزار و ۸۰۱ هکتار است که باید برای آن‌ها دیده بان در نظر گرفته شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: به‌طور متوسط سالانه دو هزار هکتار از جنگل‌های لرستان از بین می‌رود.

تنها هشت نفر از جنگل‌های پلدختر حفاظت می‌کنند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان بابیان اینکه برای حفاظت از جنگل‌ها باید به ازای هر هزار هکتار یک نفر باید به‌کارگیری شود گفت: این عدد در ایران به ازای هر ۱۳ هزار هکتار یک نفر و در لرستان به ازای هر ۲۷ هزار هکتار یک نفر در امر حفاظت از جنگل‌ها به‌کارگیری شده است.

دستیاری فرماندار پلدختر نیز در این رابطه بابیان اینکه علت ۱۰۰ درصد آتش‌سوزی‌های جنگل‌های پلدختر عامل انسانی است اظهار داشت: عمده آتش‌سوزی‌ها در کوه‌های صعب‌العبور از سوی به‌صورت عمدی و سهوی رخ می‌دهد.

وی با اشاره به کمبود تجهیزات اطفا حریق جنگل‌ها در شهرستان پلدختر افزود: باید توزیع امکانات و تجهیزات در این رابطه بر اساس کانون‌های بحران صورت گیرد.

فرماندار پلدختر با اشاره به کمبود نیروی انسانی در منابع طبیعی شهرستان بیان داشت: تنها هشت نفر در امر حفاظت از جنگل‌ها فعالیت دارند.

کمبود تجهیزات و نیروی انسانی برای اطفای حریق جنگل‌های کوهدشت

فردی بیرانوند فرماندار شهرستان کوهدشت نیز در این رابطه بابیان اینکه طی سال گذشته سه مورد آتش‌سوزی در سطح جنگل‌های این شهرستان رخ داد و ۱۵۷ هکتار از جنگل‌های کوهدشت دچار آتش‌سوزی شد.

وی با اشاره به آتش‌سوزی اخیر در جنگل‌های منطقه بلوران کوهدشت گفت: این آتش‌سوزی طی سه روز رخ داد و در این مدت پنج مرتبه در نقاط مختلف شاهد شعله‌ور شدن آتش بودیم.

فرماندار کوهدشت عامل ۹۸ درصد آتش‌سوزی‌های کوهدشت را عامل انسانی برشمرد و گفت: بخشی از این آتش‌سوزی‌ها سهوی و بخشی نیز عمدی صورت می‌گیرد.

فردی بیرانوند اختلافات قومی و قبیله‌ای را ازجمله دلایل آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع کوهدشت عنوان کرد و گفت: در جنگل‌های شهرستان کوهدشت ۱۶ نقطه بحرانی وجود دارد و مساحت این نقاط ۲۲۰ هزار هکتار است.

وی بابیان اینکه از این میزان ۱۲۰ هزار هکتار جنگل و ۱۰۰ هزار هکتار مرتع است ادامه داد: برای حفاظت از این میزان جنگل و مرتع تنها ۱۵ نفر فعالیت دارند و از این تعداد نیز سه نفر نیروهای شرکتی هستند.

فرماندار شهرستان کوهدشت گفت: این نیروهای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کوهدشت تنها یک دستگاه وسیله نقلیه دارند و در این زمینه با کمبود امکانات مواجه هستیم.

درختان ۴۰۰ ساله‌ای که شبانه به آتش کشیده می‌شوند

ماشاالله نعمتی فرماندار شهرستان دورود نیز در این رابطه بابیان اینکه آتش‌سوزی‌های جنگل‌های این شهرستان سهوی و عمدی بوده از سوی عامل انسانی رخ می‌دهد گفت: این شهرستان به دلیل اینکه اراضی مرغوبی دارد و دارای منابع آبی خوبی است شبانه برخی افراد اقدام به آتش زدن زمین‌های آن‌که دارای درختان ۴۰۰ ساله هستند می‌کنند.

وی با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع گفت: متأسفانه نیروهای منابع طبیعی این شهرستان امکانات و تجهیزات لازم را برای اطفای حریق جنگل‌ها ندارند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۰۹۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شتاب یک پروژه بیمارستانی در دولت سیزدهم

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: پروژه بیمارستانی «نیایش» خرم‌آباد در زمینی به مساحت ۱۰۷ هزار مترمربع، ۵۸ هزار و ۸۰۰ مترمربع ساخت در ۱۴ بلوک متفاوت و با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی در مجتمع پردیس دانشگاهی کمالوند در دستور کار قرار گرفته است.

روند ساخت این پروژه بیمارستانی که از سال ۹۰ به‌عنوان جایگزین بیمارستان شهدای عشایر خرم‌آباد آغاز شده، متوقف مانده بود و باگذشت ۱۰ سال وقفه، دوباره عملیات اجرایی ساخت پروژه کلید خورده است.

امید می‌رود در دولت سیزدهم، تحقق وعده‌های مسوولان و با تخصیص اعتبارات بیشتر، شاهد افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه مهم بیمارستانی در مرکز لرستان باشیم تا مردم استان طعم خدمت بیشتر در حوزه سلامت را بچشند.

«نیایش» به ایستگاه ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسید

بهرام دلفان رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان امروز دوشنبه در بازدید استاندار لرستان از روند احداث این پروژه بیمارستانی در خرم‌آباد، اظهار کرد: این پروژه در سال ۹۵ بین ۶.۵ تا هفت درصد پیشرفت فیزیکی داشته که به قرارگاه خاتم برای اجرا واگذار می‌شود.

وی عنوان کرد: از سال ۹۵ تا دولت جدید، یعنی چهار سال، میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه به ۲۵ درصد می‌رسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه آن موقع تعداد تخت‌های این بیمارستان ۵۱۵ تخت بوده است، افزود: از سال ۱۴۰۰ و تا کنون و در دولت سیزدهم، این پروژه بیمارستانی به ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

دلفان، بیان کرد: تا کنون حدود ۴۰۴ میلیارد تومان در این پروژه بیمارستانی هزینه شده است.

وی با بیان اینکه همچنین تعداد تخت‌های این بیمارستان از ۵۱۵ تخت، به ۶۱۱ تخت افزایش پیدا کرده است، گفت: یعنی به‌اندازه یک بیمارستان کوچک دوباره به این فضا اضافه شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان پروژه بیمارستانی «نیایش» خرم‌آباد را یک «ابر بیمارستان» عنوان کرد و گفت: این بیمارستان در صورت بهره‌برداری یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های منطقه به‌حساب می‌آید.

دلفان، افزود: اگر منابع اعتباری این پروژه تأمین شود، سال دیگر این بیمارستان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با تأکید بر اینکه خرید تجهیزات این بیمارستان نیز شروع شده است، گفت: اگر در سفر دوم دولت مصوب شود، اعتبارات مربوط به پروژه تأمین و تکمیل خواهد شد.

پروژه در تیرماه ۱۴۰۳ افتتاح می‌شود

صرفی سرپرست کارگاه بیمارستان «نیایش» خرم‌آباد نیز در حاشیه این بازدید، اظهار کرد: در حال حاضر احداث این پروژه بیمارستان بر عهده قرارگاه خاتم است.

وی عنوان کرد: مؤسسه «نوین ابنیه» قرارگاه خاتم عهده‌دار احداث این پروژه بوده و این مؤسسه در حدود ۱۵ کلان‌شهر کشور، در حال احداث پروژه‌های بیمارستانی است.

سرپرست کارگاه بیمارستان «نیایش» خرم‌آباد در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر این پروژه ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه تا سال ۱۴۰۰، ۲۵ درصد بوده و الان ۶۵ درصد است.

صرفی، تصریح کرد: در حال حاضر ۲۸۰ نفر مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخش نمای ساختمان و دیوارهای داخلی، تأسیسات برق و مکانیک در حال اجرا است، عنوان کرد: همه تجهیزات موردنیاز گرمایشی و سرمایشی، دستگاه‌های هواساز، سیستم فاضلابی، لوله‌ها، پنجره‌ها و… برای بیمارستان خریداری شده است.

سرپرست کارگاه بیمارستان «نیایش» خرم‌آباد، تأکید کرد: اگر منابع مالی به همین روند تأمین شود، بنا داریم که تا تیرماه ۱۴۰۳ این بیمارستان را تکمیل کنیم.

صرفی، تأکید کرد: کارفرما باید بتواند منابع مالی را تأمین کند، تا بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در تاریخ یاد شده بیمارستان را تحویل بدهیم.

رشد پیشرفت طرح‌های خدمات درمانی در لرستان مطلوب است

ابوطالب شفقت استاندار لرستان نیز در جریان این بازدید با اشاره به اینکه ۷۱ طرح بهداشتی و درمانی در استان در دولت سیزدهم بهره‌برداری‌شده است، اظهار کرد: رشد پیشرفت طرح‌های خدمات درمانی در این استان ۵۵۰ درصد یعنی ۶.۵ برابر است که این روند مطلوب است.

وی با اشاره به روند مطلوب پیشرفت پروژه‌های خدمات درمانی در لرستان و توجه به همه شهرهای استان، گفت: رشد پیشرفت طرح‌های خدمات درمانی در این استان ۵۵۰ درصد یعنی ۶.۵ برابر است که این روند مطلوب است.

استاندار لرستان، افزود: بیمارستان نیایش خرم‌آباد در سال ۹۲ کلنگ‌زنی شد و تا پایان دولت دوازدهم تنها ۲۵ درصد پیشرفت فیزیک داشت که طی دو سال و نیم اخیر این پیشرفت به ۶۵ درصد رسیده است.

شفقت، افزود: امیدواریم با فراهم‌کردن امکانات این بیمارستان سال آینده به بهره‌برداری برسد؛ چراکه این مجتمع بزرگ بهداشتی درمانی است که شامل اسکان بیماران و همراهان آنهاست و با حمایت ویژه به نتیجه خواهد رسید.

وی با اشاره به سفر دوم رئیس‌جمهور به لرستان گفت: میزان پیشرفت پروژه‌های استان باید بررسی و طرح‌های مختلف شهرستان‌ها بازدید شود و پس از آن اعلام خواهیم کرد تا میزبان رئیس‌جمهور باشیم؛ بنابراین زمان دقیقی برای این سفر پیش‌بینی‌نشده است.

کد خبر 6092497

دیگر خبرها

  • آتش‌سوزی یک باب مغازه در تالش
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار | فوت یک نفر و خسارت سنگین مالی به صیادان
  • شتاب یک پروژه بیمارستانی در دولت سیزدهم
  • میزان پیشرفت طرح‌های خدمات بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم ۵۵۰ درصد بوده است
  • آتش‌سوزی در لنج صیادی چابهار
  • هراس اسرائیل از صدور حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت از سوی دیوان کیفری بین‌المللی
  • ۲۰ درصد جمعیت لرستان ‌مسکن ندارند
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد