Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@05:33:34 GMT

ماه رمضان؛ فرصتی برای رشد فضایل اخلاقی

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۱۱۷۷۸

ماه رمضان؛ فرصتی برای رشد فضایل اخلاقی

ماه مبارک رمضان ارزشمندترین هنگامه در طول سال به شمار می رود که پروردگار روزه گرفتن را بر مسلمانان واجب کرده است و برپایه احادیث نبوی هر عبادت در این ماه ثواب 700 برابر نسبت به دیگر ماه‌ ها دارد. اوج این عظمت را می‌توان در شب های قدر مشاهده کرد که قرآن کریم آن را برتر و بهتر از هزار ماه دانسته، از این رو شناخت اهمیت و ارزش این ماه مبارک برای آمادگی روحی بسیار ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبادت سازنده و مؤثر در این ماه نیازمند دانستن احکام آن است تا فرد مسلمان با آگاهی از اعمال فقهی و شرعی بتواند علاوه بر روزه گرفتن از برکات معنوی آن نیز بهره‌مند شود. بنابراین روزنامه های مختلف در ماه مبارک رمضان به منظور ارج نهادن به این فریضه الهی با انتشار گزارش ها و مطالبی در محورهای گوناگون به این مهم پرداختند.

** ضیافت الهی کدورت ها را از میان می برد
روزنامه «ایران» در مطلبی با عنوان «ضیافت الهی کدورت ها را از بین می برد» به گفت وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا نوراللهیان پرداخت و نوشت: ورود به ماه مبارک رمضان یک اتفاق معنوی درعملکرد روزانه یک جامعه است. امسال مردم ایران در شرایطی وارد فضای معنوی ماه مبارک رمضان می‌شوند که از هر زمان دیگری بیشتر نیازمند برکات و فیوضات این ماه هستند.

جامعه بلافاصله بعد از یک انتخابات پراسترس و در عین حال شکوهمند که به فضل الهی در امنیت کامل و به خوبی به پایان رسید و مردم انتخاب درستی انجام دادند وارد ماه مبارک شده است بنابراین برای عبور از کدورت بگو مگوها و احیاناً بداخلاقی، لازم بود یک ماه رمضانی پیش رو باشد تا آثار سوء آلودگی و استرس‌ها را که در نتیجه هیجانات انتخاباتی ایجاد شده از بین ببرد و مهر و محبت وصفا در جامعه تقویت شود. معنویت توأم با آرامش ماه مبارک رمضان متذکر این نکته است که ما از مقطع انتخابات عبور کرده‌ایم و حال نوبت دوستی و گشاده رویی است.

** خداوند روزی رسان حقیقی
روزنامه«ایران» در یادداشتی با عنوان«خداوند روزی رسان حقیقی» که به قلم سید مهدی میر مسیب نگاشته شد، آورد: مفرات گفته است: رزق بخشش مدام و پیوسته است که گاهی دنیوی و زمانی اخروی است. گاهی نصیب و بهره را هم رزق گویند؛ و همچنین به چیزی که به معده می رسد و با آن تغذیه می‌شود. «صحاح‌اللغة» رزق را آنچه از آن نفع برده می‌شود معنا کرده و در قاموس قرآن گفته است: رزق، عطایی است که از آن سود می‌برند خواه خوراکی باشد یا علم یا غیر آن. اما در اصطلاح، هر چیزی که نصیب انسان می‌شود، از غذا و لباس و مال و ملک و علم و... همگی رزق شمرده می‌شوند. در قرآن مجید رزق به چند معنا آمده است: 1. نبوّت، در سوره هود آیه88. 2. امنیت در سوره قصص آیه57. 3. خوراک که در چند جای قرآن از جمله سوره بقره آیه233 و سوره نساء آیه5 به آن اشاره شده و چند معنای دیگر. پس رزق دو کاربرد دارد یکی کاربرد خاص که به جسم مربوط است و خوردنی‌، پوشیدنی و... را شامل می‌شود و دیگری کاربرد عام یا رزق معنوی که هر چیزی که برای انسان نفعی دارد و به روح مربوط می‌شود مانند علوم و معارف دینی را اطلاق می‌شود.

** وقتی تقویم زیباتر می‌شود
روزنامه«وقایع اتفاقیه» در یادداشتی با عنوان«وقتی تقویم زیباتر می‌شود»می نویسد: ماه رمضان آغاز شده است؛ ماهی که با روزه، دعا و مناسک مختص این ماه شناخته می‌شود اما هنوز برای برخی از غربی‌ها سؤالات بسیاری دارند. چیزی که مسلمانان سعی دارند به آنها بیاموزند، این است که فضیلت این ماه فراتر از نخوردن، نیاشامیدن، صبح زود بیدارشدن، عبادت‌کردن و قرآن‌خواندن است. رمضان یعنی ارتقای اخلاقی، جلوگیری از خشم و گناه، روآوردن به نیکی و نزدیک‌ترشدن به خداوند. در کشورها و فرهنگ‌های مختلف اسلامی، سنت‌های متفاوتی برای این ماه وجود دارد؛ سنت‌ها و غذاهایی خاص که در سفره‌های افطار و سحری چیده می‌شود. عادل حنا، عکاس آسوشیتدپرس با این عکس به روزهای خاص رمضان پرداخته است. مسلمانان دورتادور جهان سعی دارند با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و هشتگ‌های #رمضان 2017، ذهن‌کنجکاو غربی‌ها را با این سنت‌ها و فرهنگ رمضان بیشتر آشنا کنند.

** رمضان و پرهیز از زیاده‌روی در سحر و افطار
روزنامه«اطلاعات» در گزارشی با عنوان«رمضان و پرهیز از زیاده‌روی در سحر و افطار» نوشت: ماه مبارک رمضان از راه رسیده و با خود دنیایی از فضلیت و معنویت را به همراه آورده است یکی از فرایض مهم این ماه مبارک، روزه گرفتن است و این در حالی است که روزه گرفتن علاوه بر اجرمعنوی، سلامت جسمی را هم به همراه دارد.‏ یکی از نکات پر اهمیت در روزه‌داری، رعایت رژیم درست غذایی است و روزه داران باید ازغذاهای متنوع و مغذی استفاده کنند، زیرا غذاها دارای مواد مغذی گوناگونی است و هر کدام از آن‌ها برای سلامت انسان لازم است که در این رابطه می ‌توان به انواع میوه‌ ها، سبزیجات، غلات و حبوبات اشاره کرد، چرا که همه این مواد دارای کربوهیدرات پیچیده، فیبر، ویتامین و عناصر معدنی و کم چرب و بدون کلسترول هستند و کالری زیادی را برای انسان، فراهم می‌آورند. کارشناسان تغذیه معتقدند، ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای عادت دادن معده به کم خوری و استراحت‎ ‎دادن به دستگاه گوارش است و از این رو روزه داران باید در این ماه حداقل 20 درصد کمتر از دیگر ماه‌های سال، غذا‏‎ ‎بخورند‎‏.

** ایام روزه داری با تغذیه سالم
روزنامه«جام جم» در گزارشی با عنوان«ایام روزه داری با تغذیه سالم» آورد:‌ ماه رمضان امروز آغاز شد؛ ماه تمرین پرهیزگاری برای نزدیک‌تر شدن به خدا. گرچه پرهیز از خوردن و آشامیدن برای زمانی نزدیک به 16 ساعت در خردادماه برای بسیاری از روزه‌داران مفهومی جز عمل کردن به یکی از واجبات دینی ندارد، اما نباید فراموش کنیم که اصل اساسی روزه‌داری، جدا از جنبه معنوی آن بر حفظ سلامت استوار است. به بیان دیگر، انجام این فریضه نباید به معنای بی‌توجهی به حفظ و رعایت اصول سلامت باشد. برخی در ماه رمضان، اضافه وزن پیدا می‌کنند و برخی لاغر می‌شوند که البته در بسیاری موارد این لاغری موقت است و بعد از ماه رمضان جبران می‌شود! با این حال، دکتر کورش جعفریان، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است، روزه‌داری نباید وقفه‌ای در رعایت الگوی تغذیه‌ای سالم ایجاد کند بلکه در این ماه باید اصول درست تغذیه‌ای و داشتن یک برنامه تحرکی چون 45 دقیقه تا یک ساعت پیاده‌روی روزانه رعایت شود.

** آمد آن ماه که جان ها همه تازه می شود به نسیم آسمانی اش
روزنامه«خراسان» در یادداشتی با عنوان«آمد آن ماه که جان ها همه تازه می شود به نسیم آسمانی اش» نوشت: درهای آسمان یک بار دیگر باز و میهمانی خدا دوباره برپا شده است. بندگان بر سر خوان رحمت ربِّ جلیل، سوره توبه می‌خوانند و سنگ سراچه دل به الماس آب دیده می‌شویند. رمضان است؛ هنگام بازگشتن از بیراهه‌ای که رفته بودیم و جبران فرصت‌هایی که از دست داده‌ایم. رمضان است؛ ماه قبولی توبه، ماه زمزمه دعای ابوحمزه، ماه نجوای شبانه، ماهی که شب قدرش از هزار ماه برتر و بهتر است؛ بهار قرآن، زمزمه کلام وحی. سلام ای ماه خدا، ماه رحمت بی‌منتها، ماه چرخش بندگان به سوی حضرت دوست، ماه رقم زدن تقدیر دو سرا.

** طهران قدیم در مهمانی پروردگار
روزنامه«وقایع اتفاقیه» در گزارشی با عنوان«طهران قدیم در مهمانی پروردگار» آورده است: کی از ماه‌های مبارک قمری، ماه رمضان است که همیشه مورد احترام تهرانی‌ها و سایر شهر‌ها بوده است. تدارکات، مشغولیات سحر و افطار و وقت‌گذرانی‌های بعد از افطار در تهران قدیم حال‌وهوای خاص خودش را داشت. آنها معتقد بودند ماه رمضان یعنی ماه نیکی‌ها برای نیکوکاران و ماه زشتی‌ها برای بدسیرتان و بدعملان. تقریبا از 15 روز مانده به رمضان یعنی بعد از عید نیمه شعبان، مردم به پیشواز ماه رمضان می‌رفتند. زن ‌ها مشغول تهیه آذوقه و خواروبار می‌شدند، خودشان را به پاک‌کردن برنج، کوبیدن آرد برنج، نخودچی و... مشغول کردند و دکان‌ها بهترین و مرغوب‌ترین خواروبار با پایین‌ترین قیمت در اختیار مردم قرار می‌دادند.

** در فضیلت ماه رمضان
روزنامه«اطلاعات» در یادداشتی با عنوان«در فضیلت ماه رمضان» نوشت: خدای سبحان را شاکریم که باز عنایتی حاصل آمد تا رمضانی دیگر را درک کنیم و نزد حضرت رحمان در ماهِ ضیافتش میهمان باشیم و تن و جان را به روزه داری پالایش کنیم. چنان که گفت: «ویسقون فیها کاسا کان مزاجها زنجبیلا» (انسان: 17)، و آنکس که به دل روزه داشت، شراب طهور گیرد، در کأس محبت بر بساط قربت از ید صفت؛ چنانکه گفت: «و سقاهم ربهم شرابا طهورا» (انسان: 21) و هر که جرعه‌ای از آن شراب چشید، جانش در هوای وحدانیت بپرید؛ شرابی که از آن بوی وصل جانان آید، گر دو صد جان در آن سر کنی، شاید. (ر.ک: کشف الاسرار میبدی، ج1، ص495)‏ به مناسبت حلول رمضان الکریم، تذکاری از مرحوم رشیدالدین میبدی را در رفعت و درجه این ماه مبارک رمضان از نظر می‌گذرانیم: «اینک ماه رمضان اقبال کرد بر دوستان، ماهی که هم بشوید، هم بسوزد؛ بشوید با آب توبه دل‌های مجرمان را، و بسوزد با آتش گرسنگی تَن‌های بندگان را.‏

** روزه داری با عطر خوش
روزنامه«جام جم» در گزارشی با عنوان«روزه داری با عطر خوش» آورد: ماه رمضان و روزه‌داری برای مسلمانان آدابی دارد که این ماه را از دیگر ماه‌ها متفاوت می‌سازد. همچنین در این ماه رعایت بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در افطار و سحر لازم است، اما یکی از مواردی که روزه‌داران با آن مواجه می‌شوند، بوی ناخوشایند دهان هنگام روزه است. مشکل بوی بد دهان یکی از معضلاتی است که حدود 30 درصد جمعیت جهان با آن مواجه هستند و علاوه بر خود فرد، افراد دیگر را نیز درگیر می‌کند. در ایامی مثل ماه رمضان، رعایت بیشتر نکات تغذیه‌ای و بهداشتی علاوه بر کمک به سلامت فرد در طول روزه‌داری، از بوی بد دهان نیز جلوگیری می‌کند. بوی بد دهان می‌تواند از دهان، دندان، معده یا حتی سینوزیت‌ها ناشی شود. این مشکل در برخی افراد موقتی است و در برخی دیگر حالت مزمن پیدا می‌کند. اگر این بوی بد بر اثر مواد غذایی به وجود آمده باشد، می‌توان با رعایت بهداشت دهان بسادگی جلوی آن را گرفت، اما رفع بوی بد دهان هنگامی که ناشی از مشکلات داخلی است براحتی از بین نمی‌رود.

** محراب اندیشه
روزنامه«ایران» در یادداشتی با عنوان«محراب اندیشه» می نویسد:‌ رمضان ورزش روحی و ورزش جسمی است. انسان هنگامی که معده‌اش به کم خوری عادت می‌کند چابک‌تر حرکت می‌کند. سرعت عملش بیشتر و بهتر می‌شود. دقت عملش بیشتر و بهتر می‌شود قدرت عملش بیشتر و بهتر می‌شود. رمضان نیز ماه روزه گرفتن است. دهان بستن در برابر اطعمه و اشربه. نوعی ریاضت‌کشی جسمی است. روزه گرفتن تجربه سبکبال شدن است. انگیزه روزه‌دار اختصاص دادن بخشی از غذای خویش برای یتیم، مسکین، بی‌خانمان و گرفتاران است. انسان در زندگی روزانه دقت در خوردن و آشامیدن ندارد. روزه‌دار دقتش در خوردن و آشامیدن بیشتر و بیشتر می‌شود.

** فرصت‌های طلایی ماه رمضان را دریابیم
روزنامه«آرمان» با درج گزارشی با عنوان«فرصت‌های طلایی ماه رمضان را دریابیم» آورد: اگر بخواهیم در یک جمله ماه رمضان را تعریف کنیم، باید بگوییم، ماه فرصت‌ها. فرصت‌های فراوانی در این ماه در برابر من و شماست. اگر از این فرصت‌ها بتوانیم درست استفاده کنیم، یک ذخیره عظیم و بسیار ارزشمندی در اختیار ما خواهد بود. یکی از مشکلاتی که در جامعه امروز وجود دارد، ضعف اراده و تصمیم گیری است؛ خیلی‌ها می‌گویند: من می‌دانم بد اخلاق هستم، اما نمی‌توانم بر بد اخلاقیم غلبه کنم، من نباید اعتیاد داشته باشم، نباید ناسزا بگویم، نمی‌توانم و نمی‌شود. گاهی افراد به گرفتاری‌های مختلف اظهار ضعف اراده می‌کنند. ماه رمضان، ماه تقویت اراده است؛ خیلی علاقه مند به غذا هستیم، اما غذا نمی خوریم و یا علاقه مند به آب هستیم و آب نمی خوریم و نزدیک 14 یا 15 ساعت تحمّل می‌کنیم؛ این تقویت اراده است و اولین فرصت طلایی و زمینه ای است که در اختیار ماست، به شرط اینکه انسان خود را بشناسد.

** رمضان؛ ماه گلریزان و اشک ‌ریزان!
روزنامه«آفتاب یزد» در یادداشتی با عنوان«رمضان؛ ماه گلریزان و اشک ‌ریزان!
» که به قلم علی اکبر فرقانی نگاشته شد،آورده است: ماه مبارک رمضان؛ ماه نزول قرآن، ماه روزه گرفتن و شب‌بیداری، ماه تلاوت آیات قرآن و اطعام و دستگیری از نیازمندان و رسیدگی به ایتام است. اینها را بیشتر هموطنان گرامی و ایرانی و مسلمان به‌خوبی می‌دانند و اطلاع دارند. متاسفانه مدت مدیدی است قبل از اذان مغرب و عشا، شبکه 3 سیما، با پخش برنامه‌ای به نام «ماه عسل» با مجری‌گری جوان خوش‌قیافه، خوش‌اندام، خوش‌مرام و خوش‌صحبت و خوش سیرت و صورت ماه عسل را مدیریت می‌کند و آن کسی نیست جز آقای احسان علیخانی که 30 شب متوالی معرف حضور بینندگان شبکه 3 سیما است.

** ماه مهر
روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «ماه مهر»، می نویسد: با توجه به روحیه مذهبی مردم هرمزگان و اینکه رمضان را ماه خدا و بخشش به بندگان خدا می‌دانند، با شروع این ماه، آیین‌ها، آداب و رسوم مشترکی در سراسر استان برگزار می‌شود. مردم هرمزگان در شهرها، بنادر و جزایر به منظور استقبال از ماه مبارک رمضان روزهای آخر ماه شعبان را روزه می‌گیرند. زنان هرمزگانی در برگزاری آیین‌های پیش از ماه مبارک رمضان نقش کلیدی دارند و به همین منظور به مساجد محله یا روستای خود می‌روند تا که این مکان‌های مقدس را برای ورود به ماه میهمانی خدا آماده کنند. در این ماه، زنان بندر کنگ آشپزی کردن و دادن غذا به فقرا و همسایگان را دارای ثواب فراوان می‌دانند و به همین مناسبت در سحری و افطاری ماه رمضان غذاهای متفاوتی درست می‌کنند.

**افطار در بهشت
روزنامه «خراسان» در گزارشی با انتشار عنوان «افطار در بهشت»، آورد: امسال نیز خوان نعمت علی بن موسی الرضا(ع) میزبان زائران و مجاورانی است که میهمان امام مهربانی ها می شوند. روزانه 40 هزار کارت دعوت ضیافت افطار متبرک حضرت امام رضا(ع) در مناطق مختلف مشهد و با اولویت مناطق محروم توزیع خواهد شد. 12 گروه در سطح شهر وظیفه توزیع دعوتنامه های طرح اکرام امسال نیز خوان نعمت علی بن موسی الرضا(ع) میزبان زائران و مجاورانی است که میهمان امام مهربانی ها می شوند و برای هر خانواده 4 عدد دعوتنامه اختصاص یافته است و توزیع دعوتنامه ها در ماه مبارک رمضان صبح ها از ساعت 10 تا 12:30 و عصرها از ساعت 17 تا نیم ساعت به اذان مغرب خواهد بود.

**شاخص ‌های مسجد تراز اسلامی
روزنامه «جام جم» در یادداشتی با عنوان « شاخص‌های مسجد تراز اسلامی» به قلم احد آزادی‌ خواه عضو کمیسیون فرهنگی نوشت: اجرا شدن طرح افطار تا سحر در مساجد پیشنهاد مبارک و خوبی است چون به فرموده رهبر معظم انقلاب مساجد باید در تراز اسلامی تعریف شود. به این منظور مساجد باید به سمت اجرا کردن برنامه‌های مذهبی و فرهنگی حرکت کرده بخصوص در ماه مبارک رمضان که فاصله بین افطار تا سحر زمان کمی است و مدیریت آن کار دشواری نیست.در این ساعات مساجد می‌تواند برای خانواده‌‌ها علاوه بر دعا و مناجات، برنامه‌‌های تربیتی، ‌آموزشی و... طراحی کند.

**خریدی به صرفه برای روزهای روزه‌ داری
روزنامه «جوان» در گزارشی با انتخاب عنوان «خریدی به صرفه برای روزهای روزه‌ داری»، می نویسد: قطعاً برای ماه رمضان دیگر خرید نوشابه، تنقلات و بیسکوئیت در سبد شما جایی ندارد و در مقابل باید خریدهایی جایگزین شوند که قدرت و توان بدنی تان را افزایش دهند. خریدهایی که تحمل گرسنگی و تشنگی را برایتان راحت‌تر کنند. ما با فرض اینکه قرار است با یک حقوق کارمندی برای ماه رمضان و اقلام ضروری این ماه خرید کنید می‌خواهیم سبد ضروری خریدهای این ماه را برایتان بچینیم.

**رمضان؛ ماه خودسازی
روزنامه«شرق» با درج یادداشتی با عنوان«رمضان؛ ماه خودسازی» آورد: ماه رمضان؛ ماه تقوی، پرهیزکاری، تزکیه نفس و صفای باطن است. مستحبات را انجام ‏ندادیم مهم نیست، به حرمت رمضان، خود را به گناه آلوده نکنیم.‏ در قرآن کریم آمده است که «از غیبت برادر خود دوری کن که آن مانند خوردن گوشت مرده‏ ‏اوست». در روزهای ماه رمضان باید از خوردن پرهیز کرد، چه رسد که گوشت مرده انسان باشد.‏ در جلسات دعا، روی منبر و پشت تریبون، آن هم در ماه رمضان، از خلاف‌گویی، دروغ ‌‌پراکنی، اتهام ‌زنی و شایعه‌ پراکنی پرهیز کنیم. از قضاوت ناصحیح نسبت به غیر ‏همفکران خود و انتشار خشونت و کینه اجتناب کنیم.‏ خداوند متعال در قرآن کریم سفارش می‌کند که از بسیاری از گمان‌ها بپرهیزیم و از گمان ‏سوء نه‌تنها نسبت به مؤمنان بلکه نسبت به همه آدمیان پرهیز کنیم.

**روزه داری برای سالمندان
روزنامه«جام جم» در مطلبی با عنوان«روزه داری برای سالمندان» به گفت وگو با رضا فدای ‌وطن، پزشک، متخصص سلامت سالمندان، عضو هیات علمی دانشگاه بهزیستی و توانبخشی پرداخت و نوشت: شرط روزه ‌داری سالمند، به وضعیت جسمی او برمی‌گردد. با توجه به این‌که سالمندان به لحاظ جسمی در وضعیت شکننده‌ تری نسبت به جوانان و میانسالان قرار دارند، بنابراین لازم است بیشتر از خودشان مراقبت کنند. این واقعیت را باید پذیرفت، همان ‌گونه که سالمندان در بخش ‌هایی، توانایی بالایی نسبت به سایر گروه‌ های سنی دارند، در برخی جهات نیز آسیب‌ پذیرتر هستند؛ مثلا هضم یک غذا ممکن است برای یک فرد جوان مشکل ساز نباشد، اما برای سالمند یا حتی کودک، سخت و چه‌بسا غیرممکن باشد.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مریم همتی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9131**913

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۱۱۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ بوستان مهم تهران پذیرای ویژه تهرانی‌ها بود

مصطفی زیبایی نژاد مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران درباره برگزاری پویش «بهار قرآن، بهار ایران» گفت: پویش محوری و اساسی شهرداری با عنوان «بهار قرآن، بهار ایران» به مناسبت ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ طراحی و اجرا شد؛ این نامگذاری با توجه به همزمانی بهار قرآن و طبیعت صورت گرفت و در ذیل آن پویش‌های فرعی دیگری نیز طراحی شد که از آن جمله می‌توان به پویش «روز اولی‌ها»، پویش «لشکر قدس»، پویش «عید بندگی»، پویش «آیات ابراهیمی» و ... اشاره کرد. 

زیبایی نژاد گزارشی از برنامه‌های اجرا شده در پویش «روزه اولی‌ها» مطرح کرد و گفت: سال گذشته نماهنگ و سرود روزه اولی‌ها در شهرداری تهران تولید و امسال نیز نماهنگ دیگری با صدای محمد حسین پویانفر و اجرای گروه سرود احسان تولید شد. این پویش در ابتدا در کلان شهر‌ها و سپس در دیگر شهر‌ها اجرا گردید و خوشبختانه کودکان و نوجوانان با این سرود ارتباط معنایی بسیار خوبی برقرار نمودند و کلیپ‌های متنوعی را برای ما ارسال کردند. در اواخر ماه رمضان نیز اختتامیه این پویش به همراه مراسم اجتماع ۷۰۰۰ نفری آن با حضور نوجوانان دختر روز اولی، وزیر کشور و جمعی از مداحان نام آشنای کشور مانند پویانفر، هلالی، امین قدیم، و عراقی و فصولی و سجاد محمدی در ورزشگاه شهید شیرودی برگزار شد. 

وی تاکید کرد: یکی از اتفاقات مهم و بزرگ حضور و اجرای سرود روزه اولی‌ها در صحن اصلی مصلی امام خمینی (ره) نماز عید سعید فطر با امامت رهبر انقلاب بود که پویش روزه اولی‌ها را به اوج خود رساند و این سرود در مراسم نماز عید شعید فطر با حضور ۳۰ هزار دانش آموز اجرا گردید. 

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران از استقبال خوب نوجوانان از پویش لشکر قدس خبر داد و گفت: «لشکر قدس» دیگر برنامه فرهنگی شهرداری به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان بود که در ایام روز جهانی قدس طراحی و اجرا شد. مجموعه‌های مختلف شهرداری دست به دست هم دادند تا این برنامه با حضور نوجوانان و جوانان اجرا شود. علاوه بر این، برنامه‌های تلویزیونی و تولیدات رسانه‌ای متعددی در حین برگزاری این پویش اجرا و در نهایت اجتماع اصلی آن همزمان با راهپیمایی روز قدس با حضور خانواده‌ها و به یاد مادران شهدای غزه در میدان انقلاب برگزار شد و گروه سرود ۵۰۰ نفره به اجرای سرود لشکر قدس پرداختند؛ استقبال بسیار خوب مردمی از این برنامه نشان از موفق بودن آن داشت.

وی اضافه کرد: سومین پویش، ویژه برنامه «عید بندگی» بود که در روز عید سعید فطر به صورت ویژه برگزار شد؛ باید اشاره کنم یکی از اقدامات امسال شهرداری، برگزاری جشن بزرگ عید فطر بود؛ با توجه به اهمیت و بزرگی این عید مهم مسلمانان، جشن بزرگی طراحی و با کمک گروه‌های جهادی و مردمی اجرا شد. برگزاری استیج‌های تلویزیونی، پذیرایی فرهنگی، برپایی موکب‌ها، اجرای مسابقات ورزشی و ... بخشی از این ویژه برنامه بود. 

همچنین ۲ پویش قرآنی هم با محوریت آیات قرآنی توسط شورای عالی قرآن شهرداری تهران اجرا شد.

زیبایی نژاد درباره برنامه‌های میدانی شهرداری در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان توضیح داد و گفت: در ۵ نقطه اصلی شهر تهران، برنامه‌های میدانی تدارک دیده شد که اغلب آنها به مدتی بیش از ۳۰ روز برای شهروندان تهرانی اجرا گردید.   از جمله این برنامه‌ها می‌توان به «شهر رمضان» در پارک لاله، «شهر شهدا» در فرهنگسرای خاوران، «بهار میلاد» در برج میلاد، ویژه برنامه‌های رمضانی در بوستان مشاهیر اراضی عباس آباد و بهشت زهرا (س) اشاره کرد. علاوه بر این باید به برنامه افطار خونه سازمان زیباسازی شهرداری تهران که هر شب در بلوار کشاورز برگزار می‌شد اشاره کنم.

مدیر کل فرهنگی شهرداری درباره ویژه برنامه «بهار ایران» که در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران برگزار شد، گفت: ۱۵ منطقه شهرداری در بوستان‌های منتخب خود ویژه برنامه «بهار ایران» را در دهه اول نوروز و ماه مبارک رمضان اجرا کردند. ۷ منطقه دیگر نیز به صورت ویژه و به مدت ۵ شب برنامه‌هایی را برای گرامیداشت عید سعید فطر برگزار کردند. در مجموع پارک‌های منتخب از مناطق ۲۲ گانه شهر تهران پذیرای شهروندان تهرانی بودند. 

وی خاطر نشان کرد: توزیع افطاری ساده یکی از برنامه‌های شهرداری در ماه رمضان بود. این مراسم هر شب در بوستان‌های منتخب مناطق ۲۲ گانه اجرا شد. علاوه براین، مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران خدماتی را به مساجد و دیگر مکان‌های عمومی شهر تهران ارائه داده است که در مجموع ۵ میلیون افطاری ساده در ایام ماه مبارک رمضان در سطح شهر توزیع گردیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • مورایس: با افتخار یک مسلمان هستم
  • مورایس: با افتخار یک مسلمان هستم + فیلم
  • مسابقات جام رمضان تنیس روی میز بانوان در سمنان پایان یافت
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • فضیلت‌گرایی اخلاق توحیدی برترین مرتبه اخلاق است
  • ۳۰۰ نفر در کرمانشاه برگزیده طرح مسطورا در ماه مبارک رمضان شدند
  • رمضان قدیروف خود را سرحال در باشگاه نشان داد
  • خادمان قرآنی و فعالان طرح «مسطورا» در کرمانشاه تجلیل شدند
  • ۵ بوستان مهم تهران پذیرای ویژه تهرانی‌ها بود
  • ضرغامی: گردشگری در کشور افزایش یافته است