Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساری - اگرچه تاکنون موردی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در مازندران گزارش نشده اما به دلیل ضعف نظارت در کشتار دام و رواج کشتارگاه‌های زیرزمینی، شیوع این بیماری دور از ذهن نیست.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: تاکنون مازندران از تب کریمه کنگو سالم بیرون رفته است ولی به تأکید کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه بهداشت و سلامت، به دلیل تهدیدات فراروی نظیر ضعف‌های نظارتی قبل و حین کشتار دام و وجود کشتارگاه‌های غیرمجاز، زنگ خطر شیوع بیماری کشنده وارداتی کریمه کنگو در مازندران همواره طنین‌انداز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با شروع فصل گرم سال و شیوع حشرات ریزی همچون کنه درروی پوست نشخوارکنندگانی همچون، گوسفند، گاو، شتر و ... بیماری ویروسی خطرناکی به اسم " تب خونریزی دهنده کریمه- کنگو شیوع پیداکرده است که مدتی است فضای همراه با نگرانی را در کشور فراهم کرده است.

فضای نگران ناشی از خطر ابتلا به این بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده است؛ این بیماری کشنده ویروسی است که شایع‌ترین ناقل‌ها کنه‌ای به نام هیالوما است. کریمه- کنگو" یک بیماری مشترک انسان ودام بوده و ناقل آن کنه‌ای است که در قسمت‌های تاریک و گرم بدن حیوانات نشخوارکننده جای گرفته است و خطر انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به انسان براثر کشتار غیرمجاز دام در منازل و یا معابر عمومی و استفاده نکردن از دستکش برای تمیز کردن گوشت در خانه افزایش می‌یابد

شمس علی هادی زاده معلم رئیس نظام دامپزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری وارداتی است که از طریق دام‌هایی که به کشور وارد می‌شود و در کشتارگاه‌های کشور ذبح می‌شود شیوع پیداکرده است.

وی، در ادامه خاطرنشان کرد: اگر سیستم نظارت بر کشتارگاه‌های در سه مرحله بازدید دام قبل از کشتار، نظارت و بررسی در حین کشتار و نظارت و بررسی در بعد از کشتارگاه دقیق عمل کند در چنین مواقعی وزارت بهداشت نیاز نمی‌بیند که با حساسیت به ای بخش ورود پیدا کند.

رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی مازندران، تصریح کرد: یکی از علل شیوع این بیماری این است که بازدید دام‌ها قبل از کشتار به‌درستی انجام‌نشده است درعین‌حال سازمان دامپزشکی کشور با نظارت بر این قسمت از کار خود می‌تواند زمینه آرامش مردم را از مصرف گوشت فراهم کند.

هادی زاده معلم، ضمن اعتقاد به وارداتی دانستن بیماری خونریزی دهنده تب کریمه- کنگو، افزود: مشکل عمده ما این است که متأسفانه قیمت دام‌های وارداتی و نهایتاً گوشتی که از این دام‌ها تهیه می‌شود پایین‌تر از بهای تمام‌شده گوشت‌های دامداری‌های کشور است که در چرخه کشتار و عرضه به مصرف‌کننده سود بیشتری نصیب عوامل این میان خواهد شد.

رئیس نظام دامپزشکی مازندران، اظهار کرد: متأسفانه شاهد مراکزی از عرضه و فروش گوشت در برخی شهرهای استان هستیم که گوشت را باقیمت نازل‌تر از قصابی‌ها و مراکز عرضه به مردم می‌فروشند درحالی‌که اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی دقیق به مصرف‌کننده نمی‌شود که این گوشت مربوط به دام‌های وارداتی است.

محصولات را از فروشگاه‌های معتبر و مراکزی که ذبح با نظارت می‌شود تهیه کنند و از فروشگاه‌های زیر پله‌ای و غیرمجاز و دام‌هایی که اصالت آن مشخص نیست خریداری نکنند

هادی زاده معلم، افزود: مصرف‌کننده هم به دلیل بهای نازل آن و پندار اینکه این ارزانی نکته مثبتی است مبادرت به خرید می‌کند درحالی‌که مصرف‌کننده باید بداند محصولات را از فروشگاه‌های معتبر و مراکزی که ذبح با نظارت می‌شود تهیه کنند و از فروشگاه‌های زیر پله‌ای و غیرمجاز و دام‌هایی که اصالت آن مشخص نیست خریداری نکنند.

وی، بابیان اینکه متأسفانه در کشور ما ارزان فروختن جرم نیست، ادامه داد: هیچ‌وقت فکر نمی‌کنیم در ارزان‌فروشی یک کالا و محصول باید به عدم اصالت محصول و اصالت فروشنده شک کرد؛ اگر تولیدکننده مبادرت به فروش ارزان یک محصول می‌کند از کیفیت آن می‌زند لذا لازم است مطالعه و ریشه‌یابی شود که چرا ارزان و چه نسبتی با میزان کیفیت محصول دارد.!

رئیس نظام دامپزشکی مازندران، تصریح کرد: وقتی شرایط بازار به سمت رکود می‌رود و قدرت خرید مصرف‌کننده پایین می‌آید رغبت به خرید کالای ارزان بیشتر می‌شود و متأسفانه این دیدگاه که می‌توان کالایی ارزان با بهترین کیفیت تولید کرد در تناقض باهم هستند.

هادی زاده معلم، خاطرنشان کرد: در عرضه باقیمت ارزان تولیدکننده این اصالت را برای کالایش قائل نیست زیرا بازار مصرف شفاف نیست و منطق بر بازار مصرف حاکم نیست و تولیدات زیر پله‌ای این منطق را گرفته و تولیدات واحدهایی که نظارت نمی‌شوند به سود بیشتر فکر می‌کنند و لذا به تخلف روی می‌آورد.

وی، با تأکید بر اینکه مسئولین ما باید جلوی تخلفات بهداشتی در صنایع غذایی را بگیرند، گفت: هر یک از بخش‌های نظارتی چه معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت و سازمان دام‌پزشکی در بحث فرآورده‌های خام دامی با نظارت درست می‌توانند آرامش خاطر را برای مردم فراهم کنند.

رییس سازمان دامپزشکی مازندران، در بخش دیگری با اشاره به شیوع بیماری ویروسی خونریزی دهنده تب کریمه – کنگو در کشور، گفت: یکی از علت‌های دیگری که موجب شیوع این بیماری می‌شود نقص در پست‌های قرنطینه دامی کشور است زیرا با قرنطینه درست از ورود دام‌های مبتلابه ویروس جلوگیری خواهد شد.

هادی زاده معلم، اذعان کرد: دام‌های ما مبتلابه ویروس کریمه- کنگو نیستند زیرا اقداماتی همچون حمام‌های ضد کنه و سم‌پاشی تقریباً برای صد درصد دام‌های ما انجام‌شده است. این بیماری از دام وارداتی است و برخی از این دام‌ها در همان نقطه صفر مرزی کشتار شده و وارد کشور می‌شود.

وی، بابیان اینکه نظارت در کشتارگاه‌های ما خوب است ولی مطمئناً ایدئال نیست، گفت: برای حفظ سلامتی مردم و جامعه می‌طلبد این نظارت را ایدئال کنیم اقدامات ما باید پیشگیرانه باشد نه آنکه آسیب ایجاد شود و بعد بخواهیم به دنبال درمان و رفع مشکل باشیم.

۲۰ کشتارگاه سنتی در مازندران وجود دارد و علاوه بر این شمار زیادی کشتارگاه زیرزمینی و غیرمجاز در مناطق کوهستانی و روستاهای مازندران فعالیت می‌کند که سلامت مردم را تهدید می‌کند.هم‌اکنون ظرفیت کشتار سالانه یک شیفت کاری کشتارگاه‌های صنعتی فعال است ۴۵ هزار رأس دام سنگین و ۳۳۰ هزار رأس دام سبک است و کشتارگاه‌های سنتی فعال موجود استان عوارض زیست‌محیطی زیانباری برای جامعه دارند.

به تأکید کارشناسان، تبدیل همه کشتارگاه‌های سنتی به صنعتی در مازندران برای سرمایه‌گذاران مقرون‌به‌صرفه نیست و باید با تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی نسبت به تجمیع کشتارگاه‌های صنعتی در مناطق برنامه‌ریزی کرد.

در شهرستان‌های نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس‌آباد، تنکابن و رامسر در غرب مازندران ۹ کشتارگاه سنتی فعالیت دارد که متأسفانه فرآیند خدمات‌دهی این مراکز عرضه گوشت طبق اظهارنظر مسئولان بهداشتی و زیست‌محیطی چندان مناسب نیست.

کارشناسان اعتقاددارند که فرآورده‌های گوشتی باوجود برخورداری از عناصر مغذی، محیطی مستعد برای رشد میکروب‌ها بوده و به‌آسانی و با شتاب در معرض فساد قرار می‌گیرند، بنابراین تمامی مراحل تهیه، توزیع و مصرف گوشت باید با نظارت و کنترل بهداشتی انجام شود.

به گفته این کارشناسان، بسیاری از بیماری‌های مشترک میان انسان و دام از طریق مصرف فرآورده‌های گوشتی که به‌صورت غیربهداشتی کشتار و توزیع می‌شوند به افراد جامعه انتقال می‌یابد، به‌گونه‌ای که این بیماری‌ها سلامت جامعه را مورد تهدید قرار داده است.

از سویی دیگر متخصصان علم پزشکی بر این باورند که حدود ۷۰ درصد از ۴۰۰ نوع بیماری شناخته‌شده بین انسان و دام مشترک هستند. ضوابط سخت و دست و پاگیر برخی از ادارات مانند حفاظت محیط‌زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری برای موافقت با ساخت کشتارگاه را از دیگر عوامل محقق نشدن به‌موقع این مهم در این مناطق بیان کرد.

بر اساس مطالعات معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران این کنه‌ها آلوده به ویروس تب کنگو هستند که به‌صورت خاموش می‌تواند دام‌های سنتی را تهدید کند

بر اساس مطالعات معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران این کنه‌ها آلوده به ویروس تب کنگو هستند که به‌صورت خاموش می‌تواند دام‌های سنتی را تهدید کند ،محسن اعرابی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره تب کریمه کنگو می‌گوید: تب کنگو به دلیل نداشتن علائم ظاهری همانند کاهش وزن و یا شیر در دام، برای دامداران نیز وجود کنه آلوده به ویروس تب کنگو تا حد زیادی مورد بی‌اعتنایی قرار می‌گیرد و مبارزه با آن نیز جدی گرفته نمی‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: باکم شدن یارانه سم‌پاشی مبارزه با کنه در دولت گذشته، دامپزشکی نیز امکان سم‌پاشی برای مبارزه با این ویروس را در تمام دام‌ها ندارد و باید دامداران خودشان مراقبت جدی داشته باشند.

وی یکی از مراقبت‌های جدی در برابر کنه را له نکردن کنه‌ها با دست از سوی دامداران اعلام کرد و از آن‌ها خواست تا از کشتن کنه به‌صورت سنتی (له کردن با دست) پرهیز کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه تاکنون موارد مشکوکی از بیماری تب کنگو در این استان مشاهده نشده است، بر مراقبت‌های دامپزشکی و خرید گوشت از مراکز خرید مجاز و خودداری از ذبح دام در خیابان‌ها و معابر عمومی به‌صورت سنتی نیز تأکید کرد.

مازندران حدود ۳ میلیون رأس دام سبک و سنگین دارد که در دام سبک رتبه نهم و دام سنگین رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است، در این استان سالانه افزون بر ۶۳ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود به‌طوری‌که حدود ۸ درصد تولید این مواد پروتئینی کشور در مازندران انجام می‌شود و این خطه شمال کشور رتبه پنجم ملی را در تولید گوشت قرمز داراست.

تب، سرگیجه، سفتی گردن، دردپشت، سردرد و فتوفوبی (ترس از نور) تهوع، استفراغ و گلودرد در ابتدا وجود داشته باشد و با اسهال و درد عمومی شکم توأم می‌شود که در صورت حاد شدن احتمال وجود خون در مدفوع نیز وجود دارد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۱۱۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نابرابری‌های نژادی درون اتاق‌های اعدام در آمریکا

بررسی‌ها درباره اجرای احکام اعدام در آمریکا نشان‌دهنده سیطره نابرابری نژادی در این موضوع است، اما گزارش‌های جدید نشان می‌دهند که این نابرابری تا داخل اتاق‌های اعدام این کشور نیز اعمال می‌شود.

به گزارش wamu، براساس تجزیه و تحلیل بیش از هزار و ۴۰۰ اعدام با تزریق مرگ‌بار که از سال ۱۹۸۲ در آمریکا انجام شد، ایالت‌های این کشور هنگام اجرای اعدام سیاه‌پوستان محکوم به اعدام اشتباه‌های بیشتری را در قیاس با محکومان دیگر نژاد‌ها مرتکب شدند.

گزارش‌ها در عین حال نشان می‌دهند که نیمی از اعدام‌های ناموفق با تزریق کشنده در سراسر آمریکا مربوط به زندانیان سیاه‌پوست بوده است؛ این در حالی است که یک سوم زندانیان اعدام شده با این روش در آمریکا سیاه‌پوست هستند.

این الگو در برخی از ایالت‌های جنوبی آمریکا با شدت بیشتری تکرار شده است؛ در آرکانزاس، اوکلاهما و جورجیا سه چهارم اعدام‌های ناموفق با تزریق کشنده یا رقمی بیشتر از آن مربوط به سیاه‌پوستان بود، اگرچه آنها فقط یک سوم یا کمتر از این میزان، در تعداد اعدام‌های اجرا شده در این ایالت‌ها سهم داشتند.

در اعدام با روش تزریق کشنده در آمریکا، کارکنان زندان دارو را به‌صورت وریدی به بدن زندانی تزریق می‌کنند تا عملکرد قلب وی متوقف شود؛ این روش اگرچه تاکنون با شمار زیادی از اشتباه‌ها همراه بوده، اما متداول‌ترین روش اجرای احکام اعدام در سراسر آمریکا است.

در عین حال، هیچ تعریف استانداردی از اجرای ناموفق حکم اعدام با تزریق کشنده در آمریکا وجود ندارد؛ با وجود این، شواهدی مانند هوشیاری زندانی پس از تزریق دارو، ناتوانی ماموران اجرای اعدام در یافتن رگ، ابراز درد زندانی پس از تزریق دارو، ... به‌عنوان دلایل ناموفق بودن اجرای حکم اعدام با تزریق کشنده معرفی می‌شوند.

در سال ۲۰۲۲ کارکنان زندان ایالت آلاباما سه ساعت برای یافتن رگ یک زندانی سیاه‌پوست محکوم به اعدام تلاش کردند؛ کالبدشکافی جو جاناتان جیمز جونیور نشان داد که بریدگی‌های زیادی در دست‌ها، پاها، مچ دست و بازو‌های وی وجود داشت.

چند ماه پس از این حادثه نیز آلاباما در اجرای حکم اعدام یک زندانی سفیدپوست با تزریق کشنده ناکام ماند و در نهایت کنت اسمیت را با روش هیپوکسی نیتروژن اعدام کرد.

مدیر اجرایی سازمان حقوق بشری ریپریو Reprieve با اشاره به اینکه اعدام‌های نادرست در آمریکا وجود دارند، گفت: بسیاری از آنها به دلیل بی‌توجهی به دارو‌های مورد استفاده رخ می‌دهند.

براساس بررسی سازمان یاد شده، ۷۳ اعدام با تزریق کشنده در آمریکا از سال ۱۹۸۲ ناموفق بوده است؛ منتقدان این رقم را بسیار محافظه کارانه می‌دانند.

بررسی‌های پیشین درباره تبعیض نژادی در مورد حکم اعدام در آمریکا نشان می‌دهد که این تبعیض در مراحل مختلف از زمان صدور حکم یعنی از انتخاب هیئت منصفه تا فرایند صدور حکم و تجدیدنظر، وجود دارد.

گزارش سال ۲۰۲۰ مرکز اطلاعات مجازات اعدام آمریکا نشان داد که رنگین‌پوستان بیش از حد در جمعیت محکومان اعدام آمریکا حضور دارند و قاتلان افراد سیاه‌پوست نسبت به کسانی که سفیدپوستان را می‌کشند، کمتر با مجازات اعدام روبرو می‌شوند.

اما تحلیل ریپریو، یکی از نخستین بررسی‌هایی است که نشان می‌دهد نژادپرستی حتی تا مرحله نهایی مجازات اعدام در آمریکا گسترش می‌یابد؛ این تحلیل بدون اشاره به اینکه چگونه یا چرا ایالت‌های آمریکا هنگام اعدام زندانیان سیاه‌پوست اشتباه‌های بیشتری را مرتکب می‌شوند، اعلام کرد که این واقعیت که سیاه‌پوستان از میزان مرگ‌و‌میر بالاتری رنج می‌برند و درمان‌های پزشکی ضعیف‌تری در آمریکا دریافت می‌کنند، سرنخ‌های جدی را درباره این موضوع ارائه می‌دهد.

یک استاد حقوق سلامت در دانشگاه ایالتی اوهایو که نژادپرستی را در مراقبت‌های بهداشتی مطالعه می‌کند، این موضوع را تایید و اظهار کرد: افراط‌های نژادپرستانه که می‌توانند سیاه‌پوستان را از دسترسی عادلانه به مراقبت‌های پزشکی محدود کنند، مانند این تصور غلط که سیاه‌پوستان تحمل بیشتری برای درد دارند، می‌توانند در تجویز دارو در اتاق مرگ نیز دخیل باشند؛ بررسی‌ها نشان می‌دهند که در سراسر کشور، بیماران سیاه‌پوست مبتلا به سرطان دوز کمتری از دارو‌های ضد درد را نسبت به بیماران سرطانی سفیدپوست دریافت کردند.

در حالی که برخی مقام‌ها و کارکنان مسئول اجرای احکام اعدام با تزریق کشنده در ایالت‌های مختلف آمریکا، منکر تبعیض در انجام این فرایند اعدام شدند، برخی دیگر این موضوع را تایید می‌کنند.

مشاور معنوی که طی اجرای احکام اعدام سه سیاه‌پوست و سه سفیدپوست در ایالت‌های اوکلاهما، تگزاس و آلاباما حضور داشت، گفت که در جریان این رویدادها، شاهد تفاوت‌هایی در رفتار با زندانیان سیاه‌پوست نسبت به زندانیان سفیدپوست بوده است.

منبع: میزان

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • نابرابری‌های نژادی درون اتاق‌های اعدام در آمریکا
  • کشف باکتری‌های خو‌ن‌آشام مرگباری که جذب خون می‌شوند
  • روزانه حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ تن گوشت مرغ در استان تولید می‌شود
  • راننده پرخطر رنو کشنده به دام قانون افتاد
  • توصیه های فنی پیشگیری از خسارت در باغات سیاه ریشه
  • لزوم مدیریت بیماری و آفات درختان سیاه ریشه
  • توصیه‌های فنی پیشگیری از خسارت در باغات سیاه ریشه
  • توضیحی درباره کشنده های جدید ارتش
  • بیجار سرزمین شهدا و مجاهدت های خاموش است
  • تالاب «میقان» در مسیر مرگ خاموش!/ شرکت دانش‌بنیان در حوزه ایزوگام راه‌اندازی می‌شود