Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - همه روضه‌ها را مي‌خوانديم اما روضه حضرت ابوالفضل(عليه السلام) خيلي حال و هوا داشت. در عمليات خاصي نبود ولي معمولاً خوانده مي‌شد.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - وقتي آرشيو مناجات‌هاي جبهه را مرور مي‌کنيم، به روضه‌اي از حضرت ابوالفضل(ع) برمي‌خوريم که رزمنده‌ها در بحبوحه عمليات کربلاي 5 با آن به علمدار کربلا متوسل شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين نواي ماندگار با صداي حاج رضا پوراحمد در تاريخ ثبت شده است. در گردان مقداد و ميثم با محمدرضا طاهري، نريمان پناهي و شهدايي همچون غلامعلي رجبي، حاج مجيد سيب سرخي و جواد رسولي همرزم بود. براي سخن گفتن از فرهنگ جهاد و شهادت و مرور تاريخ دفاع مقدس، بايد سراغ اين دست مداحان با اخلاق و بدون حاشيه‌اي هم برويم که همان سوز صداي دوران جنگ خود را حفظ کرده‌اند و دغدغه‌هايي را هم نسبت به وضعيت مداحي امروز دارند. حاج رضا اين روزها دلش براي حماسه‌هاي هشت ساله و روضه‌هاي شب عمليات تنگ شده است. اين گفت وگوي صميمانه بهانه‌اي است براي تجليل از خالق نواي «اي که به عشقت اسير».
*از چه سالي مداحي را شروع کرديد؟
من تقريباً قبل از انقلاب هم اين علاقه را داشتم اما از ابتداي انقلاب، مديحه‌سرايي را شروع کردم. الان 35، 40 سال است اين توفيق را دارم که در زير بيرق و پرچم حضرت سيدالشهداء(عليه‌السلام) نوکري مي‌کنم.
*شنيدم که طلبه بوديد؛ از چه سالي وارد حوزه علميه شديد؟
قبل از انقلاب اين توفيق را داشتم که از مقطع راهنمايي به بعد را در مدرسه آقاي مجتهدي دروس حوزوي بخوانم. با آقايان سيدباقر علم‌الهدي، ابوالحسني و کازروني همدوره بودم. جالب است بدانيد که يکي از کساني که بنده را تشويق کردند تا مداح شوم، مرحوم آيت‌الله مجتهدي بود. ايشان همواره به من مي‌گفتند که جوان بخوان براي اهل بيت؛ «اگر من صداي تو را داشتم قيامت غصه نداشتم». خيلي حرف بزرگ و پخته‌اي بود و ما به اين واسطه براي ستايشگري اهل‌بيت تشويق شديم.
*در بحبوحه دفاع‌مقدس به رزمندگان جبهه حق پيوستيد. از کجا اين انگيزه شکل گرفت؛ در اين باره توضيح دهيد؟
در پايگاه بسيج مالک اشتر واقع در خيابان خاوران عضو بودم. آن موقع منزل ما در ميدان خراسان بود. ما پنج برادر و يک خواهر بوديم که يکي از برادران من به نام عباس در دوران دفاع مقدس به شهادت رسيد. همه برادرانم در جنگ بودند اما من و عباس بيشتر حضور داشتيم. شش سالي رزمندگي کردم تا پايان جنگ؛ البته مقداري هم بعد از جنگ هم در صحنه‌هاي مختلف جهادي و سازندگي حضور فعال داشتم.


*نخستين مرتبه‌اي که به عرصه دفاع مقدس پا نهاديد و رسماً رزمندگي خودتان را اعلام کرديد، چه سالي بود؟
ما به امر امام(ره) و براساس احساس وظيفه، سال 60 به جبهه‌هاي حق عليه باطل رفتيم. لشکر محمد رسول الله(صل الله عليه و آله) در ابتدا بنده را به عنوان رزمنده پذيرفت.
*شما در بدو تأسيس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، به عضويت سپاه درآمديد و يا بعد از جنگ اين توفيق حاصل شد؟
خير. بنده سال 66 در زمره پاسداران انقلاب اسلامي قرار گرفتم و رسماً به عضويت سپاه درآمدم.
*اولين عملياتي که حضور پيدا کرديد چه عملياتي بود؟
عمليات مسلم بن عقيل(عليه السلام)بود؛ در گردان کميل. آن‌جا هم مداحي کردم و هم در ميدان رزمي حضور داشتم. تنها به صرف مداحي کردن به جنگ نمي‌رفتم، زيرا کار رزمي و فعاليت نظامي را دوست داشتم. البته ناگفته نماند که اهميت تبليغ را مي‌دانستم اما از دفاع رزمي هم غافل نبودم.
*يادتان است براي رزمنده‌ها چه دَمي مي‌گرفتيد؛ به قولي امروز شنيدن و يا خواندن آن شما را به ياد روزهاي زيباي دفاع مقدس مي‌اندازد؟
يک سبکي بود: «شعار ياران حسين اين است/ جنگ براي شرف و دين است/ جنگ جنگ تا پيروزي....» اين مديحه هم جنبه تبليغي داشت و هم حماسي! در صبحگاه با بچه‌ها اين دَم را مي‌گرفتيم و زمزمه مي‌کرديم.
*کدام حادثه يا ماجراي دفاع مقدس است که وقتي به ياد آن مي‌افتيد بغض گلويتان را مي‌گيرد؟
معنويت و اخلاص بچه‌ها؛ آن شجاعت‌ها و ايثارگري‌هاي منحصر به فرد که همديگر را فدا مي‌کردند تا اسلام احياء شود. مي‌گفتند سعادت هم‌رکابي با ولايت فقيه(امام راحل) را پيدا کردند و به مصداق واقعي کلمه، ولايت‌پذير بودند. وقتي ياد اين گل‌هايي مي‌افتم که هرکدام از آنها ستاره‌اي بودند در آسمان جمهوري اسلامي ايران و مشابه آنها امروز کم است، دلم براي آن‌روزها و اين بزرگواران تنگ مي‌شود.
*کدام عمليات برايتان خاطره‌انگيز است؟
در عمليات ام‌الرصاص با حاج مجيد سيب سرخي در اروند رود غرق شديم. هرکدام يک طرف رفتيم اما بحمدالله نجات پيدا کرديم. البته حاج‌مجيد زودتر از من رهايي پيدا کرد و يادم مي‌آيد بحبوحه آغاز عمليات فاو(والفجر8) بود که ايشان در آن عمليات هم شرکت کردند. وقتي در ستون به بچه‌ها خبر داده بودند که بنده شهيد شده‌ام، رزمنده‌ها به خصوص محمدرضا طاهري خيلي غصه دار شده بودند وگريه کردند.
*حاج آقا! مداحي در دوران دفاع مقدس چه تفاوت‌ها و شباهت‌هايي با امروز دارد؟
واقعاً اخلاص و معنويت خيلي بيشتر از امروز بود. آن‌روزها خيلي به دنبال سبک نبودند. اين شورهايي که امروز با اين شکل و سياق مي‌گيرند در آن روزها معنا و مفهومي نداشت. زيبايي از اخلاص بود و به معناي واقعي مستمع و مداح با هم لذت مي‌بردند و استفاده مي‌کردند. يکي از نکته‌هايي که مداحان جوان بايد بدانند اين است که خودشان بايد از معنويت و نورانيت مداحي براي اهل‌بيت استفاده کنند نه فقط براي ديگران بخوانند و آنها بهره ببرند! به تعبير حاج‌آقاي قرائتي؛ کيسه‌کش ديگران نباشيم؛ همه را تميز کنيم و خودمان چرک باشيم.
*از دفاع مقدس چه ره‌توشه‌اي براي نسل جوان مداح ما داريد؟
معنويت، اخلاص، شجاعت، پيروي از ولايت‌فقيه، ادب، گذشت و بزرگ‌انديشي همه را در جنگ ديدم. اين جوانان مداح ما مي‌توانند از يادگاران آن روزها بهره ببرند.
*چه روضه‌اي را در دوران جنگ خوانديد که بسيار برايتان رضايت‌بخش بود؟
همه روضه‌ها را مي‌خوانديم اما روضه حضرت ابوالفضل(عليه السلام) خيلي حال و هوا داشت. در عمليات خاصي نبود ولي معمولاً خوانده مي‌شد. مخصوصاً مواقعي که عمليات گره مي‌خورد و ... در شب عمليات روضه حضرت زهرا(سلام الله عليه و آله) خوانده مي‌شد. يک شعري هم حاج سعيد دارد که «دعوا سر سربند يا فاطمه» بود، وقتي مي‌شنوم ناخودآگاه به‌گريه مي‌افتم، چون حرف دل است.
*سال 66 به سپاه رفتيد و پاسدار شديد؛ از آن روزها بگوييد؟
ابتدا به وزارت سپاه رفتم. بعد هم برهه‌اي را در لشکر 27 محمد رسول الله(صل الله عليه و آله) در قسمت تبليغات خدمت کردم. اواخر بازنشستگي هم در بنياد تعاون سپاه مشغول شدم و با سرهنگ تمامي دوران 30 ساله به پايان رسيد.
*در پايان اگر صحبتي داريد بفرماييد.
اگر امام حسين(عليه السلام) آن دنيا به ما نگاه رضايت‌بخشي نداشته باشند کارمان زار است... الان چه پرادو سوار شويد و چه براوو! هر دو زودگذر هستند؛ نگذاريم شرمنده حضرت سيدالشهداء(ع) شويم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۱۲۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشییع شهید گمنام دفاع مقدس در سازمان زندان‌‎ها

تشییع شهید گمنام دفاع مقدس در سازمان زندان‌‎ها

دیگر خبرها

  • امیر آراسته: جوانان درس مقاومت را از شهدا فرابگیرند
  • تشییع شهید گمنام دفاع مقدس در سازمان زندان‌‎ها
  • آیین تشییع و خاکسپاری شهید گمنام دوران دفاع مقدس در پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت
  • یادواره شهدای روستای عیش آباد رفسنجان
  • همکاران ما در جنگ نرم دشمن آسیب می‌بینند و طعنه می‌خورند | نباید از چشم مردم مخفی و جهادشان مغفول بماند
  • مجموعه انتظامی در خط مقدم جنگ نرم قرار دارد
  • تشییع و خاکسپاری جانباز سرافراز سردار ایافت در مشهد
  • مراسم تشییع جانباز سرافراز سردار ایافت در مشهد برگزار شد
  • تشییع پیکر شهید دفاع مقدس در اهواز
  • شهیدان در حقیقت شناسنامه واقعی ملت ایران هستند/ هر کس در جبهه می‌جنگید عباس انقلاب بود