Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@03:09:55 GMT

اعزام فضانورد ايراني متوقف شد

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۱۲۷۶۲

خبرگزاري آريا - معاون سازمان فضايي ايران آخرين وضعيت ماهواره هاي ايراني ساخته شده در نوبت پرتاب را توضيح داد و گفت که پروژه اعزام انسان به فضا به دليل بودجه بالا قابل انجام نيست.

به گزارش جام‌جم آنلاين به نقل از مهر، محمد همايون صدر امروز در جمع خبرنگاران در خصوص آخرين وضعيت ماهواره عملياتي سنجش از راه دور ايران گفت:
ماهواره «پارس يک» را براي رسيدن به هدف 1400 در حوزه فضايي تعريف کرديم تا از طريق همکاري پنج دانشگاه و پژوهشگاه فضايي کشور به عنوان نخستين ماهواره عملياتي وارد مدار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اينکه طراحي اوليه اين ماهواره انجام شده است افزود ماهواره «پارس يک» قرار است توسط يک کنسرسيوم مشترک از دانشگاه، پژوهشگاه فضايي و بخش خصوصي سازنده ماهواره به شکل کلان در کشور انجام شود که فاز دوم آن از شهريور ماه با هدف توانمندسازي تکنولوژيکي اين پروژه اجرايي مي شود.
صدر زمان ساخت اين ماهواره را تا سال 1400 عنوان کرد و اظهار داشت:
ماهواره «پارس يک» مطابق با اهداف برنامه فضايي ده ساله کشور اجرايي مي شود.
وي با اشاره به اينکه تا پيش از اين بسياري از پروژه هاي ماهواره اي که در دانشگاه ها توليد شده بود به جمع بندي کامل نرسيده است، تصريح کرد:
اين نشان مي دهد که ساختارهاي فني با ساختار مديريتي در اين پروژه ها همگام نبود. بر اين اساس ما در پروژه پارس يک سامانه اين فعاليت ها را مدنظر قرار داديم که فاز دوم طراحي مفهومي اين پروژه از شهريور ماه به اجرا گذاشته مي شود.
ماهواره سها متعلق به سازمان فضايي نيست
وي در پاسخ به سوال خبرنگاران مبني بر اعلام خبري از سوي پژوهشگاه فضايي ايران براي ساخت نخستين ماهواره عملياتي سنجش از دور با نام «سها» خاطرنشان کرد:
اين که مجموعه اي بخواهد پروژه اي را طراحي و راه اندازي کند ارتباطي با سازمان فضايي ايران ندارد و بخش هاي دفاعي کشور و يا پژوهشگاه هاي فضايي مي توانند ماهواره هاي مختلف را طراحي کنند اما آنچه هدف سازمان فضايي ايران به عنوان تنها متولي بخش فضايي کشور است ماهواره «پارس يک» است که قرار است تأمين عملياتي نيازهاي ماهواره اي کشور را در بخش سنجش از دور انجام دهد. ممکن است يک مجموعه اي پروژه اي را براي کسب تجربه و کار تحقيقاتي تعريف کند اما نبايد اين پروژه را به عنوان پروژه ملي اطلاق کرد چرا که سازمان فضايي پروژه هاي مدوني را تا سال 1400 تعريف کرده که يکي از آنها پروژه عملياتي ماهواره «پارس يک» براي سنجش از دور و ماهواره «ناهيد دو» به عنوان يک ماهواره مخابراتي عملياتي است.
سه ماهواره ايراني در نوبت پرتاب
معاون سازمان فضايي ايران با اشاره به اينکه پس از ماهواره «پارس يک»، ماهواره پارس دو و سه را نيز تعريف و توليد مي کنيم خاطرنشان کرد:
بايد به جايي برسيم که تصاوير ماهواره اي مورد نياز کشور از طريق ماهواره هاي داخلي تأمين کنيم. در اين زمينه با توجه به برنامه ريزي هاي صورت گرفته عقب نيستيم. هم اکنون ماهواره مخابراتي «ناهيد يک» به عنوان يک ماهواره دانشگاهي در دست ساخت است و در شش ماه اول سال آماده پرتاب خواهد بود. اما ماهواره مخابراتي «ناهيد يک» را که قرارداد آن با پژوهشگاه فضايي منعقد شده، به عنوان ماهواره ها مخابراتي عملياتي تا سال 1400 به فضا مي فرستيم.
صدر ادامه داد:
در همين حال ماهواره «ظفر» دانشگاه علم و صنعت در حال اجرا است که اين ماهواره به عنوان يکي از ماهواره هاي توسعه تکنولوژي تعريف شده تا به بهره برداري تجاري برسد.
معاون سازمان فضايي ايران با اشاره به اينکه ممکن است ساخت ماهواره پارس يک بيش از دو سال زمان مي برد اظهار داشت که تا آن زمان، ماهواره هاي دانشگاهي که ساخته و آماده پرتاب است را به فضا پرتاب مي کنيم.
وي گفت:
هم اکنون ماهواره دوستي مربوط به دانشگاه صنعتي شريف آماده پرتاب است که در انتظار تصميم مراجع ذيصلاح هستيم. ماهواره دانشگاه اميرکبير با نام «پيام» نيز تا يک ماه ديگر آماده پرتاب بوده و در نوبت پرتاب قرار مي گيرد و ماهواره «ناهيد يک» در شش ماه اول امسال، قابليت پرتاب خواهد داشت.
صدر با بيان اينکه در پرتاب ماهواره ها هدف تنها پرتاب نيست بلکه تثبيت تکنولوژي مدنظر است عنوان کرد:
در اين ماهواره ها موضوع دقت تنظيم براي عکسبرداري و پايداري سيستم مدنظر است که هر يک از ماهواره ها مي توانند اين فنآوري را تکميل کنند. براي مثال ماهواره «پارس دو» با دقت سنجنده هاي بالاتري نسبت به ماهواره «پارس يک» در موقعيت بالاتري از سطح زمين قرار خواهد گرفت. ما در نظر داريم که ماهواره هاي سنجشي تا 800 کيلومتر از مدار زمين و ماهواره هاي مخابراتي در مدار ثابت همسنگ قرار گيرد.
اعزام موجود زنده 20 ميليارد دلار بودجه مي خواهد
معاون سازمان فضايي ايران در پاسخ به سوال ديگر در خصوص آخرين وضعيت اعزام انسان و ابهاماتي که براي توقف اين پروژه وجود دارد گفت:
اعزام موجود زنده به فضا، در سند جامع هوافضا مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي ديده شد تا يکي از اندازه گيري هاي کمي اهداف مدنظر فناوري فضايي کشور در سال 1400 باشد اما دليلي که سبب شد اين پروژه آن طور که بايد ادامه پيدا نکند اين بود که برآورد شد قراردادن انسان در مدار زمين، 15 تا 20 ميليارد دلار طي 15 سال هزينه، نياز دارد.
وي تصريح کرد:
با وجود اينکه اين چنين بودجه اي به اين پروژه نمي‌تواند اختصاص يابد، شکل و شمايل اين پروژه تغيير يافت و اهداف آن به دستاوردهاي تکنولوژيکي تبديل شد، به اين معني که به جاي اينکه انسان در مدار قرار گيرد، محموله هاي ديگري همزمان با پرتاب ماهواره ها در مدار زمين تست کنيم.
صدر با تأکيد بر اينکه توانمندي کشور از نظر مالي امکان تأمين 20 ميليارد دلار هزينه براي اعزام انسان به فضا را ندارد، گفت:
اين پروژه در پژوهشگاه هوافضا دنبال مي شود اما اگر منابع مالي آن تخصيص يابد با سرعت معمولي متناسب با امکانات پيشرفت خواهد کرد چرا که هيچ مجموعه اي نمي تواند تا اين ميزان براي اين پروژه هزينه کند.
معاون سازمان فضايي ايران با اشاره به اينکه پروژه اعزام انسان به فضا در شوراي عالي «عتف» نيز به عنوان پروژه کلان ملي ديده شد اما به دليل نبود بودجه متوقف شد اظهار داشت:
در دولت دهم براي پروژه هاي کلان ملي، 800 ميليارد تومان هزينه تعريف شد اما تنها 80 ميليارد تومان از بودجه به اين طرح ها اختصاص يافت و به همين دليل بسياري از پروژه ها با امکانات بودجه اي نتوانستند به پيشرفت خود ادامه دهند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۱۲۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت تونل عمودی 1.5 برابر برج میلاد توسط ایرانی‌ها

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 9 وقتی ۲ شرکت ایتالیایی در سال ۲۰۱۰ از جزئیات پروژه اومااویا مطلع شدند، از ساخت آن انصراف دادند، اما این پروژه توسط مهندسان ایرانی ساخته و صبح امروز در سریلانکا افتتاح شد. تونل عمودیِ پروژۀ اومااویا به عمق ۶۱۸ متر معادل ۱.۵ برابر ارتفاع برج میلاد در عمق زمین حفر شده است. این تونل در سال ۲۰۲۰ یکی از ۴ پروژه منتخب جهان شد. تصاویر احداث این پروژه پیچیده را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • ایستگاه‌های زمینی؛ کلید توسعه فضایی ایران
  • پسر نابغه ایرانی می خواست فضانورد شود و با سفینه به کره ماه سفر کند اما سارق شد | پایان سرقت های سارق نابغه!
  • نخستین فضاپیمای سرنشین‌دار بوئینگ به مدار می‌رود
  • پاکسازی زباله‌های فضایی با کمک فناوری ژاپنی
  • اولین ارتباط بلوتوثی فضایی برقرار شد
  • موشک با سوخت موم شمع به مدار رفت
  • روایت اسارت؛ از پیروزی اسرای ایرانی بر فرماندهان عراقی تا جرزنی بعثی‌ها
  • شهرداری حصار‌کشی در پارک لاله را متوقف می‌کند؟!
  • سال پر پرتاب فضایی ایران با ماهواره‌های طلوع ۳، ظفر ۲ و کوثر
  • ساخت تونل عمودی 1.5 برابر برج میلاد توسط ایرانی‌ها