Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، بهلول تکلوی با اشاره به اینکه متوسط سرانه مصرف شیر در استان در سطح بسیار پایینی قرار دارد افزود: این میزان مصرف در سال حتی به 100 کیلوگرم هم نمی رسد، در صورتی که بر اساس نظر کارشناسان تغذیه و سلامت متوسط مصرف سرانه یک فرد برای اینکه حداقل مواد غذایی و املاح و ویتامین ها را دریافت کند حدود 160 کیلوگرم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: افزایش سرانه مصرف شیر در استان اردبیل نیازمند فرهنگ سازی است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: بر اساس آمار میانگین مصرف سرانه شیر در جهان حدود 150 کیلوگرم، کشورهای اروپایی حدود 400 - 300 کیلوگرم و مصرف سرانه شیر و فرآورده های لبنی در ایران 109.35 کیلوگرم در سال می باشد.

تکلوی افزود: شیر با داشتن مواد مغذی ارزشمندی مانند پروتئین، چربی، انواع ویتامین ها و مواد معدنی بویژه کلسیم ارزش غذایی بالایی داشته و در رشد جسمی و هوشی کودکان، پیشگیری از بیماری پوکی استخوان و افزایش طول عمر انسان نقش مهمی دارد.

وی گفت: اهمیت شیر در دنیا به اندازه ای است که در تقویم جهانی هر سال روز اول ژوئن به نام روز جهانی شیر (Milk Day) نامگذاری شده تا توجه مردم جهان را به اهمیت وجود شیر در سبد غذایی جلب کند.

استان اردبیل به عنوان یکی از قطب های مهم دامپروری کشور نقش بسیار مهمی در تولید شیر کشور ایفا می کند.

جمعیت گاو و گوساله اصیل استان اردبیل 19 هزار و 331 راس ، گاو و گوساله دورگ 130 هزار راس ، گاو و گوساله بومی 175هزار راس ، گاومیش 34 هزار راس و دام سبک 2 میلیون و 25 هزار راس می باشد.

وجود 97 واحد گاوداری شیری صنعتی با ظرفیت 30 هزار راس گاو مولد از جمله 2 شرکت بزرگ کشت و صنعت و دامپروری مغان و پارس و چند کارخانه فرآوری محصولات لبنی در استان اردبیل موجب شده تا این صنعت نقش بسیار بزرگی در تامین مواد غذایی و اشتغال زایی استان داشته باشد.

تولید شیر استان اردبیل در سال گذشته 253 هزار و 590 تن بود که 136 هزار و 522 تن آن به مصرف داخلی استان رسیده و مابقی از استان خارج و به استان های همجوار از جمله آذربایجان شرقی و گیلان منتقل شد.

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۱۶۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۱۲ کیلوگرم هروئین از ۳ خودرو در ارومیه

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سرهنگ حسن درستی روز یکشنبه در این خصوص اظهار کرد: در راستای مباره با مواد مخدر و در پی دریافت اخباری مبنی بر اینکه افرادی به صورت باند، اقدام به انتقال مواد مخدر به ارومیه می کنند، رسیدگی به موضوع در دستور کار اطلاعاتی ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر انتظامی استان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: انهدام یک باند زن و شوهری مواد مخدر در تهران

وی افزود: پس از بررسی های تخصصی و هماهنگی های قضایی و رصد مسیرهای تردد، خودروهای مورد استفاده متهمان شناسایی شدند.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی اضافه کرد: با عملیات ضربتی پلیس، خودرو متهمان در مسیر ارومیه - تبریز توقیف و در بازرسی از آنها ۱۲ کیلوگرم مواد مخدر از نوع هروئین کشف شد.

سرهنگ درستی ادامه داد: در این خصوص سه دستگاه خودرو توقیف و ۶متهم دستگیر و پس از تشکیل پرونده مقدماتی برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.

کد خبر: 1229497 برچسب‌ها مواد مخدر

دیگر خبرها

  • ۱۴ کیلوگرم تریاک در بردسکن کشف شد
  • کشف ۱۸۵ کیلوگرم مواد مخدر در هرمزگان
  • کشف ۱۲ کیلوگرم هروئین از ۳ خودرو در ارومیه
  • ۱۲ کیلوگرم هروئین در ارومیه کشف شد
  • کشف ۱۲ کیلوگرم هروئین در ارومیه
  • امحای ۲۰۰۰ کیلوگرم مواد غذایی فاسد در میاندوآب
  • سرانه مصرف سیب زمینی به ۴۵ کیلو رسید
  • سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل ۲.۵ برابر شد
  • کشف مواد افیونی در مرز‌های جنوبی سیستان و بلوچستان
  • کشف ۷۴ کیلوگرم حشیش در آبادان