Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@23:12:18 GMT

نگاهی به جایگاه قبر از منظر خطبه 157 نهج‌البلاغه

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۲۳۶۶۶

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام جعفر رحیمی، امام جمعه ابهر ظهر امروز جمعه 12 خردادماه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ابهر اظهار کرد: مولای متقیان علی (ع) در بخشی از خطبه 157 نهج‌البلاغه می‌فرماید: «وَ إِنَّ غَداً مِنَ الْيَوْمِ قَرِيبٌ يَذْهَبُ الْيَوْمُ بِمَا فِيهِ وَ يَجِيءُ الْغَدُ لَاحِقاً بِهِ، فَكَأَنَّ كُلَّ امْرِئٍ مِنْكُمْ قَدْ بَلَغَ مِنَ الْأَرْضِ مَنْزِلَ وَحْدَتِهِ وَ مَخَطَّ حُفْرَتِهِ، فَيَا لَهُ مِنْ بَيْتِ وَحْدَةٍ وَ مَنْزِلِ وَحْشَةٍ وَ مُفْرَدِ غُرْبَةٍ».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام رحیمی گفت: حضرت در این بخش از این خطبه و در ادامه بحث حافظان و مراقبان اعمال، از مرگ و قبر سخن به میان آورد و قبری که توجه به آن، خفتگان را بیدار و هوسبازان را هوشیار می‌کند و می‌فرماید: «فردا به امروز نزدیک است، امروز آن چه را در آن است با خودش برد و فردا پشت سر آن فرا می‌رسد و منظور از فردا، فردای مرگ و پایان عمر است که اگر انسان آن رادور بیندازد در گرداب غفلت فرو می‌رود و هنگامی که آن را نزدیک ببیند مراقب اعمال خویش و تسویه حساب و ادای حقوق و توبه از گناهان می‌شود و به راستی پایان عمر دور نیست حتی اگر انسان عمر طبیعی طولانی کند».

امام جمعه ابهر با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع)، گفت: حضرت در حدیثی می فرماید: «إنّ لِلقَبرِ کلاما فی کُلِ یَوم ، یقولُ: أنا بَیتُ الغُربَهِ، أنا بَیتُ الوَحشَهِ، أنا بَیتُ الدُّودِ، أنا القَبرُ، أنا رَوضَهٌ مِن رِیاضِ الجَنّهِ أو حُفرَهٌ مِن حُفَرِ النارِ»؛ «قبر هر روز این سخن را تکرار می‌کند. من خانه غربت، خانه وحشت، خانه حشرات، خانه قبرم، من باغی از باغ‌های بهشت یا حفره‌ای از حفره‌های دوزخم».

حجت‌الاسلام رحیمی با اشاره به خطبه 157 نهج‌البلاغه افزود: سرانجام امام در آخرین بخش از سخنان خود بعد از بیان پدیده مرگ و داستان قبر به سراغ صحنه قیامت و دادگاه عدل الهی می‌رود و به همگان هشدار می‌دهد و می‌فرماید: گویی نفخه صور و صیحه نشور فرا رسیده و قیامت شما را در بر گرفته و در آن صحنه دادگاه الهی حاضر شده‌اید باطل‌ها از شما رخت بربسته. عذرتراشی‌ها از میان رفته و حقایق برای شما مسلم شده است».

رهنمودهای امام خمینی (ره) درس اخلاق و عبرت است

خطیب جمعه ابهر در ادامه به سالروز ارتحال امام خمینی (ره) اشاره و اظهار کرد: امام با توجه با اخلاصی که داشت عملکرد و رهنمودهایشان همواره برای ما درس اخلاق و عبرت است. امام به سه بعد عقلانیت و معنویت و عدالت تکیه داشتند. امام بعد عقلانیت مردم را محوری‌ترین پایه و اساس می‌دانستند.

حجت‌الاسلام رحیمی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) اعتقاد داشت، قدرت منهای ملت، یک قدرت پوسیده است، تصریح کرد: بر همین اساس امام راحل حکومت اسلامی را بهترین مدل برای اداره کشور می‌دانست. امام در مقابل دشمن انعطافی نداشت و اعتمادی به دشمن نمی‌کرد. وی در مقابل دشمن مثل کوه می‌ایستاد و از آمریکا بعنوان شیطان بزرگ یاد می‌کرد.

امام جمعه ابهر تاکید کرد: البته این نامگذاری دو نکته لطیف را در بر دارد. عنوان شیطان سرچشمه تمام ناپاکی‌ها و رذیلت‌ها در جهان هستی است و اینکه شیطان دشمن آشتی‌ناپذیر خدا و انسان است و مقابله شیطان با انسان تا روز قیامت ادامه دارد. در حقیقت حضرت امام با این نامگذاری بر وجه آشتی‌ناپذیری خود با آمریکا تاکید می‌کند و آن را سازش ناپذیری بین اسلام و کفر می‌داند.

حجت‌الاسلام رحیمی گفت: امام در مقابل توطئه دشمن می‌فرمود «ان کید الشیطان کان ضعیفا». امام در مورد جنگ می‌فرمود: «انا فتحنالک فتحا مبینا». امام در مورد زندگی ذلت‌آمیز و زندان عزت‌آمیز، زندان را انتخاب می‌کرد و می‌فرمود: «رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ».

امام جمعه ابهر با بیان اینکه امام مسئله ولایت که در کتاب‌ها مهجور مانده بود از هجران به در‌آورد، تصریح کرد: امام خمینی (ره) ولایت را به عرصه جامعه کشاند و حکومت ولایی را که فرش معرفی کرده بودند عرشی معرفی کرد. در اندیشه سیاسی امام اسلام قبل از آنکه دین معنویت باشد دین سیاست است امام سیاستش عین دیانتش بود و می فرمود اسلام دین سیاست است.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۲۳۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان روشنی بخش تاریکی دنیا هستند

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، حجت ‌الاسلام «رضا کشیری» در خطبه‌ های نماز جمعه این هفته مصلای مینودشت با گرامیداشت ۱۲ اردیبهشت سالگرد شهادت اندیشمند مجاهد شهید مطهری و تبریک روز معلم به معلمین گرانقدر، اظهار  کرد: مقام معلمی مقامی است که در درجه اول خدا خودش معلم است و ثانیاً پیغمبران الهی به عنوان واسطه فیض از طرف خدا معلمین بشریت هستند، در میان معلمان انسان‌های پاک و با ایمان فراوان داریم؛ اما متأسفانه بعضی از معلمان کم‌لطفی می‌کنند و کارهایی انجام می‌دهند که سبب خوشحالی دشمن است.
 
به گفته وی؛ حقوق معلمان از بیت‌ المال اسلامی است و نباید کاری کنند که این حقوق بر آنها حرام شود، معلم امانت‌دار است و فرزندان مردم دست او امانت هستند و باید آنها را خوب تربیت کند؛ زیرا آن‌ها آینده سازان مملکت هستند، شهید مطهری در زمان خودش به دلیل مشاهده نفوذ عقاید انحرافی احساس مسئولیت کرد و وارد دانشگاه شد و حرف‌ها و اعتقادات غلطی که به خورد جوانان ما می ‌دادند این روحانی مجاهد توطئه‌های آن‌ها را خنثی کرد‌.
 
امام جمعه مینودشت با گرامیداشت روز خلیج فارس تصریح کرد: مقام معظم رهبری مدظله‌العالی فرمودند: «خلیج فارس خانه ملت ماست و جای حضور ملت بزرگ ایران است، بیخود بعضی از کشورهای چند وجبی حاشیه خلیج فارس آنجا ننشینند و کاغذ پاره ننویسند برای سه جزیره ایرانی، شما نوکر اسرائیل هستید.
 
وی افزود: در ایتالیا، فرانسه، آمریکا و انگلیس که مسلمان نیستند بیرون می‌آیند و به نفع مردم غزه راهپیمایی می‌کنند؛ اما سران خودفروخته کشورهای اسلامی به مسلمانان اجازه نفس کشیدن نمی‌ دهند و نه تنها همدردی نمی‌ کنند؛ بلکه از راه زمینی برای اسرائیل آذوقه و سوخت می فرستند، لعنت خدا بر آنها که بودنشان برای جهان اسلام و مسلمانان مضر است.
 
حجت الاسلام کشیری با اشاره به سالروز جنگ خندق گفت: یکی از دلاوران جوانی که از تاکتیک جنگی استفاده کرد امیرالمؤمنین (ع) سرباز فداکار اسلام بود، اسدالله‌الغالب علی بن ابی‌طالب (ع) اسلام را نجات داد و اگر او نبود دشمن بر ما چیره می‌شد.
 
وی ادامه داد: سفارش قرآن این است که در مقابل دشمن مانند سد بایستید و اگر عقب ‌نشینی کنید دشمن جسور می‌شود و بر جان،مال، ناموس و آب و خاک ما رحم نمی‌کند.
 
به گفته وی؛ نمونه ایستادگی در مقابل دشمن همان جواب دندان‌ شکنی بود که اخیراً اسرائیل از ما دریافت کرد، ملت ایران انتقام خود را از دشمن گرفت و آن را سرجای خود نشاند.
 
امام جمعه مینودشت ضمن تبریک روز شوراها به برادران شورای اسلامی و شهردار منتخب ابراز کرد: توقع بنده این است که حداقل در سال یک مرتبه شورای اسلامی و شهردار با امام جمعه ملاقات داشته باشند و گزارش عملکرد خود را ارائه دهند.
 
وی افزود: تریبون نماز جمعه نیز جهت ارائه گزارش برای آگاهی مردم در اختیار آن‌هاست، شورا می‌تواند کارهای فراوانی برای عمران، آبادانی، توسعه شهر و ساخت و سازی که به توصیه مقام معظم رهبری مدظله‌ العالی معماری اسلامی باشد انجام دهد.
 
به گفته وی؛ با برنامه‌ریزی‌های مناسب از کارشناسان معماری و شهرسازی دعوت کنند و از تفکر آنها برای توسعه شهر بهره‌مند شوند. بنده از عقب‌ماندگی‌های مینودشت رنج می‌برم و از مسئولان، فرماندار، بخشداران، نماینده و کارشناسان متعدد می‌خواهیم که برای توسعه شهر تلاش کنند.
 
حجت‌ الاسلام کشیری با تبریک روز جهانی کار و کارگر و خسته نباشید به قشر زحمت‌کش کارگران گفت: چرخ مملکت توسط کارگران می‌چرخد، پاک‌ ترین و زیباترین شغل کارگری است؛ زیرا با عرق جبین و زحمت فراوان کار می‌کنند.
 
وی ادامه داد: از صاحبان مشاغل و عزیزانی که نیروی کارگر دارند خواهشمندیم حقوق کارگران را ضایع نکنند و بیمه آنها را پرداخت کنند.
 
به گفته وی؛ ارزش کارگر آنقدر بالاست که پیامبر اکرم(ص) بر دست «سعد انصاری» که بر اثر کارگری آبله زده بود بوسه زد و گفت: «آتش بر این دست فردای قیامت حرام است».
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معلمان روشنی بخش تاریکی دنیا هستند
  • گزیده خطبه های نماز جمعه شهرهای کهگیلویه و بویراحمد
  • خطبه های نماز جمعه شهرستان های هرمزگان 
  • اسلام نگاهی مقدس به مسئله کار و کارگر دارد
  • عملیات وعده صادق سیلی محکمی بر چهره رژیم صهیونیستی بود
  • تأثیرگذاری رسانه‌ها در عصر کنونی بیش از ابزارهای جنگی است
  • نماز جمعه سنندج
  • امپراطوری رسانه ای دشمن در جنگ غزه شکست خورده است
  • امام جمعه تهران: مذاکره موشکی نکردیم، نمی‌کنیم و نخواهیم کرد /وقتی می‌گوییم می‌زنیم محکم می‌زنیم /در مساله عفاف و حجاب دوقطبی شکل ندهید
  • دستور امام جمعه تهران به وزیر کار دولت رئیسی /نیروهای مسلح اجازه کمترین تعرض به کشور را نمی دهند