Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@06:25:59 GMT

نقش تاثیرگذار زنان و جوانان در کابینه دوازدهم

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۳۰۳۸۴

نقش تاثیرگذار زنان و جوانان در کابینه دوازدهم

زنان و جوانان ایران اسلامی در تمامی عرصه ها در کنار مسوولان و متولیان امر همراه و همقدم بوده اند. از آن هنگام که نهضت امام خمینی(ره) برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی تشکیل شد تا حضور در عرصه انتخابات همواره مشارکت پرشور خویش را به همگان نشان داده اند.

توسعه اجتماعی هرجامعه ای وابسته به توانمندی و مشارکت تمامی اعضای آن جامعه است، بنابراین برای تحقق آن باید این فرصت فراهم شود تا تمامی افراد همچون زن و مرد، شهری و روستایی، بتوانند در سطوح مختلف محلی، منطقه ای و ملی با فرآیند توسعه و مشارکت همراه شوند و اینگونه در آینده کشور خویش سهم موثری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان تردیدی نیست که نقش زنان به دلیل تربیت و آموزش فرزندان و تاثیر جوانان با عنوان نیرویی پر انرژی بسیار سنگین و خطیر است.

امروزه حضور سیاسی زنان و جوانان در رده های مختلف کشور نشان می دهد که اتخاذ تصمیم های سخت در عرصه های کلان سیاست معطوف به قشر خاصی نیست و به همین دلیل آنان در عرصه های گوناگون به ویژه در دولت دوازدهم می تواند به تشکیل یک دولت کارآمدتر در راه تحقق اهداف جامعه کمک کند.

اهمیت حضور زنان و جوانان در دولت دوازدهم سبب شد تا پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا با «الهام امین زاده» دستیار ویژه رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی و «معصومه آقاپور علیشاهی» نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به گفت وگو بپردازد.

** حضور زنان و جوانان در کابینه دولت دوازدهم
امین زاده با بیان اینکه استفاده از توانمندی های زنان و جوانان در کابینه دوازدهم از جمله برنامه ها و وعده های انتخاباتی حسن روحانی است، گفت: به یقین بحث حضور این اقشار به عنوان 2 مولفه جدید در انتخاب وزیران و معاونان رییس جمهوری بسیار مهم به شمار می رود اما در ارتباط با انتخاب وزیران آیا باید تنها معیار جنسیت مطرح باشد؟ در واقع به دلیل حساس بودن کار قوه مجریه و اینکه در صدر این قوه، دولت دوازدهم مستقر است، نخست باید شایسته سالاری را معیار انتخاب قرار داد. از یک طرف دولت به جوانان به دلیل شادابی، انگیزه بالا و علاقه به کار نیاز دارد و این امر سبب می شود تا یک وزیر عملکرد مناسبت تری را نشان دهد اما در کنار این ویژگی ها، افراد بایستی از تجربه و دانش کافی نیز برخوردار باشند و به ارزش های جامعه که برخاسته از باورهای مذهبی و اجتماعی است، اعتقاد داشته باشند. زنی که وزیر می شود بایستی وظایف خود را برپایه قانون بشناسد و به دور از احساس، سیاست زدگی و عوام گرایی باشد و اهداف ملی را در صدر کارهایش قرار دهد.

آقاپور علیشاهی نیز با تاکید بر اینکه باید تمامی حقوق زنان به ویژه استفاده از حضور آنان در رده های بالای نظام در اولویت برنامه های دولت دوازدهم قرار بگیرد؛ اظهار داشت: البته در حوزه زنان کارهای بسیار خوبی در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است که از آن جمله می توان به ارایه تسهیلات وام به زنان در بانک های کوچک و متوسط، ارایه مجوزهای کسب و کار و هماهنگی در ارتباط با سهم بازار اشاره کرد. در ارتباط با این بحث که بانوان در کدام عرصه در دولت فعالیت داشته باشند، در واقع این امر نیازمند جلسه با دولت است. نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی چندین پیشنهاد در این زمینه به دولت ارایه کردند که مهم ترین آنها پیشنهاد اختصاص یکی از پست های وزارت یا معاونت رییس جمهوری به زنان به شمار می رود تا یک دیدگاه زنانه در مدیریت کشور به وجود بیاید. دیدگاه زنانه به معنای انعطاف پذیری با ظرافت و جزیی نگر بودن است و این مهم به تمامی مدیران رده بالای کشور کمک می کند.

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: باید به مشارکت گسترده زنان در انتخابات 96 دقت کرد. این قشر نقش و محوریت مهمی در باورهای خاص یک جامعه دارند و همین باورها و تاثیر زنان در خانواده ها می تواند افراد را بدون اینکه در آن تهدید و اجباری باشد، به آزاد اندیشیدن هدایت کند. انتخابات به همگان نشان داد که این گروه از جامعه نقش بسیار پر رنگی در زمینه مشارکت در انتخابات ایفا کردند، همانطور که حضور زنان در مجلس دهم به صورت پر رنگ مشاهده شد و اینک آنان در این نهاد تمامی تلاش خود را برای احقاق حقوق زنان انجام می دهند.

** تخصص و تعهد؛ شرط حضور جوانان و زنان در دولت
مشاور ویژه رییس جمهوری با اشاره به واگذاری مسوولیت های اجرایی به زنان و جوانان در عرصه های مختلف سیاسی، تصریح کرد: همانطور که در برخی از دوره ها جوانانی را وارد عرصه سیاست و دولت کردند که از کارایی مناسبی برخوردار نبودند بنابراین با توجه به تجربه های گذشته استفاده از جوانان و زنانی که کاردان و با مهارت نباشند می تواند به کشور آسیب بزند یعنی این قشرها باید حداقل های چارچوب های کار اجرایی و بینش مدیریتی را داشته باشند تا در بدنه دولت برای کمک به تحقق اهداف جامعه انتخاب شوند و در کنار آن به تعهدهای قانونی نیز پایبند باشند.

دولت دوازدهم می تواند از تجربه این سرمایه های ارزشمند در دولت خویش استفاده کند. البته این امر بستگی به ویژگی ها و کارایی های این گروه ها دارد تا بتوانند در پیشبرد اهداف دولت موثر باشد یعنی افرادی با انرژی بالا در استان ها، در میان اقشار مختلف مردم، سمن ها، فعالان علمی، سیاسی و اجتماعی حضور پیدا کنند و پای درد و دل مردم بنشینند و از آنان ایده و مشورت بگیرند و کار اجرایی را با مدیریت عالی ادامه دهند. با بررسی سفرهای استانی دولت یازدهم می توان دریافت که این گروه ها بسیار علاقه مند هستند تا در تعامل با دولت، کارایی خویش را برای آباد کردن این مرز و بوم نشان دهند و دولت می تواند با مردم همکاری داشته باشد و با بهره بردن از هنر و مهارت آنان، بر این امر جامه عمل بپوشاند.

آقاپور علیشاهی در ادامه افزود: حضور زنان و جوانان در دولت دوازدهم می تواند 100 درصد در پیگیری و حل مشکل های این گروه ها موثر باشد. جوانان قشری با انرژی و کارآمد محسوب می شوند که باید به آنها برای سپردن امور اجرایی کشور اعتماد کرد و این امر می تواند در دولت دوازدهم تحقق یابد. رییس جمهوری در جایگاه یک مدیر هدایتگر خواهد توانست با انتخاب این قشرها و تفویض اختیار به آنان، برنامه ای راهبردی را برای برطرف کردن مشکل این گروه ها تهیه کند. دولت دوازدهم باید برای ایجاد هم افزایی در جامعه در کنار مجلس دهم گام های موثری بردارد و این امر میسر نخواهد شد جز آنکه از پتاسیل جوانان و زنان استفاده شود.

** کشف استعدادها و پرهیز از تبعیض جنسیتی؛ از اهداف دولت دوازدهم
امین زاده با بیان امید به همکاری افرادی کارآمد و با مهارت با دولت دوازدهم گفت: دولت باید افراد کاردان را در میان طبقه های گوناگون جامعه شناسایی و کشف کند و بر ایجاد برابری میان زنان و مردان در محیط کار همت گمارد. در زمینه اشتغال های غیر دولتی نیز دولت می تواند با شناسایی زنان هنرمند در شهرهای مختلف به عرضه هنر آنان در جامعه و رونق اقتصادی بپردازد.

آقاپور علیشاهی با اشاره به اینکه دولت آینده به راحتی می تواند از توانمندی و مهارت زنان و جوانان در کابینه خویش بهره ببرد، اظهار داشت: دولت دوازدهم باید از مشاورانی جوان و باتجربه برای بخش اجرایی کشور استفاده کند تا بتواند به مطالبه های این قشرها پاسخ دهد و تا هنگامی که افرادی از میان آنان در دولت به امر اجرایی نپردازند،‌ خواسته های آنها نیز به راحتی برآورده نخواهد شد.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: فاطمه مهدوی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9128**2002*9131

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۳۰۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بستگان اسرای اسرائیلی:کابینه فرصت امضای توافق را از دست ندهد

خانواده‌های اسرای صهیونیستی در غزه از از کابینه رژیم صهیونیستی خواستند فرصت را برای امضای توافق مبادله اسرا با مقاومت در غزه از دست ندهد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، خانواده‌های اسرای اسرائیلی در غزه از دولت رژیم صهیونیستی خواستند فرصت را برای امضای توافق مبادله اسرا با مقاومت در غزه از دست ندهد.

این خانواده‌ها در بیانیه‌ای عنوان کردند که مبادله اسرا، تنها راه بازگرداندن اسرای اسرائیلی از غزه است.

آن‌ها دست به دامن یحیی سنوار رهبر حماس در غزه شده و از او خواستند توافق مبادله اسرا را بپذیرد و از کابینه جنگ رژیم صهیونیستی نیز درخواست کردند با این توافق موافقت کند.

افشاگری صهیونیست ها از کارشکنی نتانیاهو در مسیر تبادل اسرا

خانواده‌های اسرای صهیونیست تاکید کردند که اکنون زمان عمل است و امیدواریم دولت تصمیماتی اخلاقی اتخاذ کند.

آن‌ها تصریح کردند که در دوره دولت کنونی شکستی بی‌سابقه حاصل شد و اکنون دولت باید به وظیفه خود در بازگرداندن اسرا عمل کند.

آن‌ها همچنین از تلاش‌های آمریکا و قطر به خاطر آزادی شماری از اسرا در دور نخست مبادله اسرا تشکر کردند و از دولت‌های رژیم صهیونیستی، آمریکا، قطر و مصر خواستند برای آزادی دیگر اسرا از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اخبار ورزشی دوازدهم اردیبهشت استان قزوین
  • «نور» طرحی برای تکریم زنان جامعه است
  • نشست منتخبان مجلس دوازدهم برگزار شد
  • هیئت اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم انتخاب شد
  • کیومرث هاشمی: کسب سهمیه المپیک توسط الفتی اتفاق بزرگی برای جامعه ورزش است
  • بستگان اسرای اسرائیلی:کابینه فرصت امضای توافق را از دست ندهد
  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • عضو کنست صهیونیستی: هیچ چیز مهمتر از بازگشت اسرا نیست
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • بیش از ۳ میلیون از جامعه کارگری را زنان تشکیل می دهند