Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز |

علی اکر غنجی، مدیرعامل شرکت حمل فله کشتیرانی در خصوص شرایط کشتیرانی ایران قبل و بعد تحریم می‌گوید: در زمان تحریم فقط به چین و چند کشور آفریقایی رفت و آمد داشتیم اما هم اکنون کشتی‌ها با پرچم ایران در تمام نقاط دنیا از جمله ژاپن، اروپا، استرالیا، امریکای جنوبی و شمالی و هند رفت و آمد دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش روزنامه ایران، حمل و نقل دریایی نقشی بسیار مهم در تسهیل تجارت بین‌المللی و سیستم‌های اقتصادی جهانی ایفا می‌کند. یکی از بخش‌های اقتصادی که تأثیر زیادی از اعمال تحریم‌ها پذیرفت، حمل و نقل دریایی بود که به‌واسطه پشتیبانی حداکثری از تجارت خارجی شامل صادرات و واردات روی سایر بخش‌ها نیز تأثیر می‌گذارد. تحریم‌ها موجب شد خطوط کشتیرانی بزرگ خارجی به جای ورود به بنادر ایران به بنادر کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس بروند و کالاهای متعلق به ایران را در این بنادر تخلیه کنند که این موضوع هزینه‌های زیادی به ایران تحمیل کرده است. اما دوران پس از برجام امکان حضور مجدد کشتیرانی را در تجارت بین‌الملل فراهم کرد پس از رفع تحریم‌ها، کشورهای تحریم‌کننده برای دستیابی مستقیم و بی‌واسطه به بازارهای ایران، وارد مبادلات تجاری شده و عرضه مستقیم کالاهای خود را به ایران آغاز کرده‌اند و اکنون 17 خط بین‌المللی کشتیرانی به ایران رفت و آمد می‌کنند.

تا قبل از برجام شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی بزرگ و خطوط معتبر کشتیرانی بین‌المللی مجبور بودند برای رساندن کالا به ایران به امارات رفته و در ادامه محموله‌های خود را با استفاده از کشتی‌های کوچک‌تر از بنادر حوزه خلیج فارس به بنادر ایران منتقل کنند که این امر باعث افزایش هزینه‌های حمل و نقل و در نهایت بهای تمام شده کالای وارداتی شد. صادر‌کنندگان نیز مجبور بودند برای حمل دریایی ابتدا کالای خود را به یکی از بنادر کشورهای مجاور نظیر امارات انتقال داده و سپس با استفاده از خطوط کشتیرانی بین‌المللی به مقصد منتقل کنند؛ در حالی که پس از اجرای برجام، هزینه حمل و نقل و تخلیه بار کشتی‌ها در بنادر نیز کاهش قابل توجهی یافته است و با اجرایی شدن برجام کشتی‌های ایرانی و خارجی براحتی در تمام بنادر دنیا و همچنین خلیج فارس تردد می‌کنند. مدتی پیش رئیس جمهوری اعلام کرده بود که با اجرای برجام، هزینه حمل بار با کشتی 25 درصد کاهش یافته است .

طبق آمار سازمان بنادر و دریا نوردی تنها هزینه حمل‌ونقل دریایی به ازای هر کانتینر 700 دلار برای ایران هزینه اضافه به همراه داشت و اگر فرصت از دست رفته، مشکل بیمه و دور شدن سرمایه‌گذاران را نیز اضافه کنیم، میزان ضرری که ما در هر بار جابه‌جایی داده‌ایم به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد. با لغو تحریم‌ها، کشتی‌های بزرگ مستقیم می‌توانند در بنادر ایران پهلو بگیرند و دیگر لازم نیست به وسیله لنج بار بیاوریم .

نقش حمل و نقل دریایی در تحقق اقتصاد مقاومتی

در سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» توسعه حمل و نقل نقش مهمی در رسیدن به این شعار را ایفا می‌کند به همین دلیل رئیس جمهوری در پیام نوروزی خود سال جدید را «سال توسعه حمل و نقل» نام برد هم در ریل که پنج استان به شبکه ریلی وصل خواهد شد، هم در ناوگان هوایی، هم در زمینه دریایی و هم در زمینه ترانزیت با کشورهای مختلف. و همزمان با این پیام و در دومین روز از سال‌جاری نخستین کشتی اقیانوس پیمای کروز به آبهای ایران آمد، ورود این کشتی به آبهای کشور یک تحول پسابرجامی برای ایران بود. بر همین اساس سال گذشته نیز کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نخستین قرارداد ساخت کشتی را با بزرگترین سازنده کشتی در جهان منعقد کرد و آنگونه که مدیرعامل این شرکت در پایان سال بیان داشت نخستین کشتی از این نوع در مارس 2018 به ناوگان کشور تحویل داده خواهد شد تا به طور رسمی ناوگان دریایی کشور به جمع باشگاه صاحبان کشتی‌های مگا سایز بپیوندد .

برقراری بیمه‌های بین‌المللی

علی اکر غنجی، مدیرعامل شرکت حمل فله کشتیرانی در خصوص شرایط کشتیرانی ایران قبل و بعد تحریم در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: کشتیرانی برای حمل و نقل به ادوات خاصی نیاز دارد که عموماً بین‌المللی است یکی از این ادوات بیمه‌ها هستند. بیمه‌ها یکی از عوامل اصلی و مهم تجارت دریایی است به خاطر تحریم کشتیرانی از طرف بیمه‌های بزرگ کشتی‌های ما عملاً به 90 درصد دنیا نمی‌توانستند رفت و آمد کنند .

غنجی می‌گوید: در زمان تحریم فقط به چین و چند کشور آفریقایی رفت و آمد داشتیم اما الان کشتی‌ها با پرچم ایران در تمام نقاط دنیا از جمله ژاپن، اروپا، استرالیا، امریکای جنوبی و شمالی و هند رفت و آمد دارند. حتی مؤسسه‌های بزرگ رده‌بندی بین‌المللی که ناظر استانداردها و محیط زیست هستند حاضر نبودند با ایران کار کنند اما الان جایی نیست که کشتی‌های ایرانی نتوانند بروند و این دستاورد برجام است .

بازگشت خطوط مهم به ایران

کشتیرانی جمهوری اسلامی پیش از تحریم‌ها سهم مناسبی از بازارهای بین‌الملل داشت و سهم قابل توجهی از خط کانتینری را داشتیم که به‌دلیل تحریم‌ها از بین رفت. در این سال‌ها نوع تجارت ما تغییر کرده است به گونه‌ای که زمانی آلمان در صدر فهرست تجارت خارجی ما بود اما سال‌هاست که چین جای آن را گرفته است. به گفته مدیر عامل شرکت حمل فله کشتیرانی پس از لغو تحریم کشتیرانی بسیاری از خطوط بزرگ و معتبر بین‌المللی برای بازگشت به ایران اعلام آمادگی کردند از جمله خطوط کشورهای سنگاپور (پی آی ال)، کره (هیوندای)، ایتالیا (مسینا)، تایلند (ون های) و خطوط مشترک آسیایی(سیماتک و او ای ال) هستند. همچنین «مرسک»، «هان جین»، «وای‌ام ال»، «اورگرین»، «سی ای‌ام سی جی ام» نیز خطوط مهم دیگر بودند. نمایندگانی از این شرکت‌ها برای بازدید به ایران آمدند و درخواست خود را برای شروع کار در بنادر ایران ارائه داده‌اند. همچنین نخستین فاینانس عملی پس از برجام با کشتیرانی آغاز شد و 10 فروند کشتی برای نوسازی خط ملی کشتیرانی از کره جنوبی وارد می‌شود که نخستین آن قرار است سال 97 وارد شود .

شرایط سختی داشتیم

او می‌گوید: در سال‌های تحریم کشتی‌های ایران و شرکت‌های بزرگ کشتیرانی یا اجازه تردد در بنادر بزرگ را نداشتند یا مجبور بودند با پرچم دیگر کشورها در آب‌های آزاد تردد کنند؛ موضوعی که پیش از آنکه دیگر تأثیراتش بررسی شود، از نظر هزینه‌های اقتصادی برای ما شرایط سختی را به وجود آورده بود. ممنوعیت بیمه کشتی‌های ایرانی به‌عنوان یکی دیگر از معضلات زمان تحریم بود برای آنکه کشتی‌ها بتوانند تحت پوشش بیمه قرار گیرند، نیاز است که مؤسسات رده‌بندی بین‌المللی در ایران فعال باشند. این در حالی است که در زمان اوج‌گیری تحریم‌ها هیچ مؤسسه رده‌بندی حاضر نبود در ایران کار کند و از این‌رو هیچ یک از کشتی‌های ما امکان بیمه شدن نداشتند .

اما با اجرایی شدن برجام ما خیلی زود توانستیم بار دیگر با پرچم ایران در آب‌های خارجی تردد کنیم و تعداد زیادی از مؤسسات رده‌بندی برای تضمین بیمه کشتی‌ها وارد ایران شدند .

محمد سعیدنژاد رئیس سازمان بنادر و دریانوردی نیز می‌گوید اگر زمانی ما نگران ورشکستگی بودیم امروز با آمارهای مثبت قابل توجه روبه‌رو هستیم. در طول این سال‌ها پیشرفت عملکرد بنادر ایران حدود 30 درصد تخمین زده می‌شود و تنها در فروردین‌ماه امسال در قیاس با زمان مشابه سال قبل رشدی 60 درصدی را به ثبت رساندیم که عملکردی کم‌نظیر به حساب می‌آید .

با وجود آنکه باید عملکرد برجام را در حوزه‌های مختلف و متناسب با شرایط‌‌شان ارزیابی کرد، اما آنچه در حوزه دریایی اتفاق افتاده تفاوتی قابل توجه در قیاس با زمان تحریم‌ها را به ثبت رسانده است .

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با 152 شناور سالانه می‌تواند بیش از 120 هزار کانتینر و 5 میلیون تن کالاهای فله‌ای را در جهان جابه‌جا کند و بزرگترین ناوگان کشتیرانی خاورمیانه است .

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۳۱۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعاهای مقام سابق موساد درباره جزئیات شبکه مالی مخفی ایران | ماجرای عجیب یک شرکت انگلیسی | ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد!

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه تایمز اسرائیل نوشت: اودی لوی پس از ۳۵ سال فعالیت در اطلاعات اسرائیل در سال ۲۰۱۶ از سمت ریاست واحد جنگ اقتصادی موساد کنار رفت. وی دهه‌ها را صرف تحقیق در مورد جریان‌های پولی کرده که امکان بقای دشمنان اسرائیل به ویژه حماس، حزب‌الله و ایران را فراهم می‌کند.

لوی گفت: تل‌آویو باید از ائتلافی که برای دفع حمله مستقیم اخیر تهران به اسرائیل گردهم آمده، استفاده کند تا جریان پول جهانی را که شاهرگ حیات ایران است و اجازه دور زدن تحریم‌های آمریکا را می‌دهد، متوقف کند.
تایمز اسرائیل می‌افزاید: در شب بین ۱۳ و ۱۴ آوریل (۲۵ و ۲۶ فروردین)، ایران در یک حمله بی‌سابقه، در پاسخ به حمله ادعایی اسرائیل به سوریه، صدها موشک بالستیک و کروز را در کنار صدها پهپاد به اسرائیل شلیک کرد.

لوی خاطرنشان کرد: در آن شب اتفاق جدیدی در خاورمیانه و جهان رخ داد. ما ائتلاف جدیدی داریم که شامل عربستان‌، امارات‌، بحرین، اردن، اسرائیل، آمریکا، آلمان، فرانسه و بریتانیاست و اینها دقیقاً همان بازیگرانی هستند که اگر بخواهیم به یک نتیجه استراتژیک در برابر ایران برسیم، نه فقط برای تنبیه آن، بلکه برای تغییر وضعیت خاورمیانه با اعمال جنگ. اعضای ائتلاف ضدایرانی باید با اسرائیل همکاری کنند تا شبکه‌ مالی ایران را از بین ببرد.

به نوشته تایمز اسرائیل، ایده اعمال جنگ اقتصادی علیه تهران البته جدید نیست. جمهوری اسلامی از زمان انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ تحت تحریم‌ها قرار داشت و با آغاز برنامه هسته‌ای تهران در دهه ۲۰۰۰ تشدید شد.
لوی گفت: ایرانی‌ها برای سال‌ها، تحت هماهنگی قاسم سلیمانی، زیرساخت‌های باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کردند و قادر به انتقال پول در سراسر جهان برای ادامه تأمین مالی تمام زیرساخت‌های خارجی در سراسر خاورمیانه و پروژه هسته‌ای خود شدند. تحریم‌ها علیه ایران تا حد زیادی بی‌اثر بوده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای جهان احساس کردند که تحریم‌های آمریکا انگیزه سیاسی دارد، خاطرنشان کرد: علاوه ‌بر این، کشورهای اروپایی احساس کردند که تحت فشار زیادی در تجارت با ایران قرار گرفته‌اند و حتی مجازات می‌شوند، در حالی که آمریکا هیچ تحریمی را علیه سایر کشورهایی که منافعی مانند قطر دارند، اعمال نمی‌کند.

تایمز اسرائیل نوشت: طبق گزارش‌ها، ایران به طور فزاینده‌ای در دور زدن تحریم‌های اعمال‌شده بر صادرات نفت مهارت یافته و موفق شده است. در جلسه استماع کنگره آمریکا در ماه دسامبر گذشته، کلر یونگمن رئیس ستاد متحد علیه ایران هسته‌ای (UANI)، فاش کرد که تهران درآمد نفتی خود را از سال ۲۰۲۰ چهار برابر کرده است از سال ۲۰۲۱ توانسته بالغ بر ۸۰میلیارد دلار درآمد نفتی پس‌انداز کند. یونگمن خاطرنشان کرده بود که چین، بزرگ‌ترین خریدار غیرقانونی نفت ایران است. نفت بیشتر از طریق «ناوگان اشباح» متشکل از کشتی‌هایی که ایران با ترفندهای خود آنها را غیرقابل ردیابی می‌کند، صادر می‌شود. این ناوگان‌، متشکل از حدود ۳۰۰ نفتکش خارجی و دارای پرچم خارجی است.

به نظر می‌رسد چین نقش برجسته‌ای در کمک و حمایت از جمهوری اسلامی در دور زدن تحریم‌ها ایفا کند و این کار را فقط از طریق خرید نفت انجام نمی‌دهد. رسانه‌های اپوزیسیون ایران از قراردادهای پرسود مخابراتی بین تهران و پکن رونمایی کرده‌اند.
از سوی دیگر پروژه ویکیران نیز صدها هزار سند افشاشده از سازمان‌ها و صنایع دولتی ایران را جمع‌آوری و منتشر کرده که شبکه انتقال پول ساخته‌شده توسط ایران را افشا می‌کند؛ اینکه چگونه ایرانی‌ها پول را از بانک مرکزی به صرافی‌ها در ایران منتقل می‌کنند و از آنجا تحت پوشش شرکت‌های چینی، هنگ‌کنگی یا کشورهای دیگر، حساب‌های بانکی در چین باز می‌کنند و سپس پول را از آنجا به ویژه به امارات منتقل می‌کنند. همه اینها با همکاری کامل سیستم بانکی در کشورهای غربی، حتی در ایالات‌متحده اتفاق می‌افتد.

کارشناس سابق موساد افزود: در همه این سال‌ها، پول به صورت آزادانه و بدون مزاحمت به ایران منتقل و استفاده شده است. شبکه مالی مخفی ایران برای سال‌ها یک راز آشکار بوده، افزود: گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که حتی مبالغ هنگفتی نیز از طریق مؤسسات مالی غربی برای ایران ترانزیت شده است.

فایننشال‌تایمز فوریه گزارش داد که ۲ بانک بزرگ لویدز و سانتاندر در انگلیس، حساب‌هایی را در اختیار برخی شرکت‌های بریتانیایی قرار داده‌اند. این شرکت‌ها به طور مخفیانه متعلق به شرکت بازرگانی پتروشیمی (PCC) بودند؛ شرکت ایرانی که آمریکا آن را به جمع‌آوری صدها میلیون دلار برای سپاه متهم کرده است.

شرکت مذکور، از شرکت‌های مستقر در بریتانیا برای انتقال پول از شرکت‌هایی که در چین و در ابتدای این زنجیره انتقال پول قرار داشتند، استفاده می‌کرد.
به نوشته تایمز اسرائیل، همین واقعیت که یک شرکت متعلق به جمهوری اسلامی توانسته آزادانه در لندن، یعنی در قلب سیستم مالی جهان فعالیت کند، برای لوی گیج‌کننده است.

کد خبر 847329 منبع: کیهان برچسب‌ها ایران و اسرائیل موساد خبر ویژه تحریم

دیگر خبرها

  • رشد اعتبارات هزینه‌ای عمومی دستگاه‌های فرهنگی متناسب با مأموریت‌های آنها بوده است
  • موافقت با درخواست کوبا برای استفاده از کشتی‌های ایرانی
  • کدام دهک بیشترین تورم را تجربه کرد؟
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • ◄ کرایه رانندگان کامیون در جیب انبارداران/ نقش انبارها در فقر کامیونداران
  • مزایای کریدور حمل‌ ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟
  • مقام سابق موساد: ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد
  • ادعاهای مقام سابق موساد درباره جزئیات شبکه مالی مخفی ایران | ماجرای عجیب یک شرکت انگلیسی | ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد!
  • مزایای کریدور حمل‌ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟
  • تحریم مشترک سه کشور علیه ایران | از اشخاص تا هواپیما و کشتی!