Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-08@03:49:04 GMT

ماجرای روش جدید دولت برای کاهش تعداد کارکنان

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۳۱۰۵۴

تحریریه پارسینه: واگذاری مجتمع های پتروشیمی به بخش خصوصی طی سالهای گذشته اگرچه تنها به یک مفهوم اجرایی بدل شده اما به نظر می‌رسد واقعیت آن چیز دیگری است "ایجاد حیاط خلوت برای دولتی‌ها در جهت رهایی از دست کارکنان دولت"
اگرچه در ابتدا قرار بود کارکنان رسمی با انتقال به مجتمع های خصوصی پتروشیمی راهی برای بازگشت به دولت داشته باشند اما پس از گذشت چند سال و مهاجرت قابل قبول کارکنان رسمی به بخش خصوصی به یکباره ورق برگشت و قانونی وضع شد که کارکنان مهاجرت کرده به بخش خصوصی تنها دراین بخش می‌توانند جابجا شوند و دیگر راه برگشتی به شرکت ملی صنایع پتروشیمی و حتی شرکت های تابع وزارت نفت ندارند مگر آنکه امضای طلایی وزیر در زیرنامه انتقال آنان دیده شود!
شاید برای همین باشد که اغلب کارشناسان، خصوصی سازی در صنعت پتروشیمی را مصداق کلاه گشادی می‌دانند که دولت بر سر کارکنان رسمی خود گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در حال حاضر کارکنان طرد شده شرکت ملی صنایع پتروشیمی در بخش خصوصی اوضاع چندان بروفق مرادی ندارند. از یک سو بخش خصوصی داوطلب حضور آنان نیست و از سوی دیگر راهی به دولت ندارند. اگرچه دولت سعی کرده با لطفی کوچک انتقال آنان را به مجتمع های خصوصی دیگر باز بگذارد اما با اوضاع پیچیده واحدهای پتروشیمی و گلایه ها از نبود سود قابل قبول در بسیاری از واحدهای پتروشیمی عملا انتقال این کارکنان به مجتمع های دیگر غیرممکن شده است.
به عنوان مثال آنطور که کارشناسان می‌گویند در حال حاضر یکی از بهترین مجتمع های پتروشیمی کشور که پتروشیمیبندرامام عنوان می‌شود و هر ساله از سود مناسبی برخوردار است بیش از ۳ هزار نیروی اضافه دارد که برای تامین نیازهای آنان دچار مشکل است اما به دلیل عدم انتقال آنان به دیگر مجتمع ها این مشکلات به قوت خود باقی است.
یا مثالی دیگر آنکه اغلب کارکنانی که به مجتمع های زیان ده مهاجرت کرده اند اگرچه در ابتدا این شرکت ها سودده بودند اما امروز به دلیل مشکلات این مجتمع ها با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند که دولت در هیچ یک از این مشکلات خود را مسوولنمی‌داند!
در حال حاضر هستند کارکنان رسمی دولت که با مهاجرت به بخش خصوصی و عدم بازگشت به بخش دولتی به مشکلات عدیده ای از جمله زمان بازنشستگی و عدم پرداخت جق بازنشستگی آنان از سوی کارفرما به صندوق بازنشستگی نفت مواجه شده اند که در حال حاضر نه تنها در لیست بازنشستگی قرار نگرفته اند بلکه خدمتشان به پایان رسیده و کارفرما نیز پاسخگو نیست. این موارد در صنعت پتروشیمی این روزها بسیار است و دولتیها پاسخگویی هیچیک از این مشکلات نیستند.
اما برعکس اگر همین امروز طرح خصوصی قرار باشد افتتاح شود این مدیران دولتی هستند که در خط مقدم افتتاح قرار می‌گیرند و علاقه خود را نشان می‌دهند و به محض پایان افتتاحیه افتخار آمیز برای دولتیها تمام وعده ها به فراموشی سپرده میشود و بخش خصوصی بازهم رها میشود.
دراین بین تنها چیزی که کمترین ارزش را دارد نیروی انسانی است که سالها برای این صنعت زحمت کشیده اند. اما نتیجه این برخوردها این روزها به بی تفاوتی نیروی انسانی به صنعت پتروشیمی بدل شده است. کارکنانی که روزی تمام زندگی خود را بر روی موفقیت این صنعت سرمایه گذاری کرده بودند این روزها تنها کاری که میکنند دوری از مسوولیت و فرار از تعهد است.
شاید برای همین باشد که امروز صنعت پتروشیمی با بحران هایی چون نبود ایمنی و امنیت و حوادث مکرر آتش سوزی مواجه میشود. چراکه نیروی انسانی فعال در بخش خصوصی که اکثرا افراد طرد شده دولت هستند انگیزه ای برای کارندارند. که اگر به حق هم بنگریم وقتی مهمان ناخوانده دولت تلقی میشوند دیگر انگیزه ای برای دفاع از منافع ملی کشور در وجود افراد باقی نمی ماند! مساله ای که کاملا از سوی مسوولان نادیده گرفته شده است و کمترین توجهی به وضعیت نیروی انسانی طرد کرده خود نمی‌کند و تنها سردرگمی است که برای هزاران نیروی انسانی صنعت پتروشیمی کشور باقی مانده است!




منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۳۱۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسکای‌نیوز: دولت چین وزارت دفاع انگلیس را هک کرده است

ایتنا - هکرهای وابسته به دولت چین دو یا سه بار تلاش کرده‌اند تا اسامی و مشخصات کارکنان وزارت دفاع بریتانیا را هک کنند.
اسکای‌نیوز بریتانیا روز سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت در گزارشی اختصاصی به نقل از چند نماینده پارلمان از چند مورد حمله سایبری «دولت چین» به وزارت دفاع بریتانیا خبر داد.

براساس این گزارش، هکرهای وابسته به دولت چین دو یا سه بار تلاش کرده‌اند تا اسامی و مشخصات کارکنان وزارت دفاع بریتانیا را هک کنند.

از قرار معلوم این حملات سایبری در ماه گذشته و با هدف نفوذ در سامانه پرداخت وزارت دفاع بریتانیا سازماندهی و اجرا شده است.

نمایندگان پارلمان به اسکای نیوز گفته‌اند هکرها تلاش کردند تا با رخنه به این سامانه، اطلاعات بانکی و مشخصات کارکنان و بازنشستگان را به دست بیاورند.

منابعی در وزارت دفاع بریتانیا با تائید ضمنی این حمله گفته‌اند که با وجود شرایط دشوار، مشکلی در پرداخت حقوق ماهانه کارکنان این نهاد دولتی به وجود نیامده است.
این خبر همزمان با سفر اروپایی شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری خلق چین منتشر می‌شود.

دیگر خبرها

  • اسکای‌نیوز: دولت چین وزارت دفاع انگلیس را هک کرده است
  • بازگشت بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت
  • اشتغال زایی مستقیم ۱۴۳ هزار نفری در صنعت پتروشیمی
  • رییس سازمان خصوصی سازی: ۵ میلیارد سهام ترجیحی به نام کارگران شد
  • پشت پرده کاهش اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی
  • کارگران پیش قراولان جهش تولید هستند
  • چالش ناترازی بنزین با «متانول» برطرف می‌شود؟
  • گزارش اوجی از سوددهی خیره‌کننده پالایشگاه آبادان و افزایش تولید مجتمع‌های پتروشیمی
  • پیشرفت نهضت ملی مسکن در غیبت بانک‌های خصوصی
  • نخستین بار در صنایع پتروشیمی کشور صورت گرفت؛ تبدیل وضعیت کلیه نیروهای پیمانکار به قرارداد مستقیم با پتروشیمی امیرکبیر