Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@12:21:26 GMT

از میدان 15 خرداد تا آزاد راه 29 اردیبهشت

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۳۱۲۶۷

از میدان 15 خرداد تا آزاد راه 29 اردیبهشت

اکنون 52 سال از قیام 15 خرداد می گذرد و انقلاب اسلامی که ثمره ی خون شهیدان آن قیام و دیگر شهیدان راه انقلاب بود، همچنان ادامه دارد و مردم سالاری دینی به اوج تجلی خود رسیده است به گونه ای که جهانیان در حیرت و تعجب از این مشارکت مردم در انتخاب سرنوشت خود، انگشت به دهان مانده اند این قیام دارای 5 مؤلفه اساسی است که هر مجموع آن نسخه شفابخش حال جامعه سیاسی ما است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازپایگاه خبری تحلیلیطنین یاس،محمدمحسن حقیقی در یادداشتی به مناسبت یوم اله 15 خرداد و سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نوشت:

1. هر سال 15 خرداد یادآور قیام مردمی است که به عشق مرجع دینی شان و به عشق اسلام قیام کردند و نمونه ای از مطالبه ی مردمی و مقاومت در برابر طاغوت را با خون رنگین خود در صفحات تاریخ ماندگار کردند. در حقیقت این مردم به ندای رب خود و برای خدایشان فرد فرد و دوتا دوتا قیام کردند و به این دعوت الهی لبیک گفتند. قیام 15 خرداد در حقیقت نماد عمق ایمان مردم به اسلام، تشیع و مرجعیت بود و مخالفت مردم با وادادگی در مقابل استکبار، نفوذ آمریکا و اسرائیل، دخالت آمریکا، خدشه دار شدن استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به بهانه های واهی بود.

2. در این قیام سه محور اصلی را بایدمد نظر قرار داد، 1. رهبریت حضرت امام 2. مردم 3.خواص؛ در حقیقت همگرایی و یکی شدن این سه ضلع بود که فتح نهایی را رقم زد، فصل مشترک این سه محور، مقاومت است. مقاومت رهبر قیام، مقاوت مردم در قیام، و مقاومت خواص در پشتیبانی از قیام؛ و همین عامل مقاومت سبب پیروزی در قیام شد. مقاومت در برابر دشمن. حضرت امام به هیچ وجه از مواضع شان کوتاه نیامدند و در برابر دستگیری و زندان و تبعید مقاومت کردند و بر حرف حق شان ایستادند، مردم نیز با بذل خون خود و حضور در صحنه در برابر زیاده خواهی دستگاه منحوس پهلوی ایستادند و خواص که در این راه در کنار مردم بودند.

3.این قیام مولفه های ارزشمندی دارد که این مولفه ها می توانند نسخه ی شفابخشی برای جامعه ی سیاسی حال حاضر ما باشند. مولفه اول، قیام بودن آن است. قیام به معنی تصمیم گرفتن برای گذشتن از خود و رهایی از نفسانیت و برخاستن برای رضای خدا، شناخت دشمن و شک نکردن، و از همه مهم تر ایستادن در این مسیر تا آخرین قطره خون و عاشورایی عمل کردن و نه مثل اهالی کوفه که قیام را شروع کردند و ابتدا مسلم را تنها گذاشتند و سپس سر مولای مظلوم مان حسین ع را بر سر نیزه بردند و به بیانی دیگر موقعیت شناسی مردم در وقت و زمان مناسب برای دفاع از حق.مولفه دوم که از اول هم مورد تاکید حضرت امام قرار داشت، صبغه ی مردمی و خودجوش بودن است یعنی کسی به مردم ابلاغ نکرد و دستور نداد که قیام کنند و تظاهرات کنند، از ابتدا مردم قیام را شروع کردند، آن را پشتیبانی کردند و در آخر به سرانجام رساندند و نه هیچ طیف و گروه دیگری.مولفه سوم، برای خدا بودن این قیام است یعنی فقط و فقط برای خدا و نه برای منافع مادی.مولفه چهارم اتحاد و همبستگی همه ی قشرهای مردم و روحانیت در راستای هدفی مقدس است.مولفه پنجم ایمان و تقوای ناب حضرت امام(قدس) به عنوان رهبری نهضت بود که مصداق واقعی این آیه قرار گرفته بودند:« إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا» محبتی وصف ناپذیر به ایشان که خداوند در قلوب مومنین قرار داده بود و مردم آماده اطاعت و فرمانبرداری بی چون و چرا بودند.

4. در حال حاضر 52 سال از آن قیام می گذرد و انقلاب اسلامی که ثمره ی خون شهیدان آن قیام و دیگر شهیدان راه انقلاب بود، همچنان ادامه دارد و مردم سالاری دینی به اوج تجلی خود رسیده است به گونه ای که جهانیان در حیرت و تعجب از این مشارکت مردم در انتخاب سرنوشت خود، انگشت به دهان مانده اند. کشورهایی که داعیه دار دموکراسی و آزادی در جهان اند و حداکثر مشارکت مردم در انتخابات به زحمت به 50 درصد می رسد. اما مردم در 29 اردیبهشت امسال با مشارکت بالای 70 درصدی خود بار دیگر آزادی و آزادگی را در ایران به رخ همگان کشیدند. و این مسیر آزادی همان است که از میدان عظمت و شکوه قیام مردمی در 15 خرداد 1342 می گذرد.

و اما چند پیام:

5.اولین پیام این قیام برای آقای روحانی است. جناب آقای روحانی، رئیس جمهور محترم. لازم است، ماهیت اصلی انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی به شما یاد آوری ‌شود تا از اشتباهات محاسباتی پرهیز کنید و پیروزی در انتخابات -خدای ناکرده- سبب عجب و تکبر نشود. چرا که شما هرچه دارید از مردم است، چه آنهایی که به شما رای داده اند و چه آنهایی که به شما رای ندادند.این مردم دلداده ی اسلام، انقلاب و ولایت فقیه شان هستند و اگر زمانی، در رابطه با آرمان ها و ارزش هایشان احساس خطر کنند ، سکوت نخواهند کرد و مطمئن باشید دیگر در سپهر سیاسی کشور جایگاهی نخواهید داشت. توصیه ی ما به شما پایبندی و اصرار بر اصول و آرمان ها و ارزش های اسلام و انقلاب است.

6.پیام دیگر این قیام متوجه طیف اصول گرا است. برای شما دوستان بهتر است راه امام را ادامه دهید، در بین مردم باشید، برای مردم باشید و به مردم خدمت کنید.به تعبیر مقام معظم رهبری«محور بودن مردم است که وقتی ما مردمی بودن را و محور بودن مردم را با اسلام همراه میکنیم، ترکیب آن میشود جمهوری اسلامی؛ جمهوری اسلامی یعنی این؛ مردم محورند، مقاصد برای مردم است، هدفها متعلّق به مردم است، منافع مال و مِلک مردم است، اختیار در دست مردم است؛ اینها مردمی بودن است: رأی مردم، خواست مردم، حرکت مردم، عمل مردم، حضور مردم و شرافت مردم در نظام جمهوری اسلامی. این یکی از آن مبانی است و به‌معنای واقعی کلمه باید به این معتقد بود.» به نظر می رسد شما عزیزان فاصله ای معنا دار از مردم پیدا کرده اید که شکست در انتخابات های مختلف نمایانگر آن است.

7. دیگر پیام این قیام برای همه آحاد مسئولان و مردم است. مشکلی که در حال حاضر وجود دارد، ضعف در دشمن شناسی است. فضای سیاسی جامعه به گونه ای است که گویا دشمن گم شده است. دشمن اصلی ما به تعبیر حضرت امام، آمریکاست که از شیطان هم بدتر است و شیطان اکبر است. عدم توافق بر شیطان و دشمن است که سبب مقصریابی، دشمن تراشی، تحمل نداشتن، حذف و خیلی از مصائب دیگر می شود.

8. حرف آخر با مردم است. در برهه ی کنونی اسلام و انقلاب نیازمند قیام های متعدد شماست، به فرموده ی رهبر انقلاب خرمشهرها در پیش داریم و فقط با قیام برای خداست که می توانیم از این محاصره ها عبور کنیم. در حال حاضر اقتصاد مقاومتی که آخرین نسخه حیات بخش کشور است نیازمند قیام است. فرهنگ ما نیازمند قیام است. خانواده های ما نیازمند قیام هستند. جوانان و نوجوانان ما، مدارس و دانشگاه های ما نیازمند قیام هستند. با قیام و مقاومت است که ان شاءالله به قیام نهایی منجی عالم بشریت،‌حضرت حجت عج الله خواهیم رسید و هیچ راه دیگری نداریم.

9. در پایان چند سوال فقط جهت تامل:

- برای مردم و خانواده های ایرانی و کودکان و نوجوانان چقدر سوال پیش می‌آید که چرا 15 خرداد هر سال تعطیل رسمی است؟

- چقدر دستگاه های آموزشی کشور حقایق این قیام، چیستی و چرایی و آرمان ها ونتایج این قیام را برای مخاطبان‌شان تبیین کرده اند؟

- مردم ما با مردم آن زمان و نوع تفکر و اقداماتشان چقدر فاصله دارند؟ آیا اصلا فاصله ای وجود دارد یا نه؟

- خواص حال حاضر در مقایسه با خواص آن دوران چه تفاوتی دارند؟

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۳۱۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخاب رشته داوطلبان دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی تا ۱۰ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ داوطلبان مجاز به انتخاب رشته براساس کارنامه صادره از طرف سازمان سنجش آموزش کشور می‌توانند متناسب با مجموعه امتحانی خود حداکثر تا ۸۰ رشته/ محل در دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب کنند.
داوطلبان لازم است با مراجعه به سامانه Azmoon.org دفترچه راهنمای انتخاب رشته را دریافت کنند. متقاضیان دوره دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی لازم است پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنما و درصورت دایر بودن رشته/ گرایش مورد تقاضا در دانشگاه آزاد اسلامی از طریق سامانه مذکور انتخاب رشته کنند.
داوطلبان لازم است با کد شناسه انتخاب رشته مندرج در ذیل کارنامه صادره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور و کد ملی وارد سامانه شوند و پس از پرداخت وجه ثبت نام نسبت به انتخاب رشته/محل‌های مورد نظر خود به ترتیب اولویت اقدام کنند.

دیگر خبرها

  • کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران دهم خرداد برگزار می‌شود
  • امشب، آخرین مهلت انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳
  • برگزاری کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در روز دهم خرداد
  • انتخاب رشته داوطلبان دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی تا ۱۰ اردیبهشت
  • جانشین فرمانده کل سپاه: شهید حجازی موجب اقتدار و اوج‌گیری جبهه مقاومت شد
  • سردار فدوی: شهید حجازی موجب اقتدار و اوج‌گیری جبهه مقاومت شد
  • رئیسی: عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت
  • عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت
  • کرانه باختری، میدان وحدت در جبهه مقاومت
  • تغییر تصمیمات جبهه مقاومت و ضرورت بازنگری دربرخی تحلیل های رسمی