Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-03-28@12:00:33 GMT

مالیات سیگار باید 7 برابر شود

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۳۲۲۲۱

ایرنا نوشت: رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که ایران از نظر اخذ مالیات سیگار از همه کشورهای منطقه به جز افغانستان عقب‌تر است.

خسرو صادق نیت افزود: بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهانی به ازای هر 10درصد مالیات بر محصولات دخانی در سطح عرضه، هشت درصد از مصرف آن کم می‌شود و این کاهش مصرف بیشتر در بین نوجوانان، جوانان و فقرا خواهد بود که بیشترین آسیب دیدگان بازار کاذب دخانیات هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی گفت: پیشنهاد وزارت بهداشت به مجلس این بود که مالیات بر محصولات دخانی در سطح عرضه خرده فروشی به میزان 25درصد تصویب شود و طی یک برنامه تدریجی شش ساله به 70 درصد قیمت خرده فروشی سیگار و محصولات دخانی برسد.

صادق نیت افزود: اگر این پیشنهاد وزارت بهداشت در مجلس تصویب شود، هم در بین کشورهای دنیا از نظر مبارزه با دخانیات و اخذ مالیات بر آن، در جایگاه مناسبی قرار می‌گیریم، هم میزان مصرف این کالای مضر به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و هم درآمدی در اختیار دولت قرار می‌گیرد که صرف پیشگیری و درمان آسیب دیدگان دخانیات می‌شود.

وی گفت: متاسفانه مجلس این پیشنهاد وزارت بهداشت را قبول نکرد و اکنون مالیات سیگار برای سیگارهای داخلی حدود 10درصد قیمت کارخانه است که البته با محاسبات سازمان بهداشت جهانی که قیمت خرده فروشی را ملاک قرار می‌دهد، میزان مالیات سیگار در ایران حتی از 10درصد هم کمتر است و از این نظر ایران، عقب‌ترین کشور منطقه بعد از افغانستان است و با توجه به اقداماتی که افغانستان دنبال می‌کند به زودی از افغانستان هم عقب‌تر خواهیم بود.

صادق نیت افزود: تفاوت قیمت یک پاکت سیگار در کارخانه تا خرده فروشی در فروشگاه‌ها بسیار زیاد است و قیمت این کالای مضر در فرآیند توزیع از کارخانه تا فروشگاه بین 2 تا 5 برابر می‌شود که سود آن به جیب دلالان دخانیات می‌رود، همان‌هایی که با نفوذ خود جلوی مبارزه موفق با دخانیات را می‌گیرند.

وی گفت: در صورتی که مالیات بر دخانیات در سطح خرده فروشی اخذ شود، سود دلالان حذف شده و درآمدی نیز در اختیار دولت قرار می‌گیرد که برای مبارزه با دخانیات، توسعه ورزش همگانی، افزایش مراکز ترک دخانیات و آموزش همگانی در این مسیر هزینه می‌شود.
رئیس مرکز سلامت مخیط و کار وزارت بهداشت افزود: تلاش وزارت بهداشت این است که از طریق رایزنی با مجلس و با همت نمایندگان سلامت خواه، این نقص قانونی را جبران کنیم و با ارائه لایحه یا طرحی در مجلس افزایش مالیات دخانیات را در کشور تصویب کنیم.
وی تاکید کرد: کنوانسیون جهانی مبارزه با دخانیات که ایران هم عضو آن است برای مبارزه با دخانیات شش راهبرد کلیدی تعریف کرده که شامل پایش وضعیت شیوع مصرف دخانیات، حفاظت افراد در برابر دود دخانیات، افزایش مراکز ترک دخانیات، هشدار درباره خطرات دخانیات،‌ ممنوعیت تبلیغ و ترویج دخانیات و افزایش مالیات مواد دخانی است.

صادق نیت گفت: سال گذشته رئیس کنوانسیون جهانی منع دخانیات به ایران آمد و اعلام کرد که ایران در اجرای این راهبردها در اجرای پنج راهبرد اول جزو کشورهای موفق منطقه بوده است اما از نظر راهبرد ششم که افزایش مالیات سیگار است، عقب‌ترین کشور منطقه (امرو) بعد از افغانستان است.

ایران جزو منطقه ششم سازمان بهداشت حهانی است که به منطقه مدیترانه شرقی یا امرو معروف است،در این منطقه 21 کشور تعریف شده است که شامل ایران، عراق، افغانستان، بحرین، جیبوتی، مصر، اردن، کوبت، لبنان، لیبی، مراکش،عمان، پاکستان، قطر، عربستان سعودی،سومالی، سودان، سوریه،تونس، امارات متحده عربی و یمن است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۳۲۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف سیگار خارجی قاچاق در آمل

سرهنگ مجید باقری فرمانده انتظامی شهرستان آمل گفت: در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ماموران کلانتری ۱۱ در حین گشت زنی و کنترل واحد‌های صنفی به یک واحد صنفی مشکوک شده و پس از هماهنگی قضایی از این واحد بازدید کردند.

او افزود: ماموران در بازدید از این واحد صنفی، تعداد ۲۴۰۰ هزار نخ انواع سیگار خارجی قاچاق کشف کردند.

سرهنگ باقری با اشاره به اینکه در این رابطه یک متهم نیزدستگیر شد، گفت: ضمن تحویل سیگار‌های کشف شده به اداره صمت این شهرستان متهم پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شد.

فرمانده انتظامی آمل با اشاره به اینکه برخورد با سودجویان و مقابله با قاچاقچیان به صورت مستمر در دستور کار پلیس این شهرستان قرار دارد، ازشهروندان خواست:در صورت مشاهده موارد مشکوک مراتب را سریعا با شماره تلفن و سامانه پیامکی ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید
  • وزارت بهداشت با بازنشستگی دکتر رضا ملک‌زاده موافقت نکرد
  • کشف سیگار خارجی قاچاق در آمل
  • ملک‌زاده ماندنی شد
  • وزارت بهداشت با بازنشستگی دکتر رضا ملک زاده موافقت نکرد
  • ۱۷۸ شهید و مجروح؛ نتیجه جنایات ۲۴ ساعت گذشته صهیونیست‌ها در غزه
  • ضرورت اعلام نیاز‌های واقعی وزارت بهداشت به خیرین
  • ضرورت اعلام نیازهای واقعی وزارت بهداشت به خیرین
  • تغییر سیاست آمریکا در برابر رژیم اسرائیل/ نقش جمهوری اسلامی ایران در ثبات منطقه قابل تقدیر است
  • مالیات برعایدی سرمایه سپری در برابر نوسانات اقتصادی است