Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-29@21:42:14 GMT

تنش عربستان و قطر در بالاترین سطح

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۳۴۰۴۴

تنش عربستان و قطر در بالاترین سطح

به گزارش ایسکانیوز یک روزنامه سعودی در پی بالاگرفتن تنش میان ریاض و دوحه، قطر را به کودتا تهدید کرد و نوشت که خاندان حاکم بر این کشور از امیر آن اعلام برائت کرده و وقوع کودتا بعید نیست.

درگیری و کشمکش میان عربستان سعودی و قطر این روزها بسیار بالا گرفته و از حد توهین گذشته و به حد تهدید رسیده است.روزنامه سعودی «الریاض» در گزارشی تحت عنوان «5 کودتا در 46 سال.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. کودتای ششم بعید نیست» به مسئله کودتاها در قطر پرداخت و امیر قطر را به برکناری تهدید کرد.

این روزنامه سعودی نوشت که «خانواده آل ثانی -حاکمان اصلی قطر و پسر عموهای تمیم- از دستورات (امیر بی فکرشان) اعلام برائت کردند» و این مسئله به خاطر کاریکاتورهای موهنی بود که شبکه الجزیره پخش کرد».

به گفته الریاض، خاندان آل ثانی با ارسال نامه‌ای به «سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان از این مسئله عذرخواهی و از خاندان حاکم بر قطر اعلام برائت کرده است.

طبق ادعای الریاض، خاندان آل ثانی در این نامه گفته: «رد سیاست‌های تمیم، حاکم قطر، از سوی خانواده قابل کتمان نیست و پیش ازاینکه به خاطر اقدامات تمیم بن حمد، کشتی خانواده غرق شود، [اعضای خانواده] از این سیاستها اعلام برائت و از سیاستهای تمیم در قبال کشورهای [عربی حاشیه] خلیج [فارس] نیز ابراز خشم میکنند».

در پی انتشار سخنانی منسوب به امیر قطر که دو روز بعد از سفر ترامپ به عربستان و جلسه با شماری از سران کشورهای عربی و اسلامی بیان شد و تمیم بن حمد با تأکید بر ضرورت اجتناب از تشدید درگیری با ایران، حزب‌الله و حماس را جنبش‌های مقاومت خوانده بود، روابط عربستان و قطر دچار تنش شدید شده است.

روزنامه الریاض در تهدیدی آشکار به براندازی در قطر، نوشته که این نامه‌ی خانواده آل ثانی بیانگر عمق شکاف در میان حکام قطر است و آنان نیز اعلام کرده‌اند که از سیاست‌های تمیم خسته شده‌اند و احتمال دارد که کودتای جدیدی در حکومت قطر صورت گیرد و در جریان آن حکومت به خانواده اصلی حاکم بازگردد.

این روزنامه در ادامه می نویسد، این مسئله بیانگر حالت تنش میان اعضای خانواده آل ثانی به خاطر سیاستهای تمیم در سطوح مختلف است و از این بیم دارند که روابط خود را با کشورهای عربی به ویژه عربستان از دست دهند.

به گزارش الریاض، کسی که تاریخ قطر را از زمان استقلال خود در دهه هفتاد سده گذشته دنبال کرده باشد، به خوبی از داستان کودتا و شکاف در حکومت این کشور آگاه است. داستان کودتا علیه خانواده احمد بن علی آل ثانی به خلیفه بن حمد پدر بزرگ تمیم باز میگردد؛ شخصی که در 22 نوامبر 1972 کودتا کرد و از آن زمان تا کنون حکومت به خانواده احمد بن علی نرسیده است. خانواده بن علی در واقع این نامه را به بن سلمان فرستادند.

بنا بر این گزارش، هیچ حکومت مدرنی در دنیا وجود ندارد که برای رسیدن به مسند قدرت و حکومت مانند قطر غرق فریب و خیانت باشد؛ کشوری که عمر سیاسی آن به عنوان یک کشور مستقل به بیش از 46 سال نمی‌رسد و مساحت آن حدودا 11 هزار کیلومتر است و تعداد ساکنان آن به بیش از 2 میلیون نفر نمی‌رسد. در میان آنان نیز هزاران هندی و پاکستانی حضور دارند.

الریاض کودتاهایی که در قطر رخ داده را به شرح ذیل میداند:

کودتای نخست

پس از اینکه حکومت قطر در 3 نوامبر 1971 تأسیس شد در آن زمان احمد بن علی حکومت را در دست داشت. در 22 فوریه 1972 خلیفه بن حمد بن علی، پسر عموی احمدبن علی-نخستین حاکم قطر بعد از استقلال- دست به کودتا زد و حکومت را از وی گرفت.

ذهن توطئه گرانه خلیفة بن حمد آل ثانی حکومت پسر عموی خود را در آن کودتا سرنگون کرد. پس از آن که قطر در سال 1971 از انگلستان استقلال یافت، تحت حکومت الشیخ أحمد بن علی آل ثانی بود که با کودتی نظامی پسر عمویش یعنی الشیخ خلیفة بن حمد آل ثانی سرنگون شد و خلیفه نیز پس از اینکه پستهای کلیدی را به فرزندان خود داد، حکمت خود را استحکام بخشید ولی نمیدانست که از پسرش یعنی «حمد» ضربه خواهد خورد.

کودتای دوم

در سال 1995 حمد بن خلیفه علیه پدر خود و با تحریک «موزه المسند» همسر خود کودتای نرم انجام داد و توانست زمام قدرت را به دست گیرد و اجازه نداد که پدرش تا چند سال به قطر باز گردد تا اینکه سال 2004 به این کشور بازگشت.

کودتای سوم

فهد بن حمد-پسر بزرگ حمد بن خلیفه آل ثانی- در سال 1996 حکومت را از دست موزه المسند همسر پدرش گرفت و انتقام پدربزرگ خود را از این زن گرفت؛ شخصی که رهبری کودتای حمد علیه پدرش را بر عهده داشت، ولی راه به جایی نبرد و به خارج از قطر تبعید شد.

کودتای چهارم

موزه المسند توانست «مشعل و فهد» پسران بزرگ حمد که از همسر سابقش بودند را از صحنه دور و وی را قانع کند که آنان را به خارج از قطر تبعید کند. بدین ترتیب توانست ولیعهدی را برای پسران خود یعنی «جاسم و تمیم» حفظ کند.

پس از آن، موزه، جاسم را به ولیعهدی معرفی کرد ولی وی در حضور علنی، خروج وی از سنتها و سخن گفتن با افراد غریبه مخالف نظر مادرش را داشت و از این روی موزه وی را از عرصه قدرت دور کرد.

پس از همه این توطئه ها و خیانتها، حکومت قطر به دست تمیم بن حمد رسید که در آن زمان جوان 23 ساله بود و پس از گذشت سالها با کمک مادر خود موفق شد نزدیکان و افراد مخلص خود را در پستهای مهم و کلیدی حکومت قرار دهد.

کودتای پنجم

در سال 2013 حمد چاره ای نداشت جز اینکه از حکومت اعلام کناره گیری کند و قدرت را به تمیم پسر خود تحویل دهد؛ تمیمی که از طریق مادرخود موزه المسند توانست کودتای نرم را انجام دهد.

پس از این مجموعه کودتاها، خیانتها و توطئه ها انتظار میرود که از طریق سناریوهای زیر قطر شاهد کودتای ششم باشد:

سناریوی نخست

پس از چهار سال حکومت، تمیم نتوانست دوستی به دست آورد و فقط دشمنی همه را به سمت خود جلب کرد. لذا نخستین تهدید که متوجه وی است، از سوی خانواده احمد بن علی است که در پی انتقام هستند؛ زیرا آنان صاحب حق اصلی و قانونی در حکومت قطر هستند؛ خاصه اینکه فرستادن پیام به عربستان و عذرخواهی از سیاستهای تمیم، پیامی مهمی از سوی خانواده بن علی برای کنترل خانواده حمد و پس گرفتن قدرت از آنهاست.

سناریوی دوم

تهدید دیگری که متوجه تمیم است، از سوی حمد بن خلیفه آل ثانی-پدر او- و مشعل پسرش است؛ شخصی که موزه وی را به خاطر تمیم از عرصه قدرت دور کرد. از این روی مشعل در پی انتقام است.

منبع: فارس

305

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۳۴۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکوردار بالاترین پرواز با بالگرد در جهان به روایت آسمان غرب

هشتم اردیبهشت، سالروز شهادت قهرمانی است که رکوردار بالاترین پرواز با بالگرد در جهان است و محمد عسگری در فیلم سینمایی« آسمان غرب» که این روزها روی پرده سینما در حال اکران بوده، به روایت مقطع کوتاهی از زندگی او می‎پردازد؛ این کارگردان در گفت‌وگو با ایمنا از عشق به وطن شهید علی‌اکبر شیرودی می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، این برای چندمین بار است که دیالوگ‌های طلایی میلاد کی‌مرام در نقش شهید شیرودی، تماشاگران را سر وجد آورده است «چه جوری وایسم و ببینم، خاکم رو دارند می‌گیرند، زن و بچه مردم رو می‌کشند، به ناموسمون دارند، تجاوز می‌کنند، نمی تونم، الان باید وایسیم و دفاع کنیم.»

جادوی سینما در روایت قهرمانان این بار هم مؤثر افتاده است و همه مجذوب فیلمی شده‌اند که به بازخوانی تحولات روزهای ابتدایی آغاز جنگ تحمیلی و نقش آفرینی خلبانان هوانیروز در دفاع از میهن تمرکز دارد.

در دو سه روز ابتدایی پس از حمله نیروهای بعث عراق به خاک ایران، علی‌اکبر شیرودی به همراه جمع اندکی از همراهانش در نیروی هوایی تن به دستورات بالا نمی‌دهد و ترجیح می‌دهد نسبت به آن تمرد کنند! همین تمرد از یک دستور نظامی اما تأثیری شگرف بر ادامه تحولات جنگ می‌گذارد.

«آسمان غرب» تلاش کرده است تا این چند روز ملتهب را به تصویر در آورد و روایتی از قهرمانی را به تصویر بکشد که جانش را در راه وطن و مردمش فدا کرد و امروز کلمه شهید کنار اسمش نصب شده است.

محمد عسگری، کارگردان این فیلم به دنبال روایت بزرگ‌مردی است که ستاره درخشان جنگ‌های کردستان نام گرفته بود و به گفته شهید «ولی الله فلاحی» رئیس وقت ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی: «ناجی غرب و فاتح گردنه‌ها و ارتفاعات آریا، بازی دراز، میمک، دشت ذهاب و پادگان ابوذر بود. او غیرممکن‌ها را ممکن ساخت».

شهید شیرودی همچون آهن‌ربایی است که آدم‌ها را به خود جذب می‌کند

عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از مازندران درباره انتخاب موضوع فیلم‌نامه‌اش که درباره یک مقطع کوتاه از زندگی شهید شیرودی است، می‌گوید: در یک بخش به لحاظ فنی برای هر کارگردانی جذاب است که در آسمان کارگردانی کند، حالا به واسطه هر چیزی که ممکن است یک هواپیما یا یک بالگرد باشد اما در بخش شخصیت، شیرودی یک شخصیت آهن‌ربا گونه‌ای است که آدم را جذب خودش می‌کند.

وی می‌افزاید: به‌ویژه در این دوره زمانه ما، اینکه یک نفری به‌خاطر غیرتی که به وطنش، خاکش، مردمش، ناموسش، خانواده‌اش و نظامش و هر آنچه فکر می‌کنید دارد، در یک موضوعاتی گنجانده می‌شود که یک آدمی دادخواه و عدالت‌خواه باشد تا پشت مردمش باشد و این روحیه برای من روحیه جذابی است؛ اینکه وجوه اصلی یک قهرمان را در خود دارد.

کارگردان آسمان غرب با بیان اینکه این دلایل موجب انتخاب این شخصیت شد، ادامه می‌دهد: زمانی که دیدم سوژه مناسبی است، آن را انتخاب کردم، ضمن اینکه برهه زمانی را که به آن در فیلمنامه پرداختم، به مانند خورشیدی دیدم که به واسطه عمل آن‌ها می‌درخشید اما گذر زمان روی آن سایه انداخته بود.

عسگری اضافه می‌کند: رخداد دراماتیک و حماسه گونه‌ای که در روزهای ابتدای جنگ انجام می‌دهند و ارتش سازمان درستی نداشت و سپاه تازه داشت، شکل و قوت می‌گرفت و این ماجرا باعث می‌شود تا شرایط ویژه‌ای پیدا کند و این‌ها باعث می‌شود تا مرا بتواند برای ساخت موضوعی جذب کند که انجام هم شد.

آسمان غرب، نمونه‌ای از تمام آسمان ایران است

کارگردان نامی چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر با اشاره به شناختش از شهید شیرودی قبل از آغاز ساخت فیلم می‌گوید: اطلاعاتم در این مورد شهید، اطلاعات محدودی بود که دیگران هم دارند، اما آنچه در ساخت این فیلم کمک کرد، گفت‌وگوهای میدانی با هم‌رزمان شهید بود، ضمن اینکه مطالعات و اتفاقاتی که در آن برهه از زمان رخ داد، بخشی از ساخت فیلم‌نامه بوده است.

وی می‌افزاید: حضور میدانی در سرپل ذهاب، پادگان ابوذر و اتفاقات آنجا و همچنین گفت‌وگو با روستاییانی که در آن دوران از زمان و اینکه چرا آن کارها را در آنجا انجام داد، موجب شد تا فیلم‌نامه نوشته شود و به این شهید مجذوب شوم.

کارگردان اولین فیلم حوزه مقاومت به نام «اتاقک گلی» درباره انتخاب فیلم دومش به نام آسمان غرب می‌گوید: دلیل این نام به این خاطر بود که این موضوع در غرب کشور اتفاق افتاد و در آسمان، البته آسمان غرب نمونه‌ای از تمام آسمان ایران است و معطوف به غرب کشور نیست، قطعاً در جنوب کشور هم همین‌طور بوده است، به‌هرحال ما قهرمانانی را داریم که به عنوان خلبان هستند و قهرمانی آنها در آسمان بوده است، حالا چه خلبان هواپیمای جنگی، بالگرد یا سایر که در روزهای جنگ مأموریت‌های و پروازهای خاص و خطیر خودشان را داشتند.

عسگری با اشاره به استقبال مردم از اکران این فیلم روی پرده‌های سینما ادامه می‌دهد: یک اشتباهی در فیلم‌های ما اتفاق افتاده است و آن این است که عنوانی روی فیلمی گذاشته می‌شود، مثلاً عنوان شیرودی یا قهرمان یک شخصیت کشوری یعنی زندگی آن، در صورتی که در این فیلم این‌طور نیست، این فیلم رخدادی از روزهای نخست جنگ است که بر حسب اتفاق علی‌اکبر شیرودی قهرمان آن روزها بودند، به‌خاطر همین برخی می‌آیند و می‌گویند که چرا معنویات شیرودی را نشان ندادید، در واقع اشتباه محض است که بخواهیم در ۱۰۰ دقیقه تمام آنچه را که شهید شیرودی بوده است، به نمایش درآوریم.

وی اضافه می‌کند: در این فیلم جنگندگی یا همان غیرت به وطن و جوهر انسانیت و اخلاق شهید شیرودی به نمایش در آمده است، شخصیتی که قهرمان ما در برهه‌ای از زمان بوده است و بزرگان از او به عنوان «مالک اشتر» زمانه اسم می‌برند و آن به‌خاطر سلحشوری و جنگندگی بوده است.

علاقه شهید شیرودی به حضرت امام راحل

کارگردان آسمان غرب ادامه می‌دهد: نکته اول درباره روایت این فیلم به‌خاطر سلحشوری، جنگندگی و قصه این سلحشوری‌ها در آن دوره زمانه بوده است و نکته دیگر در مورد معنویات و خانواده شیرودی است که شما به عنوان یک فیلم‌نامه‌نویس به یک زاویه‌ای نگاه می‌کنید و آن شخصیت و جوهره شیرودی محسوب می‌شود و آن ویژگی در جوان و نوجوان امروزی ملاک است و این قهرمان شجاع را دوست دارند و شما می‌خواهید آن را به جوان امروز نشان دهید، بنابراین باید به زبان روز به جوان امروز رساند.

وی تاکید می‌کند: هر چیزی باید زبان سینما باشد به عنوان مثال در این فیلم در یک جایی به امام و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی شیرودی ایمان دارد و ابزار شیرودی و هر چیزی را که برجستگی شیرودی می‌بینید در بالگرد است؛ عکس امام را به آن می‌چسباند و به آن آهن بی‌خاصیت به لحاظ مفهومی جان می‌دهد و این همان زبان سینماست، که نوجوان و جوان سینما را دوست دارد.

عسگری با بیان اینکه با حضور در برخی از اکران فیلم در سینماها می‌بینیم که نوجوان و جوان با صوت و سرافرازی شیفته شیرودی می‌شوند و این نشانه خوب از نوع ارتباط جوان امروز با این قهرمانان است، می‌گوید: برخی فیلم‌ها مثل موقعیت مهدی که خانواده فرمانده جنگ را مورد بررسی قرار می‌دهد و هدف آن مشخص است و هدف فیلم شیرودی مقاومت، ایستادگی شیرودی و هم‌رزمانش در آن روزهای نخست جنگ است و این تفاوت بین ساخت فیلم‌هاست و مطمئناً در یک فیلم ۱۰۰ دقیقه‌ای نمی‌توان تمام وجوهات یک شخصیت مهم را مطرح کنید، شخصیتی که زمان خبر شهادتش به حضرت امام (ره) رسید، ایشان یک ربع به فکر رفتند و با اینکه درباره همه شهدا می‌گفتند خدا آنها را بیامرزد، اما درباره شهید شیرودی گفتند که او آمرزیده است، یا مقام معظم رهبری درباره این بزرگ‌مرد فرمودند که شیرودی، اولین نظامی بود که به او اقتدا کردم.

کد خبر 748225

دیگر خبرها

  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • این مرد ثروتمندترین مسافر کشتی تایتانیک بود/ فروش ساعت مسافر تایتانیک با بالاترین قیمت در یک حراجی
  • پای کار استقلال ملاثانی بوده ایم/ وقت حمایت ازتیم‌های خوزستان است
  • بنی‌تمیم: اکنون زمان حمایت همه‌جانبه از سه تیم لیگ برتری خوزستان است
  • باشگاه استقلال جواب یاسین سلمانی را داد؛ ویس یا سند داری، منتشر کن!
  • دستاوردهای جهاد افغانستان را حفظ می کنیم
  • استقلال از بازیکن پرسپولیس سند و مدرک خواست؛ پیامی داری، منتشر کن
  • رکورددار بالاترین پرواز با بالگرد در جهان به روایت آسمان غرب
  • رکوردار بالاترین پرواز با بالگرد در جهان به روایت آسمان غرب
  • جرارد: به رقابت کردن با مسی و رونالدو افتخار می‌کنم