متخصصان امنيتي ترک مطرح کردند: ترکيه گرفتار خطرناکترين مثلث امنيتي قرن/ نبرد با داعش در حکم مانور نظامي کردها براي تقابل با ترکيه است
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۳۵۸۹۵
خبرگزاري آريا - ترکيه که به دليل سياستهاي نادرست داخلي و اشتباهات خارجي با بحرانهاي فراواني روبرو شده است، هماکنون براي فرار از بزرگترين بحران امنيتي خود تلاش مينمايد.
سرويس جهان مشرق - جمهوري ترکيه سرزميني است که در غرب آسيا و جنوب شرق اروپا ( محل تلاقي دو قاره اروپا و آسيا) قرارگرفته است. ترکيه با شش کشور آسيايي و دو کشور اروپايي همسايه بوده و از شمال به جمهوري گرجستان، درياي سياه و کشور بلغارستان، از جنوب به درياي مديترانه، سوريه و عراق و از مغرب به درياي اژه و کشور يونان، از مشرق به جمهوري اسلامي ايران ، جمهوري خودمختار نخجوان و کشور ارمنستان محدود ميگردد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
البته قرار گرفتن ترکيه در چنين منطقه حساس و مهمي علاوه بر اينکه موقعيت ژئوپليتيکي و ژئواستراتژيکي خاصي به اين کشور داده، آن را با خطرات مهم و بزرگي نيز روبرو ساخته است. بنابراين اشتباه ترکيه در برخورد با اقليتهاي قوميت کردي و ارمني و تقابل با جمهوري ارمنستان و فشار بر آن از طريق جمهوري آذربايجان باعث شده که هم کردها و هم ارمنيها از سياستهاي ترکيه به ستوه آمده و تلاش نمايند تا با وارد آوردن خسارت فراوان و فشارهاي مضاعف بر رهبران ترک، اين کشور را بيشازپيش درگير نتايج سياستهاي اشتباه قوميشان نمايند. لازم به ذکر است که ترکها با رفتارهاي نادرست خود در داخل کشور علاوه بر اينکه ارمنيهاي قليل داخل ترکيه را از خود نااميد ساختهاند بلکه با فشار بر کردهاي بومي ترکيه و به تاراج بردن حقوق اوليه آنها و با تحقير نژادشان ( ترکهاي وحشي و ترکهاي کوهستان) خصومت آنها را بيشتر ساختهاند.
البته خصومتهاي ترکيه نسبت به ارمنستان و وارد آوردن فشار بر اين کشور نيز باعث شده تا ترکها بيشترين نگراني امنيتي را از مرز ارمنستان داشته و هميشه اين مرز را در وضعيت قرمز امنيتي قرار دهند. از سوي ديگر مداخلات نادرست ترکيه در بحران سوريه و شادي پنهان آن از حوادث کوباني و دلسردي قوميت کردي از سياستهاي ترکي نيز باعث گشته تا ترکيه از جنوب نيز با چالش امنيتي بزرگي مانند کردها روبرو شده و بخش مهمي از تلاش خود را معطوف به مديريت بحران امنيتي آنها نمايد.
ليکن چالش باستاني ترکها با يونان از سال 1923 و تلاش براي تحقير يونانيها در رسانههاي ترکيه و حمايت يونانيها از کودتاگران ترک و اعطاي تابعيت و مصونيت به آنها باعث شد تا ترکها، تنشهاي ميان خود و يونان را به بالاترين حد خود رسانده و نگران ترکهاي مقيم يونان باشند.
درنتيجه همانطورکه که استراتژين هاي ترکي ميگويند : ترکيه در بزرگترين و پر چالش مثلث امنيتي قرن به دام افتاده و هرلحظه امکان دارد که اين مثلث امنيتي مانند مثلث برمودا حاکميت و حکومت ترکيه را در کام خود فروبرده و ترکيه را با بحران مشروعيت داخلي و بحران امنيتي روبرو سازد و رهبران ترک نتوانند بههيچوجه تمام جوانب بحران را کنترل نمايند.
در همين راستا بسياري از انديشمندان امنيتي با تذکر به اردوغان و نااميد کردن او از مديريت جهاني اسلام ، به او يادآور شدند که ممکن است که ترکيه آتاتورک در گردابي که او با ترسيم بزرگترين مثلث امنيتي در اطراف اين کشور ترسيم کرده غرقشده و ديگر نتواند امنيت سابق و مرزهاي فعلي را به خواب ببيند.
البته اردوغان نيز با جدي گرفتن اين مثلث امنيتي و با تلاش براي نزديک شدن به روسيه و چين تلاش دارد تا سهم آنها را براي تقابل با کردها در سوريه افزايش داده و با استفاده از پتانسيل آنها به کنترل توان و خشم کردها در جنوب بپردازد؛ چراکه او بهخوبي ميداند که تسليح کردها براي مبارزه با داعش درواقع مانور نظامي و تمرين امنيتي کردها براي تقابل با ترکها محسوب ميشود و گردها بههيچوجه حاضر به درگيري بيشتر با داعش و حتي دولت بشار اسد نخواهند شد و بزرگترين دشمن خود را هميشه دولت ترکيه و رهبران مليگراي آن ترسيم خواهند نمود.
اردوغان همچنين با تلاش براي افزايش تنشهاي امنيتي فيمابين جمهوري آذربايجان و جمهوري ارمنستان تلاش دارد تا حواس ارمنستان را از ترکيه به سمت آذربايجان معطوف نمايد و با تسليح سنگين کشور آذربايجان، هزينههاي ارمنيها را براي مداخله در کشور ترکيه به بالاترين حد برساند.اما نکتهاي که در اين ميان اردوغان را مستأصل کرده است وجود يونان در نزديکي بخش اروپايي اين کشور و شيطنتهاي آن براي حمايت از بدنه ناراضي ارتش است که با توجه به افزايش تنشهاي ميان ارتش و حزب عدالت و توسعه، بخش بزرگي از توان اردوغان را جذب داخل نموده و مانع از بسط يد خارجي او ميشود.
البته عدم همراهي بيشتر آذربايجان براي پذيرش ريسکهاي ترکيه و ممانعت کرملين و چين از مداخله در مسئله کردها و حمايت سهمگين ايالاتمتحده آمريکا از ارتش کردي در منطقه باعث شده تا تمام سياستهاي اردوغاني با شکست مواجه شده و تلاشها براي جلوگيري از تسري بحرانها به خاک ترکيه از طريق مذاکرات رودررو با تمام قدرتهاي منطقه افزايش يابد.
بهعبارتديگر اگر اردوغان نتواند چين و روسيه و ايالاتمتحده آمريکا و ايران را در مورد بحران سوريه و کردها و البته تنش ارمنستان راضي کند ، در کوتاهمدت ممکن است با چندين بحران امنيتي ازجمله کودتا و تجزيه اراضي و جنگ داخلي روبرو شود.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۳۵۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقاً چیست؟
فیلم «مست عشق» بالاخره پس از حواشی فراوان اکران شد و در نخستین روز نمایش عمومی خود، یک رکوردشکنی سهمگین از خود به جای گذاشت و توانست با جذب ۵۱ هزار مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینما را از آن خود کند. مجموع فروش این فیلم برای روز نخست، ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.
به گزارش برترینها، آخرین ساخته حسن فتحی یکی از مهمترین فیلمهای چند سال اخیر است که حاشیههای زیادی در اطراف آن شکل گرفت و حالا بعد از چند سال رنگ پرده دیده است. یکی از پروژههای مهم و بینالمللی سینمای ایران درباره شخصیت محبوب عارفان و صالحان مولانا جلالالدین محمد بلخی. در ادامه مروری داریم بر متن و حاشیه و اطلاعات فیلم مست عشق.
بازیگران و عوامل فیلم مست عشقیکی از ویژگیهای جذاب فیلم مست عشق ترکیب حضور بازیگران آن است. از ستارگان مطرح سینمای ایران و ترکیه همگی در این اثر سینمایی دور هم جمع شدهاند و میتوان این فیلم را یکی از مهمترین و پرستارهترین آثار سینمایی چند سال اخیر دانست؛ پارسا پیروزفر بازیگر مطرح و محبوب سینمای ایران در نقش مولانا بازی میکند و شهاب حسینی نیز در نقش شمس تبریزی با گریمی متفاوت و دیدنی در این اثر حضور دارد. حسام منظور دیگر بازیگری است که یکی از نقشهای اصلی این فیلم یعنی شخصیت حسامالدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا) را بر عهده گرفته است.
بوراک توزکوپاران بازیگر مطرح سینمای ترکیه در نقش سلطان ولد (پسر بزرگ مولانا) حضور دارد. بوران کوزوم دیگر بازیگر مطرح ترکیه است که نقش علاءالدین (پسر مولانا) را بازی میکند. اما شاید یکی از مهمترین چهرههای این فیلم هانده ارچل ستاره تلویزیون و سریالهای ترکیه است که در مست عشق در نقش کیمیا خاتون (دختر مولانا) حضور یافته است. بنسو سورال در نقش مریم، سلما ارگچ در نقش کِرّا خاتون (همسر مولانا)، ابراهیم چلیکول در نقش اسکندر و خالد ارگنچ ستاره مطرح ترکیه که پیش از این در سریال دیدنی حریم سلطان بازیگر نقش محوری بود در نقش پدر مولانا، از دیگر بازیگران این فیلم هستند.
مهران برومند تهیهکننده این اثر است که با سرمایهگذاران کشور ترکیه این فیلم را تولید کرده و تمامی تصاویر در کشور ترکیه ضبط شده است. فاهیر آتاک اوغلو آهنگساز آثاری همچون عمر و حریم سلطان، آهنگسازی موسیقی فیلم را بر عهده داشته و علیرضا قربانی موسیقی تیتراژ آن را اجرا کرده است.
خلاصه داستانداستان فیلم مست عشق بخشی از زندگی «مولانا» و «شمس تبریزی» در سالهای ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری را به تصویر میکشد. این فیلم دربارهی رابطه «مولانا» با «شمس تبریزی» و عشقی که او نسبت به «شمس» داشت و تأثیر فراوان او بر زندگی و اشعار «مولانا» و عشق و ارتباط او با خدا و عرفان را به تصویر میکشد.
پرسش بزرگی که مست عشق مطرح میکندصفحه اینستاگرامی فیلمتو که اخبار حوزه سینما را پوشش میدهد درباره ساختار فیلم مینویسد: آیا «مست عشق» سخنی تازه در باب یکی از رازآلودهترین روابط انسانی دارد؟ آیا سازندگان، مخاطب را به نکاتی مگو، ارجاع میدهند؟ پاسخ منفی است. پس چرا باید «مست عشق» را دید؟ به این دلیل که فیلم دارای هویتی مستقل است و خوانش مخصوص به خود از سوژه را دارد. وانگهی، یکی از کارکردهای سینما، تصویری کردن شنیدهها و خواندهشدهها است؛ حتی اگر حرفی تازه نداشته باشد.
مهم این است که حالا، در ویترین سینمای ایران فیلمی وجود دارد که فرازهایی از زندگی شمس و مولانا به همراه اتفاقات زمانه را تبدیل به یک روایت سرگرمکننده، با چاشنی قصه، فضاسازی، موسیقی، بازیهای خوب و ... کرده. تازه، در حد توان، تلاش کرده منصف باشد و از قدیسسازی و تاکید اغراقآمیز بر جغرافیا (ایرانی بودن مولانا) بپرهیزد. چون هدف اصلی فیلم همانی است که بارها شمس بیان میکند: «عشق یا تکلیف؟» و آنچه مولانا را از مرحله زهد به عرفان میرساند، رهایی از قید تکلیف و راهی شدن در وادی عشق است.
روایتی عامهپسند با حضور کمجانِ مولاناالهه آرانیان در روزنامه خراسان مینویسد: در «مست عشق» حضور مولانا در قامت یک شاعر و عارف را خیلی کم رنگ خواهید دید و بیشتر روایت عاشقانه و معمایی از سرگذشت شمس تبریزی و اینکه چه بر سرش آمده و مرده یا زنده بودنش، شما را درگیر خواهد کرد. رفت و برگشت بین گذشته و حال و روایت آن چه قبلاً اتفاق افتاده و پل زدن به سمت آنچه در زمان حال رخ داده، به جذابیت فیلم کمک کردهاست. در روزگارِ مصادره مفاخر و بزرگان ایرانی، تأکید بر ایرانیبودن مولانا و زادهشدن او در بلخ و نیز زبان استوار فیلم نامه و استفاده از زبان رسمی فارسی در «مست عشق» شایسته تحسین است.
تیتراژ پایانی فیلم با صدای علیرضا قربانی و آهنگ سازی حسام ناصری از دیگر نقاط قوت آن است که در چند روز گذشته در فضای مجازی با بازخورد خوب مخاطبان همراه بودهاست. طراحی صحنه و طراحی لباس شخصیتها نیز متناسب با روزگار مولانا در قرن هفتم هجری است. عده قابلتوجهی از مخاطبان هم به تدوین فیلم انتقاد کردهاند. به هر حال «مست عشق» را با همه کموکاستیهایش باید دید و امیدوار بود که زندگی دیگر چهرهها و بزرگان فرهنگ و ادبیات این سرزمین هم به تصویر کشیده شود.
نظر کاربران چیست؟آیدین سیارسریع: ساختن فیلمی درباره مولانا کار سختیه. اگه روی سیر و سلوک و تحول درونی مولانا تمرکز بشه جذابیتی برای مخاطب سینما نداره. از طرفی اگه کشمکش بیرونی اضافه و پرداخت هالیوودی پررنگ شه، میشه همین که دوستان زحمت کشیدن. ترکیبی از گیم آو ترونز و کلید اسرار. پس اصلا چه کاریه کلا؟
سوین: فیلم «مست عشق» بنظرم ارزش دیدن داره و جدا از بازیگران موسیقی فوقالعادهای داشت. هرچند میشه انتقادهایی مثل دوبله شدن دیالوگهای ترکی و کم بودن صحنههای شمس و مولانا مطرح کرد. بازیگری هانده ارچل اینبار عالی بود.
پرسفونه: واقعا از مست عشق خوشتون اومد؟ جز بازیگر خوشگل و دکور خفن چی داشت واقعا؟
محدثه: هانده ارچل یه استوری از مست عشق نذاشت حداقل بگه آره منم تو این کار بودم، بعد ما کم مونده رو تیشرتمون پوستر مست عشق رو چاپ کنیم چرا، چون ایران بعد عمری با یه کشور خارجی کار داده بیرون. ترکیه اونقدرا که باید و شاید خارجی نیست از هیجانت کم کن ایرانی.
مهرو: یه جوری از مست عشق بد میگید که آدم جرات نمیکنه بگه خوشش میاد. درسته شاهکار سینمایی نبود، وقتی اینقدر که داره له میشه هم نبود. همینجوری هم فتحی مجبور شده فیلم رو سلاخی کنه.
ماندانا: "مست عشق" رو دیدیم و به نظرم:
۱: بازی شهاب حسینی خوب نبود، حداقل نسبت به بازی ابراهیم چلیکول.
۲: فیلمنامهش خوب نبود، انتظاری که داشتم رو ندیدم، روایتهای سطحی داشت.
۳: جلوههای بصری قشنگی داشت.
۴: اگه کتاب ملت عشق بخونی برات جذابتره؛ که من نخوندمش!