Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-06@22:32:22 GMT

نگاهی کوتاه بر بودجه دانشگاه کردستان در سال 95

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۳۶۰۲۴

نگاهی کوتاه بر بودجه دانشگاه کردستان در سال 95

تعداد دانشجویان دانشگاه رازی، دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه کردستان تقریبا برابرند اما بودجه کل دانشگاه کردستان در مقایسه با سایر دانشگاه های همتراز خود کمتر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازکرددانش،گاهی اوقات به عنوان دانشجوی دانشگاه کردستان ممکن است سوالاتی مانند:

1. تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه کردستان چند نفر است؟
2.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بودجه دانشگاه چقدر است؟
3. بودجه دانشگاه نسبت به دانشگاه های هم سطح خود چه وضعیتی را دارد؟
4. آیا خود دانشگاه دارآمدی دارد؟
5. چقدر از بودجه دانشگاه صرف امکانات رفاهی وعلمی دانشجویان می شود؟ و ده ها سوال مشابه دیگر برایمان مطرح و
به ذهنمان خطور نماید.
در این بخش می خواهیم تا حدالامکان به این سوالات متنوع پاسخی در خور و شایسته دهیم.
در نمودار زیر بودجه کل دانشگاه های رازی کرمانشاه، بوعلی سینای همدان، دانشگاه ارومیه و دانشگاه کردستان در سال 1395 آورده شده است:

آنچه نمودار بیان می کند بودجه کل دانشگاه کردستان در مقایسه با سایر دانشگاه های همتراز خود کمتر است, اما مسأله ای که اینجا وجود دارد این است که تعداد دانشجویان دانشگاه های مذکور با همدیگر متفاوت است و در نتیجه نمی توان بودجه کل دانشگاه ها را با همدیگر مقایسه نمود. به عبارتی بهتر باید بودجه سرانه هر دانشجو در دانشگاه های مورد نظر با همدیگر مقایسه گردد.

تعداد دانشجویان هر چهار دانشگاه را با هم مقابسه کنیم:

همانطور که ملاحضه می کنید تعداد دانشجویان دانشگاه رازی، دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه کردستان تقریبا برابرند و دانشگاه ارومیه نسبت به سه دانشگاه دیگر دانشجوی بیشتری دارد.


حال می توان سرانه ی بودجه ای هر دانشجو را مشخص کنیم (سرانه بودجه ای هر دانشجو از تقسیم کل بودجه دانشگاه بر تعداد
دانشجوبان به دست می آید.) این موضوع در نمودار2نشان داده شده است:

نمودار به خوبی بیان می کند سرانه بودجه ی دانشجویان دانشگاه کردستان در مقایسه به سه دانشگاه دیگر کمتر است, به عبارتی بهتر برای هر دانشجو در دانشگاه کردستان حدود70میلیون ریال هزینه گردیده است در حالیکه این رقم برای دانشگاه رازی بیش از ً 101میلیون ریال بوده است.

کم بودن سرانه بودجه ای قطعا بر امکانات رفاهی (غذا،امکانات خوابگاهی)،علمی و ...موثر است. در نتیجه جای تعجبی ندارد اگر امکانات رفاهی دانشگاه کردستان برای دانشجویان خود از سایر دانشگاه های مورد مقایسه کمتر باشد.


به عبارتی بهتر اگر شما در دانشگاه رازی مشغول به تحصیل بودید رفاه شما (از منظر بودجه) حدود42درصد بالاتر بود, تأکید می گردد این مقایسه صرفا از منظر بودجه است چون رفاه دانشجویان از عوامل دیگری نیز تأثیر پذیر می باشد که در اینجا بدان اشاره نشده است.
حال می خواهیم به صورت جزئی تر به تخصیص بودجه دانشگاه به بخش های مهم دانشگاه بپردازیم.
آنچه از جدول زیر مشخص است کل بودجه دانشگاه کردستان درسال 95تقریبا92میلیارد تومان بوده است که شامل حدود هشتاد و سه میلیارد تومان درآمد عمومی(از طرف دولت) و حدود هشت میلیارد تومان درآمد اختصاصی (درآمدی که خود دانشگاه داشته است)است, یعنی دانشگاه کردستان حدود8میلیارد درآمد داشته است که برای یک نهاد آموزشی رقم قابل توجهی می باشد.

اکنون این سوال مطرح می گردد که بودجه دانشگاه در عمل چگونه خرج می شود؟
با توجه به جدول زیر سهم اختصاص یافته از بودجه کل به تغذیه دانشجو 5/3 درصد است یعنی سرانه تغذیه هر دانشجو حدود سه میلیون و هفتصدهزار تومان بوده است (سرانه تغذیه هر دانشجو از تقسیم بخش هزینه تغذیه دانشجو بر تعداد کل دانشجویان به دست می آید.)

یکی دیگر از بخش های تخصیص بودجه، هزینه تحقیقاتی است که سهم7/9درصدی از بودجه کل را دارد.

در نمودار شماره3هزینه کرد بودجه کشور نشان داده شده است. همانطور که مشخص است در سال92حدود 34میلیارد تومان از بودجه 92میلیاردی دانشگاه صرف پرداخت حقوق و مزایای اعضای هیأت علمی شده است. یعنی رقمی حدود37درصد از بودجه کل دانشگاه صرف پرداخت حقوق و دستمزد اساتید گردیده است. جالب است که در این سال نزدیک به5میلیارد تومان صرف تغذیه دانشجویان شده است.


انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۳۶۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمدوشدهای غیرمنتظره دیپلماتیک/ نگاهی به سفر ناگهانی نچیروان بارزانی و هیئت بلندمرتبه همراهش به ایران

درباره علل این سفر در شرایط کنونی با دکتر جعفر قنادباشی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا به گفت‌وگو نشستیم.


پس از ماجراهای مقر موساد و ماجرای انتقال تروریست‌ها از اقلیم اصلاً تصور نمی‌شد هیئتی از اقلیم به تهران بیاید علت این سفر چیست؟ 
جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان هیچ‌گاه وارد روابط خصمانه‌ای که موجب قطع مراودات بشود، نشده‌اند؛ بنابراین این سفر تعجب‌آور نیست و در عرصه سیاسی عادی و در عرف مراودات دیپلماتیک می‌گنجد و با توجه به علت سفر و شرایط فعلی اقلیم کردستان، این سفر مورد اهمیت واقع شده است.

اقلیم کردستان در حال حاضر از دو نظر دارای شرایط ویژه‌ای است که ادامه حیات سیاسی این منطقه خودمختار را می‌تواند به مخاطره بیندازد و هیچ‌گاه تاکنون شرایط برای اقلیم بدین شکل نبوده است. نخست، اختلافات میان دو حزب اصلی بر سر انتخابات است که موقعیت حزب دموکرات را در خطر قرار داده است و بخشی از این دیدار برای کمک ایران به منظور حل مشکلات داخلی است. 

از طرفی، شرایط منطقه‌ای نیز اصلاً به سود اقلیم کردستان نیست و بارزانی‌ها به‌خوبی متوجه هستند ایران دست برتر را در منطقه دارد و می‌تواند برای حل مشکلات اقلیم کمک کند.

 با  توجه به سوابق حملات ترکیه و دست‌اندازی به شمال عراق و سوریه و امکان تکرار آن، این مسئله بارزانی‌ها را نگران می‌کند. ایران به‌عنوان همسایه‌ای مقتدر و با حسن‌نیت در توافق امنیتی با کشورهای مختلف از جمله عراق است و می‌تواند شرایط را برای همکاری با اقلیم فراهم کند. طبیعی است با توجه به این شرایط رئیس اقلیم در دشواری‌های داخلی و خارجی ایران را به عنوان طرف گفت‌وگو انتخاب کند.

آیا در این سفر، امضای قراردادهای بزرگ امنیتی اقتصادی در دستور کار قرار دارد؟
در حال حاضر شرایط برای توافق امنیتی بزرگ و قراردادهای اقتصادی-امنیتی جدی فراهم نشده و سخنی هم به میان نیامده است. البته همکاری‌های محدودی همواره وجود دارد. اقلیم، قابلیت‌های زیادی دارد و ایران نیز می‌تواند با همه کشورهای منطقه و عراق روابط تجاری خوبی برقرار کند، اما همواره همکاری اقتصادی ایران و اقلیم، در چارچوب خاص تعریف شده است که مسلماً باید در ماه‌ها و سال‌های آینده منتظر ورود به آن بود.

آیا ممکن است نزدیک شدن اقلیم به ایران روی قسد و کردهای سوریه هم اثرگذار باشد؟
هرگونه همکاری میان نیروهای منطقه‌ای می‌تواند تأثیراتی را بر گروه‌های مختلف داشته باشد، اما بازی با مهره‌ها در سوریه در چارچوب‌های دیگری حرکت می‌کند و مناسبات ما با اقلیم عمدتاً در پایان دادن به تحرکات مخالفان ایران از خاک اقلیم کردستان دارای اهمیت است و موجب ناامید شدن رژیم‌هایی خواهد شد که در حال بهره‌برداری از خاک کردستان علیه منافع جمهوری اسلامی ایران هستند.

در واقع تأثیرپذیری گروه‌ها در سوریه از روابط ایران و اقلیم غیرمستقیم است و با توجه به شرایط کنونی افزایش قدرت ایران و شرایط فعلی اقلیم ، تأثیر جدی بر گروه‌های کرد قسد ندارد، بلکه بیشتر از تحرکات حضور آمریکایی‌ها در منطقه اثرپذیری دارند و عمدتاً از ضعف حضور آمریکایی‌ها در منطقه متأثر خواهند شد.

زینب اصغریان

دیگر خبرها

  • برگزاری رویداد ملی مسئله محور «شروع» در دانشگاه کردستان
  • رویداد ملی مساله محور «شروع» در دانشگاه کردستان آغاز شد
  • نگاهی به سنجه‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان و خانواده
  • آمدوشدهای غیرمنتظره دیپلماتیک/ نگاهی به سفر ناگهانی نچیروان بارزانی و هیئت بلندمرتبه همراهش به ایران
  • جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین: این صدای آمریکاست! | چند دانشجو بازداشت شده‌ اند؟
  • بالگردها در آسمان، پلیس روی زمین؛ حلقه فشار بر دانشگاه‌های آمریکا سخت‌تر می‌شود
  • رویداد صدرا بسترساز توسعه فعالیت فناورانه و ایجاد اشتغال
  • رویداد صدرا بسترساز توسعه فعالیت فناورانه و ایجاد اشتغال است
  • شلیک مستقیم پلیس آمریکا به دانشجویان دراعتراضات ضد صهیونیستی
  • ادامه اعتراضات ضدصهیونیستی دانشجویان آمریکا