Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- المانيتور نوشت: در بحبوحه طوفان منطقه اي، حماس به تهران نزديک تر شده است.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، «المانيتور» نوشت: ايران اخيرا از انتخاب کادر رهبري حماس استقبال کرده است که اين موضوع، در خصوص اقدام بعدي حماس در شکل دادن به روابطش در منطقه و ترميم آن، پرسش هاي تازه اي را بوجود مي آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين پايگاه اينترنتي آمريکايي در مطلبي به قلم عدنان ابو عامر نوشت: به نظر مي رسد انتخابات داخلي که حماس ماه مه برگزار کرد، ديگر يک موضوع صرفا مربوط به فلسطين محسوب نمي شود. پس از آنکه اسماعيل هنيه به سمت رئيس دفتر سياسي حماس در داخل و خارج منصوب شد و وقتي يحيي السنوار ماه فوريه به عنوان رئيس دفتر سياسي حماس در نوار غزه انتخاب شد، رهبران زيادي در منطقه به کادر رهبري حماس تبريک گفتند.
ايران با وجود رابطه نه چندان خوبي که با حماس در پي ديدگاههاي متفاوت بر سر انقلاب سوريه از سال 2012 داشته است، به اين گروه تبريک گفت. به نظر مي رسد ايران درباره توانايي کادر جديد رهبري حماس براي برقراري مجدد روابط تهران و حماس که زماني بسيار قوي بود، خوشبين است. در پي انتخاب کادر جديد رهبري حماس، چند مقام ايران با اين گروه ارتباط برقرار کرده اند. تازه ترين ارتباط هاي مقام هاي ايران، بيست و نهم مه از جانب علي لاريجاني رئيس مجلس بود که انتخاب هنيه را تبريک گفت. لاريجاني تاکيد کرد ايران حمايت از مردم فلسطين را مهم ترين اولويت خود مي داند. لاريجاني همچنين از حماس و ثابت قدم بودن غزه تمجيد کرد.
محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران دهم مه با ارسال تلگرامي تبريک آميز، بر تداوم حمايت ايران از مقاومت فلسطين تاکيد کرد.
حسين امير عبد اللهيان از مقامات مجلس نيز همان روز تلگرام تبريک آميزي براي هنيه ارسال کرد.
سردار قاسم سليماني فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران هشتم مه پيام تبريک آميزي براي هنيه فرستاد و در آن اعلام کرد در انتظار دولتي عاقل از طرف کادر رهبري جديد حماس براي پيشبرد ادغام با آنچه او آن را متحدان در محور مقاومت به رهبري ايران مي خواند، است.
خالد خدومي نماينده حماس در ايران به المانيتور گفت: «رابطه ايران و حماس با آغاز سال 2017 به مرحله مثبت تازه اي رسيد و پيچيدگي هاي گذشته پشت سر گذاشته شد. امروز حماس، فصل تازه اي را با ايران باز مي کند. هر دو طرف به خوبي آگاهند که مرحله بعدي، مرحله اي جدي است و بايد به شکلي متفاوت با آن روبرو شوند. حمايت مالي، نظامي و سياسي ايران به حماس صرفنظر از ابعاد آن، هرگز متوقف نشده است و اگر چه اين رابطه هرگز به تغيير کادر رهبري حماس وابسته نبوده است، انتخابات داخلي اخير به طور قطع به تمديد روابط با طرف هاي اسلامي و عربي کمک مي کند.»
صحبت درباره احياي تدريجي رابطه حماس با ايران، با سخنان حسين شيخ الاسلام دستيار وزير امور خارجه ايران در سي ام آوريل همزمان شد. وي اقدامات تشکيلات خود گردان فلسطين ضد غزه را جنايتي خواند که بر اساس دستور آمريکا و اسرائيل صورت گرفت.
نبيل ابو ردينه سخنگوي رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين نيز همان روز با محکوم کردن خصومت ايران در قبال محمود عباس، ايران را به ايجاد اختلاف در ميان فلسطيني ها متهم کرد.
محمود المدلل استاد علوم سياسي دانشگاه اسلامي غزه و رئيس «مرکز مطالعات سياسي و توسعه» به المانيتور گفت: «با انتخابات اخير غزه، افرادي در داخل حماس که خواستار آشتي با ايران هستند، اميد تازه اي پيدا کردند. اکنون مسير براي از سرگيري روابط با ايران با همه حمايت هاي سياسي و مالي که همراهش مي آيد ، هموار شده است. نشست سران در عربستان با حضور دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا که وي در آن حماس را گروهي تروريستي دسته بندي کرد، ممکن است موجب شود افرادي که هنوز هم ترديدهايي داشتند به طرف آشتي با ايران سوق داده شوند.»
اين استاد علوم سياسي دانشگاه اسلامي غزه افزود: «منطقه به دو جناح تقسيم شده است. جناح نخست شامل کشورهاي حاشيه خليج (فارس) ، مصر، اردن و تشکيلات خود گردان فلسطين و جناح دوم شامل ايران، حزب الله و حماس است. کادر رهبري حماس که در قطر اقامت دارد، در بحبوحه فشار فزاينده بر دوحه که از طرف برخي کشورهاي همسايه اش مانند عربستان سعودي، امارات عربي متحده و مصر به حمايت از تروريسم و پناه دادن به رهبران حماس متهم مي شود ممکن است مجبور شود به تهران نقل مکان کند.»
عبد اللطيف القانوع سخنگوي حماس در غزه به المانيتور گفت: «روابط ايران و حماس، اخيرا بهبود يافته است. اين جنبش مشتاق بهبود اين رابطه است تا به بهترين شکل به نفع آرمان فلسطين باشد. اگر کادر رهبري حماس قرار باشد به زودي ديدارهاي خارجي داشته باشد، ممکن است از تهران ديدار کند بويژه اينکه حماس اميدوار است حمايت نظامي و مالي ايران به نفع آرمان فلسطين، افزايش يابد.»
حماس طي چند سال گذشته احتمالا درباره روابطش در منطقه نگران بوده است. حماس به طور کامل به ايران نزديک نبوده است تا موجب ناراحتي عربستان و کشورهاي سني نشود. حماس همه روابطش را با تهران نيز قطع نکرده است. حماس نگران بوده است کل حمايت مالي و نظامي ايران را -که ممکن است کاهش يافته باشد ولي هرگز متوقف نشده است- از دست بدهد. رقم هاي صحيحي درباره ميزان کمک ايران به حماس وجود ندارد.
مخيمر ابو سعد استاد علوم سياسي در دانشگاه الازهر غزه به المانيتور گفت: «وضعيتي که حماس در هفته هاي اخير -در پي تحريم هاي تشکيلات خودگردان فلسطين، افزايش فشار بر غزه، بهبود روابط آمريکا و اعراب و تاثيرات منفي آن بر ايران و حماس- خود را در آن يافته است، موجب خواهد شد حماس و تهران روابط خود را بهبود دهند.»
يک عضو سابق مجلس ايران که خواست معرفي نشود به المانيتور گفت:« اين موضوع که ايران از انتخابات اخير حماس استقبال کرده است اين معني را دارد که ايران در نهايت شروع به درک اين موضوع کرده است که کادر رهبري حماس پس از رها کردن هر آنچه در گذشته مانع از ملحق شدن اين جنبش به محور مقاومت شده، پذيرفته است به ايران روي آورد. تهران معتقد است هنيه و السنوار به اين جنبش براي غلبه کردن بر همه موانعي که حماس را از تهران دور نگه داشته اند کمک مي کنند.»
رويدادهاي پياپي در منطقه، تاثيري منفي بر حماس داشته اند. در حالي که آمريکا، حماس را در همان طبقه بندي ايران، حزب الله لبنان و داعش قرار داده، حماس ممکن است خودش را در کانون طوفان منطقه اي ببيند. اين وضعيت ممکن است حماس را در معرض محاصره هاي جديد و وضعيتي بد قرار بدهد و اين گروه مجبور شود رابطه خود را با ايران به طور کامل از سر بگيرد. حماس همچنين ممکن است سوار بر ماشين زمان شود که آن را به زمان پيش از سرد شدن روابط با تهران در سال 2012 باز گرداند. حماس ممکن است مواضعي سياسي اتخاذ کند که مستلزم طبقه بندي جديدي از محور سياسي هستند و حماس در خصوص عادي سازي روابط با تهران، تعلل نکند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۳۶۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز ۲۰۹ طوفان‌الاقصی|گزارش المیادین از بندهای توافق احتمالی

جنگ در غزه در حالی وارد دویست و نهمین روز خود شد که تلاش‌ها برای توافق آتش‌بس تشدید شده و برخی منابع از نزدیک بودن توافق خبر می‌دهند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  با گذشت 209 روز از جنگ در غزه، که طولانی‌ترین نبرد در تاریخ اشغال فلسطین است، همزمان با ادامه حملات اشغالگران در غزه، تلاش‌ها و ارتباطات طرف‌های مختلف برای توافق آتش‌بس و آزادی اسرا نیز تشدید شده است.

حماس اعلام کرده است که طی یک الی دو روز آتی پاسخ خود را به بندهای پیشنهادی جدید خواهد داد؛ اکنون نگاهها منتظر پاسخ حماس است؛ تیم مذاکره کننده این جنش مقاومت روز دوشنبه پس از نشستی که با مقامات امنیتی مصری داشت، قاهره را ترک کرد تا مفاد توافق پیشنهادی را با مقامات حماس در میان بگذارد.

از سوی دیگر نیز یک هیأت اسرائیلی متشکل از موساد، شین بت و ارتش این رژیم نیز شامگاه چهارشنبه در سفری فوری و کوتاه سه ساعته وارد قاهره شد تا در جریان نتیجه مذاکرات مصر با حماس قرار گیرد.

در این میان شبکه المیادین نیز گزارش داد که به متن توافق اولیه میان حماس و رژیم اسرائیل دست یافته است.

کاربران محترم مهمترین تحولات دویست و نهمین روز عملیات طوفان الاقصی را در ادامه دنبال کنید:

*****************************************************************************

گزارش المیادین از توافق حماس و رژیم صهیونیستی

شبکه المیادین اعلام کرد که به نسخه‌ای از توافق اولیه میان حماس و رژیم اسرائیل در خصوص تبادل اسرا دست یافته است که شامل 3 مرحله می‌شود.

به گزارش این شبکه، هدف از این توافقنامه آزادی تمامی اسرای اسرائیلی نزد گروههای فلسطینی، اعم از غیرنظامی یا سرباز، زنده یا مرده است که شامل اسرای سابق نیز می‌شود.

همچنین این توافق شامل عدم تبادل آتش میان طرفین و هر اقدامی در راستای رسیدن به آتش‌بس است و همچنین شامل 3 مرحله اولیه 40 روزه است که قابل تمدید می‌باشد.

مصر، قطر و آمریکا ضامن این توافق خواهند بود.

حملات شدید هوایی در اردوگاه النصیرات

منابع فلسطینی خبر دادند که جنگنده‌های رژیم اشغالگر اردوگاه النصیرات در مرکز غزه و اطراف آن را بامداد امروز به شدت بمباران کردند

دیگر خبرها

  • روز ۲۱۰ طوفان‌الاقصی| درگیری در طولکرم
  • کمک برزیلی پائز وارد ایران شد/ تکمیل شدن کادر فنی تیم ملی والیبال
  • ایران ابرقدرت نظامی منطقه/ معادلات قدرت به نفع مسلمان رقم خورد
  • کادر فنی تیم ملی والیبال تکمیل شد/ لئونادرو هم به ایران آمد
  • ابوترابی: «وعده صادق» آغاز تحول در منطقه و معادلات سیاسی است
  • کادر فنی تیم ملی والیبال ایران تکمیل شد
  • چرا ایران هسته ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟
  • چرا ایران دارای سلاح هسته‌ ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟
  • قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی نگاه ریزبینانه به لیگ دارد
  • روز ۲۰۹ طوفان‌الاقصی|گزارش المیادین از بندهای توافق احتمالی