Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@15:27:49 GMT

نبود طرح حفاظتی مشخص در ذخیره‌گاه‌های طبیعی شازند

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۳۶۴۷۵

فرماندار شهرستان شازند گفت: برای ذخیره‌گاه‌های سماق، بلوط و سنجد که در شهرستان شازند واقع است، برنامه و طرح حفاظتی مشخصی تعریف نشده است.

به گزارش ایسنا، غلامعباس میرزایی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران با موضوع آتش‌سوزی مراتع و عرصه‌های طبیعی با تاکید بر این نکته که باید راهکار اساسی برای پیشگیری از آتش‌سوزی مراتع و عرصه‌های طبیعی تعریف شود، گفت: باید دلایل آتش‌سوزی مراتع و عرصه های طبیعی مورد بررسی قرار بگیرد و راهکاری بر این اساس ارائه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بخشی از آتش‌سوزی مراتع و عرصه‌های طبیعی به دلیل اختلاف مردم با منابع طبیعی و آبخیزداری رخ می‌دهد و گاهی عملکرد نامناسب باعث می‌شود که مردم مقابل یک سری اقدامات قرار بگیرند.

میرزایی با بیان اینکه باید این موضوع مورد توجه قرار بگیرد که چرا سال گذشته اهالی یک روستا مراتع یک کوه را به آتش کشیدند، عنوان کرد: دلیل مردم برای ایجاد این آتش‌سوزی واگذاری این منطقه برای بهره‌برداری به سایر شهرستان‌ها توسط منابع طبیعی و آبخیزداری بود.

فرماندار شهرستان شازند ادامه داد: اجرای بعضی از برنامه‌ها باعث می‌شود مردم احساس نارضایتی داشته باشند. در موضوعی مانند واگذاری مراتع و عرصه‌های طبیعی باید اولویت رعایت شود و مردم منطقه مورد توجه قرار بگیرند تا به این طریق مردم برای حفظ یک منطقه همراهی لازم را داشته باشند.

ویبا تاکید بر اهمیت آموزش کشاورزان، عنوان کرد: به عنوان نمونه یکی از اقداماتی که کشاورزان به تبعیت از گذشتگان خود انجام می‌دهند اتش‌زدن زمین بعد از برداشت محصولات است که برای اطلاع کشاورزان از خطرات و خسارت‌های این موضوع باید برنامه‌های آموزشی در نظر گرفته شود.

میرزایی تاکید کرد: باید برنامه‌ها و طرح‌های تشویقی برای همراهی و همکاری مردم، دهیاری‌ها و روستاها در نظر گرفته شود که به این طریق همکاری جامعه برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی را شاهد باشیم.

با بیان اینکه ذخیره‌گاه‌های طبیعی سرمایه‌های استان هستند، افزود: برای ذخیره‌گاه‌های سماق، بلوط و سنجد که در شهرستان شازند واقع است، برنامه و طرح حفاظتی مشخصی تعریف نشده است، در حالی که قطعا برای حفاظت از این عرصه‌ها نیازمند برنامه مشخص هستیم.

وی بیان کرد: برای مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی تجهیزات و منابع انسانی مورد نیاز در اختیار نیست، نیروی انسانی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نمی‌تواند جوابگوی نیاز موجود باشد. از طرفی در مکان‌های کوهستانی و صعب‌العبور نیازمند تجهیزاتی هستیم که فعلا در اختیار نداریم.

فرماندار شهرستان شازند عنوان کرد: با توجه به بارندگی سال گذشته و اوایل امسال و رشد پوشش‌های گیاهی امسال قطعا بیش از سال قبل آتش‌سوزی مراتع و عرصه‌های طبیعی اتفاق می‌افتد و برای پیشگیری از این موضوع در کنار فرهنگ‌سازی و اجتناب از عملکردهایی که مردم را در مقابل حفاظت از عرصه‌ها قرار می‌دهد، نیاز به تامین نیروی انسانی و تجهیزات نیز داریم.

به گزارش ایسنا، سیدمهدی ساداتی فرماندار خمین نیز در این جلسه گفت: دولت باید برنامه‌ریزی اصولی و منطقی در رابطه با منابع طبیعی تعریف کند.

وی با بیان اینکه تصمیم‌گیری ها باید به نحوی باشد که مردم احساس نکنند که در نقطه مقابل دولت قرار دارند، عنوان کرد: مردم موافق واگذاری مراتع و عرصه‌های طبیعی به منابع طبیعی نیستند. به عنوان نمونه فردی که یک قطعه زمین از عرصه‌های طبیعی را در اختیار دارد و سال‌های متمادی این زمین محل امرار معاش نسل‌های گذشته‌اش بوده است به راحتی نمی‌تواند پس‌گرفتن زمین را بپذیرد.

فرماندار شهرستان خمین ادامه داد: باید راهکار موثری برای پذیرش جامعه و همکاری در این خصوص تعریف شود در غیر این صورت مردم برای حفاظت از مراتع و عرصه‌های طبیعی همراه نمی‌شوند و شاهد افزایش آتش‌سوزی این مناطق با عوامل انسانی خواهیم بود.

ساداتی افزود: بهره‌گیری از دستگاه قضا نمی‌تواند به حل این مشکل کمک کند. مردم باید از طریق فرهنگ‌سازی با این موضوع همراه شوند و در کنار این قضیه باید منافع روستاییان مورد توجه قرار گیرد.

وی عنوان کرد: بهره‌برداران از مراتع و عرصه‌های طبیعی که معمولا شامل کشاورزان هستند در واقع از این محل کسب درآمد می‌کنند و مستاصل شدن این خانواده‌ها در صورت واگذاری زمین باید مورد توجه قرار بگیرد و به آنها کمک شود و تصمیم مناسب در این خصوص اتخاذ شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۳۶۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از طرح آب‌رسانی به دو شهر و ۱۰ روستا در شهرستان شازند مرکزی

با حضور مدیرعامل شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور، استاندار مرکزی و نماینده مردم شهرستان شازند در مجلس شورای اسلامی، طرح آب‌رسانی مجتمع شهید سلیمانی شامل آب‌رسانی به دو شهر شازند و آستانه و ۱۰ روستا با اعتباری بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی و به نقل از روابط عمومی آب و فاضلاب استان، هاشم امینی امروز _دوشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در مراسم بهره‌برداری از طرح آبرسانی مجتمع شهید سلیمانی اظهار کرد: خدمتگزاری به مردم در کشور سرعت گرفته و در استان مرکزی نیز خدمت به مردم با نگاه جهادی در جریان است.

وی افزود: صنعت آب و فاضلاب وظیفه تأمین آب شرب بهداشتی مردم و جمع‌آوری فاضلاب را به عهده دارد که در این دولت با کار شبانه‌روزی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب رفاه و آسایش مردم تأمین شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: امروز نصب انشعاب فاضلاب در شهرهای شازند و آستانه آغاز خواهد شد و مردم این مناطق از خدمات جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب بهره‌مند می‌شوند.

امینی ادامه داد: جهاد آبرسانی در کشور یک اتفاق بزرگ از سوی دولت بود که با هدف تأمین آب پایدار در ۱۰۰۰۰ روستا رقم خورد که تا به امروز ٥٢٠٠ روستا آبرسانی و در سال جاری با همکاری شرکت‌های آب و فاضلاب، قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) خیرین و بخش خصوصی به بهره برداری خواهد رسید.

وی از همکاری صنایع شهرستان در بازچرخانی پساب فاضلاب قدردانی کرد و افزود: استفاده از ظرفیت پساب به پایداری چرخ صنعت و عدم آلودگی آب شرب در منطقه نقش به‌سزایی دارد.

در بخشی دیگر نیز فرزاد مخلص‌الائمه استاندار مرکزی اظهار کرد: پروژه‌های آبرسانی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی در کنار حوزه‌های مختلف در سطح استان است.

وی با اشاره به جهاد آبرسانی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم در کشور اظهار کرد: در فاز اول ٦٧ روستا و در فاز دوم ١٣١ روستا استان مرکزی که مشکل آب داشتند با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در حال انجام است.

وی تصریح کرد: دولت به تأمین مهم‌ترین موضوع رفاهی مردم که آب است توجه ویژه‌ای دارد و از مردم انتظار می‌رود به صورت بهینه آب را مصرف کنند.

حشمت‌الله عباسی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان هم با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم به موضوع منابع آب پایدار و شرب بهداشتی و همچنین جهاد آبرسانی به روستاها اهمیت ویژه‌ای قائل شده است، اظهار کرد: این طرح شامل ساخت تصفیه خانه آب با ظرفیت ۱۲۰ لیتر بر ثانیه، احداث دو باب مخزن ذخیره آب با مجموع ظرفیت ۲۰۰۰ متر مکعب، اجرای ۳۷.۵ کیلومتر خط انتقال آب است.

وی افزود: در این طرح همچنین احداث یک باب ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۳۵ لیتر ثانیه، احداث یک باب سوله، احداث پست برق ۱۶۰ کیلو ولت آمپر، با صرف هزینه‌ای بالغ بر هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال انجام گرفته است.

عباسی ادامه داد: در راستای اجرای خدمات جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب، و همچنین واگذاری پساب به صنایع نصب انشعاب فاضلاب در شهرهای شازند و آستانه انجام می‌شود.

به گزارش ایمنا، در ادامه این آئین نصب انشعاب فاضلاب در شهرهای شازند و آستانه آغاز شد.

کد خبر 749843

دیگر خبرها

  • رئیسی: حفاظت از محیط‌زیست باید مردمی شود
  • دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست
  • لزوم بهره‌گیری از فناوری‌ و دستاورد‌های دانش‌بنیان در حفاظت محیط زیست
  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • خودداری از کوچ زودرس دام‌ها به مراتع
  • بهره‌برداری از طرح آب‌رسانی به دو شهر و ۱۰ روستا در شهرستان شازند مرکزی
  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • تعریف ۷۵ پروژه در قالب ۵۲ تصفیه‌خانه برای ۹.۳ میلیون نفر
  • اعتبارات طرح‌های آبرسانی دو سال اخیر استان مرکزی با بودجه عمرانی ۱۰ سال استان برابری می‌کند
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود