Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-06@10:48:56 GMT

میزان حریق مراتع استان مرکزی کاهش چشمگیری داشته است

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۳۶۴۹۱

میزان حریق مراتع استان مرکزی کاهش چشمگیری داشته است

مدیرکل منابع‌طبیعی استان مرکزی با بیان اینکه میزان حریق مراتع استان مرکزی کاهش چشمگیری داشته است گفت: ۹۵ درصد دلایل بروز حریق در مراتع استان مرکزی عوامل انسانی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، یوسف یوسفی ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مرکزی با اشاره به جایگاه منابع‌طبیعی در قانون اظهار داشت: قانون در زمینه جرم‌نگاری، حفاظت و هشدار منابع‌طبیعی سیاست‌های کلی دارد که براساس اصل 45 و 50 قانون اساسی حفاظت از منابع طبیعی امری عمومی تلقی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: قانون مدیریت بحران در ماده‌های هشت، چهار و دو به مسئله منابع طبیعی اشاره داشته است، همچنین در ماده 68 و 69 وظایف شوراها و دهیاری‌ها به مسائل مرتبط با منابع طبیعی اشاره شده و سایر مفاد قانونی هم این مسائل را در بر گرفته‌اند.

مدیرکل منابع‌طبیعی استان مرکزی تصریح کرد: کشور ما در حوزه بین‌المللی عضور کنوانسیون مقابله با حریق است و در این زمینه رتبه شانزدهم را به خود اختصاص داده، باتوجه به اینکه سالانه سطح وسیعی از مراتع دزر استان مرکزی دچار حریق می‌شود این استان رتبه ششم را در میان تمامی استان‌ها در زمینه حریق مراتع به خود اختصاص داده است.

یوسفی ادامه داد: میزان حریق مراتع استان مرکزی تا سال 81 در حد صفر برآورد شده و پس از آن در یک دوره شدت گرفت و سپس از سال 85 تا 95 کاهش چشمگیری داشته است، همچنین براساس آمار ثبت شده سال 95 تعداد 16 فقره آتش‌سوزی در شهر اراک به مساحت 416.5، تعداد 18 فقره در شهرستان خنداب به مساحت 286.5، تعداد 28 فقره به مساحت 467 و تعداد 13 فقره در خمین به مساحت 264 هکتار به وقوع پیوسته است.

وی عنوان کرد: آتش‌سوزی مراتع خساراتی اعم از ازبین رفتن مناظر طبیعی، هدر رفت منابع پوششی گیاهی علوفه، کاهش ظرفیت ذخیره نزولات آبی، از بین رفتن گیاهان دارویی و غیره را به همراه دارد، همچنین براساس تحقیقات انجام شده 95 درصد دلایل بروز حریق در مراتع استان مرکزی عوامل انسانی و تنها پنج درصد از آمار عوامل طبیعی شناسایی شده‌اند.

مدیرکل منابع‌طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: عوامل انسانی بروز آتش‌سوزی مرتعی توسط انسان‌ها مواردی اعم از اختلافات قومی و قبیله‌ای، آتش‌سوزی توسط دامداران، آتش‌سوزی به سبب تصرف اراضی منابع طبیعی و به وسیله گردشگران شناسایی شده است، عوامل طبیعی وقوع این آتش‌سوزی‌ها می‌تواند برخورد رعدوبرق، گرم‌شدن بیش از حد هوا و سایر موارد طبیعی باشد.

یوسفی بیان کرد: پیشنهاد می‌دهیم که امسال عبارت هرگونه آتش‌سوزی در جنگل‌ها و منابع را به شماره تلفن 1504 و یا 110 اطلاع دهید تا پایان شهریور ماه در سربرگ نامه‌های اداری درج شود، همچنین در نظر داریم اقداماتی اعم از نصب بنر در محیط اداری، درج موارد بند یک و دو در سایت و تابلوی اعلانات ادرات و یا در فضاهای مجازی مرتبط به هر دستگاه و صدور بخشنامه و دستورالعمل همکاری به تمام ارگان‌های مرتبط را انجام دهیم.

وی افزود: منابع طبیعی استان مرکزی تعداد 15 دستگاه دمنده به‌منظور استفاده در اطفاء حریق خریداری کرده که باید گفت این تعداد برای استان مرکزی اندک ا ست و درخواست تامین اعتبار برای دهیاری‌ها و بخشداری‌ها را داریم تا بتوانند از این وسایل تهیه کنند.

مدیرکل منابع‌طبیعی استان مرکزی ادامه داد: درخواست تخصیص اعتبار به مبلغ 500 میلیون تومان تا خرداد ماه را د اریم تا بتوانیم اقدام به عقد قرارداد احداث آتش‌بر، ارتقاء اطلاع‌رسانی و فرهنگ سازی کنیم، همچنین آموزش‌وپرورش هم می‌تواند در زمینه فرهنگسازی اقدامات موثری به انجام برساند.

یوسفی عنوان کرد: تجهیز روستاهای هدف به ماشین‌آلات اطفاء حریق و تشکیل تیم‌های دو تا سه نفره در مناطق بحرانی در دستورکار امسال ما قرار دارد، همچنین مجموعه راه‌وشهرسازی می‌تواند با خالی کردن اطراف محورها از گیاهان و علوفه تاثیر بسیار مثبتی در کاهش میزان آتش‌سوزی‌ها داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: براساس استاندارد نیروهای منابع طبیعی باید باید برای هر 10 هزار هکتار یک نیروی محافظ تعیین شود، همچنین سال گذشته هماهنگی‌های لازمه در راستای کنترل آتش‌سوزی توسط هواپیما هم انجام شد.

مدیرکل منابع‌طبیعی استان مرکزی بیان کرد: شهرستان‌های اراک، خنداب، خمین و شازند بحرانی‌ترین شهرستان‌های استان مرکزی در این زمینه محسوب می‌شوند، همچنین می‌توانیم با همکاری ارگان‌هایی اعم از اداره‌کل ورزش و جوانان، نیروی انتظامی، صنعت، معدن و تجارت، آبفا، هواشناسی، شهرداری، میراث‌فرهنگی و سازمان‌های مردم نهاد اقدامات موثر و مطلوبی را به ثمر برسانیم.

انتهای پیام/

R41371/P1357/S6,73/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۳۶۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نقشه برداری واحدهای آسیب دیده از حریق امامزاده ابراهیم

حامد دائمی در گفت و گو با خبرنگار مهر در تشریح آخرین اقدامات آتش سوزی واحدهای مسکونی و تجاری منطقه امامزاده ابراهیم (ع) شفت اظهار کرد: نقشه برداری واحدهای آسیب دیده از حریق امامزاده ابراهیم (ع) از امروز آغاز شده است.

وی با بیان اینکه از صبح امروز دو اکیپ نقشه برداری در امامزاده ابراهیم (ع) مستقر شدند، افزود: نقشه برداری واحدهای آسیب دیده در حادثه آتش سوزی به دلیل تعیین حدود اربعه مالکین و جلوگیری از تداخل به زمین های همجوار انجام می شود.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان با تاکید بر اینکه پس از اتمام نقشه برداری این بنیاد نسبت به آواربرداری اقدام می‌شود، تصریح کرد: این عملیات که از امروز آغاز شده بین یک هفته تا ۱۰ روز طول می‌کشد.

کد خبر 6097275

دیگر خبرها

  • آتش سوزی در خیابان لاله‌زار تهران
  • اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز
  • مردمی‌سازی منابع طبیعی با توجه به طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی
  • صدور پروانه چرا برای ۶۰۰ هزار واحد دامی در همدان
  • جزئیات بیشتر از آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت
  • آتش سوزی آشپزخانه در محله مفتح اطفا شد
  • آتش سوزی ۲ واحد تجاری و مسکونی در گیلان
  • آغاز نقشه برداری واحدهای آسیب دیده از حریق امامزاده ابراهیم
  • مستقر شدن بالگرد در لرستان برای جلوگیری از آتش‌سوزی احتمالی ضروری است
  • حادثه آتش‌سوزی امامزاده‌ابراهیم شفت؛ علت و نقص‌ها