Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، جمیله علم الهدی ظهر امروز در نشست تخصصی «تبیین شخصیت زن از دیدگاه امام خمینی(ره)» که در سالن اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، با اشاره به تلفیق دیانت و سیاست از سوی امام راحل، اظهار داشت: این تلفیق، تجمیع دو بخش مجزا نبود بلکه ایجاد ساختاری بود که برپایه آن، دیانت زیربنا و سیاست روبنا باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شاهکار امام، تلفیق دیانت و ‌سیاست بود

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ‌اصولا همه جوامع از گذشته تاکنون دارای بخش دین بوده اند، گفت: عموم افراد دارای باورهای دینی هستند، بنابراین مشکل جوامع نداشتن دین نیست بلکه عدم سرایت دین در زندگی مردم است.

وی ادامه داد: معمولا بخشی از اجتماع به دین می‌پردازند اما شاهکار امام راحل تلفیق دیانت و سیاست بود به گونه‌ای که دین زیربنا و سیاست روبنا قرار گیرد و ‌این اقدام ایشان ریشه در مبانی دین داشت.

علم الهدی با بیان اینکه رابطه بین ایمان و عمل صالح رابطه زیربنا و روبناست، افزود: مهم تر از آن، یک مفهوم کلیدی و ‌گسترده به نام «تقوا» است که ویژه دین مبین اسلام بوده ‌و در قرآن کریم نیز ذکر شده است. در مفهوم تقوا باورهای دینی همواره زیربنای تصمیم‌گیری‌های افراد متقی قرار می‌گیرد.

وی با تاکید براینکه کلید اصلی مشکلات جامعه بشری در آمیختن دین در زندگی بود، افزود: از این رو، امام با تشخیصی صحیح، سیاست و دیانت را با یکدیگر درآمیختند. البته سیاست از منظر اندیشمندان به دو بخش تقسیم می شود. بخشی از آن به آحاد زندگی مردم و بخش دوم، اجتماعی است. این دو بخش به بیان امروزی، سبک زندگی و سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان اجتماعی را شامل می‌شود که بنده برای سهولت از این دو لفظ با عناوین «عرف» و «قوانین اجتماعی» یاد می‌کنم.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهیدبهشتی بیان کرد: ما توانستیم با تئوری امام راحل، قوانین اصلی ‌بخصوص قانون اساسی، سازوکار حکمرانی و شکل حکومت ولی فقیه را برپایه اصول اساسی دین طراحی کرده و ضمانت های اجرایی برای آن قرار دهیم. در سبک زندگی نیز افرادی که متعهد به تئوری امام خمینی(ره) هستند، موفق شدند دیانت را در بخش‌هایی از زندگی خود به طور کامل پیاده کنند.

وی اشاره کرد: برای اینکه تلفیق دیانت و سیاست، ضامن خوشبختی اجتماعی شود ضروری است، دیانت وارد علم، فناوری و تعلیم و تربیت علی‌الخصوص در علوم و فناوری‌های اجتماعی و نظامات آموزشی شود که متاسفانه در این قسمت تاکنون توفیق چندانی نداشته‌ایم و آسیب‌هایی که می‌بینیم نیز متوجه همین موضوع است.

علم الهدی همچنین افزود: اگر دیانت، بخشی از عرف و منحصر به یک عده خاص بشود، مشکلات زیادی بوجود می‌آید. درصورتی که عرف تکیه به دین نداشته باشد، در یک دوگانه خودپسندی و عوام پسندی چرخش می‌کند. از این رو مردم، گاهی مجبورند بنا به نیازها و تمایلات شخصی و گاهی آنچه که جامعه می‌پسندد رفتار کنند.

وی با بیان اینکه درصورتی که سیاست نیز بر دین استوار نشود در یک چنبره‌ای از دو قطب نیازهای ملی، بومی و انتظارات جهانی قرار می‌گیرد، گفت: فرد باتقوا به دنبال این است که تمام رفتار، ارتباطات و تصمیماتش مورد پسند خداوند باشد اما فردی که متقی نیست، سبک زندگی خود را بر اساس مد روزگار، پسند مردم‌ و نیازهای خودش می‌سازد.

مهم‌ترین اصل دینی ما جامعه توحیدی مهدوی است

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه مهم‌ترین اصل دینی ما جامعه توحیدی مهدوی است، افزود: اگر جهت سیاست های ما نیز به این سمت‌ نباشد، برنامه‌ریزی‌ها و‌ سیاست‌های ما براساس نیازهای بومی و ملی و یا انتظارات جهانی شکل می‌گیرد به گونه‌ای که ممکن است در ظاهر تعارضی مشاهده نشود اما مشکل زمانی بوجود می‌آید که متوجه می‌شویم، نظام سلطه جهانی و باندهای ثروت و قدرت دست به نیازسازی می‌زنند.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) زمانی ظهور کرد که جامعه جهانی یکدست بود، یادآور شد: اگرچه به لحاظ ظاهری، جوامع به چپ و راست و شرقی و ‌غربی تقسیم می‌شدند اما در ماده‌گرایی، سودگرایی و ظاهرگرایی هیچ تفاوتی نداشتند و خدایی در سیاست و روش‌های زندگی جوامع وجود نداشت لذا ظهور امام در این جامعه اختلال ایجاد کرد.

علم الهدی در همین زمینه افزود: ظهور امام در مقابل یک تمدن ملحد و تمامیت خواه، آلترناتیوی را می‌آورد و به دنبال پایه‌گذاری تمدنی است که بر رضای خدا، ایمان، تقوا و عمل صالح استوار است.

وی با اشاره به اینکه لبه تیز دشمنی امام راحل با آمریکا بود، گفت: نخستین اثر امام یعنی کتاب «کشف الاسرار»، حمله به تمدن جدید است. هدف امام سلطه جهانی بود لذا دشمنی با ایشان نیز به همین نسبت گسترده بود؛ ‌مبارزه با شاه نیز یک امر مقدماتی محسوب می‌شود زیرا شاه اختلال ایجاد کرده و سنگری بود که باید فتح می‌شد.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه تمام دشمنی‌ها با این تفکر است، اظهار داشت: تفکری که می‌خواهد توحید را به جای الحاد نشانده و غایت را پدیده توحیدی و انتظار قرار دهد. هدف اصلی جامعه توحیدی، جلب رضایت حق تعالی است و این امر با مبارزه فراگیر در سطوح مختلف فانتزی و غیرفانتزی مواجه شد.

استانداردسازی و ‌نیازسازی از اهداف نطام سلطه

وی ادامه داد: پیامد مهم مبارزاتی که علیه ما شکل گرفت، این بود که نظام سلطه و باندهای قدرت و ثروت داخلی به استانداردسازی و نیازسازی روی آوردند. به عنوان نمونه مشاهده می‌کنیم که در این تمدن مردم بسیار شبیه هم زندگی می‌کنند به گونه‌ای که دانشگاه‌ها، مدارس، مواد درسی، اتوبان‌ها، فرودگاه‌ها، تقسیم‌بندی زمانی و ارتباطات اجتماعی در قالب سازمان‌ها در سراسر دنیا به یک شکل درآمده است.

علم‌الهدی با افزودن این مطلب که این هم شکلی و استاندارد کردن رفتارها، خلاف شعار تنوع این تمدن محسوب می‌شود، بیان کرد: اگرچه میلیون‌ها رسانه، کانال و شبکه اجتماعی وجود دارد اما موضوع و‌ محور همه آنها یکسان و ذائقه‌های مردم استاندارد شده است.

وقتی نیاز به کنسرت جایگزین نیاز به اشتغال می‌شود

وی در ادامه با بیان اینکه اقدام دوم نظام سلطه و باندهای قدرت و ثروت آنها در مناطق نیازسازی است، گفت: از این رو مشاهده می کنیم، نیاز به کنسرت جای نیاز به اشتغال را ‌می‌گیرد، نیاز به ازدواج، جای خود را به رهایی و بی حیایی داده است. نیاز به اینکه تولیدکننده و موثر باشیم تبدیل به مصرف‌گرایی شده است.

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه متاسفانه این موارد در مورد زنان و جوانان بسیار حاد می شود، افزود: شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که مردم به جای کار و مداخله موثر در جامعه، هویت خود را در نمایش وسائل و مدرک تحصیلیشان می‌بینند. نیاز به داشتن سگ جای فرزندپروری را می‌گیرد و به محض مقابله، اعتراض می‌کنند.

وی همچنین افزود: نیاز به هیجانات زودگذر مانند شهربازی، موسیقی‌های تند، فیلم‌های اکشن و مواد مخدر هیجان‌زا به جای آرامش و فرح و شادی باطنی که از طریق اعتقاد به خداوند حاصل می‌شود، ترویج می‌شود. وسواس زیبایی چرخه ثروت پزشکی را به سوی خود جذب کرده و به نفع بنگاه‌های ثروت و قدرت رقم می‌زند.

علم‌الهدی با اشاره به پیامد این تغییر ذائقه عنوان کرد: در پی این تغییر ذائقه نظام سیاسی هم که قرار است با فشار دموکراسی و مردم سرکار بیاید، باید همان ذائفه را پاسخ دهد، در نتیجه به جای حرکت به سوی یک ‌جامعه مهدوی، پرورش یک نسل منتظر و تلاش برای توحید به حکومت شیطان کمک می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: در چنین شرایطی دو قشر نقش پیشرو دارند. نخست، علما در ایجاد و علم و‌ فناوری اجتماعی و دوم، زنان در پرورش نسل منتظر می‌توانند نقش‌آفرینی موثری داشته باشند. متاسفانه پس از انقلاب، در تعمیق دیانت و پرورش نسل منتظر توفیق چندانی حاصل نشده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی همچنین گفت: جوانان متدین که مدافعان حرم نمونه‌ای از آن به شمار می‌روند، محصول تربیت دانشگاه و مدرسه ما نیست بلکه نتیجه تربیت خانواده است، نهادهای مذهبی چون هیئات به این‌ موضوع کمک کرده‌اند. اینجا نقش زنان بیش‌تر مشخص می‌شود.

وی دلیل اصلی تهاجم به نهاد خانواده را تاثیرگذاری این نهاد مهم برشمرد و یادآور شد: اینکه چرا در سند 2030 نهاد خانواده را مورد تهاجم قرار داده‌اند، به همین دلیل است. در کشور ایران سال‌های زیادی اعراب، ترک‌ها‌ و مغولان حکومت کردند اما زبان ایرانی‌ها به دلیل مستحکم بودن نهاد خانواده و پاینبندی خانواده‌ها به این زبان، فارسی ماند.

علم‌الهدی با اشاره به نقش تاثیرگذار نهاد خانواده در ایران، گفت: سند 2030 متعلق به همه کشورهاست اما برخی از اقشار در ایران و رهبر انقلاب به اجرای این سند، اعتراض کردند. هدف این سند، همسان‌سازی‌ و هدف‌گیری اصلی آن نهاد خانواده است.

وی سند 2030 را برآیند همه اسناد بین‌المللی دانست و افزود:‌ در پی این هستند تا همه ما یک جور فکر کرده، یک ‌نوع ذائقه داشته باشیم و مقاومتی که علی‌الخصوص در کشورهای اسلامی وجود دارد، را از بین ببرند. امیدواریم پیام رهبر معظم انقلاب در راستای توقف سند 2030 نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور و کشورهای مسلمان نیز شنیده و با اجرای آن مقابله شود.

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه نباید اجازه دهیم سازمان‌های جهانی تمام رفتار ما را کنترل کرده و به صورت روزانه گزارش دهند، یادآور شد: هدف اصلی سند 2030 کشورهای اسلامی است. به دنبال این هستند تا مقاومتی که در کشورهای اسلامی وجود دارد، شکسته شود و همه ما را تبدیل به سیاهی لشکر جریان توسعه پایدار به رهبری آمریکا بکنند.

انتهای پیام/ک

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۳۷۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع ابهام دونوبته شدن کنکور/ آیا با تاثیر معدل در کنکور عدالت اجتماعی برقرار می‌شود؟

در حالی که مسئولان در شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گویند دو نوبته شدن کنکور و تاثیر معدل در راستای اجرای عدالت اجتماعی است و با این مصوبه دست مافیا در کنکور قطع شده است، اما دانش‌آموزان و والدین آن‌ها نظرات مخالفی با اجرای این مصوبه دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سازمان سنجش آموزش کشور با صدور اطلاعیه‌ای پیرو اعلام نظر شورای نگهبان مبنی بر رد طرح اصلاح تبصره ۵ ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب مجلس شورای اسلامی، به اطلاع داوطلبان شرکت در آزمون سراسری رساند که آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ بر مبنای مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) و ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از آن، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار خواهد شد.

طبق نظر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه کنکوری شورا همان طور که سال ۱۴۰۲ اجرا شد سال‌های دیگر نیز اجرا و تأثیر نمره معدل دبیرستان در کنکور لحاظ می‌شود و تأثیر این نمره در سال‌های دیگر افزایش خواهد داشت. کسانی که معتقد هستند این مصوبه در راستای عدالت اجتماعی قرار ندارد از جزئیات آن به طور کامل مطلع نیستند، شورا با این مصوبه دست مافیای کنکور را قطع کرد.

طی روزهای گذشته گزارشی با عنوان «اما و اگرهای دو نوبته شدن آزمون سراسری دانشگاه‌ها / دانش‌آموزان سود کردند یا مافیای کنکور؟» در خبرگزاری ایمنا منتشر شد که واکنش‌های بسیار و البته متفاوتی را به همراه داشت.

یکی از مخاطبان این خبر برای خبرگزاری ایمنا نوشت: «مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نه تنها از استرس کنکور نمیکاهد، بلکه استرس امتحانات نهایی را هم به دانش آموزان تحمیل می‌نماید. علاوه بر آن هزینه ترمیم معدل را هم که به ازای هر واحد، درسی داوطلب کنکور مکلف به پرداخت آن برای ترمیم نمرات امتحان نهایی است را در نظر داشته باشید؛ آن هم در این شرایط وخیم اقتصادی که ما را در تهیه اقلام مورد نیاز برای ادامه زندگی در فشار گذاشته است این مصوبه خانواده‌های ما را بیش از پیش در تنگنای مالی قرار می‌دهد.»

دانش‌آموز دیگری در این باره نوشت: «اغلب دروس تفاوت تراز حاصل از نمره ۱۹.۵ و ۲۰ دوهزار تاست، به علت رقابت شدید و کمبود صندلی‌های پرطرفدار این اندازه اختلاف تراز میتونه سرنوشت داوطلب رو کاملاً دچار تغییر کنه و رتبه شو چند هزار تا جا به جا کنه در حالی که دیده شده بین نمرات که مصحح‌ها به یک برگه میدن شش تا دوازده نمره اختلاف وجود داشته، خواستار ارجاع طرح کنکور به مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم.»

یکی دیگر از دانش‌آموزان پیرو این گزارش این‌طور نوشت: «همه مؤسسات بزرگ کنکوری از مصوبه شورای انقلاب فرهنگی استقبال کردند و بسیار خوشحال هستند چون با این طرح هم کلاس تشریحی و هم کلاس تستی برگزار می‌کنند. و سود میلیاردی هر ساله آنها چندین برابر خواهد شد. با این طرح بیشترین ظلم و ستم به دانش آموزان بی بضاعت و دانش آموزان مناطق محروم وارد خواهد شد. لطفاً تأثیر قطعی معدل را لغو کنید ما مخالف مصوبه ناعادلانه شورا هستیم.»

نظر مشاوران تحصیلی نیز نسبت به این طرح متفاوت بوده است بدین گونه که مجید حسینی در این باره به خبرنگار ایمنا گفته بود: تصمیم دو نوبته شدن کنکور در شورای انقلاب فرهنگی بر مافیای کنکور اثر گذاشت که اثر خوبی نبود، زیرا حجم هزینه قبولی کنکور را به این دلیل که دانش‌آموز هم برای کنکور و هم برای امتحانات نهایی هزینه می‌کند، افزایش داد، همچنین با این تصمیم دانش‌آموزان استرس، پرداخت هزینه و گذراندن مافیای کنکور را دو بار تجربه می‌کنند و با توجه به اینکه افراد زیادی پشت کنکور می‌مانند، سال بعد نیز مجدد باید هزینه پرداخت کنند.

زهرا کاشفی، دید متفاوتی نسبت به این طرح داشت و درباره دو نوبته شدن کنکور به خبرنگار ایمنا گفته بود: دانش‌آموزانی که در مرحله اول کنکور سراسری نتیجه مطلوبی نگرفته‌اند، می‌توانند سریع‌تر از بازه یک‌ساله مجدد در این آزمون شرکت کنند و استرس و اضطراب دانش آموزان و خانواده‌هایشان کاهش پیدا می‌کند، همچنین زمان چهار ساعته کنکور در سال دو بار در اختیار دانش آموزان قرار داده می‌شود و هدر رفت وقت دانش‌آموزان به حداقل می‌رسد.

نتیجه پیگیری‌های خبرنگار ایمنا نشان می‌دهد شورای عالی انقلاب فرهنگی حق لغو قانون مجلس را ندارد و اختیار ذاتی مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی قانونگذاری است و شورای عالی انقلاب فرهنگی حق قانونگذاری ندارد. این شورا می‌تواند سیاستگذاری کند و مجلس هم طبق سیاست‌هایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص می‌کند، قانونگذاری خواهد کرد. درباره کنکور شاهد هستیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی به جای سیاست گذاری، قانون گذاری کرده است.

بسیاری از دانش‌آموزان داوطلب ‎کنکور و خانواده‌های آنان، نگران پیامدهای برگزاری آزمون سراسری در شرایط فعلی هستند. ابعاد مختلف این موضوع باید با حضور متخصصان بررسی و در صورت لزوم آن را از مراجع ذی‌صلاح پیگیری کنند. در این راستا خبرگزاری ایمنا پیگیر خواهد بود و در صورت ایجاد تغییر در این طرح اطلاعات لازم به سمع و نظر مخاطبان خواهد رسید.

کد خبر 744847

دیگر خبرها

  • رئیسی: ابتکارات یمن معادلات را به نفع غزه رقم می‌زند / یمن: عملیات وعده صادق تکرار انقلاب بود
  • رئیسی: ابتکارات یمن معادلات را به نفع غزه رقم می‌زند/ یمن: عملیات وعده صادق تکرار انقلاب بود
  • رفع ابهام دونوبته شدن کنکور/ آیا با تاثیر معدل در کنکور عدالت اجتماعی برقرار می‌شود؟
  • آمادگی مشهد برای راه اندازی شهرجهانی نوآوری و فناوری‌های صنایع فرهنگی کشور
  • جلسه شورای اسلامی سازی دانشگاه ها شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • خسروپناه: ضعف حکمرانی در حوزه صوت و تصویر فراگیر مرتفع شود
  • اشتغال ۲ هزار دانشجو در دانشکده تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اهواز / فارغ‌التحصیلان در مدارس سما جذب می‌شوند
  • کمک دوستان و دعای خیر پدر و مادر!
  • درخواست مجوز از انحصار صاحبان سکوها خارج شد
  • فرصت یکماهه مجلس برای تصویب طرح قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌ها